Урок 22, 23 Психічний розвиток підлітків - Основи здоров ’я 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 7 клас

Урок 22, 23 Психічний розвиток підлітків
Урок 22, 23
Психічний розвиток підлітків
Мета: формувати в школярів поняття про особливості психологічного розвитку; розповісти їм про умови, що сприяють психологічному розвитку та розвитку інтелектуальних задатків;
розвивати навички взаєморозуміння; виховувати повагу, чемність, щирість.
Обладнання та матеріали: фото, плакати.
Базові поняття й терміни: підліток, психологічний розвиток підлітків, інтелектуальні задатки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Обговорення проблемної ситуації
Цілий тиждень підліток добре навчався в школі, допомагав удома по господарству, а в суботу батьки навіть не пустили потусуватися в «компанії» старшокласників. Підліток вважає, що батьки вчинили несправедливо, вони його не розуміють.
- А як ви вважаєте, чи можливе порозуміння між представниками різних поколінь? 
- Чи розуміють вас ваші батьки?
III. Постановка завдань уроку перед учнями
Знати: особливості психологічного розвитку; загальнолюдські критерії й ознаки психічно здорової людини; інтелектуальні задатки.
Уміти: створювати сприятливі умови для психологічного та інтелектуального розвитку, поводитися в екстремальних умовах.
IV. Вивчення нового матеріалу
Характеристика підліткового віку:
• процес статевого дозрівання;
• ствердження свого его (свого «Я»);
• поява власних поглядів на різні події;
• перші в житті ситуації вибору;
• поява нового почуття — кохання;
• установлення нових стосунків з батьками й однолітками;
• збільшення самостійності;
• часто невиправдана самовпевненість; • загострена потреба в дружбі.
Часто дуже важко розібратися у своїх симпатіях і антипатіях, адекватно дати оцінку й самооцінку, а реакції на зовнішні події перебільшені, неадекватні і навіть болючі.
Вправа «Розвиток уваги»
Учитель дає команду «руки вгору», а сам у цей час розводить свої руки в сторони; або: «правою рукою торкнутися лівого вуха», а сам торкається кінчика носа і т. п.
Загальнолюдські критерії й ознаки психічно здорової людиниУмови, що сприяють психологічному розвитку підлітка:
• доброзичлива атмосфера в сім’ї, довіра, щирість;
• взаєморозуміння батьків і дитини, турбота;
• повага до однолітків;
• уміння підтримувати дружні стосунки;
• уміння сказати «ні», щоб обстояти свою думку;
• чемне і культурне спілкування;
• добре навчання;
• інтелектуальний розвиток.
Розвиток інтелектуальних задатків
Пам’ять — одна з найважливіших функцій головного мозку.
Пам’ять — це психофізіологічний процес, під час якого людина здатна фіксувати в мозку, зберігати і відтворювати в потрібний момент раніше закладену інформацію, минулий досвід, дії. У людини процеси пам’яті тісно пов’язані з роботою другої сигнальної системи. 
Залежно від часу, упродовж якого зберігається інформація, розрізняють оперативну, короткочасну та довготривалу пам’ять. 
Оперативна пам’ять — це збереження інформації після її запам’ятовування на час, потрібний на виконання певного завдання; здійснюється на рівні рецепторівКороткочасна — це запам’ятовування і зберігання інформації на короткий термін (від кількох секунд до кількох хвилин) після одноразового та дуже нетривалого сприймання. Якщо інформація не повторюється, то вона зникає з пам’яті, не залишаючи відчутних слідів. Довготривала пам’ять забезпечує тривале зберігання знань, образів, переживань, які запам’ятовуються після багаторазового повторення і відтворення. 
Це глибинна пам’ять, що зберігає найважливіше і найпотрібніше.
Пам’ять складається з трьох процесів:
1) запам’ятовування, або закріплення, інформації (фіксація);
2) зберігання, або утримання, інформації (ретенція);
3) відтворення інформації (репродукція).
Ці процеси тісно пов’язані один з одним, і поділ їх до певної міри умовний.
Людська пам’ять утримує в собі два види інформації:
1) видову, накопичену в процесі еволюції протягом багатьох тисячоліть, що виявляється безумовними рефлексами та інстинктами і передається спадково;
2) набуту в процесі життя кожної людини, що реалізується в умовних рефлексах. Пам’ять людини має морфо-функціональні передумови для засвоєння необмеженого обсягу інформації.
Існують такі форми пам’яті:
1) генетична — зберігає інформацію, яка передається спадково від батьків і представлена безумовними рефлексами та інстинктами;
2) рухова, або моторна, — це пам’ять на пози, положення тіла, професійні та спортивні навички;
3) емоційна — визначає відтворення певного чуттєвого стану в разі повторного впливу ситуації, у якій цей емоційний стан виник уперше; це пам’ять почуттів;
4) словесно-логічна, або змістова, — це запам’ятовування, зберігання і відтворення прочитаних або почутих думок у словесній формі;
5) зорова та слухова пам’ять є образними, тому що інформація сприймається і фіксується через відповідні органи чуття.
Увага та її роль у сприйнятті інформації
Увага — це стан активної готовності виділити з багатьох подій найважливішу і відповісти на неї певною діяльністю.
Це перша необхідна умова вибору інформації для будь-якої форми вищої нервової діяльності. Розрізняють два види уваги1) мимовільна — пов’язана з безумовним рефлексом, не залежить від волі та свідомості, виникає без будь-яких зусиль з боку людини. Важливим джерелом мимовільної уваги є інтерес людини до певних предметів або явищ — читання цікавої книги, перегляд фільму;
2) довільна — це нервовий процес спрямованої свідомості, який є продуктом соціального розвитку особистості. Залежить від нашої волі. Довільна увага цілеспрямована, виникає внаслідок свідомо поставленої мети і вимагає певних вольових зусиль. Вона здійснюється на фоні загальної свідомості і полягає у відбиранні інформації через усвідомлення її значення.
Властивості уваги:
1) концентрація уваги — це стан свідомості, необхідний для того, щоб включитися в діяльність, зосередитись на завданні;
2) стійкість уваги — це здатність певний час зосереджуватись на сприйнятті окремого об’єкта або завдання;
3) розподіл уваги — здатність людини одночасно концентрувати увагу на кількох об’єктах, що дає можливість виконувати одразу декілька дій;
4) переключення уваги — це зворотний бік розподілу уваги; воно вимірюється швидкістю переходу від одного виду діяльності до іншого;
5) обсяг уваги — це кількість об’єктів або їх елементів, які людина може одночасно сприйняти з однаковим рівнем якості й чіткості.
Отже, увага — це фактор, який керує вибором інформації для сприйняття.
Людина в екстремальних умовах
Уміння контролювати себе, психологічна рівновага допомагають людині впоратися не лише зі стресовими станами. Навички самовладання впливають і на поведінку людини в екстремальних ситуаціях, у які може потрапити будь-хто.
Реакція окремої людини на надзвичайну ситуацію і відповідна поведінка в ній називаються індивідуальною реакцією.
Індивідуальна реакція, як ви розумієте, у кожної людини різна.
Розберемо ситуацію
Троє друзів (Мишко, Ігор і Сашко) поїхали з батьками до лісу на пікнік. Хлопці вирішили прогулятися лісом. Зайшли в лісову хащу і заблукали.
Реакція Мишка: «Усе, кінець, нам не вибратись. Що робити?!»
Реакція Сашка: «Біжимо! Можливо, куди-небудь вибіжимо чи пощастить відшукати дорогу. Давайте кричати!»
Реакція Ігоря: «Не метушіться. Я визначив, що ми йшли із заходу, отже, нам потрібно орієнтуватися за сонцем».
Для збереження свого здоров’я необхідно навчитися управляти стресамиУ цьому допоможуть спеціальні вправи самоконтролю. Потрібно сісти зручніше, максимально розслабитися і повторювати наведені нижче твердження.
Формули самоконтролю:
• я негайно заспокоюся;
• я можу спокійно думати;
• я зосереджений на своєму диханні;
• я зібраний;
• я не думаю про цю проблему;
• у мене немає поганих думок;
• я можу все спокійно обміркувати;
• усе буде добре.
Якщо повторювати «формули самоконтролю» часто, то незабаром ви помітите, як легко вам буде розслабитися і заспокоїтися.
V. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок
Поведінка в умовах надзвичайної ситуації
Програйте в класі різні види поведінки в таких ситуаціях:
1. Ви заблукали в лісі.
2. Ви спізнюєтеся на поїзд.
3. Ніч перед річною контрольною роботою.
4. Ви потрапили в ураган.
VI. Домашнє завдання
1) Опрацювати матеріал підручника за відповідною темою.
2) Виконати вправи в зошиті

Категорія: Основи здоров ’я 7 клас | Додав: uthitel (26.01.2014)
Переглядів: 7688 | Рейтинг: 2.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: