Урок № 50 Різноманітність організмів. Гриби. Бактерії - Природознавство 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Природознавство 5 клас

Урок № 50 Різноманітність організмів. Гриби. Бактерії

Урок № 50

Різноманітність організмів. Гриби. Бактерії

Мета уроку: ознайомити школярів із різноманітністю організмів, схарактеризувати гриби та бактерії, розкрити відмінності та подібності цих організмів, навчити визначати найбільш поширені в Україні гриби, рослини та тварини за допомогою додаткових джерел інформації; формувати навички роботи в групі, розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять учнів, наполегливість при виконанні завдань, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці, аналізу та синтезу; виховувати дбайливе ставлення до живих організмів.

Очікувані результати: учні називають особливості грибів і бактерій, відмінності грибів і бактерій; розпізнають рослини, тварини, гриби та бактерії за малюнками та фотографіями; використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях.

Базові поняття та терміни: організм, рослини, тварини, гриби, бактерії, автотрофи, гетеротрофи, одноклітинні, багатоклітинні, грибниця.

Обладнання:

Тип уроку: комбінований.

§ I.   Організаційний момент

§ II.  Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

1.  Перевірка домашнього завдання.

2.  Повідомлення теми уроку.

Тема на дошці закрита. Учитель пропонує учням розглянути малюнки на дошці і здогадатись про тему уроку.

Учитель відкриває на дошці напис теми уроку, оголошує її, пропонує записати до зошитів.

3.  Оголошення мети та завдань уроку.

4.  Розгадування ребусів.

Учитель розміщує ребуси на дошці.

5.  Діаграма Венна. Робота в парах.

Учні, порадившись із сусідом по парті, складають діаграму в зошитах. А потім по черзі заповнюють її біля дошки.

6.  Інтерактивна вправа «Дерево асоціацій».

На дошці з двох боків вертикально записуються (або прикріплюються надруковані) слова — «стовбури дерев». Учні по черзі підходять до дошки й дописують до «стовбура» свої асоціації — «гілочки», таким чином утворюючи дерево.

7.  Слово вчителя.

Одного разу німецький мандрівник Ріхард Крумбгольц дуже поспішав тропічним лісом у темряві. Несподівано на галявині лісу він побачив дивовижне яйце, яке було вкрите щільною оболонкою. Яйце зростало просто на очах — ставало все більшим і більшим. Раптом шкірка яйця тріснула рівно посередині й на поверхню показався блискучий капелюшок жовтогарячого ­кольору. Капелюшок сидів на довгій білій ніжці, яка швидко прямувала вгору. Тоді Ріхард зрозумів, що це гриб. За дві години гриб витягнувся на два метри вгору та з-під капелюшка вискочило біле ажурне покривало, що впало майже до землі. Ставало все темніше, а гриб почав світитися. Мандрівник спостерігав це сяйво кілька годин, а потім пішов. Коли він повернувся зранку, знайшов лише згусток слизу, а гриб-велетень зник. Потім Крумбгольц з’ясував, що йому пощастило побачити дуже дивний гриб — кільчастий диктіоформ, що зростає у тропічних лісах Північної Америки. Аборигени називають його «дамою під покривалом» і вважають його духом лісу.

ІІІ. Засвоєння нових знань

1.   Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.

1)  Гриби. (а) Слово вчителя; б) складання схем; в) демонстрація фотографій грибів.)

9.      Гриби (латин. Fungi) — це окреме царство живої природи, яке об’єднує у собі гетеротрофні організми, не здатні до фотосинтезу та руху. Гриби поєднують у собі ознаки як рослин, так і тварин. Гриби вивчає наука, яка називається мікологія. Вона вважається розділом ботаніки, оскільки раніше гриби належали до царства Рослини.

10. Про гриби люди завжди складали багато легенд, загадок, приказок. Наприклад, у народі співають, жартуючи: «Дід пішов по гриби, баба по опеньки, дід свої посушив, бабині сиренькі!» (опеньки ставлять на противагу ін­шим, так званим благородним, грибам, таким як білий гриб, боровик). Гриб у народних словах символізує духовну інертність («сидить, як гриб»), маловартісність («Багато грибів, а мало хліба», «Коли б гриби добра річ була, то вовк би їх у лісі їв»); старий гриб є символом немічності («Старий гриб, що його хробаки розточили») тощо. Будова грибів досить проста. Вони не мають коренів, стебел, квіток і листя, відсутні в них також і внутрішні органи. На відміну від рослин, усе тіло гриба представлене сплетінням прозорих ниток, які формують грибницю. Гриби можуть мешкати в темних місцях. Для росту грибам обов’язково необхідна волога (певно всі чули вислів «ростуть, як гриби після дощу»), тому що їхні клітини здатні швидко вбирати в себе вологу і збільшуватись у розмірах. Усі вони діляться на руйнівників і паразитів, що відрізняються один від одного тим, що живляться органічними речовинами відповідно мертвих або живих організмів.

12. Розмноження усіх грибів здійснюється особливими клітинами — спорами, хоча деякі втратили цю можливість і розмножуються частинами тіла гриба. Більшість із них протягом всього життя або на певних стадіях розвитку мають будову грибниці, а деякі (такі як дріжджі) взагалі одноклітинні.

13. У побуті грибом часто називають плодове тіло вищих грибів, що має ніжку і спороносну шапинку з радіальними пластинами чи трубками. Також, у побуті вживається назва «грибок» для позначення мікроскопічних пліснявих грибів. Обидві ці назви некоректні, з наукового погляду, й не відповідають науковому визначенню.

14. Гриби за будовою поділяють на вищі (шапинкові гриби) та нижчі (цвілеві, паразитичні гриби).

 

15. Шапинкові гриби бувають: їстівні та неїстівні (отруйні гриби). 

17. Також бувають гриби-трутовики, які ростуть прямо на деревах.

2)  Бактерії.

(а) Частково-пошуковий метод (робота з підручником); б) демонстрація мікрофотографій; в) презентація міні-проектів «Бактерії корисні та шкідливі».)

Бактерії (bacteria, від давньогрец. Βακτήριον — паличка) — одна з основних груп живих організмів. Бактерії розділені на царства Архебактерії (Archeobacteria) і Еубактерії (Eubacteria).

Наука, яка вивчає бактерії, називається бактеріологією (є підрозділом мікробіології).

Бактерії розповсюджені в усіх куточках Землі. Вони присутні у ґрунті, воді, повітрі та в інших організмах.

Уперше бактерії спостерігав Антоні ван Левенгук у 1674 році, використовуючи мікроскоп, який він сам сконструював. Назва «бактерія» з’явилася пізніше, вона була запропонована Крістіаном Ернбергом у 1828 році, походить від грецького слова βακτηριον, яке означало «маленька паличка».


Бактерії є без’ядерними організмами.

Більшість бактерій мають сферичну (коки) або паличковидну (бацили) форму. Деякі паличковидні бактерії (вібріони) дещо зігнуті, а інші формують спіральні завитки (спірохети). Ці форми важливі для функціонування бактерій, оскільки вони можуть впливати на здатність бактерій отримувати поживні речовини, прикріплятися до поверхонь, рухатися і рятуватися від хижаків.

Деякі з бактерій можуть викликати захворювання людей і тварин, а інші приносять користь (наприклад, за допомогою кисло-молочних бактерій виготовляють кефіри, йогурти тощо).

 

2.  Фізкультхвилинка.

§ IV. Закріплення нового матеріалу

1.  Практичне заняття «Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників». (Робота в малих групах.) (Роздавальний матеріал.)

2.  Рольова гра «Пошта». (Роздавальний матеріал.)

Учитель пропонує учням об’єднатися в групи. Серед членів групи розподілити ролі: «листоноша», «робітники пошти», спікер (доповідач). Учні отримують завдання — розібрати кореспонденцію по «адресатах». Потім запакувати листи в конверти і віддати «листоноші», який віднесе кореспонденцію до «поштових скриньок». Після того як роботу виконано, доповідач повинен пояснити вибір групи.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.  Завдання для всього класу.

Опрацювати у підручнику § _______

2.  Індивідуальне завдання.

Підготувати загадки про повітря.

§ VI. Підбиття підсумків уроку

1.  Вправа «Згадаємо основне».

Учням пропонується назвати те, що найбільше запам’яталось під час уроку.

2.  Відгадування загадки.

У лузі, у трапезі стоїть німець на одній нозі. (Гриб.)

 

Категорія: Природознавство 5 клас | Додав: uthitel (30.12.2013)
Переглядів: 8516 | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: