Урок № 27 Всесвіт і його складові - Природознавство 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Природознавство 5 клас

Урок № 27 Всесвіт і його складові

Урок № 27

Всесвіт і його складові

Мета уроку: формувати в учнів уявлення про Всесвіт і його складові; учити висловлювати думку; розвивати критичне мислення, інтерес до науки астрономії; формувати науковий світогляд, виховувати сумлінність та наполегливість під час виконання завдань.

Очікувані результати: учні наводять приклади небесних тіл, що складають Всесвіт.

Базові поняття та терміни: галактика, астероїди, зорі, планети, комети, метеори та метео­рити.

Обладнання:

Тип уроку: засвоєння нових знань.

  • I.   Організаційний момент
  • II.  Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

1.  Фронтальна бесіда.

— Що таке галактика?

— Як утворилися галактики?

— Які бувають види галактик?

— Як називається галактика, до якої належить Сонячна система?

— Що таке міжзоряний простір?

— Чим заповнений міжзоряний простір?

2.  Вправа «Лови помилку». Робота в парах. (Роздавальний матеріал.)

Прочитайте текст. Знайдіть помилки, виправте їх.

Добрий день, люба, бабуся! Хочу поділитися з тобою цікавою інформацією, що почув сьогодні на уроці. Ти уявляєш: наша планета входить до Сонячної системи, яка у свою чергу входить до складу галактики Маґелланова Хмара. Наша галактика одна-єдина у Всесвіті. Галактика має форму спіралі. Всі планети і Сонце рухаються навколо нашої любої планети. Сонце — це зірка, яку вчені назвали жовтим карликом, бо воно не таке велике та не таке гаряче, як інші зорі.

3.  Робота зі схемою.

Доповніть схему.

ГАЛАКТИКИ БУВАЮТЬ …

 

4.  Перевірка домашнього завдання.

1)  Завдання для всього класу.

2)  Індивідуальне завдання.

— Чи відбулися зміни в розташуванні зірок на небі?

— Чи знайшли ви Велику Ведмедицю? Малу Ведмедицю?

— Які ще зміни на нічному небі ви помітили?

5.  Слово вчителя.

Крупинки піску та багатоповерхівки, пил та гігантські зірки, мікроби та людина — усе це складові Всесвіту. Сьогодні ми розширимо знання про Всесвіт та з’ясуємо, що ще входить до його складу.

III. Засвоєння нових знань

  1. 3.        Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.
  2. 1.        Поняття про Всесвіт. Як утворився Всесвіт.
  3. Слово вчителя.
  4. Учені вважають, що Всесвіт утворився в результаті однієї-єдиної події, яка сталася 15 млрд років тому. Це великої потужності вибух, який породив матерію, час та простір. За перші мільйонні долі секунди виникли всі часточки, з яких складаються атоми — будівельні цеглини будь-якої матерії. Для формування перших атомів гелію та водню необхідно було 100 000 років. У цей час ранній Всесвіт був уже не такий розпечений, простір розширився і атоми стали розлітатися по всіх куточках Всесвіту. Але із часом сили тяжіння заставили молекули газів зібратися в хмари, а поміж хмарами залишився порожній простір. За мільярд років після Великого вибуху газові хмари почали збиратися у галактики. Матерія в галактиках продовжувала ущільнюватись. Що призвело до утворення зірок. Так з’явилося і наше Сонце. Це відбулося приблизно 5 млрд років тому. Планети Сонячної системи зародилися із пилу та газів, які розташовувалися поблизу Сонця. Таким чином були сформовані й інші зірки та планети у Всесвіті. Швидкість, з якою розширюється Всесвіт, падає. Деякі астрономи вважають, що рано чи пізно розширення припиниться. А потім знову матерія збереться у місці, де буде найбільша щільність. Інші вчені вважають, що Всесвіт буде розширюватись вічно.
  5. 2)        Складові Всесвіту.
  6. Слово вчителя з елементами бесіди.
  7. Із чого ж складається Всесвіт?
  8. (Учитель з учнями заповнюють таблицю під час розповіді.)

Складові Всесвіту

Складова Всесвіту

Характеристика

Галактики

Велетенське скупчення зір

Сонячна система

8 планет та малих тіл, що рухаються навколо зорі — Сонце

Туманності

Складаються з пилу та газу. Можуть мати форми тварин і навіть людини. Газ та пил туманностей є матеріалом для утворення нових зір. Можуть бути видимі неозброєним оком із Землі

Планета

Холодне небесне тіло, що обертається по орбіті навколо зорі або її залишків

Зорі

Розпечене небесне тіло, яке обертається навколо своєї осі та навколо галактики

Сузір’я

Певна ділянка зоряного неба із чітко окресленими межами, що охоплює всі належні їй світила і має власну назву

Малі тіла:

Астероїди

 

Тверді кам’янисті тіла, які мають свої орбіти. Між Землею та Юпітером є пояс астероїдів

Комети

Складаються з льоду, пилу, газів.

Рухаються по орбітах, які дуже видовжені. Комета Галлея обертається за 75,5 року. Останній раз вона пролетіла поряд із Сонцем у 1986 році

Метеори та метеоритні потоки

Пилові частинки з голови та хвоста комети, що розсіюються вздовж її орбіти. Зустрічаючись з атмосферою Землі, вони руйнуються. Світлове явище, яке ми бачимо при цьому, називають метеором

Метеорити

Метеорне тіло, яке впало на Землю, називають метеоритом. Це тверде, кам’янисте тіло

Космічний пил

Часточки, які залишилися від інших об’єктів. Є міжгалактичний пил, міжзоряний, міжпланетний. Кожного дня на Землю випадає близько 27 тонн космічного пилу

 

4.  Фізкультхвилинка.

  • IV. Закріплення нового матеріалу

1.  Інтерактивна гра «Швидка допомога».

Учням пропонується швидко поставити вчителю запитання з тих частин теми, які були незрозумілими або не зовсім зрозумілими.

2.  Вправа «Згадаємо основне».

Учням пропонується за кілька хвилин повторити основні терміни з вивченої теми, користуючись записами в зошиті. Потім учні відповідають на запитання, що було головним на уроці.

3.  Завдання на встановлення відповідності.

Завдання 1

1   Земля

2   Сонце

3   Чумацький Шлях

4   Ганімед

А  супутник

Б   галактика

В  планета

Г   зірка

 

Завдання 2

1   Комета

2   Астероїд

3   Метеорит

4   Метеор

А  тверде кам’яне тіло

Б   тверде тіло, що впало на Землю

В  пилові частинки з голови та хвоста комети

Г   складається з льоду, пилу й газів

 

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.  Завдання для всього класу.

Опрацювати у підручнику § _______

2.  Індивідуальне завдання.

1)  Проводити спостереження за зоряним небом упродовж календарного року. Звітувати на кожному наступному уроці.

2)  Підготуватися до презентації міні-проектів «Космос далекий та близький» до уроку № 29.

  • VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна гра «Незакінчене речення».

Категорія: Природознавство 5 клас | Додав: uthitel (27.11.2014)
Переглядів: 4457 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: