Урок № 22 Небесні тіла. Зоря — самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір - Природознавство 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Природознавство 5 клас

Урок № 22 Небесні тіла. Зоря — самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір

Урок № 22

Небесні тіла. Зоря — самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір

Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про зорі; навчити школярів виявляти відмінності між зорями; дати поняття про міжзоряний простір; розвивати вміння робити висновки; виховувати повагу одне до одного.

Очікувані результати: учні наводять приклади небесних тіл; називають відмінності між зорями.

Базові поняття та терміни: небесні тіла, зорі, міжзоряний простір.

Обладнання:

Тип уроку: засвоєння нових знань.

  • I.   Організаційний момент
  • II.  Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

1.  Робота з картою зоряного неба.

Покажіть Полярну зірку, Велику Ведмедицю, Малу Ведмедицю.

2.  Робота за картками.

Учні отримують картки. (Роздавальний матеріал.)

Користуючись малюнком із зображенням Полярної зірки, підпишіть сторони горизонту.

3.  Інтерактивна вправа «Інтерв’ю за три кроки».

Учні виходять парами, стають один проти одного й почергово ставлять запитання з теми. Кожна правильна відповідь дає можливість зробити крок уперед, назустріч один одному. Якщо учень не дав правильної відповіді на запитання, то відповідає той, хто поставив запитання, і робить крок уперед. Після «інтерв’ю» учні потискають один одному руки.

4.  Робота з дефектним реченням.

Закінчіть речення.

Сузір’я — це … . В Україні над спостерігачем знаходяться сузір’я … півкулі. В Австралії над спостерігачем знаходяться сузір’я … півкулі. У північній півкулі знаходяться відомі сузір’я … та … .

5.  Перевірка домашнього завдання.

1)  Завдання для всього класу.

2)  Індивідуальне завдання.

6.  Робота із загадкою.

Розсипалось на ніч зерно, глянули вранці — нема нічого. (Зорі на небі.)

Що таке зорі? Скільки їх? Чому ми бачимо зорі тільки вночі? Я думаю, що ці запитання ставив кожен із нас. А щоб відповісти на них, ми повинні плідно попрацювати сьогодні на уроці.

III. Засвоєння нових знань

  1. 3.        Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.
  2. 1)        Зоря як самосвітне тіло.
  3. а)        Слово вчителя.
  4. Безмежне зоряне небо. Білі миготливі цяточки, зорі дарують нам своє світло.
  5. У безхмарну і безмісячну ніч далеко від населених пунктів можна розрізнити близько 3000 зорь.
  6. Зорі — це гарячі небесні тіла, що випромінюють світло. Зорі схожі на кулі, які віддають велику кількість енергії, світла, тепла. Зорі відрізняються розмірами та яскравістю.
  7. Сонце — це зоря. Коли ми дивимося на Сонце, нам здається, що воно дуже яскраве, навіть набагато яскравіше і більше за всі інші зорі, оскільки розташоване набагато ближче до Землі. Так друга близька зоря (Проксима Кентавра) в 272 000 разів далі від Землі, ніж Сонце, тому зорі здаються нам світлими точками на небі. Хоча зорі розсипані по всьому небосхилу, ми бачимо їх тільки вночі, а вдень на тлі яскравого розсіяного в повітрі сонячного світла їх не видно. Наша планета оповита повітряним океаном, який хвилюється та переміщується, тому коли ми дивимось на небо, нам здається, що зорі миготять та тремтять.
  8. Генераторами природної енергії можна вважати зорі, які з високою ефективністю перетворюють частину своєї речовини на випромінювання.
  9. Сучасна техніка та наука дають можливість пояснити, як формуються зорі. Відбувається це в тих ділянках простору, де збирається достатньо велика маса міжзоряного газу, який під дією власного тяжіння стискається і розігрівається, поки температура не досягне критичного значення, необхідного для протікання ядерних реакцій. Утворена зірка практично повністю визначається масою вихідної газової хмари.
  10. б)        Бесіда.

— Що таке зоря?

— Чому зорі мерехтять?

— Чи будуть зорі мерехтіти, якщо ми на них будемо дивитися з борту космічного корабля? (Ні. Тому що світлові промені не проходять крізь атмосферу Землі.)

  1. 2)        Відмінності між зорями.
  2. а)        Слово вчителя.
  3. Розрізняють зорі за масою, хімічним складом та температурою.
  4. Хоча зорі можуть складатися з різних газів, за ядерні реакції, на яких тримається енергія зорі, завжди відповідає водень. Зорі відрізняються за розмірами та яскравістю. Найбільші зорі називаються надгігантами. Вони більше за наше Сонце в сотні разів. Є зорі, що називаються білими карликами. Вони можуть бути такими малими, як наша планета Земля.
  5. Колір зорі залежить від її розміру та температури на її поверхні. Зорі бувають різних кольорів — червоного, помаранчового, білого та блакитного.
  6. (Учні складають схему разом з учителем.)

ЗОРІ

Червоні зорі

Блакитні зорі

Температура на поверхні дорівнює 3000 °С

Температура на поверхні дорівнює 10 000–50 000 °С

 

  1. Яскравість зорі вчені називають зірковою величиною. Зоряну величину важко визначити неозброєним оком. Яскрава зоря, якщо вона розташовується далеко від Землі, може здаватись нам тьмяною, тому що її світло проходить дуже великий шлях. З іншого боку, тьмяна зоря може здаватись яскравою, якщо вона розташовується недалеко від нашої планети. Якщо розглядати дійсну яскравість зорі, то надяскраві — це одні з найгарячіших зорь — блакитні. Наше жовте Сонце — зоря середнього розміру та середньої зоряної величини.
  2. б)        Дидактична гра «Лото».
  3. Відповіді:
  4. Учитель роздає учням набір із поняттями та набір із визначеннями понять. Необхідно скласти речення, використовуючи ці набори.

Зорі

це гарячі небесні тіла, що випромінюють світло.

Блакитні

одні з найгарячіших зорь.

Колір зорі

залежить від її розміру та температури на її поверхні.

Зорі бувають

червоні та блакитні.

  1. 3)        Міжзоряний простір.
  2. в)        Слово вчителя.
  3. Міжзоряне середовище — це розріджена речовина міжзоряного газу і найдрібніших пилових часток, що заповнюють простір між зорями в нашій та інших галактиках. До складу міжзоряного середовища входять ще й космічні промені, міжзоряні магнітні поля, а також кванти електромагнітного випромінювання з різною довжиною хвиль. Поблизу Сонця (та інших зір) міжзоряне середовище переходить у міжпланетне середовище. Простір між галактиками заповнює міжгалактичне середовище. Вперше до висновку про існування міжзоряного середовища, що поглинає світло зір, дійшов В. Я. Струве (1847). Проте існування міжзоряного середовища було доведене лише в 30-х роках XX століття (американським астрономом Р. Трамплером і радянським астрономом Б. А. Воронцовим-Вельяміновим).
  4. Міжзоряне середовище є матеріалом для утворення зір, а зорі, у свою чергу, викидають частину речовини в міжзоряне середовище. Це відбувається як на спокійних стадіях розвитку зір, так і в кінці їх еволюції, коли вони скидають оболонку, утворюючи планетарну туманність, або вибухають як найновіша зоря. Відбувається постійний круговорот речовини, при якій кількість газу в міжзоряному середовищі поступово зменшується.
  5. б)        Завдання на установлення відповідності.
  6. Знайдіть відповідності.

1     Міжзоряне середовище

А     простір поблизу планет

2     Міжпланетне середовище

Б     простір між галактиками

3     Міжгалактичне середовище

В     простір між зірками

 

Відповіді:

1 В; 2 А; 3 Б.

4.  Фізкультхвилинка.

  • IV. Закріплення нового матеріалу

1.  Робота з картою зоряного неба.

На парті — карта зоряного неба.

Покажіть такі зорі: Рігель у сузір’ї Оріон, Алголь у сузір’ї Персей, Сиріус у сузір’ї Великий Пес, Спіка в сузір’ї Діва.

2.  Інтерактивна гра «Швидка допомога».

Учням пропонується швидко поставити вчителю запитання з тих частин теми, які були незрозумілими або не зовсім зрозумілими.

3.  Вправа «Згадаємо основне».

Учням пропонується за кілька хвилин повторити основні терміни з вивченої теми, користуючись записами в зошиті. Потім школярі відповідають на запитання, що було головним на уроці.

4.  Вправа «Склади речення».

З поданих слів складіть речення. (Роздавальний матеріал.)

  • утворення Міжзоряне зірок для середовище є матеріалом.
  • її Колір залежить її розміру зірки та температури від на поверхні.
  • гарячі світло Зірки — це небесні, що випромінюють тіла.

5.  Бесіда.

— Чому ми бачимо зорі тільки вночі?

— Чому зорі мерехтять, коли ми на них дивимося?

— Чим червоні зорі відрізняються від блакитних?

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.  Завдання для всього класу.

Опрацювати у підручнику § _______

2.  Індивідуальне завдання.

Проводити спостереження за зоряним небом упродовж календарного року. Звітувати на кожному наступному уроці.

  • VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна гра «Незакінчене речення».

Категорія: Природознавство 5 клас | Додав: uthitel (27.11.2014)
Переглядів: 3998 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: