УРОК №38 Тема. М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». Ставлення автора до своїх героїв - Зарубіжна література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 5 клас

УРОК №38 Тема. М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». Ставлення автора до своїх героїв

УРОК №38

Тема. М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». Ставлення автора до своїх героїв

Цілі: навчальна: ознайомити учнів із новими пригодами героїв твору, показати, яки­ми художніми засобами автор виражає своє ставлення до цих героїв; розвивальна: формувати образне й аналітичне мислення, навички виразного читання, переказу, вміння характеризувати героїв та висловлювати своє до них ставлення; виховна: ви­ховувати учнів на основі загальнолюдських цінностей, утверджених у творі.

Теорія літератури: повість, художні образи, художні засоби.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Звернення вчителя до учнів

— У маленької людини від природи завжди присутня жага пізнання, праг­нення до відкриттів, до пригод. У таку пригоду потрапляють через своє бажан­ня похвалитися чимось новим, небаченим та через свою необережність Том і Беккі. Як вони повелися в такій винятковій ситуації, як виявлять свій харак­тер, як поставляться до випробування — дізнаємося на уроці.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Виразне читання уривків, переказ ключових епізодів розділу XXIII повісті

2. Евристична бесіда

» Чому, чим більше Мефф Поттер хвалив Тома й Гека, вони почувалися деда­лі ніяково? (Бо вони могли врятувати чоловіка від страшного покарання, але не наважувалися зізнатися, що були свідками чужого злочину.)

* Яку мудру думку висловив Поттер? У чому він вбачав причину свого неща­стя? («Хочу лише вам сказати: якщо не хочете потрапити за ґрати, не пийте цього клятого вина... Будьте від нього якомога далі...»)

3. Переказ розділів ХХМ-ХХХ зазделегідь підготовленими учнями; бесіда за рубриками «Робота з текстом розділів ХХІУ-ХХХ», «Творче завдання» підручника (с. 180)

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виразне читання першої умовної частини розділу XXXI (від початку до слів «Діти не зводили очей з останнього недогарка свічки...» (с. 185)

2. Словникова робота

Пікнік — відпочинок на природі із застіллям. Химерні — дивні. Ніагара — найбільший водоспад у світі. Луна — рос. зхо. Недогарок — залишок свічки після згорання. Барильце — дерев'яна посудина, подібна до бочки. Кажани — летючі миші.

3. Обмін враженнями, евристична бесіда

» Чи бували ви в печерах? Чи зрозумілі вам почуття героїв повісті — їхнє за­хоплення, страх?

* Яке дуже знайоме й для нас явище побачили герої на стінах печери? (На­писи відвідувачів на стінах)

* Які запобіжні заходи робив Том; щоб не заблукати? (Ставив позначки свіч­кою на стіні.)

* Як повівся Том, коли зрозумів, що вони заблукали? (Намагався підтри­мати подругу, заспокоював її, поділився пирогом, думав, як знайти вихід.)

4. Робота з текстом

* Прочитайте уривок — опис печер, проаналізуйте, які художні засоби дають нам змогу уявити цю картину (с. 181). (Епітети — блискучих, чудове, іскри­стими, високої, фантастичні; порівняння — мов іній, мов величезні гірлян­ди; спеціальні терміни — сталактити, сталагміти, кристали, колони)

* Поясніть, який художній засіб ужитий у реченні «Тут уперше мертва тиша підземелля торкнулася душі дітей своєю волохатою, липкою рукою» та яка його роль. (Це розгорнута метафора, до складу якої входять фразеологізми (мертва тиша, торкнулася душі), епітети (вологою, липкою та ін.), оживлення неживих предметів: персоніфікація, уособлення (тиша торкнулася рукою). Ця метафора налаштовує читача на трагічні події, підкреслює на­стрій дітей та їхній відчай.)

* Про що свідчить такий уривок: «Том благав її зібратися з духом, не втрача­ти надії, але вона казала, що це їй не під силу. Тоді він став картати й лаяти себе за те, що призвів п до такої біди, і це допомогло»? (Що Том хороший психолог, розбирається в людях, знає, як заспокоїти, іншого.)

* Які нові риси характеру виявляються в Тома Сойєра в такому уривку: «Том розділив пиріг на дві частини. Беккі із задоволенням з'їла свою половину, а Том свою тільки надкусив. Холодної води знайшлося вдосталь — зна­йшлося, чим закінчити бенкет»? (Том любить дівчинку, відчуває свою від­повідальність за неї, виявляє терплячість і стійкість, думає, як підтри­мати подругу.) ,

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

Вправа «Третій зайвий»

1) Сталактити, сталагміти, космополіти.

2) «Собор», «Кришталевий коридор», «Палац Аладдіна».

3) Ластівки, стрижі, кажани.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчитись виразно читати, переказувати, коментувати першу умовну ча­стину розділу XXXII, характеризувати героїв, висловлювати свої думки та враження.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

інтерактивна вправа «Займи позицію»

— Я гадаю, що Том ...

дуже самовпевнений, не­обережний, що й призвело до неприємностей

мужній, сміливий, від­важний, першовідкривач нового

хотів похвалитися пе­ред подругою і втягнув її в страшну пригоду

Категорія: Зарубіжна література 5 клас | Додав: uthitel (06.02.2014)
Переглядів: 3479 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: