Урок 16 Узагальнення знань із теми «Звички і здоров’я» - Основи здоров ’я 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 6 клас

Урок 16 Узагальнення знань із теми «Звички і здоров’я»

Урок 16

Узагальнення знань із теми «Звички і здоров’я»

Мета: узагальнити знання, уміння і навички з теми «Звички і здоров’я»; навчити підлітків приймати у своєму житті усвідомлені рішення при повній інформованості щодо небезпеки шкідливих звичок, виховувати бажання робити вільний вибір способу життя.

Обладнання: таблиці, аркуші паперу, олівці, фломастери, маркери; картки із ситуаціями; запитання вікторини; листівки «Послідовність у прийнятті рішення», тексти ситуацій; інвентар для сценки; додаток «Умій сказати "Ні!”».

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань і мотивація

навчальної діяльності

Вікторина «Не ризикуйте своїм здоров’ям!»

У вікторині беруть участь три команди, які відповідають на запитання. За правильну відповідь — 1 бал, за неправильну — 1 «дефект».

Запитання вікторини

1. Під час паління людина вдихає отруйний газ, подібний до того, який міститься у вихлопних газах автомобільного двигуна. Як називається цей газ?

 (Чадний газ. З’єднуючись із гемоглобіном кров’яних тілець, він зменшує кількість кисню, накопиченого кров’ю.)

2. Скільки відомих канцерогенних речовин міститься в одній цигарці?

(У кожній цигарок міститься 15 різних канцерогенів.)

3. Який орган, поряд із легенями, найбільше страждає від наслідків паління?

 (Серце. Паління — одна з основних причин захворювань серця.)

4. Чи правильно, що фізичні вправи зводять нанівець шкідливий вплив паління?

(Неправильно. Спорт не може нейтралізувати шкідливий вплив паління.)

5. Яка головна причина побутових пожеж, що приводять до загибелі людей, — електроприлади чи цигарки?

 (Цигарки)

6. Якщо людина викурює щодня пачку цигарок протягом року, скільки смоли осідає в її легенях?

(Біля одного літра)

7. Чи правильно, що паління спричиняє сильне звикання?

(Правильно. Паління породжує як фізичну, так і психологічну залежність, це одна з причин важкого відвикання від паління.)

8. Назвіть хоча б одну з причин небезпеки паління для вагітних жінок.

(Збільшується ризик народження дітей із недостатньою вагою, мимовільних викиднів, загибелі плоду в період вагітності матері і смерті дитини під час пологів або в період новонародженості.)

9. Який відсоток курців заявляє, що хотіли б кинути палити?

(Близько 85 %)

10. Назвіть принаймні три речі, які неможливо робити одночасно з палінням.

 (Цілуватися, приймати душ, плавати, спати тощо)

11. Назвіть принаймні три причини, з яких підлітки намагаються не палити.

(По-перше, неприємний запах; по-друге, друзі, що не палять; по-третє, батьки, які не палять)

12. Скільки цигарок необхідно для того, щоб порушити нормальний баланс між повітрям і кров’ю у легенях?

 (Однієї цигарки достатньо, щоб збільшити серцебиття, підвищити артеріальний тиск, порушити нормальний кровообіг і газообмін у легенях.)

— Якого способу життя ви додержуєтеся?

— Що вам заважає вести здоровий спосіб життя?

Мозковий штурм

Розділити класну дошку навпіл і записати те, що можуть і чого не можуть зробити алкоголь і наркотики.

Гра «Про себе та про інших»

1. Що мені подобається в собі?

За три хвилини учні повинні написати на аркуші п’ять своїх позитивних якостей, після чого проаналізувати їх за ступенем важливості.

2. Що ти думаєш про мене?

Учням на спину прикріплюється аркуш паперу, вони рухаються по кімнаті і записують один одному на аркуші якості, які вважають характерними для цієї людини.

У ч и т е л ь. Тепер спробуйте співставити свою думку з думками ваших товаришів. Чи є щось таке, що вас здивувало? А чи є в цих «портретах» шкідливі звички, наприклад, паління?

ІІІ. Набуття практичних навичок

Робота в групах

У ч и т е л ь. Сьогодні ми з вами спробуємо себе в ролі пропагандистів здорового способу життя.

Група 1 виконує завдання «Палити? На це немає часу!». Пропонує 12 занять для підлітків замість паління. Виготовляє плакати на цю тему.

У ч и т е л ь. Серед людей, відданих цій шкідливій звичці, можливо, є ваші друзі, знайомі і навіть близькі люди. Що б ви хотіли сказати їм, як їх переконати й уберегти? Напишіть невелике послання їм. А може, це будуть листи до самих себе?

Група 2 складає послання тим, хто палить.

У ч и т е л ь. Дуже часто люди, розуміючи шкоду паління, хочуть відмовитися від згубної звички, але зробити це зовсім нелегко. Зазвичай підлітки-початківці, стверджують: «Я можу кинути палити в будь-який момент!». Чи так це насправді? Вам потрібно скласти практичні поради і розташувати їх за ступенем важливості.

Група 3 дає поради тим, хто вирішив кинути палити.

ІV. Валеологічна пауза

У ч и т е л ь. У стародавньому трактаті китайської медицини говориться: «Коли думка перебуває в стані спокою і вона вільна, ви зможете підкорити життєву енергію. Людина, яка володіє здоровою думкою, зможе відвернути небезпеку виникнення хвороби». У підлітковому віці діти іноді скаржаться на головокружіння, слабкість, відсутність уваги. Пропоную ознайомитися з ефективним засобом проти запаморочення.

Оздоровчий прийом цигун «Барабанний бій»

Щільно прикрити вуха долонями так, щоб пальці розташовувались на тильному боці потилиці. Вказівні пальці обох рук покласти зверху на середні пальці. Зробити 9 вдихів і видихів через ніс. Вказівні пальці зсунути із середніх. Злегка постукати по голові. Постукування повинні бути схожими на легкі удари паличками по барабану. Виконується 24 «поклацування» вказівними пальцями.

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів. Набуття

практичних навичок

Робота з підручником, с._________

У ч и т е л ь.

  На жаль, у наш час уживання алкогольних напоїв і паління стало невід’ємним атрибутом дозвілля молоді. Причому мотиви такої поведінки дуже різні. Для декого вживання алкоголю і тютюну є одним із найприємніших занять у житті, а для когось, на превеликий жаль, це є майже сенсом існування.

Тренінгова вправа «Як навчитися сказати "Ні!”».

У вправі беруть участь три пари учнів (за власним бажанням). Кожна пара отримує картку, на якій написано діалог і зазначено обставини, за яких розгортаються події.

Текст діалогу:

— Чого ти боїшся? Давай спробуємо, усе буде добре!

— Ні, я не хочу!

Ситуації:

1. Разом спробувати наркотики.

2. Випити алкоголю.

3. Запалити.

Кожна пара по черзі розігрує свою ситуацію.

Учасники спостерігають.

Запитання для обговорення

— Якими засобами користувалися «актори», щоб сказати «ні!» (поза, міміка, жести)?

— Чи завжди ви вірили в щирість того, хто говорив «ні!»?

— Що в поведінці «акторів» змусило вас повірити, що «ні!» дійсно означає відмову?

Практична робота № 5

Моделювання ситуації відмови від цигарок, алкоголю та наркотиків

Змоделюйте ситуації на відпрацювання алгоритму відмови від сигарет, алкоголю та наркотиків за відповідним зразком (див. додаток 1 до уроку 30).

Ситуація 1. Дмитро зустрів на вулиці однокласника.

— Ігоре, давай закуримо. Я маю сигарети.

— Ні, дякую. Я не хочу, — відповів Ігор.

— Закури, не бійся. Бачиш, онде хлопці палять, — переконував Дмитро.

— Ні! Я курити не буду. А хіба ти не знаєш, що паління шкодить здоров’ю?

Ситуація 2. У парку зустрілися однокласники. Поговорили, посперечалися. Василь і запропонував:

— Давайте купимо вина і вип’ємо, щоб помиритися.

— Ні, я пити не буду, — відмовився Юрко. — І вам не раджу!

— Та що ти поводишся, як дикун! Я маю гроші, зекономив за тиждень.

Усіх пригощаю, — сказав Василь.

— Ні! Я сказав, що пити не буду. Чому ти намагаєшся завдати шкоди нашому здоров’ю?! — із цими словами Юрко відійшов від однокласників.

Висновок

У ч и т е л ь.

Ми самі відповідаємо за власні рішення і вчинки. Часткою цього процесу є вміння навчитися говорити «Ні!». Якщо ми поважаємо самих себе, ми відмовляємося від будь-яких дій, які можуть завдавати шкоди нашому здоров’ю і життю.

Обговорення життєвої ситуації

Ви вийшли на прогулянку і потрапили до компанії однолітків, які палять.

Вас починають запрошувати запалити, а ви відмовляєтесь. На відмову чуєте зневажливі репліки.

Сценку із життя демонструють кілька учнів.

— Слабак!

— Салага!

— Він ще маленький!

— Мамин синок!

— Хиляк!

Ваші дії?

Пояснення вчителя за розданими листівками

Методика прийняття рішення

Коли вам необхідно прийняти рішення, обдумайте його в певній послідовності.

Послідовність у прийнятті рішення

Етап 1: формулювання рішення. Сформулюй своє рішення (наприклад, у ставленні до паління).

Етап 2: аналіз обраного рішення. Подумай про позитивні і негативні сторони твого рішення. Яких більше і чому?

Етап 3: прийняття рішення. Вибери найкращий варіант, який розв’яже твою проблему.

Етап 4: прийняття відповідальності. Візьми на себе відповідальність за власне рішення.

Етап 5: оцінка рішення. Після подій дай оцінку прийнятого тобою рішення.

VІ. Домашнє завдання

1) Опрацювати матеріал підручника, с.______.

2) Узяти інтерв’ю в батьків чи знайомих на тему «Чому вони палять?».

3) Спробувати переконати їх у тому, що колись вони прийняли неправильне рішення.

VІІ. Підсумки уроку

Заключне слово вчителя

Не потрібно змінювати весь світ, потрібно змінити себе! Здоров’я — це передусім спосіб життя. Людина вибирає для себе саме той стиль, який визначає, буде досягнено благополуччя чи ні. Давно доведено: усе, що робить людину людиною, — вчинки, думки, звички — відбивається на стані її здоров’я. Міцне здоров’я — це постійний процес, що містить у собі всі цілі й інтереси життя.

Його потрібно прагнути, будучи практично здоровим, і тим більше, коли проблеми із самопочуттям уже з’явилися. Гарне здоров’я — це любов і повага до світу і, у першу чергу, — до себе.

Тютюн, алкоголь і наркотики — викрадачі людського здоров’я. У підлітків, які їх вживають, розвиваються негативні риси характеру (егоїзм, цинізм, хамство, безсердечність тощо). Не потрапляйте в полон до шкідливих звичок. Бережіть своє здоров’я!

VІІІ . Релаксація

Медитативна вправа «Ми здорові!»

У ч и т е л ь. Уявіть себе сильною, вольовою людиною, якій удається все, чого вона прагне. Ви щодня розвиваєтеся, набуваєте знань, самовдосконалюютеся. Ви позбуваєтеся шкідливих звичок, якщо вони ще у вас є, з легкістю і рішучістю. Корисні звички — ваші найкращі друзі. Ви бажаєте здоров’я собі і своїм рідним.

Візьмемося за руки і разом скажемо: «Будьмо здорові!».

Категорія: Основи здоров ’я 6 клас | Додав: uthitel (30.11.2013)
Переглядів: 2197 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: