Урок № 14 Тема. Цінність життя і здоров’я людини. Цінність і неповторність життя. Основи психологічних і моральних засад безпеки людини. - Основи здоров ’я 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 9 клас

Урок № 14 Тема. Цінність життя і здоров’я людини. Цінність і неповторність життя. Основи психологічних і моральних засад безпеки людини.


Урок № 14

Тема. Цінність життя і здоров’я людини. Цінність і неповторність життя. Основи психологічних і моральних засад безпеки людини. Вплив психологічних властивостей та етичних засад людини на її дії в різних життєвих ситуаціях

 

Мета уроку:

• учити розумінню цінності і неповторності життя;

• наводити приклади вибору життєвого шляху на основі здорового способу життя;

• формувати відповідальність за своє здоров’я та власні вчинки;

• формувати вміння порівнювати різні життєві цінності;

• визначити місце здоров’я в ієрархії своїх життєвих потреб;

• розвивати пізнавальну активність учнів в пошуках нової інформації;

• виховувати бажання вести здоровий спосіб життя і дотримуватися його.

Обладнання: ілюстративний матеріал підручника, роздрукований текст притчі, поради психологів.

Хід уроку

I. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань учнів

Розповідь учителя з елементами бесіди

— Про сутність життя ви говорили на уроках біології. Згадайте, що означає поняття «життя»?

— Намалюйте «сонце» життя. Укажіть, що потрібно вам для щасливого життя?

— Які характерні особливості живих організмів?

— Життя на Землі має давню історію. Воно унікальне і неповторне. А тому цінне.

З чого починається життя? («Мозковий штурм»)

II. Мотивація навчальної діяльності школярів.

— Коли народжується нове життя? (Обговорення в парах.)

Нове життя народжується, коли зустрічаються Він і Вона. І приходить велике кохання.

 

І лише з великого кохання народжуються шасливі діти — сонячні діти, яким генетично буде передано вміння ощасливити ту половинку, яку молода людина зустріне в майбутньому житті. Так має бути нескінченно.

 

Шлюбний союз чоловіка і жінки за українськими звичаями підноситься як з’єднання двох небесних світил — Сонця і Місяця. А діти — то ясні зірочки як явище найвищого космічного порядку. 

 

Сім’я — то святий вузол, який пов’язує Чоловіка та Жінку. Жінка — то сонце, яке доступне людському оку, що приходить, щоб продовжити рід людський. Основне призначення жінки — дати світу нове життя. Увесь наш вік — одна жагуча мить.

 

Ми вже говорили про те, що за цю мить ми, люди, повинні залишити добрий слід по собі. Цю мить треба прожити так, щоб не сказали, що вас не було на Землі.

 

III. Повідомлення теми та мети уроку

— Ми з вами проводили виховну годину «Наші перші і останні кроки». Знайомилися зі звичаями українського народу, пов’язаними з народженням дитини. Сьогодні ми продовжимо цю тему і поговоримо ще про цінність і неповторність життя, про основи психологічних і моральних засад безпеки людини та вплив психологічних властивостей та етичних засад людини на її дії в різних життєвих ситуаціях.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Слово «життя» багатозначне. Воно охоплює різні сторони дійсності:

• суспільне, індивідуальне життя;

• матеріальне, духовне;

• щасливе, багате, праведне тощо.

Життя не таке й просте. Ми з вами стикаємося з різними приємними і не дуже ситуаціями, які виводять нас із рівноваги: хвороби, смерть близької людини, невдачі в навчанні, конфлікти з однокласниками і багато іншого. Жодна людина не може бути байдужим до цього. 

     

Предмети та люди, що зустрічаються, події, свідком яких ви є чи будете, викликають у вас різну реакцію. Це почуття. Почуття є внутрішніми регуляторами поведінки людини. 

     

А формою прояву цих почуттів є емоції: радість, страх, огида, вина, гнів, сором, цікавість, здивування, горе, презирство.

Зв’язок між емоціями людини і її здоров’ям помітили ще в давні часи. Давні лікарі, наприклад, уважали, що заздрість і злість вражають систему травлення, постійний страх — щитовидну залозу. 


Безутішне горе викликає діабет, а необхідність стримувати емоції руйнує серце. Печаль, сум і тоска прискорюють старіння. І так воно є і зараз.

— А тепер поговоримо про характер. Про що говориться між рядками цієї притчі? (Див. дидиктичні та доп. матеріали. Додаток 1.)

Обговорення в парах.

Висновок

Нам треба навчитися розбиратися в складних ситуаціях, навчитися стримувати емоції і не показувати свого «поганого характеру», щоб залишатися здоровим, зберігати спокій, не робити дурниць.

 

Розповідь учителя

Є сотні слів, що характеризують індивідуальну особливість людини. Психолог К. К. Платонов запропонував таку структуру:

1. Індивідуально-психологічні особливості, які проявляються в темпераменті, характері, здібностях. Тут головними є біологічні риси. Запальність, педантизм, повільність — це певні якості, з якими людина народжується.

2. Психологічні процеси — пам’ять, воля, почуття, емоції. Деякі з них людина може розвинути за допомогою спеціальних вправ (наприклад, настирливість, доброзичливість, стриманість).

3. Досвід. Він включає звички, уміння, навички, знання. Спеціальне тут переважає над біологічним і утворюється завдяки освіті (діловитість, спостережливість, пунктуальність тощо).

4. Направленість особистості. Вона проявляється в потребах, інтересах, переконаннях, мотивах поведінки, світогляді (як колективізм, відданість, товариськість, так і егоїзм, підприємливість тощо).

Для їх визначення існують спеціальні методики, які допоможуть визначити ваші особливості і відповісти на запитання: хто я? що я можу? чого я хочу?

Від цих характеристик залежить ваша поведінка в майбутньому, а значить, і ваше здоров’я.

Інформація, яку людина накопичує про себе внаслідок самопізнання, є передумовою для того, щоб оцінити, які риси є позитивними, які негативними.

Здійснювати самооцінку треба чесно і правдиво. А після такої самооцінки подумати, що вам треба в собі змінити чи, навпаки, самовдосконалити.

Для самопізнання важливим є визначення власного темперамента.

За темпераментом людей класифікують таким чином:

• сангвініки (швидкі, активні, легко пристосовуються до навколишнього середовища та життєвих обставин);

• холерики (збуджені, неврівноважені, нестримані та запальні);

• флегматики (спокійні, завжди врівноважені, відрізняються стриманістю, витримкою, уміють володіти собою);

• меланхоліки (пасивні, загальмовані, схильні до переживань, невпевнені в собі).

— Чи треба володіти собою? Чому це треба робити? (Обговорення.)

Людина повинна контролювати свою поведінку, щоб «не наламати дров».

Це треба робити за різним причинами. Перша — щоб залишитися здоровим. Зневажання правил психогігієни, довгострокові стреси (стрес — це реакція організму на пред’явлену йому вимогу) приведуть вас до неврозів, і лікуватися прийдеться все життя. А ще це ускладнює життя людини, ламає всі її плани на майбутнє.

V. Узагальнення та систематизація знань

— На мій погляд, дуже правильно чинять західні бізнесмени: перед важливою подією, яка може закінчитися неприємностями, кладуть на видне місце аркуш із висловлюванням: «Навчи мене, Господи, спокійно сприймати події, хід яких я не можу змінити, дай мені енергію й силу змінити події, на які я можу вплинути, і навчи мене мудрості відрізняти перші від других».

 

А якщо виникла неприємність, серйозна і несподівана, і розум її осягнути не може? Що робити в такому випадку, щоб зберегти своє здоров’я? (Обговорення в групах.)

Не поспішайте! Помилитися ви ще встигнете! Дійте за мудрими порадами-правилами психологів. Ці поради допоможуть вам стримати хвилювання та побороти стрес. (Див. дидиктичні та доп. матеріали. Додаток 2.)

VI. Підведення підсумків уроку

— Які життєві навички ви ви візьмете сьогодні для себе?

Виставлення оцінок та їх коментування.

VIII . Повідомлення домашнього завдання

Підготувати матеріал для малювання плакатів для груп учнів (це завдання можна дати за 2 тижні):

• плакат «У майбутнє із собою я візьму...»;

• плакат « Мої життєві ціності»;

• плакат «Краса і здоров’я».



Категорія: Основи здоров ’я 9 клас | Додав: uthitel (30.01.2014)
Переглядів: 5836 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: