Урок № 33 Внутрішня будова Землі - Природознавство 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Природознавство 5 клас

Урок № 33 Внутрішня будова Землі


Урок № 33

Внутрішня будова Землі

Мета уроку: ознайомити учнів із внутрішньою будовою Землі, поняттями вулкан та гейзер, учити висловлювати думку; розвивати у школярів критичне мислення, навички групової та пошукової діяльності, інтерес до науки географії; формувати науковий світогляд, виховувати сумлінність та наполегливість під час виконання завдань.

Очікувані результати: учні описують внутрішню будову Землі; оцінюють власний внесок у діяльність малої групи.

Базові поняття та терміни: внутрішнє ядро, зовнішнє ядро, мантія, земна кора, вулкани, гейзери.

Обладнання:

Тип уроку: нестандартний урок (урок-змагання).

§ I.   Організаційний момент

§ II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

1.            Повідомлення теми уроку. Дидактична гра «Доміно».

Кожна з п’яти груп отримує повний набір букв. Букви слід вирізати та перемішати перед тим, як роздати учням.

В

н

у

т

р

і

ш

н

я

б

у

д

о

в

а

З

е

м

л

і

 

 

4.            Дидактична гра «Далі-далі».

Запитання для команд:

1.   Які планети належать до земної групи?

2.   Якою за віддаленістю від Сонця є Земля?

3.   Як називається уявна лінія, що перетинає Землю в найширшій її частині?

4.   Який діаметр земної кулі?

5.   Як називаються на земній кулі найвіддаленіші точки від екватора?

6.   Як називається пряма уявна лінія від одного полюса до іншого?

7.   Як називається уявна лінія перетину поверхні земної кулі площиною, проведеною через будь-яку точку земної поверхні і вісь обертання Землі?

8.   Як називається лінія перетину поверхні Землі площиною, паралельною площині екватора?

9.   Хто здійснив найпершу кругосвітню подорож?

10. Хто вперше довів, що Земля має кулеподібну форму?

11. Хто є засновником сучасної гіпотези походження Землі?

12. Як називається форма Землі?

13. Як називається зменшена модель Землі?

14. Яка наука вивчає Землю?

15. Як перекладається слово гео?

Відповіді:

1.   Меркурій, Венера, Земля, Марс.

2.   Третьою.

3.   Екватор.

4.   12 757 км.

5.   Полюси.

6.   Земна вісь.

7.   Меридіан.

8.   Паралель.

9.   Ф. Магеллан.

10. М. Коперник.

11. О. Шмідт.

12. Геоїд.

13. Глобус.

14. Географія.

15. Земля.

Учитель відкриває на дошці тему уроку, оголошує її.

2.  Оголошення мети та завдань уроку.

Учитель повідомлює учням мету та завдання уроку, пропонує їм ознайомитись із планом роботи на уроці.

3.  Перевірка домашнього завдання.

4.  Дидактична гра «Далі-далі».

Учитель зачитує запитання командам (або показує їх на екрані). Усього 15 запитань. Команди по черзі відповідають на запитання (за один раз команда може відповісти тільки на одне запитання). Якщо представник команди не може відповісти, то він говорить «Далі» й отримує наступне запитання, а поперед­нє переходить до іншої команди.

5.  Обговорення висловлювання.

«Проблеми, що доводиться вирішувати переможцю, приємніші, але не простіші, ніж проблеми, які доводиться вирішувати переможеному». (В. Черчілль)

Учитель пояснює учням, що сьогодні на уроці вони зможуть розв’язати деякі незрозумілі запитання-«проблеми» та дізнатись багато нового.

6.  Проблемне запитання.

Учитель пропонує учням спробувати відповісти на це запитання: «Чи можна прорити Землю наскрізь, щоб вийти на іншому її боці?». Вони повинні обґрунтувати свою точку зору. Так як учні ще не мають істотних знань про внутрішню будову Землі, то вчитель пропонує їм відкласти відповідь до кінця уроку. Проблемне запитання зберігається на дошці протягом усього уроку.

III. Засвоєння нових знань

9.     1.         Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.

10. 1)        Загальні відомості про внутрішню будову Землі. (Слово вчителя з елементами бесіди.)

11. Усі планети, у тому числі й наша Земля, колись були такими ж гарячими, як і зорі. Поступово вони вистигали. Зовні Земля здається холодною, насправді ж усередині вона досі розпечена. Якби ми могли розібрати земну кулю, як цибулину, то побачили б наступне.

 

12. Наша планета складається з кількох шарів твердих порід. Зовнішній шар Землі називається земна кора. Це саме той шар, на якому ми живемо. Цей шар складається з твердих гірських порід. Під корою розташований шар, що називається мантія — це товстий шар розм’якшених гірських порід. Під мантією міститься зовнішнє ядро.

13. — Яке ще ядро може бути в земній кулі, якщо є зовнішнє?

14. У центрі земної кулі розташоване внутрішнє ядро. Внутрішнє та зовнішнє ядра складаються з металів — заліза та нікелю, які розжарені до височезних температур. Вони перебувають у розплавленому стані. Інколи ці розплавлені метали разом із гірськими породами вириваються на поверхню Землі.

15. — Хто здогадався, про яке явище йдеться?

16. Таке явище ми називаємо виверженням вулкана. Сьогодні ми зможемо дізнатись про особливості будови Землі більш детально: а ще ми побачимо, як відбувається виверження вулкана, прямо в нашій класній кімнаті!

17. 2.         Внутрішня будова Землі. а) Робота в групах; б) повідомлення учнів; в) заповнення таблиці; г) гра «Я вчитель».

18. Протягом часу, який визначає вчитель, учні працюють у групах самостійно над своїми запитаннями. Окрім доповіді, вони мають підготувати два запитання до інших груп. Після цього кожна група доповідає, усі інші під час відповідей заповнюють таблицю.

19. Учні, які доповідають, мають внести дані по своєму питанню до таблиці під час підготовки до доповіді. Коли доповідь закінчено, учні ставлять два запитання до інших груп («Я вчитель»).

20. Повідомлення учнів

Група I. Внутрішнє ядро.

 

 

21. Ядро Землі являє собою центральну внутрішню частину Землі із середнім діаметром 3470 км, що розташована на середній глибині близько 2900 км. Вважається, що внутрішнє ядро складається із залізо-нікелевого сплаву з домішкою інших елементів. Внутрішнє ядро є розжареною металічною кулею. Температура в центрі ядра Землі сягає приблизно 5000 °C. Зазвичай метали плавляться за таких величезних температур, проте метали всередині ядра залишаються твердими. Вважається, що це пов’язано з тим, що на них впливає тиск шарів Землі, які розташовані вище внутрішнього ядра.

22. Даних про ядро дуже мало. Це пов’язано з тим, що дослідити його сучасними методами неможливо, зразки речовини ядра недоступні, і навряд чи їх буде отримано в найближчому майбутньому. Тому вся інформація отримана непрямими геофізичними або геохімічними методами.

 

Група II. Зовнішнє ядро.

23. Зовнішнє ядро — це рідка гаряча оболонка землі. Вона складається з обертових потоків розплавлених металів — заліза та нікелю, які добре проводять електричний струм. Учені вважають, що до його складу також входить водень. Товщина зовнішнього ядра складає приблизно 2200 км.

24. Саме в зовнішньому ядрі створюється магнітне поле Землі, тому що глобальне магнітне поле створюється електричними струмами, що протікають у рідкій речовині зовнішнього ядра. Через дуже високу температуру зовнішнє ядро значно впливає на ділянки мантії, що контактують із ним.

Група III. Мантія.

25. Мантія — це шар Землі, який вкриває зовнішнє ядро. Мантія є найбільшою внутрішньою оболонкою Землі, що становить приблизно 80 % об’єму земної кулі та 67 % її маси. Вона починається на глибині 50–70 км і сягає ядра Землі на глибині 2900 км.

 

 

26. Мантію Землі неможливо безпосередньо дослідити: її неможливо досягнути бурінням, вона не виходить на поверхню земної кулі. Тому більшу частину інформації отримано геофізичними та геохімічними методами.

27. Відомо, що мантія утворена гарячою тягучою речовиною (магмою). Температура в мантії дорівнює приблизно 2000–2500 °С. Температура й тиск магми Землі змінюються з глибиною. У складі мантії Землі переважають такі хімічні елементи, як залізо, магній та хром. У місцях, де є вулканічна діяльність, магма, досягаючи земної поверхні, дегазується і виливається у вигляді лави.

28. Із процесами, які відбуваються в мантії, пов’язані тектонічні рухи плит, магматизм, вулканізм та інші геологічні явища.

29. Група IV. Земна кора.

30. Земна кора являє собою зовнішній шар земної кулі, який є твердим утворенням завтовшки від 5 до 40 км. Переважно до складу земної кори входить гірська порода — граніт. Розрізняють материкову та океанічну земну кору, що різняться за складом, будовою, потужністю й іншими характеристиками. Земну кору, яка розташована під дном океанів та морів, називають океанічною корою. Океанічна кора позбавлена «гранітного» шару. Товщина океанічної кори дорівнює приблизно 8 км. Основною її гірською породою є базальт.

31. Земна кора поділена на гігантські плити. Більшість із плит зазвичай приховані під шаром суші або морів та річок. Проте існують такі плити, які майже повністю вкриті водою (Тихоокеанська плита). Плити постійно рухаються, власне вони плавають на розпеченій магмі, проте рухаються вони дуже повільно. Помітити рух плит складно. Для цього необхідно почекати декілька мільйонів років. На плитах розташовані материки — великі ділянки суші (Африка, Антарктида, Євразія).

 

 

32. Група V. Вулкани та гейзери.

33. На нашій планеті існують місця, де на поверхню вивергаються розплавлені гірські породи — вулкани. Вулкани вивчає спеціальна галузь геології — вулканологія.

 

 

34. Вулкани — це геологічні утворення, які виникають над каналами і тріщинами в земній корі, по яких на поверхню викидаються лава, попіл, гарячі гази, водяна пара й уламки гірських порід. Під вулканами розташовуються порожнини, які заповнені розпеченою магмою. Всередині цих порожнин утворюється величезний тиск. Час від часу під дією цього тиску магма виходить назовні разом із попелом, парою та димом.

 

35. До п’ятірки найбільших та найнебезпечніших вулканів світу входять:

36. У деяких частинах світу зустрічаються гейзери. Гейзерце джерело, яке періодично викидає фонтан гарячої води та пари. Гейзери є одним із пізніх стадій вулканізму. Вода в гейзерах нагрівається теплом магматичних порід.

37. 3)        «Вулкан у дії».

38. Демонстрація досліду.

39. Для проведення демонстраційного досліду необхідні: питна сода, харчовий барвник червоного кольору, пісок, оцет, пластикова пляшка, склянка та глечик.

40. У пластикову пляшку насипається столова ложка питної соди. Пляшку слід поставити на тацю і насипати навколо неї пісок у формі гірки. Кілька крапель червоного харчового барвника розводяться у склянці, яка наповнена оцтом. Після цього оцет переливається у глечик, а вже потім у пластикову пляшку. За кілька секунд «вулкан» почне діяти — вивергати червону пінисту речовину, імітуючи виверження вулканічної лави.

2.  Фізкультхвилинка.

§ IV. Закріплення нового матеріалу

1.  Розгадування кросворда.

Кожній групі пропонується розгадати кросворд. Група, яка дасть правильні відповіді першою — отримує додаткові бали. (Роздавальний матеріал.)

2.  Робота з ілюстративним матеріалом.

Групам роздаються картки із зображенням внутрішньої будови Землі. Учні мають підписати основні частини будови. Група, яка правильно підпише малюнок першою, отримає додаткові бали. (Роздавальний матеріал.)

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.  Завдання для всього класу.

Опрацювати у підручнику § _______

2.  Індивідуальне завдання.

Підготувати прислів’я про прикмети різних пір року.

§ VI. Підбиття підсумків уроку

1.  Проблемне запитання.

Учитель пропонує учням знову спробувати відповісти на запитання «Чи можна прорити Землю наскрізь, щоб вийти на іншому її боці?». Тепер вони вже можуть обґрунтувати свою точку зору. Учитель допомагає учням сформулювати чітку, обґрунтовану відповідь.

2.  Інтерактивна гра «Мікрофон».

— Що вам найбільше запам’яталось на уроці?

 

Категорія: Природознавство 5 клас | Додав: uthitel (27.12.2013)
Переглядів: 3040 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: