УРОК № 60 Тема. Р. Дал. Повість-казка «Чарлі і шоколадна фабрика» - Зарубіжна література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 5 клас

УРОК № 60 Тема. Р. Дал. Повість-казка «Чарлі і шоколадна фабрика»

УРОК № 60

Тема. Р. Дал. Повість-казка «Чарлі і шоколадна фабрика»

Цілі: навчальна: ознайомити учнів із новими пригодами героїв книги Р. Дала, допомогти учням зрозуміти зміст твору; розвивальна: розвивати образне мислення, творчу уяву; формувати навички виразного читання, переказу, коментування ключових епізодів та деталей; виховна: виховувати кращі людські якості, повагу до сімейних цінностей, прагнення до їх збереження, любов до книги.

Теорія літератури: літературна казка, сюжет, персонаж, герой літературного твору, художні прийоми та засоби.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти фільму.

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Звернення вчителя до учнів

— Казки за природою своєю та призначенням — твори дитячі. Але дорослі часто теж із задоволенням читають їх, бо знаходять для себе багато цікавого й корисного. У літературній казці Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика» є пряме звертання до дорослих, до батьків,' які не займаються вихованням своїх дітей, а просто «відкупляються» від них. До яких це призводить наслідків — дізнаємося на уроці.

НІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Переказ ключових епізодів 1-Х розділів повісті-казки Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика», висловлення своїх думок та вражень

2. Евристична бесіда

* Як жила сім'я Бакетів?

* Якими були стосунки в родині? Свою думку підтвердьте прикладами з тексту. (Хлопчик щодня заходив до своїх дідусів та бабусь, слухав їхні розповіді, підтримував їх.)

* Як Чарлі пристосовувався до обставин, намагався зберегти сили, вижити? (Виходив із дому рано, щоб повільно дійти до школи й зекономити сили, які втрачав від голоду; у класі на перервах не бігав, сидів собі тихо з тієї самої причини.)

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Переказ учителем (або підготовленими учнями) ХІ-ХХ розділів повісті-казки Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика», обмін враженнями про прочитане

2. Виразне читання матеріалів рубрики «Краса слова» підручника (с. 271)

3. Виразне читання вірша-пісні, яку співають умпа-лумпи — маленькі робітники шоколадної фабрики Віллі Вонки

4. Словникова робота

Зрана — зранку. Незмигно — не змигуючи, не кліпаючи. Статично — застигло, без руху. В трансі гіпнотичнім — у стані гіпнозу. Всотують — вбирають. Чемненькі — ввічливі, слухняні. Не спесиві — не пихаті, не горделиві. Телик — телевізор. Кмин — запашна приправа. Юшка — суп. Ліліпут — маленька людина.

5. Обмін враженнями про прочитане

» Чи погоджуєтеся ви з умпа-лумпа, з тим, що вони висловили в пісні? » Чи знайомі вам ситуації, коли когось не можна відірвати від телевізора, комп'ютера, гри на приставках, на телефоні?

* Як ви гадаєте, чи виправданими є вживання у вірші лайливих, не дуже приємних порівнянь?

6. Самостійне опрацювання рубрика «Коментарі» підручника (с. 274)

7. Спостереження над текстом

* Прокоментуйте уривки.       

«Лизальні шпалери для дитячих кімнат»

На шпалерах намальовано різні фрукти, і якщо лизнути малюночок з бананом, то він має смак банана. Якщо лизнути полуницю, то вона смакуватиме, як полуниця.

«Гаряче морозиво для холодних днів» —було написано на наступних дверях.

— Надзвичайно корисне взимку, — сказав, не зупиняючись, містер Вонка. — Гаряче морозиво вас зігріє, коли надворі холодно. А ще я роблю гарячий лід для гарячих напоїв. Від гарячого льоду гарячі напої стають ще гарячіші.

«Корови, що дояться шоколадним молоком» — такий був напис на інших дверях.

«Шахта з видобування драже «морські камінчики» — глибина три кілометри» — було написано на одному.

«Льодяникова ковзанка»—було написано на іншому.

А тоді ще: «Водяні пістолети з полуничним соком».      

«Ірискові яблуні для вашого саду — усіх розмірів».

«М'ятні желейки для сусідського хлопця — щоб цілий місяць ходив із зеленими зубами».

«Карамелькові пломби — забудьте про зубних лікарів».

«Губосклеювальна халва для балакучих батьків».

«Невидимі шоколадки, щоб їсти на уроці».   

«Глазуровані олівці для смоктання».

«Лимонадні плавальні басейни».

«Телевізійний шоколад».

(Містер Вонка мав необмежену фантазію у вигадуванні різних видів ласощів. І, як не дивно, деякі його винаходи уже існують насправді. Назви не позбавлені гумору, навіть іронії.)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

* Поєднайте героїв та авторів книг, про які згадували у вірші умпа-лумпи.

Вінні-Пух

Білосніжна

Гуллівер

Аліса

Герда, Кай

Дж. Свіфт

Л. Керол

Дж. Свіфт

Г. К. Андерсен

А. Мілн

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знати зміст опрацьованих розділів, уміти характеризувати героїв, висловлювати свої почуття, думки та враження.

Підготувати інсценівки-перекази від імені героїв повісті.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Інтерактивний прийом «Термометр»

Категорія: Зарубіжна література 5 клас | Додав: uthitel (20.04.2014)
Переглядів: 4473 | Рейтинг: 3.0/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: