Головна » Статті » Середня школа » Природознавство 5 клас

Урок № 2 Практичне заняття. Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів

Урок № 2

Практичне заняття. Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів

Мета уроку: ознайомити учнів із довідковими виданнями з природничих наук різних типів; розвивати вміння працювати з довідковою літературою; виховувати повагу одне до одного.

Очікувані результати: учні вміють знаходити необхідну інформацію в довідкових виданнях природ­ничих наук та використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання.

Базові поняття та терміни: енциклопедія, словники, атласи географічних карт, атласи-визнач­ники, науково-популярна література.

Обладнання:

Тип уроку: застосування знань та вмінь.

  • I.   Організаційний момент
  • II.  Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

1.  Робота з дефектним реченням.

— Біологія — це наука, яка вивчає …

— Хімія — це наука, яка вивчає …

— Фізика — це наука, яка вивчає …

— Географія — це наука, яка вивчає …

— Астрономія — це наука, яка вивчає …

2.  Інтерактивна гра «Мікрофон».

— Про які новітні дослідження природничих наук ви знаєте?

3.  Перевірка домашнього завдання.

1)  Завдання для всього класу.

2)  Індивідуальне завдання.

— Які джерела ви використовували при створенні проектів?

4.  Повідомлення теми уроку.

5.  Формулювання мети й завдань уроку разом з учнями.

  • III. Засвоєння нових знань

1.  Вступне слово вчителя.

Отже, ми з вами бачимо, яку велику кількість знань здобули науки про природу. І всі ці знання можна здобути з фахової літератури — це енциклопедії, словники, атласи географічних карт, атласи-визначники рослин та тварин, науково-популярні видання, довідники величин, Інтернет-ресурси тощо.

2.  Практичне заняття.

•     Об’єднання у творчі групи та виконання запропонованих завдань.

Учитель роздає завдання і матеріали.

Після того як учитель об’єднав учнів у малі групи і дав завдання, кожна з них за короткий термін (3–5 хв) повинна показати результати своєї роботи.

Учитель нагадує правила роботи в малих групах, які допоможуть організувати роботу більш результативно (див. Урок № 1).

•     Швидко розподіліть ролі в групі. Визначтесь, хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем. Намагайтесь виконувати різні ролі.

Головуючий (спікер):

  • зачитує завдання;
  • організовує порядок виконання;
  • пропонує учасникам групи висловитись по черзі;
  • заохочує до роботи;
  • підбиває підсумки;
  • за згодою групи визначає доповідача.

Секретар:

  • веде коротко і розбірливо записи результатів роботи групи;
  • як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідачеві.

Посередник:

  • стежить за часом;
  • заохочує групу до роботи.

Доповідач:

  • чітко висловлює думку, до якої дійшла група;
  • доповідає про результати роботи групи.

 

Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.

Дотримуйтесь правил активного слухання, головне — не перебивайте один одного.

Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.

Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.

Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.

Ознайомлення з довідковими виданнями
з природничих наук різних типів

Мета: ознайомитися з різними довідковими виданнями з природничих наук, навчитися знаходити та використовувати інформацію в довідниках.

Обладнання: енциклопедії, словники, атласи географічних карт, атласи-визначники рослин.

Хід роботи

1.   Об’єднайтеся у творчі групи та виконайте запропоновані завдання.

2.   Завдання для груп:

1 група

1.   Дайте відповідь на запитання.

— Як користуватися біологічним словником?

2.   Використовуючи біологічний словник, знайдіть визначення понять флора, фауна, та інформацію про англійського лікаря Е. Дженнера.

Відповідь до п. 1.

— Поняття шкільного курсу біології розміщено в алфавітному порядку. Для більш швидкого знаходження того чи іншого слова необхідно користуватися алфавітним покажчиком, який розміщений в кінці посібника. Біля поняття, яке треба знайти, вказана сторінка, на якій воно розміщено.

Відповіді учнів до п. 2.

— Флора (від латин.— богиня квітів і весни в давньоримській міфології) — це історично сформована сукупність рослин, що ростуть зараз або росли раніше на певній території.

— Фауна (від латин.— богиня лісів і полів, покровителька тварин у давньогрецькій міфології) — це сукупність видів тварин, що населяють певну територію чи акваторію.

— Е. Дженнер (1749–1823). Англійський лікар, який запропонував метод, що попереджає захворювання віспою. Після багаторічних спостережень Дженнер переконався, що доярки, які хворіли на коров’ячу віспу, не заражуються людською. Він розробив метод запобігання захворювання віспою шляхом штучного зараження людини. Чотирнадцятого травня 1796 року було вперше зроблено щеплення. Е. Дженнер став прабатьком нової науки — імунології. Щеплення він назвав вакцинацією (від латин. vaccina — коров’яча).

2 група

1.   Дайте відповідь на запитання.

— Як користуватися запропонованою енциклопедією? (Наприклад: Цеханська О. Ф. Найцікавіше про тварин. Харків: Торнадо, 2006.)

2.   Використовуючи запропоновану енциклопедію, знайдіть цікаву інформацію про незвичайні за розмірами тварини в розділах Риби, Амфібії та Земноводні.

Відповіді учнів до п. 1:

— необхідно звернути увагу на зміст посібника, у якому розмежовані розділи, про які йдеться в посібнику;

— для знаходження інформації про певну тварину можна звернутися до предметного покажчика, де в алфавітному порядку вказані назви тварин, а поряд — номер сторінки, на якій є ця інформація.

Відповіді учнів до п. 2.

— Найбільшою рибою вважається китова акула, що досягає 15 метрів, і навіть 20 метрів завдовжки (маса — близько 20 тонн). Китова акула живиться планктоном і для людини небезпеки не становить.

— На початку ХХ століття на малих Зондських островах був відкритий новий вид варана, що дістав назву — комодського (острів Комодо). Це найбільша ящірка з існуючих у світі, її довжина досягає 4 м, забарвлення сіро-чорне. Варан добре плаває, звиваючись, немов змія, і поринає під воду на 2–3 хвилини.

3 група

1.   Дайте відповідь на запитання.

— Як користуватися атласом географічних карт?

2.   Використовуючи атлас географічних карт «Фізична карта півкуль», скажіть, скільки на планеті Земля материків та океанів. Назвіть їх. Покажіть на карті.

Відповіді учнів до п. 1.

— Необхідно звернути увагу на назву атласу. Нам представлено атлас «Загальна географія». Відкрити зміст атласу та ознайомитися з картами, які запропоновані в цьому атласі. В атласі містяться не тільки карти, а й довідкова інформація, яка допомагає зрозуміти географічні закономірності.

Відповіді учнів до п. 2.

— На планеті Земля — п’ять материків: Північна і Південна Америка, Євразія, Африка, Австралія, Антарктида. Учні показують материки на карті.

— На планеті Земля — чотири океани: Північний Льодовитий океан, Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан. Учні показують океани на карті.

4 група

1.   Дайте відповідь на запитання.

— Як користуватися атласом-визначником рослин?

2.   Запропоновано гербарій гороху посівного. Визначте, до якої родини належить ця рослина.

Відповіді учнів до п. 1.

Для того щоб знайти опис тієї чи іншої рослини, необхідно з’ясувати, до якої родини належить цей екземпляр. Для цього користуються Карткою для визначення родин відділу Покритонасінні.

У картці записані натуральні цифри 1, 2, 3, 4 — це теза. Під кожною тезою стоїть цифра 0 — це антитеза. Спочатку читаємо інформацію під цифрою 1, якщо ця інформація не відповідає дійсності, то звертаємося до антитези і дивимося в другий стовпчик, де стоїть цифра, до якої нас відсилають. І так крок за кроком, доки інформація, запропонована в тезі або антитезі, не співпаде з особливостями гербарного екземпляра.

Відповіді учнів до п. 2.

Розглядаємо гербарний екземпляр гороху посівного. Виявляємо, яку квітку він має: зрослопелюсткову чи вільнопелюсткову, скільки пелюсток, тичинок, маточок. Далі працюємо з карткою для визначення родин.

Інформація під цифрою 1 не відповідає дійсності, переходимо до антитези. Антитеза відсилає нас до цифри 2. Інформація під цифрою 2 — істинна, наступний крок — цифра 3. Гербарний екземпляр має ознаки, що прописано під цифрою 3. Отже, горох посівний належить до родини Бобові.

 

Картка для визначення родин відділу Покритонасінні

1. Багаточисельні дрібні квітки зібрані у суцвіття кошик

Родина Айстрові

0. Рослини з іншим суцвіттям або одиночними квітками

2

2. Віночок вільнопелюстковий

3

0. Віночок зрослопелюстковий. Чашолистиків і пелюсток по 5. Тичинок — 5, вони прикріплені основою до внутрішнього боку трубочки — віночка. Плід — ягода або коробочка

Родина Пасльонові

3. Квітки неправильні, пелюстки різної форми і величини. Віночок із 5 пелюсток: 1 широкий — парус, 2 зрослі утворюють човник, 2 вільні по боках човника — весла. Тичинок 10 (9 + 1). Маточка — 1. Плід біб

Родина Бобові

0. Квітки іншої будови

4

4. Чашолистиків і пелюсток по 4, розміщені навхрест. Тичинок 6 (4 довгі + 2 коротші). Маточка — 1. Плід стручок або стручечок

Родина Капустяні

(Учитель роздає завдання і матеріали для кожної групи. На уроці можна використовувати іншу довідкову літературу. Можна запропонувати учням принести і поділитись цікавою інформацією зі своєї довідкової літератури.)

3.  Презентація своїх наробок класу.

4.  Висновки.

5.  Фізкультхвилинка.

  • IV. Узагальнення й систематизація знань

Дидактична гра «Віддалена відгадка».

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.  Завдання для всього класу.

Опрацювати у підручнику § _______

2.  Індивідуальне завдання.

Знайти інформацію про те, що собою являє народний ­календар.

  • VI. Підбиття підсумків уроку

Дидактична гра «Кубик».

 

Категорія: Природознавство 5 клас | Додав: uthitel (03.09.2014)
Переглядів: 9670 | Рейтинг: 1.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: