Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 5 клас

Урок 1 Тема. Пауль Маар. «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу». Яскравість художнього світу твору

Урок 1

Тема. Пауль Маар. «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу».

Яскравість художнього світу твору

 Мета: коротко ознайомити учнів з особистістю та творчістю німецького письменника П. Маара; розкрити особливості сюжету та яскравість худож¬ нього світу твору «Машина для здійснення бажань...»; формувати навички аналізу літературного твору; розвивати логічне мислення і уяву; сприяти розширенню кола читацьких інтересів учнів, формування власної оцінки щодо прочитаного; виховувати інтерес до читання сучасної дитячої літератури. Обладнання: портрети митця, асоціативне гроно до особистості П. Маара, опорна схема; вис¬ тавка книжок П. Маара. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Епіграф: Неможливо писати для дітей,

якщо не заглиблюватися у

власне дитинство.

П. Маар

Хід уроку

1. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Чи задумувалися ви над тим, чому з таким захопленням ми слухаємо, читаємо чи дивимося історії про дивовижно-фантастичні при¬ годи, зустрічі з незвичайними, фантастичними істо¬ тами (феями, тваринами та предметами, що вміють говорити людською мовою, мумі-тролями, чарівни¬ ками)? Можливо, тому, що ці історії пропонують нам знайомство з особливим світом - світом людської фантазії, уяви, що не мають меж. Мабуть, кожен з нас, дорослих чи дітей, хоча б один раз за життя мріяв отримати можливість користуватися чарівни¬ ми предметами (чарівною паличкою, шапкою-неви- димкою та іншими речами, відомими нам із казко¬ вих історій) або поспілкуватися зі справжнісіньким чарівником. Сьогодні ми маємо змогу розпочати знайомство з життям і творчістю сучасного німець¬ кого митця Пауля Маара, якого вважають чародієм сучасної дитячої літератури. II. Оголошення теми, завдань уроку та коментування епіграфа

III. Формування нових знань, умінь, навичок

1 .Робота з портретом митця.

- Якою ви бачите людину, зображену на портреті? Спробуйте визначити риси характеру митця за цими фотографіями.

2. Слово вчителя.

Методичний коментар: учні записують у зошит ключові слова, які характеризу¬ ють особистість митця, складаючи інформаційне гроно або схему. Пауль Маар народився 13 грудня 1937 року у німецькому місті Швайнфурті. Він рано втратив матір і дитячі роки провів у дідуся в містечку Терес на півночі Баварії. З дитинства П. Маар захоплювався живописом, тому, закінчивши Швайн- фуртську гімназію, вступив до академії мистецтв у Штутгарті. Здавалося, що захоплення живописом та талант художника остаточно визначили все подальше життя П. Маара: він працював виклада¬ чем мистецтвознавства, малювання у школі, в театрі - фотографом і сценографом. Проте, як зізнавав¬ ся сам митець, йому нецікаво займатися чимось одним. Саме тому ось уже майже 40 років П. Маар пише дитячі повісті, оповідання, казки та п’єси, сце¬ нарії для кіно, мюзиклів, теле- і радіоп’єси для дітей та дорослих. Ілюструє книги та комп’ютерні ігри, інколи сам створює декорації для своїх вистав і навіть грає в театрі і кіно; разом зі своєю дружиною Неле займається перекладами дитячої англійської літератури на німецьку мову. За сприяння Гете- Інституту (це німецька некомерційна організація, мета якої - сприяти популяризації німецької мови та культури) письменник читає лекції про німецьку дитячу літературу в багатьох країнах світу: Японії, Китаї, Єгипті, Франції, Австралії, Польщі, Росії та ін. Маючи таке яскраве, насичене творче життя, П. Маар знаходить час для занять музикою та настільним тенісом. Захоплювався літературою П. Маар ще з дитин¬ ства. Проте його батько вважав, що читання - це даремно витрачений час, і вдома у Маарів книжок було дуже мало. Пауль записався до бібліотеки, проте приносити книжки додому йому забороняло¬ ся. І тоді хлопець знайшов вихід: він домовився зі шкільним приятелем, що після уроків буде приходи¬ ти до нього, щоб читати художню літературу. Пізніше П. Маар згадував, що, не маючи можливості читати дитячі книжки, він виріс на серйозних книжках «дорослих» письменників - Фолкнера, Уайлдера і Хемінгуея. Можливо, саме тому він став писати твори для дітей: «Мої книжки - це послання тому хлопчикові із мого дитинства. Це те, що він хотів би прочитати, проте так і не прочитав» (Пауль Маар). Першу книжку для дітей - «Собака із татуюван¬ ням» - П. Маар написав у 1967 році, за його слова¬ ми, щоб читати власним дітям, оскільки в ті часи (у 60-ті роки) хороших дитячих нових книжок не було. Поштовхом до написання першої дитячої п’єси для П. Маара стали скарги директора театру, в якому він тоді працював, на відсутність нових п’єс для дітей і необхідність раз за разом ставити «Сплячу красуню». І тоді П. Маар написав п’єсу / л 32 ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА В ШКОЛАХ УКРАЇНИ На 4, 2016 «Оег Копідіпсіег Ків1:е» («Король у ящику»), а пізніше - ще декілька дитячих п’єс, які мали велику попу¬ лярність у глядачів і ставилися навіть на театральних сценах інших країн. Книжки П. Маара перекладені тридцятьма мовами. Його творчість відзначено багатьма вина¬ городами: Німецькою літературною премією, Премією братів Грімм, Премією Фрідріха Рюкерта, Австрійською державною премією, Премією Е. ТА. Гофмана, Премією Віденського дитячого журі, а також однією із найпрестижніших премій в німецькій літературі для дітей та молоді - Почесною премією за весь творчий доробок автора та ін. І ще один цікавий факт, який свідчить про попу¬ лярність та значення творчості Пауля Маара: у Німеччині 14 дитячих садків та шкіл носять ім’я письменника. Найбільш відомі цикли творів П. Маара - про Маленького Кенгуру, пана Белло і, звичайно,про Суботика. - Які факти з біографії митця вас найбільше зацікавили? Висновок. Пауль Маар - надзвичайно цікава і багатогранна особистість: німецький дитячий пись¬ менник, драматург, перекладач, художник-ілюстра- тор літературних творів та художник комп’ютерних ігор, фотограф, актор (слайд 4). 3. Робота з інформаційною схемою «Твори П. Маара про Суботика». Методичний коментар. Враховуючи, що для текстуального вивчення програмою пропонується книжка друга із циклу про пригоди Суботика («Машина для здійснення бажань...»), вважаємо, що доцільним буде коротко ознайомити учнів із цим літературним героєм, використовуючи зміст книж¬ ки першої - «Що не день, то субота». Коментар до схеми Суботик - один із найвідоміших літературних героїв П. Маара. Перша книжка про Суботика - «Що не день, то субота» - вийшла у 1973 році, і саме зав¬ дяки їй читачі вперше познайомилися з дивовижною маленькою істотою з цупкою рудою шерстю, у якої замість носа - хоботець, а обличчя все в синіх цятках, за допомогою яких можна здійснювати бажання. Ця істота понад усе любить ласувати смачненькою деревиною, гумою чи папером, а ще - римувати, складати віршики про будь-яку подію, що відбувається у житті самого Суботика та його «татка» пана Пляшкера. Пауль Маар - художник- ілюстратор власних історій про Суботика. Коли митець вперше намалював Суботика і показав цей малюнок своїм дітям, ті сказали, що у Суботика обов’язково мають бути цятки. Під руками у пись- менника-художника був лише синій олівець, яким Книжка перша «Що не день, то субота» Твори Книжка друга «Машина для здій¬ снення бажань, або Суботик повертається в суботу» Книжка третя П. Маара Книжка четверта «Китобус, або про «Чарівні краплі для нові цятки для Суботика» Суботика Суботика» Книжка п’ята Книжка шоста (п’єса) «Суботик у «Коли Суботика небезпеці» занадто багато» ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА В ШКОЛАХ УКРАЇНИ М2 4, 2016 він і домалював портрет свого героя. За тверджен¬ ням автора, Суботик - це істота середнього роду: «Я вважав, що якщо герой книжки буде дівчинкою, то хлопчики не захочуть її читати, і навпаки».

4. «Анкета думок»: з’ясування первинного читацького сприйняття твору. Методичний коментар: учні коротко діляться своїми враження¬ ми від прочитаного.

5. Виразне читання вступу до твору з елементами бесіди.

- Скільки часу і з якими почуттями пан Пляшкер чекає на зустріч із Суботиком? (Пан Пляшкер з нетерпінням чекає на Суботика три тижні, щоб отримати машину для здійснення бажань).

- Що було обов’язковою умовою для здійснення бажань? {Сині цятки, «що допомагають здійснювати які завгодно бажання»), - Чому Суботик змушений був залишити пана Пляшкера минулого разу? («...пан Пляшкер схотів собі мати машину для здійснення бажань. Він її одержав, та, на жаль, вона не працювала, а в Суботика на обличчі більше не лишилося синіх цяток, і йому довелося покинути пана Пляшкера»), - За яких умов така зустріч обов’язково мала б відбутися? («...пан Пляшкер чекає, щоб знову настав такий тиждень, який почнеться сонячною неділею. По неділі буде понеділок, а тоді вівторок з Вівторакусом, середа саме серед тижня, четвер з грозою і чотирикратним громом, а п’ятниця вия¬ виться вільним днем. Отоді...в суботу знов прийде Суботи к\»)

6. Словесне малювання.

Опишіть, яким ви уявляєте Суботика.

7. Робота з ілюстраціями П. Маара до твору.

Слово вчителя.

Перші ілюстрації до книжки про Суботика були зроблені самим Паулем Мааром. Ось таким був Суботик в уяві автора.

- Чи таким ви уявляли Суботика? Чи збігається ваше уявлення про Суботика із авторським зображенням?

8. Бесіда за змістом розділу першого «Грім у четвер».

- Хто такий пан Вівторакус? Чи мав він рацію, коли образився на Пляшкера? (Вівторакус - шкіль¬ний приятель, який щовівторка навідував Пляшкера. Проте Пляшкера більше приваблювало не спілкування з давнім приятелем, а те, що його поява була однією із умов повернення Суботика. Саме тому Вівторакус і образився: «Я - лише нікчемний засіб для досягнення великої мети!.. Я йому потрібен лише на те, щоб до нього повернувся якийсь там Суботик!»).

- Яку «несподіванку» для пані Моркван вигадав Пляшкер у четвер?

- Яким було повернення Суботика? ( Чекаючи на «татка», Суботик встиг підгризти ніжки стільця, з ’їс¬ ти стільницю зі столу та покуштувати тапчанця з крісельцем у кімнаті Пляшкера. І, звичайно, Суботик відзначив зустріч з «татком» «щойно складеним» віршиком). -Як Пляшкер відреагував на появу Суботика? Наведіть приклади з тексту. («Зарепетував», «з радощів підскочив догори, забувши, що він сидить під столом», «страшенно радий»).

- Чому завжди спокійно-врівноважений пан Пляшкер так бурхливо виявляє свої почуття, викли¬кані поверненням Суботика?

9. Вибіркове читання та колективне складання ланцюжка ключових подій розділу другого «Машина для здійснення бажань полюбляє точність»

1. Історія з двома водолазними костюмами.

2. Пригоди на горищі пана Амфібера.

3. Чарівне переміщення машини для здійснення бажань у кімнату пана Пляшкера.

4. Здійснення першого бажання Пляшкера («Хочу цілу купу грошей») та його наслідки.

5. Пляшкер та Суботик відвідують ресторан «Вишукані страви».

10. Запитання для обговорення.

- Поміркуйте над назвою розділу другого.

- Яку пораду дає «таткові» Суботик? («Вам треба точніше висловлювати свої бажання»),

- Чи є ця порада слушною для пана Пляшкера?

IV. Узагальнення та систематизація

1. Бесіда.

- Як змінилося життя пана Пляшкера з появою Суботика?

- Чому, на вашу думку, пан Пляшкер так зрадів поверненню Суботика? Чи тільки мрія про машину для здійснення бажань була цьому причиною? (Пляшкер сумував за Суботиком, за тими дивовиж¬ними подіями, які відбувалися в його житті завдяки появі Суботика. З появою Суботика життя Пляшкера стало цікавим, яскравим. Він був радий навіть тому, що «знову буде прокидатися під звуки пісеньки» Суботика, хай навіть вона і «не дуже досконала»),

2. «Незакінчене речення».

«Художній світ твору П. Маара мене захоплює тим, що...».

Висновок. Особливість художнього світу твору П. Маара полягає в тому, що, змальовуючи звичай¬ не, буденне життя дорослих, автор зумів показати, як можна змінити цей світ силою уяви, вірою в незвичайне, дивовижне, дитячою безпосередністю, щирістю, грою, гумором... Адже саме це приносить із собою Суботик у світ пана Пляшкера, пані Моркван, пана Вівторакуса та ін.

V. Оцінювання роботи учнів на уроці

VI. Домашнє завдання

Для всіх учнів. 1. Скласти сторінку щоденника-огляду подій, які є обов’язковою умовою появи Суботика (за зразком): День тижня Події Цитати Неділя...

2. Підготувати усний стислий переказ 2-3 епізо¬дів твору, які, на вашу думку, найяскравіше розкри¬ вають характер Суботика. Індивідуальні завдання. Намалювати ілюстрації до твору або ескіз обкладинки книжки П. Маара. Завдання для творчої групи. Підготуватися до рольової гри: уявіть себе в ролі одного із персонажів твору (пана Пляшкера, пані Моркван, пана Вівторакуса, пана Амфібера і т. д. - за власним вибором) і розкажіть про свою зустріч із Суботиком: яким ви побачили цього героя, яке враження він справив на вас, які події сталися у вашому житті із появою Суботика тощо.

Категорія: Зарубіжна література 5 клас | Додав: uthitel (10.05.2017)
Переглядів: 716 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: