УРОК №10 Тема. Брати Якоб та Вільгельм Ґрімм. Казка «Пані Метелиця» - Зарубіжна література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 5 клас

УРОК №10 Тема. Брати Якоб та Вільгельм Ґрімм. Казка «Пані Метелиця»

УРОК 10

Тема. Брати Якоб та Вільгельм Ґрімм. Казка «Пані Метелиця»

Цілі: навчальна: розкрити значення діяльності братів Ґрімм у збирання й збереженні фольклору; допомогти усвідомити моральну цінність їхніх казок; розвивальна: роз­вивати образне та логічне мислення, навички виразного читання та переказу казок, самостійної роботи з підручником; виховна: виховувати повагу до загальнолюд­ських моральних цінностей.

Теорія літератури: фольклор, казка, антитеза, переклад, оригінал.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрети письменників, збірки їхніх казок, ілюстрації до них.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Робота з таблицею

2. Вступне слово вчителя

— Арабська казка «Синдбад-Мореплавець», з якою ми ознайомилися на попередніх уроках, належить до різновиду фантастичних, чарівних казок. Але, за словами О. С. Пушкіна, «сказка ложь, да в ней намек, добрым молодцам урок».

» Що, на ваш погляд, реальне, а що фантастичне у казці про Синдбада? (Від­повіді учнів.)

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

IV. Звернення вчителя до учнів

— Щоб народні казки не зникли назавжди, німецькі вчені-філологи Якоб і Вільгельм Ґрімм узялися дбайливо записувати їх. Брати видали збірку «Каз­ки для дітей та родини».

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виразне читання статті підручника про життя і творчість Я. та В. Ґрімм (с. 62-64)

2. Пояснення епіграфа до статті

• Що це за «благословенна сила», яка є в книгах Я. та В. Ґрімм? (Де сила ху­дожнього слова, мудрість, вироблена протягом віків народом.)

3. Виразне читання казки братів Ґрімм «Пані Метелиця

4. Словникова робота

Падчерка — нерідна дочка. Гидка — погана. Бути попелюшкою — бути покірною робітницею, не шанованою в домі. Починок — намотані на паличку нитки. Лаяти на всі заставки — сильно лаяти. Знепритомніла, опритомні­ла — втратила свідомість, прийшла до пам'яті. Відлягло від серця — заспоко­їлася. Пряжене — тушковане, переважно в печі. Брама — ворота. Терен — ко­лючий кущ з їстівними терпкими ягодами. Загадувати роботу — давати за­вдання. Смола — клейка речовина чорного кольору.

5. Спостереження над текстом

» Прокоментуйте уривки казки, вкажіть, які художні засоби, прийоми там використані.

«Жила на світі одна вдова, і мала вона дві доньки. Одна з них, падчерка, була гарна й роботяща, а друга, рідна, гидка й лінива. Та вдова любила куди більше рідну доньку, хоча та була гидка й лінива. Падчерка мусила виконувати всю хатню роботу, була попелюшкою в домі». (На початку казки запропоновано одразу характеристика героїнь — падчерки та рідної дочки вдови. Вони пов­на протилежність одна одній. Але любов матері дістається рідній дочці, яка цього не заслуговує, а падчерці — лайки та нарікання. Використано прийом ан­титези; зустрічаються повтори для підкреслення якостей характеру героїнь.)

«Дівчина струснула яблуню, і яблука градом посипалися на землю. Вона трусила доти, поки жодного яблука не лишилося на яблуні. Тоді згорнула яблука на купу й пішла далі». (Дівчина працьовита, відповідальна, охайна, їй притаманні національні риси характеру німецького народу —- пунктуаль­ність, акуратність.)

«Пробула дівчина певний час та й засумувала, а чого їй бракує, то спочатку й сама не знала. Нарешті здогадалась, що нудьгує за домівкою, і хоча тут було їй краще, проте її тягло вернутися до рідної хати». (Дівчина добра, забуває об­рази, віддана рідній хаті, своєму краєві, своїй родині.)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

Пошукова робота

» Пригадайте епізоди, у яких є такі предмети, істоти:

•  починок — його падчерка випадково втопила у криниці;

•  яблука т— їх добра дівчина зібрала на прохання яблуні;

•  хліб — його пасербиця вийняла з печі, щоб не згорів;

•  зуби — великі зуби були в старої пані Метелиці;

•  подушки — треба було добре збивати, щоб ішов сніг;

золото — отримала пасербиця за старанну службу;

•  півень — сповіщав про прихід дівчат;

•  терен — ним рідна донька вдови вколола собі палець;

брама — пані Метелиця виводила дівчат через браму;

смола — полилася на ледачу дівчину;

•  криниця — у неї стрибали дівчата, щоб потрапити в чарівну країну; '  пір'я — коли летіло пір'я з подушок, надворі йшов сніг.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Уміти розповідати про письменників братів Ґрімм. Знати зміст казки, вмі­ти аналізувати, висловлювати свою думку про прочитане.

• Прочитати й уміти переказувати казку братів Ґрімм «Бременські музикан­ти». Переглянути та вміти переказувати мультфільм (відповідати через урок).

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

* Продовжте речення.

«Прочитавши казку, я замислився (-лася) на тим, що...».

Категорія: Зарубіжна література 5 клас | Додав: uthitel (19.10.2014)
Переглядів: 2960 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: