Урок № 12 Тема. Самопізнання і самовиховання особистості. Формування особистості шляхом самопізнання, самовизначення і самовиховання . Спосо - Основи здоров ’я 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 9 клас

Урок № 12 Тема. Самопізнання і самовиховання особистості. Формування особистості шляхом самопізнання, самовизначення і самовиховання . Спосо

Урок № 12
Тема. Самопізнання і самовиховання особистості.
Формування особистості шляхом самопізнання, самовизначення і самовиховання . Способи саморегуляції
 
Мета уроку:
• з’ясувати необхідність володіння методами самопізнання;
• пояснити необхідність постійного самовиховання;
• дати знання про необхідність самопізнання і самовиховання;
• формувати вміння виконувати вправи саморегуляції;
• учити дотримуватися правил самовиховання.
Обладнання: мішечок із ґудзиками, схеми, таблиці.
Хід уроку
I. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань учнів
Проведемо психологічний тест
Перед вами лежить мішечок із ґудзиками. Я прошу кожного взяти по одному ґудзику, а потім протягом хвилини їх уважно розглянути і запам’ятати свій ґудзик (помічати його не можна). Через хвилину всі ґудзики потрібно скласти знову в мішок.
Після цього ми знову їх перемішаємо, висиплемо в центр стола, і ви спробуєте знайти свій ґудзик.
(Коли це буде виконано, відбувається обговорення: за якими ознаками вдалося знайти свій ґудзик, чим він відрізнявся від інших. За підсумками обговорення провести аналогію між ґудзиками і людьми.)
Розповідь учителя з елементами бесіди
Усі люди на Землі різні. Вони відрізняються не тільки зовні, а й мають різні смаки, почуття, характери, здібності тощо. 
 
Для того щоб визначити своє місце у світі, навчитися спілкуватися з людьми, досягти успіху в житті, кожен повинен зрозуміти: що я за людина, яка я людина?
 
— Що мав на увазі давньогрецький мислитель Сократ, коли говорив: «Пізнай самого себе»? (Обговорення.)
 
— Уявіть, що ви — маленьке сонечко, яке зігріває. Якими променями ви хочете світити, коли станете дорослими? (Робота в зошиті.)
 
1. Назвіть риси, якості особистості, які б ви хотіли мати, коли станете дорослими? (Малюнок у вигляді сонечка з промінцями.)
2. Ви перерахували багато якостей. А про які ми ще не згадували і які ви хотіли б мати в себе?
II. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Ідеалом виховання є гармонійно розвинена, високоосвічена, соціально-активна й національно свідома людина, що наділена глибокою громадянською відповідальністю, високими духовними якостями, родинними і патріотичними почуттями, 
 
є носієм найкращих надбань національної та світової культури, здатна до саморозвитку і самовдосконалення, формування соціальної активності та відповідальності особистості через включення вихованців у процес державотворення, реформування суспільних стосунків;забезпечення  високої художньо-естетичної культури, розвиток естетичних потреб і почуттів; вироблення екологічної культури людини, розуміння необхідності гармонії її відносин із природою; усвідомлення індивідуальної відповідальності; спонукання вихованців до активної протидії проявам аморальності, правопорушення, бездуховності, антигромадської діяльності.
Але щоб стати такою, молода людина повинна багато працювати над собою.
III. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
IV. Активізація пізнавальної та навчальної діяльності учнів
Розповідь учителя. 
Робота зі схемами
• Людина намагається осягнути розумом якісь явища про щось чи про когось — це пізнання, а намагання пізнати самого себе — це самопізнання.
 

Давайте разом проаналізуємо схеми. Зробіть висновок. (Див. дидиктичні та доп. матеріали. Додаток 1, 2).
• Що таке самовдосконалення? Самовиховання? (Обговорення в групах. Робота в зошитах.)
• Подивіться на таблицю «Керуй собою, контролюй себе, реалізуй себе». Проаналізуйте її. Що можна взяти на озброєння? (Див. дидиктичні та доп. матеріали Додаток 3)
• Що таке самостійність? (Обговорення в парах.)
• Уявіть собі родину, у якій батьки дотримуються суворих педагогічних правил. Чи на користь це дитині? (Обговорення в парах. Див. дидиктичні та доп. матеріали. Додаток 4.)
• В іншій родині поблажливі батьки вважають, що спеціально виховувати самостійність немає необхідності. Чи на користь це дитині?
• Яка оптимальна модель сімейних відносин? (Обговорення в парах)
 
Робота з текстом підручника і запис у зошит
Знайдіть у тексті способи саморегуляції. Запишіть їх у робочий зошит.
Головні гальма самовдосконалення
Починаючи з народження, ми навіюємо дітям правила й обмеження нашого життя: не рекомендуємо гучно говорити, швидко бігати, різко рухатися. Забороняємо битися, лаятися. Не дозволяємо пхати носа, бути допитливими...
 
Це некрасиво... Це непристойно... Це важко... Це неможливо... «Як ти посмів це зробити?! Ну що про тебе подумають люди?! А як на це подивиться твоя вчителька? Мама? Тато? Друзі?..»
Перші два роки ми вчимо говорити і ходити, а до 18 років — сидіти і мовчати — сумна істина життя.
 
Ставши дорослими, ми свій кожний крок порівнюємо з чужою думкою. Як я буду виглядати? Чи не буду я смішною (смішним)? Може, це все дурниці і нічого не треба робити?
 
V. Узагальнення та систематизація знань
— Давайте разом розробимо план дій із самовдосконалення на найближчі три тижні, поки не звикнете. Можете додати свої дії із самовдосконалення.
(Див. дидиктичні та доп. матеріали. Додаток 5.)
— Якого морального закону всередині кожного треба дотримуватися, щоб стати достойною людиною?
— Чи є якісь коливання? Спробуйте поставити на терези відчуття своєї провини, каяття, задоволення своїм учинком, гордість за якісь власні дії. (Робота в зошиті)
— У якому напрямку ви готові «кувати» свою душу? Чи не допоможуть вам напрямки, які визначив для себе педагог К. Ушинський?
1. Спокій досконалий, у всякому разі — зовні.
2. Прямота в словах і вчинках.
3. Обміркованість у діях.
4. Рішучість.
5. Не говори про себе без потреби жодного слова.
6. «...роби те, що хочеш, а не те, що випадково відбудеться…» (К. Ушинский. Собр. соч. М., 1952, т. 11, с 27.).
 
— Чи повинна людина любити себе? Що означає — любити себе?
— У чому сенс життя ідеальної людини? (Обговорення в малих групах.)
«На твоєму людському шляху каміння, які ти повинен прибрати, щоб людям, які йдуть за тобою, було легше. Якщо за своє життя ти не побачив жодного камінця і не прибрав його, ти не людина» (В. Сухомлинський). 
 
Людина повинна відчувати три речі: можна, не можна і треба.
VI. Підведення підсумків уроку
— Долаючи перешкоди, ви перевіряєте свої сили. Має сенс починати з простіших задач і поступово переходити до складних. Не слід стрибати через струмок у його найширшому місці.
Дякую всім за активну участь у розмові.
VII. Повідомлення домашнього завдання
Прочитати параграф підручника.
Згадайте, що називається сприйняттям, увагою, пам’яттю.

Категорія: Основи здоров ’я 9 клас | Додав: uthitel (30.01.2014)
Переглядів: 2678 | Рейтинг: 2.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: