Тема. ПРОТИСТОЯННЯ ОБРАЗІВ ПАСЕРБИЦІ ТА МАЧУХИ І ЇЇ РІДНОЇ ДОЧКИ ЯК УТІЛЕННЯ КОНФЛІКТУ ДОБРА І ЗЛА (С.Маршак "Дванадцять місяців" - Зарубіжна література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 5 клас

Тема. ПРОТИСТОЯННЯ ОБРАЗІВ ПАСЕРБИЦІ ТА МАЧУХИ І ЇЇ РІДНОЇ ДОЧКИ ЯК УТІЛЕННЯ КОНФЛІКТУ ДОБРА І ЗЛА (С.Маршак "Дванадцять місяців"

Тема. ПРОТИСТОЯННЯ ОБРАЗІВ ПАСЕРБИЦІ ТА МАЧУХИ І ЇЇ РІДНОЇ ДОЧКИ ЯК УТІЛЕННЯ КОНФЛІКТУ ДОБРА І ЗЛА

(за п’єсою С. Я. Маршака «Дванадцять місяців»)

Мета: поглиблювати знання тексту п’єси С. Я. Маршака «Дванадцять місяців»; акцентувати увагу на головній героїні, її якостях; учити учнів здійснювати порівняльну характеристику персонажів; розвивати креативність, артистичні здібності, навички характеристики персонажа з використанням цитатного матеріалу; виховувати найкращі людські якості (щирість, доброту, ввічливість); викликати в учнів альтруїстичні почуття; формувати ціннісне ставлення до себе.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, музичне оформлення (П. І. Чайковський «Пори року. Зима»), тексти казки, зображення героїв твору, чайнворд.

Очікувані результати: учні зможуть здійснювати порівняльну характеристику героїв; розмежовувати позитивних і негативних героїв; характеризувати головну героїню, визначати її кращі якості.

За добро — добром платять.

Народна мудрість

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Інсценізація «Розмова пасербиці та Квітня-місяця на фоні музики П. І. Чайковського

«Пори року. Зима»

2. Вікторина «Хто про кого говорить?»

1. «Ти до нас найкоротшою стежкою прийшла, а інші довгою дорогою — день за днем, година по годині, хвилина по хвилині» (Січень про пасербицю)

2. «Як не знати! Ще сонце не встало, а вона вже навколішки коло грядки — поле, підв’язує, гусінь обирає». (Липень про пасербицю)

3. «Такій, як вона, не шкода серед зими весну на годинку подарувати». (Лютий про пасербицю)

4. «Так, хороша дівчина. Кращої хазяйки ніде не знайдеш». (Вересень про пасербицю)

5. «Кожен з нас готовий пожертвувати своїм життям заради такої прекрасної дами». (Західний посол про Гофмейстриню)

6. «Я думала, що ти якась волохата, клишонога, а ти, виходить, дуже гарна». (Королева про пасербицю)

7. «Вам саме собача шуба і до лиця! Гавкаєте, як собака». (Дочка про свою матір)

8. «Тільки вас тепер і не впізнати! Чисто королева!». (Солдат про пасербицю)

IІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Зима… Вечоріє… Мороз… За маленьким віконечком низенької чепурненької хатинки сніжинки наздоганяють одна одну, посміхаючись холодною посмішкою… Лише чути потріскування дрів у печі… Найгірший хазяїн не випустить і собаки на вулицю. Так говорить народна мудрість, проте не чує кам’яне серце мачухи тих слів, і виганяє пасербицю до лісу за пролісками. Дівчина дуже змерзла…

Діти, я чую як хтось тихенько плаче за дверима. Так це ж пасербиця! Впустимо її на наш урок відігрітися?

(На дошку учитель прикріплює зображення заплаканої дівчинки.)

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя

Життя складається з добра і зла, і кожен з нас змушений обирати, якою стежкою йти — благородства чи постійної злості.

Такий вибір роблять і наші герої казки: пасербиця, мачуха та її рідна донька (вивішує на дошку зображення мачухи та її рідної доньки).

2. Бесіда

  • Пригадайте, кому спадає на думку відправити пасербицю за пролісками в зимовий холодний вечір? Як мачуха та її рідна донька ставляться до дівчинки?
  • Коли пасербиця приносить замалі кошики з пролісками, мачуха та її рідна донька про це жалкують. Як це їх характеризує?
  • Чому вони так захопилися брехнею у палаці королеви?
  • Чи випадкове їхнє перетворення на собак?
  • Як ви думаєте, чи змінить їх це перетворення?
  • Що спільного у мачухи та її рідної доньки?
  • Пригадайте прийом «мандрівного сюжету». На кого з героїв прочитаних вами народних і літературних казок і чим саме схожа пасербиця? Мачуха та її рідна донька?

3. Рольова гра «Інтерв’ю»

Коментар. З усіх учнів класу учитель обирає дві пари. Перша пара виступає в ролі журналіста й пасербиці, друга пара — журналіста й мачухи. «Журналіст» ставить запитання, а «герой твору» — відповідає.

Орієнтовні запитання для І пари

(до знайомства з братами-місяцями)

  • Чому на твоєму обличчі не з’являється посмішка?
  • Хто твої друзі?
  • Про що ти мрієш?

Орієнтовні запитання для ІІ пари

  • За що ви не любите пасербицю?
  • Чи не шкода вам її виганяти до лісу за пролісками?
  • Чому усю домашню роботу виконує лише пасербиця?

4. Продовження бесіди

  • В одному будинку живуть різні за характером персонажі: пасербиця, мачуха та її рідна донька. Який прийом автор використав у цій ситуації? (Антитеза)
  • Пригадайте, що називається антитезою. (Протиставлення характерів, думок, явищ)

5. Складання порівняльної характеристики персонажів

Пасербиця

А

Н

Т

И

Т

Е

З

А

Мачуха та її рідна донька

а) Гарна, хоча вдягнена бідно;

б) працьовита, виконує усю хатню роботу;

в) сумує за матір’ю;

г) милосердна;

д) добра, щира, ввічлива, спокійна;

ж) покірна, слухняна

 

а) Вимогливі та примхливі;

б) жадібні;

в) байдужі;

г) брехливі;

д) злі

 

 

  • Якою є роль антитези у казці?

6. Складання схеми «Позитивні та негативні герої»

(Учитель прикріплює на дошку поняття «Добро» і «Зло».)

У ч и т е л ь. Отже, ми з вами визначили, що у казці протистоять добро і зло. Персонажі, яким притаманні високі моральні якості називаються позитивними, тому ми їх прикріпимо біля «добра». Це… (пасербиця, брати-місяці, солдат). І негативні герої із кам’яними серцями та негідними вчинками, яких розмістимо біля «зла». Це… (мачуха, рідна донька, Королева)

 

Яким би слабким не було добро протягом п’єси-казки, проте воно перемогло зло, перетворивши його на беззахисну істоту перед людиною і змусило змінитися.

7. Прийом «Обери позицію»

ТАК

НЕ ЗНАЮ

НІ

 

 

 

VI. РЕФЛЕКСІЯ

1. Робота з епіграфом

  • Чи погоджуєтесь ви з епіграфом до уроку? Чому?

2. Чайнворд

Завдання. Прочитайте чайнворд і прокоментуйте вислів, який у ньому зашифровано.

 

Ключ: «Якщо ти тільки захочеш, якщо ти будеш хорошим, чистим і чесним, то заквітують для тебе проліски і в січні…» (Маргарита Алігер)

3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

— Сьогодні на уроці я усвідомив (-ла), зрозумів (-ла)…

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Доберіть цитати до характеристики Королеви; за бажанням — намалюйте ілюстрації до твору.

Категорія: Зарубіжна література 5 клас | Додав: uthitel (18.10.2015)
Переглядів: 440 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: