Урок 9 Профілактика йододефіциту - Основи здоров ’я 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 6 клас

Урок 9 Профілактика йододефіциту

Урок 9

Профілактика йододефіциту

Мета: дати поняття про йод; розказати, як купувати і споживати йодовану сіль; сформувати прагнення запобігати йододефіциту.

Обладнання: упаковка йодованої солі; таблиці, тест; малюнки із зображенням продуктів, у яких міститься йод.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Обговорення найголовніших функцій харчування

Функції харчування

• Енергетична. (Надання організму енергії. Основне джерело енергії в їжі — жири.)

• Пластична. (Завдяки харчуванню організм отримує потрібні сполуки для утворення клітин.)

• Захисна. (Харчування забезпечує стійкість організму до шкідливого впливу навколишнього середовища.)

• Мотиваційна. (Їжа повинна пробуджувати апетит.)

• Екологічна. (Їжа не повинна бути джерелом шкідливих сполук.)

• Забезпечення організму ферментами і гормонами.

Ознайомлення з трьома варіантами «Меню для спортсмена»

Робота в групах

Об’єднання учнів у три групи. Дати рекомендації, назвати переваги та недоліки:

• група 1: обіду в шкільній їдальні;

• група 2: обіду бутербродами;

• група 3: обіду у фаст-фудах.

Слово вчителя

Зазвичай у масовій уяві йододефіцит асоціюється з певними проблемами щитовидної залози. Але це лише поверхове уявлення.

Насправді ж йододефіцит — сьогодні надзвичайно актуальна проблема, оскільки його наслідки дуже серйозні як для дитячого організму, так і для дорослого. Проведемо тестування.

Тестування

Тест для проведення самодіагностики забезпечення організму сполуками йоду

Уважно прочитайте і дайте відповіді на поставлені запитання, ніби прислухаючись до свого організму. Підкресліть «так» чи «ні».

У вашій сім’ї хтось із рідних (батьки, дідусі і бабусі, брати і сестри) мали проблеми зі щитовидною залозою чи страждали йододефіцитними захворюваннями?

Так

Ні

 

Чи не помічали ви останній час, що:

У вас ніби застряла грудка в горлі

Так

Ні

Ваша маса помітно збільшилася

Так

Ні

Ваша маса помітно зменшилася

Так

Ні

Значно підвищився ваш апетит

Так

Ні

Ваш апетит суттєво зменшився

Так

Ні

Ви стали частіше впрівати

Так

 

Ви мерзнете навіть тоді, коли тепло

Так

Ні

У вас гарячі руки

Так

Ні

Ваші руки і ноги холодні

Так

Ні

Вас охоплює смутне хвилювання

Так

Ні

У вас з’явилась сонливість, втомлюваність, уповільненість у діях чи слабкість

Так

Ні

Вас часто охоплює незрозуміле тремтіння

Так

Ні

У вас частішає пульс навіть у стані спокою

Так

Ні

Ваша шкіра стала сухішою

Так

Ні

Більш об’ємною стала дефекація (каловиділення)

Так

Ні

У вас бувають запори

Так

Ні

Оцінка забезпечення організму сполуками йоду

Якщо ви підкреслили 6 і більше позитивних відповідей («так»), значить у вас має місце певний дефіцит йоду. Порадьтеся із лікарем, фахівцем із цієї проблеми. Можливо, вам слід доповнити свій раціон продуктами, у яких міститься йод, уживати йодовмісні медичні препарати.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Йод — важлива мінеральна складова їжі. Фізіологічна роль йоду в організмі. Ендемічні вогнища.

Норми споживання йоду. Йододефіцит та його наслідки для здоров’я.

Дефіцит йоду в організмі — загроза фізичному і розумовому розвитку дитини.

Йододефіцітні захворювання (ЙДЗ).

Ендемічний зоб. Способи подолання проблем йододефіциту.

 Профілактика: морепродукти, горіхи, овочі, фрукти, йодована сіль.

ІV. Валеологічна пауза

У ч и т е л ь. Відправляємося на пошук чарівної країни «Йодія». Вам хочеться поближче її роздивитися? У цьому нам допоможе телескоп. Давайте його налагодимо.

Образна вправа «Телескоп»

Роль телескопа може зіграти олівець або ручка. Виконуються рухи, які імітують такі дії:

1. Протирання лінзи.

2. Витягування рук із «телескопом» уперед на рівні очей.

3. «Наведення різкості» (рухи в зап’ястках).

4. Нахили тулуба вперед до горизонтального положення, «телескоп» тримати паралельно підлозі.

5. Присідання з «телескопом», піднятим угору.

6. Піднімання навшпиньки, «телескоп» опустити вниз.

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

Робота з підручником, с._________

— Чому існує проблема йододефіциту?

— Які райони України є йододефіцитними?

— Чим загрожує нестача йоду в організмі?

— Який продукт, серед тих, що збагачуються йодними добавками, найпопулярніший?

— Як купувати, зберігати і використовувати йодовану сіль?

VІ. Домашнє завдання

1) Опрацювати матеріал підручника, с.______.

2) Обговорити з батьками необхідність споживання йодованої солі.

VІІ. Підсумки уроку

Йод — важлива мінеральна складова їжі. Наслідки йододефіциту є дуже серйозними, а профілактика — дуже проста.

Деякі продукти спеціально збагачують йодними добавками.

Найкраще джерело йоду — йодована сіль.

VІІІ . Релаксація

Медитативна вправа «Йодія»

У ч и т е л ь. Закрийте очі. Уявіть собі, як ви мандруєте країною «Йодія», продукти харчування якої містять йод. Ось місто «Приморськ». Чим харчуються його мешканці? (Дарами моря) Улюблена приказка жителів Приморська: «Їж більше рибки — ніжки будуть швидкі». Повторимо цю приказку.

Далі на нас чекають міста «Молочне», «Горіхове», «Овочеве», «Фруктове».

Якими продуктами пригостять нас мешканці цих міст, щоб ми не відчували нестачу йоду у своєму організмі?


Категорія: Основи здоров ’я 6 клас | Додав: uthitel (30.11.2013)
Переглядів: 2089 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: