УРОК № 37 Тема. М.Твен «Пригоди Тома Сойєра». Том Сойєр і Гекльберрі Фінн - Зарубіжна література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 5 клас

УРОК № 37 Тема. М.Твен «Пригоди Тома Сойєра». Том Сойєр і Гекльберрі Фінн

УРОК № 37

Тема. М.Твен «Пригоди Тома Сойєра». Том Сойєр і Гекльберрі Фінн

Цілі: навчальна: ознайомити учнів із продовженням твору, допомогти зрозуміти морально-етичні цінності, утверджені в ньому, та художні особливості; розвивальна: формувати навички виразного читання, переказу, висловлювати свої думки та враження;

виховна: виховувати прагнення жити за законами правди, справедливості, гуманізму.

Теорія літератури: повість, герої художнього твору, художні засоби та прийоми.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму.

Хідуроку          

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Звернення вчителя до учнів

І в дитячому житті інколи трапляються моменти, коли необхідно прийняти певне життєво важливе рішення. Як вчинити? Наражатися самому на небезпеку чи промовчати, зробити вигляд, що ти тут ні до чого, це не твоя справа, хай дорослі самі розбираються? Яке рішення в подібній ситуації ухва­лив наш герой Том Сойєр, дізнаємося на уроці.

Ні. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Виразне читання уривків розділу IX повісті; переказ ключових епізодів; коментування; висловлення своєї думки про прочитане

2. Стислий переказ учнями Х-ХХІ! розділів повісті

3. Бесіда за рубрикою «Робота з текстом Х-ХХІІ розділів» підручника (с. 173)

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виразне читання розділу XXIII повісті

2. Словникова робота

Лінчувати — вершити самосуд, розправлятися без суду. Присяжні — гро­мадські, народні судді. Шериф — службова особа, яка здійснює поліцейські функції. Публіка — група людей (слухачі, глядачі). Ремствувати — вислов­лювати незадоволення. Заклякла — застигла, завмерла.

3. Обмін враженнями про прочитане

» Чи передбачали ви такий розвиток подій?

» Чому хлопці поклялися мовчати про побачене на кладовищі?

• Як герої намагалися загладити свою провину перед Меффом Поттером?

• Чому Том передумав і прийшов на суд свідчити? Які нові риси характеру відкрилися в Томові? :

4. Слово вчителя

— Автор постійно тримає читачів у напруженні. Це свідчить про його ху­дожню майстерність, вдалий добір художніх засобів. Перекладач теж доклав чимало зусиль, щоб засобами української мови якомога точніше передати дух твору, національні особливості. Тому у творі можна зустріти багато образних слів, слів у переносному значенні, які сприймаються як одне ціле поняття, тобто фразеологізмів. Поясніть самостійно, потім за допомогою вчителя запро­поновані вирази.

Ставити тенета — (ловити в пастку). Немає пуття — (нічого не виходите з когось, чогось). Лаяти на всі заставки — (дуже сильно лаяти). Відлягло ві: душі — (заспокоїтися). Нечисте сумління — (нечесний). Мороз поза шкірок йшов — (злякатися). Товариш по нещастю — (такий самий нещасний). Що: я з місця не зійшов — (клястися). Прохопитися слівцем — (проговоритися. Тримати язик за зубами — (мовчати). Ніхто пальцем не займе — (не чіпати ме). Аж у жар кидає — (сильно хвилюватися від переживань, страху). Забг би на край світу — (далеко). Справи кепські — (погані справи). Йому (комусь гаплик — (йому кінець). На власні вуха — (особисто). * *Як ви гадаєте, яких змін зазнав би твір, коли б усі фразеологізми, слова

в переносному значенні змінити на прості слова в прямому значенні?

5. Виконання завдань пошуково-дослідницького, творчого характеру

» Прогляньте епізод виступу Тома Сойєра на суді. Проведіть невелике пси­хологічне дослідження: запишіть стани головного героя, індіанця Джо та публіки в процесі суду.

Том Сойєр

Індіанець Джо

Публіка

Розгублений, наполоханий

Заклякле обличчя

Затамували подих

Язик прилип до горлянки; не міг видобути із себе жодного звука

 

 

Трохи опанував себе

Зневажлива посмішка

Прокотилася хви­ля веселощів

Завагався, зніяковів

 

 

Розказував спочатку нерішуче, потім захопився

Ледь помітно здригнувся

Слухачі затамували подих, ловили кожне його слово; заворожені й приголомшені

Мова лилася жваво, у залі лунав тільки його голос

Зі швидкістю блискавки опи­нився біля вікна, відштовхнув усіх, тільки його й бачили

 


6. Інтерактивна вправа «Навігатор»

* Знайдіть у розділі IX епізоди, які свідчать про ставлення хлопців, мешканців містечка до індіанця Джо й зробіть висновок. (Про індіанця Джо ходила в містечку дуже погана слава, тому хлопці вважали за краще зустрітим з нечистою силою, аніж із ним.)

» Якими були стосунки у хлопців із Меффом Поттером до його ув'язнення! (Хлопці жаліли Меффа Поттера, цінували його доброту, незважаючи на, його недоліки.)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

Бесіда за запитаннями рубрики підручника «Робота з текстом розділу ХХІІІ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчитися виразно читати, переказувати розділ XXIII повісті, коментувати, висловлювати свою думку.

*Виконати творче завдання за підручником (с. 179).

*Прочитати розділи ХХІУ-ХХХ, уміти стисло переказувати, відповідати на запитання підручника (с. 180).

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 Продовжте речення.

«Коли б я став (-ла) свідком злочину, і це мені загрожувало неприємністю я б ...».

Категорія: Зарубіжна література 5 клас | Додав: uthitel (12.01.2014)
Переглядів: 3051 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: