Урок № 60 Рослинний і тваринний світ своєї місцевості - Природознавство 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Природознавство 5 клас

Урок № 60 Рослинний і тваринний світ своєї місцевості

Урок № 60

Рослинний і тваринний світ своєї місцевості

Мета уроку: ознайомити школярів із рослинним і тваринним світом своєї місцевості, різно­ма­ніт­ністю живих організмів; розвивати увагу, мислення, спостережливість і пам’ять учнів, відпра­цьовувати навички пошукової діяльності, роботи з довідковою літературою, роботи в групах; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, до своєї країни.

Очікувані результати: учні називають царства живих організмів; розпізнають найпоширеніші рослини та тварини, отруйні рослини, гриби та тварини своєї місцевості; використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання.

Базові поняття та терміни: рослини, тварини, гриби, організми, отруйні організми, угруповання, екосистеми.

Обладнання:

Тип уроку: комбінований.

  • I.   Організаційний момент
  • II.  Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

1.  Перевірка домашнього завдання.

1)  Завдання для всього класу.

2)  Індивідуальне завдання.

2.  Повідомлення теми уроку.

Учитель оголошує тему уроку, пропонує записати її до зошитів.

3.  Оголошення мети та завдань уроку.

Учитель повідомлює учням мету уроку, пропонує їм визначити завдання, які вони мають розв’язати на уроці. (Завдання записуються на зворотному боці дошки.)

4.  Обговорення народних прислів’їв.

Кожному мила рідна сторона.

За рідний край хоч помирай!

Всюди добре, а вдома найліпше.

Який рід, такий плід.

Учитель підводить учнів до розуміння того, що вони живуть у прекрасній місцевості, тому мають цінувати рідний край та його природні багатства.

5.  Слово вчителя.

Україна — країна, багата природою. Тут чудові землі, що дозволяють рости різноманітним рослинам, помірний клімат, що сприяє життю та розповсюдженню всіляких тварин. І наша місцевість також багата на живі організми. Які саме? Дізнаємось сьогодні на уроці.

6.  Інтерактивна гра «Упіймай слово». Фронтальна робота.

Учитель ставить запитання та пропонує школярам декілька варіантів відповідей. Учні мають обрати правильну відповідь і плеснути в долоні, коли її почують.

7.  Інтерактивна гра «Вірю — не вірю» (самостійна робота). (Роздавальний матеріал.)

Учитель пропонує учням ряд тверджень, які можуть бути як істинними, так і хибними. Учням необхідно правильно обрати твердження та позначити їх позначками «+» або «–» в аркуші.

IІІ. Засвоєння нових знань

1.   Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.

1.   Рослинний та тваринний світ нашої місцевості.

(а) Робота в групах; б) повідомлення учнів; в) демонстрація фотографій.)

 

1-ша група. Рослинний світ нашої місцевості.

Харківська область належить до двох геоботанічних округів: Лівобережного лісостепового з лучними степами і липово-дубовими лісами і Дніпровсько-Донецького з різнотравно-типчаково-ковиловими степами, байрачними лісами і заплавними луками.

Зональними типами рослинності для території області є широколисті мішані ліси (нагірні діброви), лучні степи і різнотравно-типчаково-ковилові степи.

Степи області мають густий трав’яний покрив, що складається з ковили, тонконогу, конюшини, молочаю степового тощо.

 

Найбільш поширеними лісовими породами в місцевості є дуб черешчатий, насадження якого займають більше половини всієї площі лісів, і сосна звичайна. У лісах області також ростуть ясен та клен гостролистий, польовий і татарський, липа, в’яз, осика тощо, різні чагарники.

 

На території Харківської області не залишилось рослинних угруповань та екосистем, які тою чи іншою мірою не зазнавали б діяльності людини.

У результаті багатовікової господарської діяльності людини ландшафт лісостепової зони Харківської області дуже змінився. Раніше її покривала різнотравно-типчаково-ковилова рослинність. У своєму первинному вигляді степ практично ніде не зберігся. Зникають рідкісні види рослин, у тому числі:

— степові — ковила Іоанна, ковила Лессінга, гіацинт блідий, календула сітчаста;

— реліктові — чина венеціанська, вовчоягідник, в’язіль широколистий, хвощ великий.

2-га група. Тваринний світ нашої місцевості.

Місцями проживання тварин у Харківській області є ліси, степи та луки і заплави рік.

У лісах нашої місцевості живуть кабани, козулі, лосі та хижаки: горностай, борсук, лисиця, ласка, зустрічається і єнотоподібний собака та вовки. Серед дрібних гризунів представлені підземна полівка, лісові миші. Повсюди поширені зайці.

 

На луках можна зустріти гризунів: водяну полівку, норку, видру, хохулю. У степах та чагарниках поблизу річок — черепах. На піщаних кучугурах живуть різнобарвні ящірки. З амфібій та рептилій — різні види жаб, вужі, болотна черепаха, гадюки, мідянки.

 

Щодо птахів, то в соснових лісах водяться чубата синиця, дрізд-горобинник, дрізд-омелюх, звичайні тут зяблики, лісові щеврики, іволги, горлиці, вівсянки, сірі мухоловки. До видів заплавних тварин належать зеленоногі комишниці, різні види очеретянок, водяні курочки, декілька видів качок. На луках гніздяться жовті трясогузки, польові жайворонки, лучні чекани, деркачі.

 

Тваринний світ полів виділяється в особливий комплекс. З амфібій сюди потрапили часникова та зелена жаба; із птахів — жайворонки, польовий щеврик, перепел, куріпка. У ярах — бджолоїдка золотава і сиворакша. Поширені шпаки, удоди, горлиці, ворони, граки, галки, канюки, чорні шуліки, соколи-кібчики. З інших видів тварин степу необхідно відзначити тушканчиків, сліпаків, ховрахів. Дуже відомі на Харківщині й колонії байбаків.

 

 

У водоймах Харківської області живе більше тридцяти видів риб. Переважно коропові: плітка, червоноперка, сазан, карась, лящ. З окуневих зустрічаються звичайний окунь і йорж, рідше — судак, із тріскових — налим.

 

Із 436 видів хребетних тварин, що мешкають на території Харківщини, 122 види занесено до Червоної книги України, 39 видів занесено до європейського Червоного списку тварин, 194 види занесені до Червоного списку області. Із 90 видів мігруючих тварин, які потребують охорони на території області, 81 вид віднесено до категорій тих, що зникають, цінних та рідкісних, що підлягають особливій охороні.

За останні 80−100 років на території області зникло 20 видів птахів, 15 видів тварин, 36 видів комах. У Харківській області, крім червонокнижних видів, потребують охорони:

— 35 видів рослин;

— 90 видів комах;

— 17 видів земноводних і плазунів;

— 35 видів птахів;

— 7 видів ссавців.

 

3-тя група. Отруйні тварини, рослини та гриби даної місцевості.

Отруйними називаються рослини, що містять такі хімічні речовини, які, потрапивши в організм людини або тварини, викликають отруєння. Отруєння може призвести до тяжкого захворювання і навіть до смерті. Для самої рослини отруйні речовини мають велике значення, тому що вони захищають рослину від тварин, які могли б з’їсти його стебла, листя, коріння та насіння.

У деяких рослин отруйні кора і плоди, а листя і квітки зовсім нешкідливі (крушина), в інших отруйні квіти (гречка), у третіх — тільки плоди (полови), а в деяких видів отруйна вся рослина, крім плодів (сумах). Є рослини цілком отруйні (вороняче око). Із розвитком рослини кількість отруйних речовин у ній змінюється.

Людина і різні види тварин неоднаково сприйнятливі до різних отрут. Так, атропін, що міститься в беладоні, сильно діє на людей, небезпечний він для кішок, собак і птахів, але слабо діє на коней, свиней і кіз, а для кроликів зовсім нешкідливий. Птахи гинуть від плодів анісу, кмину і кропу, а людина використовує їх в їжу.

Діти, а також молодняк тварин більш чутливі до отрути і ліків, ніж дорослі, і тому набагато частіше отруюються рослинами. Це трапляється і тому, що діти не знають, які рослини отруйні. Отруйні рослини не можна брати до рота невимитими руками, що тримали їх, не можна торкатися очей. Деякі отрути містяться в соку рослин, який здатен розчинити жир, що покриває поверхню шкіри; усмоктуючись у шкіру і потрапляючи в кров, такий сік викликає отруєння. Отрута, введена в кров, діє сильніше, ніж та, що потрапила в організм з їжею.

До отруйних рослин Харківщини належать вовчі ягоди, копитняк європейський, анемони, проліска багаторічна, конвалія травнева, сон-трава. На багнистих річкових берегах, на болотистих луках і взагалі на вологих місцях росте жовтець їдкий.

Серед бур’янів можуть зустрітися й інші отруйні рослини: паслін солодко-гіркий, молочай, чистотіл великий, що містить отруйний молочний сік жовтуватого відтінку, блекота, отруйна речовина якої діє на мозок.

Отруйні рослини, які містять алкалоїди (особливі отруйні речовини), вражають центральну нервову систему, збуджують або пригнічують її дію, негативно впливають на роботу серця, шлунка, нирок і печінки. До них належать блекота чорна, дурман звичайний, рослини родини Макові.

 

Серед отруйних грибів зустрічаються мухомор білий, мухомор звичайний, бліда поганка, несправжні опеньки тощо.

 

Найотруйнішою твариною Харківщини можна вважати гадюку звичайну.

2.  Фізкультхвилинка.

  • IV. Закріплення нового матеріалу

1.  Практичне заняття: ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами та тваринами нашої місцевості. (Роздавальний матеріал.)

2.  Робота в парах.

Учням пропонується скласти запитання з вивченої на уроці теми та поставити його товаришу по парті. Учень, який отримав запитання, має право поставити запитання у відповідь.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.  Завдання для всього класу.

Опрацювати у підручнику § _______

2.  Індивідуальне завдання.

Знайти та виписати прислів’я, приказки або загадки про природу.

  • VI. Підбиття підсумків уроку

1.  Фронтальне опитування.

— Які тварини та рослини зустрічаються у нашій місцевості?

— Які отруйні організми є в нашій місцевості?

— Що найбільше вам запам’яталось на уроці?

2.  Вправа «Дзиґа».

На літері Я стоїть дзиґа, яка має стрілку. Навколо дзиґи розміщені аркуші з написами. Учні по черзі крутять дзиґу, на який напис указала стрілка дзиґи, тими словами учень починає речення, підбиваючи підсумок уроку.

 

Категорія: Природознавство 5 клас | Додав: uthitel (09.04.2014)
Переглядів: 9450 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1  
гамно

Ім`я *:
Email *:
Код *: