УРОК № 11 Тема. Брати Я. та В. Ґрімм «Пані Метелиця». Моральні цінності в казці. Антитеза - Зарубіжна література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 5 клас

УРОК № 11 Тема. Брати Я. та В. Ґрімм «Пані Метелиця». Моральні цінності в казці. Антитеза

УРОК № 11

Тема. Брати Я. та В. Ґрімм «Пані Метелиця». Моральні цінності в казці. Антитеза

Цілі: навчальна: допомогти учням глибше усвідомити значення моральних цінностей, услав­лених у казці, художні особливості твору; розвивальна: формувати навички переказу тво­ру, виділення ключових епізодів, художніх засобів та їх коментування; вміння характери­зувати героїв, висловлювати свою думку про них; виховна: виховувати кращі моральні якості — працьовитість, скромність, доброзичливість,.готовність допомогти іншим.

Теорія літератури: герой художнього твору, тема, головна думка, антитеза та інші ху­дожні засоби.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Обладнання: портрети братів Ґрімм, збірки їхніх казок, ілюстрації до них, відеопрезен-тації, уривки з кінофільму та мультфільму за казкою, схема, таблиця.

Хід уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

Звернення вчителя до учнів

— Казка, з якою ми ознайомилися на попередньому уроці, здається, на перший погляд, простою. Насправді вона містить глибокий прихований зміст, символічне значення. Скажімо, пані Метелиця в німецькому фольклорі була відповідальна не лише за сніг, джерела з водою, а також і за доброчесних жі­нок та дівчат. Отже, казка утверджує норми народної моралі — працьовитість, доброта, старанність мають бути винагородженні, а зло — покаране.

III. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Літературний диктант (кожна правильна відповідь 1 бал)

1) У казці йдеться про дівчат із родини... (вдови).

2) Падчерка виконувала всю хатню роботу, і її тримали в домі за... (попелюшку).

3) Доки падчерка пряла нитки? (Поки не врізалася)

4) Мачуха, коли дівчина розповіла про загублений починок, почала... (лаяти її, примусила лізти діставати).

5) Коли дівчина опритомніла після падіння в криницю, то опинилася... (на луках).

6) Першою дівчина зустріла й допомогла їй... (піч).

7) Кого наступного побачила падчерка? (Яблуню)

8) Хто визирав у віконце невеличкої хатинки? (Стара баба)

9) Про що треба було дбати дівчині найбільше? (Про постіль старої)

10) Дівчині в пані Метелиці жилося дуже добре, ситно, але не вистачало... (рід­ної домівки).

11) Із брами на пасербицю посипався... (золотий дощ).

12) На мачушину дочку із брами перекинувся... (казан зі смолою).

2. Виконання завдань творчого, пошуково-дослідницького характеру

» Доведіть, що твір «Пані Метелиця» — народна казка, соціально-побутова. (Тричленна будова: зачин «Жила на світі...», основна частина, кінцівка «...Не відмилася, скільки вона жила на світі»; часто зустрічаються діа­логи; трьох персонажів зустрічає падчерка — піч, яблуню, стару бабу; є повтори, протиставлення; добро перемагає; зображено реальне життя, побут, менше чарівного; уславлено працьовитість, доброта героїні.)

3. Інтерактивна вправа «Сонечко»

« Охарактеризуйте падчерку, героїню німецької народної казки «Пані Мете­лиця».

* Обґрунтуйте свої твердження.

4. Проблемні питання

*» Які з названих рис характеру пад­черки ви віднесли б до позитив­них, які до негативних, чому?

* Які з них можуть бути і позитив­ними, і негативними — в залеж­ності від обставин?

Можливі відповіді

працьовита любить рідну домівку. 

 розумна

уміє прощати

боязка

кмітлива

покірна

чесна

слухняна

готова всім допомогти

Позитивні

 

В залежності від обставин

 

Негативні

 

Працьовитість Кмітливість Доброта Чесність Відповідальність Любов до рідної домівки

 

Покірність Боязливість Всепрощення Доброта

 

Боязливість Покірність Малодушність (із відчаю кинулася в криницю)

 

  • Поясніть, який прихований зміст може бути в наведеному висловлюванні

казки.

«І справді, смола так пристала до ледащиці, що не відмилася, скільки жила на світі». (Зі смолою пов'язано багато приказок, прислів'їв, звичаїв. На­приклад, «пристав, як шевська смола» — дуже пристав хтось до когось, не відчепишся; «зав'яз у зубах, як смола» — набрид; смолою обмазували волосся нечесним дівчатам, нею їм же мазали ворота. Це перегукується з народним ставленням до чесного імені — заплямуєш його — повік не відмиєшся.)

* Яка, на ваш погляд, роль півня в казці? (Півень — на боці добра, добрий вісник для гарної людини, він глузує з лінивої дочки; уособлює народну мораль.)

* Чому пані Метелиця віддала пасербиці ще й починок, адже та вже була ба­гатою? (Праця — основа життя людини, без неї не збережеш багатство.)

5. Спостереження над мовою художнього тексту

» Поєднайте художні засоби, прийоми в казці з їхнім визначенням.

Художні засоби та прийоми

Гірко заплакала, посипатися градом, лаяти на всі заставки, відлягло від серця

Бідна, невеличкої, ласкаві

Гарна — гидка, роботяща — лінива

Летіло, наче сніжинки

Визначення художніх засобів

Порівняння

Опис природи (пейзаж)

Фразеологізми (слова в пере­носному значенні)

Епітети

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до бесіди з позакласного читання (принести читацький що­денник або зошит для нього, улюблену книжку; прочитати казку «Бременські музиканти»; переглянути мультфільм, уміти переказувати, порівнювати, ви­словлювати оціночні судження.

Категорія: Зарубіжна література 5 клас | Додав: uthitel (19.10.2014)
Переглядів: 2803 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: