Урок 14 Залежність здоров’я від корисних і шкідливих звичок. Вплив на здоров’я підлітків тютюнового диму - Основи здоров ’я 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 6 клас

Урок 14 Залежність здоров’я від корисних і шкідливих звичок. Вплив на здоров’я підлітків тютюнового диму

Урок 14

Залежність здоров’я від корисних і шкідливих звичок. Вплив на здоров’я підлітків тютюнового диму

Мета: формувати поняття про шкідливі звички; ознайомити з причинами і наслідками паління; проаналізувати міфи і факти про тютюн; виховувати бажання позбутися шкідливих звичок у себе та закликати інших відмовитися від паління.

Обладнання: прилад для демонстрації експерименту «Легені курця» (пластмасова пляшка з-під газованої води, шматок тканини або вата, цигарока, сірники); роздавальний матеріал; «Факти без аргументів»; аркуші паперу, олівці, фломастери; таблиця «Реклама тютюнових

виробів»; таблиця з біології «Шкідливий вплив паління на органи людини»; графічний диктант, тест; висловлювання про паління; музичний супровід; додатки: «Чому люди палять?», уривок із книги Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», схема «Вплив тютюнового диму на організм людини»; поради тим, хто вирішив кинути палити.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя

Сучасні підлітки вступають у життя не тільки в період бурхливого розвитку науки і техніки, але й у період негативного впливу на здоров’я людей низки факторів. Перше місце серед цих факторів займає паління, шкідлива дія якого відчувається не одразу, а поступово.

Паління і його вплив на організм стали сьогодні соціальною і медичною проблемою.

Ми вже неодноразово говорили на цю тему, але життя щодня ставить кожного з нас у ситуацію вибору.

Шкідлива звичка подібна до ритуалу самозаспокоєння, самовтіхи, самопідбадьорення. Особливо це стосується паління.

 Звичка палити настільки міцно увійшла в побут, що зовнішньо вона набуває форми необхідної життєвої потреби.

Усе починається з малого. Спочатку одна цигарка в день, потім дві, згодом — десять, а потім — пачка-дві на день. Багато хто й години не може обійтись без цигарки. Палять, прокинувшись уранці і пізно ввечері, до і після їжі, під час відпочинку і під час напруженої розумової праці, після важкої фізичної роботи.

За даними сучасної статистики, 6–8 % курців — діти молодших класів, навіть дошкільнята. Палить кожен п’ятий п’ятикласник, майже половина восьмикласників, близько 60 % випускників шкіл.

— Чи доводилося вам відмовлятися від пропозицій спробувати палити?

Мозковий штурм

— Чому люди палять?

Розділити класну дошку навпіл. На одній половині записати причини, з яких люди палять, на другій — чому не палять.

З’ясувати й узагальнити думки учнів про відповідні причини паління (див. додаток).

Вправа «Континуум»

Оцінити ставлення учнів до заборони паління в громадських місцях. Для цього провести в класі умовну лінію. З одного кінця стануть ті, хто за таку заборону, а з іншого — ті, хто категорично проти. Решта учнів займають місця ближче до того чи іншого краю. Ті, хто бажає, пояснюють свої позиції.

За бажанням учні називають свої причини не палити.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Експеримент

Слово вчителя

На думку англійського філософа Томаса Пейна, у людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха ніж усі війни, разом узяті.

Це тютюнопаління, алкоголізм і наркоманія. Почнемо зі шкідливого впливу тютюнопаління.

Обговорення ситуації

Учитель зачитує уривок з твору Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» (див. додаток)

— Може, і з вами колись таке траплялось?

Розповідь учителя з елементами бесіди

Що таке тютюн.

 Походження тютюнопаління.

Основна причина паління — це нікотинова залежність, якої важко позбутися.

Шкідливий вплив тютюну на організм людини.

 Ознаки тютюнового отруєння. Наслідки паління та способи залучення до нього дітей та молоді. Як рекламодавці маніпулюють свідомістю підлітків.

У ч и т е л ь. А тепер наші юні спецкори ознайомлять вас із деякими важливими фактами.

Кілька учнів-спецкорів наводять «Факти без аргументів».

Факти без аргументів

За даними американських дослідників, людство викурює щорічно 12 × 1012 цигарок — астрономічна цифра!

Від паління щорічно у світі помирає 2,5 млн людей. Це кожні 13 секунд!

Кожні чотири хвилини в США помирає людина, смерть якої зумовлена палінням цигарок.

В Англії передчасно помирає кожен третій любитель тютюну. 30 % відомих причин ракових захворювань пов’язані з палінням.

Тютюн — причина 95 % випадків захворювань на рак легень. Ті, хто багато палить, хворіють на цю хворобу в 15–30 разів частіше тих, хто не палить.

У тих, хто палить, значно підвищується можливість розвитку раку нижньої губи.

Зі 100 випадків захворювання на туберкульоз 95 припадає на курців.

Курці в 13 разів частіше страждають від стенокардії (захворювання серця), у 12 разів — від інфаркту міокарда, у 8 разів — від інсульту, в 10 разів частіше хворіють на виразку шлунка. Серед хворих на виразку шлунка — 70–80 % курців.

Кожна викурена цигарка скорочує життя тому, хто палить, на 8–12 хвилин. У тютюновому димі міститься більше 4,5 тисяч різних хімічних речовин і сполук, більшість із яких згубно впливають на організм людини.

Забруднення повітря тютюновим димом у 4,5 рази перевищує забруднення вихлопними газами автомобілів й у 248 разів — відпрацьованим газом кухонної плити.

Через пристрасть до паління виникає щонайменше 1/3 усіх пожеж. За рік в організмі людини, яка викурює приблизно пачку цигарок протягом дня, накопичується близько 1 літра шкідливих смол.

Приблизно 60 % населення нашої країни, що не палить, регулярно перебуває в ситуації пасивного паління.

Людина, яка палить, робить у півтора рази більше помилок, ніж та, яка не палить.

Людина, яка викурює одну пачку цигарок у день, одержує опромінення в 3–5 разів вище, за норму встановлену Міжнародною угодою із захисту від радіації. Сучасне українське законодавство забороняє паління на території навчальних і медичних установ, у суспільному транспорті, громадських місцях, а віднедавна — і на робочому місці.

Демонстрація експерименту «Легені курця»

Під час заслуховування спецкорів учитель готує прилад для демонстрації експерименту

«Легені курця».

1-й варіант. У пластикову пляшку з невеликим отвором збоку (діаметр отвору відповідає діаметру цигарки) вкладається шматок тканини, після чого пляшка закручується пробкою. В отвір встромляється цигарка, що тліє.

Стискаючи і відпускаючи пляшку, учитель імітує затягування диму до легенів курця. Тканина тьмяніє і вкривається смолистою речовиною. Учитель демонструє, як гине рослина від контакту з речовиною, як псується вода тощо.

2-й варіант. На дно пластмасової пляшки покласти вату. Цигарку вставити в зроблений отвір кришки. Кришку щільно закрутити. Підпалити цигарку. Стискуючи і відпускаючи пляшку (працюючи нею як насосом), зімітувати процес паління. Коли цигарку буде «викурено», розглянути вміст пляшки.

Запитання для обговорення після експерименту

— Який вигляд має тканина (вата)?

— Як виглядає пляшка?

Крапля води отримує жовтий колір. Якщо протерти цією ваткою стебло чи лист кімнатної рослини, жива тканина загине.

— Як впливає паління на внутрішню поверхню ваших легень?

Зробити висновок.

Розгляд таблиці з біології «Шкідливий вплив паління на органи людини».

Ознайомлення зі схемою «Вплив тютюнового диму на організм людини»

(див. додаток)

ІV. Валеологічна пауза

Дихальні вправи «Здорові легені»

У ч и т е л ь. Щоб ваші легені були здоровими, а дихання — вільним, пропоную виконати дихальні вправи.

Вихідне положення (В.п.). — основна стійка (о.с.), голова прямо. Великим і вказівним пальцем почергово закривати ліву і праву ніздрі («Закривати та відкривати клапани»). Тривалість вдиху та видиху — 4–6 секунд.

1. В. п. — о. с., голова прямо. Під час вдиху вказівними пальцями вести від крил носа до перенісся. Під час видиху вказівними пальцями стукати по крилах носа. Видих тривалий.

2. В. п. — о. с., голова прямо. Кінчиком язика давити на тверде піднебіння. Вдих і видих робити носом.

3. В. п. — о. с., голова прямо. Спокійний вдих. Під час видиху стукати по крилах носа і вимовляти «ба», «бо», «бу».

Вправи розвивають носове дихання.

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів. Набуття практичних навичок

Робота з підручником, с._________

Робота в групах. Вправа «Карусель» (взаємонавчання)

Учні об’єднуються в три групи й опрацьовують частину тексту підручника.

Виділити по одному представнику від кожної групи.

Ці учні переходять до іншої групи і розповідають, про що вони дізналися у своїй групі. Відтак переходять до наступної і т. д. Коли вони повертаються до своїх груп, їхні товариші коротко розповідають, що їм розказали діти з інших груп.

Антиреклама цигарок і паління

У ч и т е л ь. Велику роль у залученні до паління відіграє реклама.

— Навіщо, для кого і ким створюється реклама?

— Які типові особливості реклами ви можете відмітити?

— Як розпізнати рекламні хитрощі?

Відповіді учнів:

• Реклама яскрава і приваблива.

• Товар у рекламному ролику (на плакаті) представлений у найвигіднішому вигляді.

• Помітна, нав’язлива, зустрічається на кожному кроці.

• Ролик або зображення постійно повторюється, тому що багаторазове повторення іноді сильніше впливає на свідомість людини ніж логіка і переконання.

• «Рекламна людина» — відомий артист, спортсмен або респектабельна особа.

Заповнення таблиці

Що ми завжди бачимо в рекламі тютюнових виробів?

Чого ніколи не побачимо в рекламі тютюнових виробів?

1. Красиву пачку, повну цигарок, яку «герой» реклами тільки-но розкрив

1. Недопалки в попільничках, пусті зім’яті пачки в урнах

2. Красивих, молодих, успішних, упевнених у собі людей

 

2. Хворих, нещасних людей із тремтячими, пожовтілими від тютюнового диму зубами і пальцями

3. Очевидне задоволення від паління

 

3. Людина в рекламі ніколи не кашляє і не морщить обличчя від тютюнового диму

4. Паління ніколи не заважає оточуючим

4. У рекламі ніколи немає дітей, родичів і сусідів курця, яким заважає тютюновий дим

5. Людина, яка запалила в рекламному

ролику, щойно «на відмінно» зробила

якусь важливу й потрібну справу

5. Людина в рекламному ролику ніколи

не палить у безвихідді, під час сварок,

через невдачу або програш тощо

6. Немає сумніву в тому, палити чи ні, головне — обрати цигарки потрібної марки

6. Ніколи не показують хворих, які шкодують про те, що своєчасно не кинули

палити

У ч и т е л ь. Звичайно, не слід сприймати творців реклами як ворогів або перекладати на них відповідальність за свої шкідливі звички. Для людей, які створюють рекламу, це — повсякденна робота. Утім, протиставити рекламі можна власний вибір.

Реклама цигарок — не останній із факторів, що сприяють палінню. Але чому реклама подає паління тільки в позитивному плані? Спробуйте поглянути на цю проблему з іншого боку.

Робота в групах

Учні об’єднуються в три групи.

1. Виготовлення антиреклами цигарок і паління

На виконання завдання — 5 хв, потім — презентація й обговорення.

2. Розв’язок задачі «Вартість шкідливої звички»

Об’єднання учнів у чотири групи (тиждень, місяць, рік, десятиліття).

Одна пачка цигарок коштує в середньому 4–6 гривень.

Підрахуйте, скільки грошей витрачає людина, щодня купуючи 1–2 пачки цигарок за середньою ціною (за тиждень, місяць, рік, десять років).

3. Обговорення

— Як можна було б витратити ці кошти, якби їх не довелося витрачати на цигарки?

— Чому тютюнопаління найпоширеніше в бідних країнах і серед бідних людей?

Графічний диктант

Для відповіді на запитання учні використовують позначки «+» (якщо відповідь — «так») і «–» (якщо «ні»).

Запитання-твердження:

1. Нікотин — це отруйна речовина.

2. У США дозволена реклама тютюнових виробів.

3. У курців більше шансів захворіти на рак легень, ніж у некурців.

4. Смола осідає на стінках дихальних шляхів.

5. В Україні заборонено виготовлення тютюнових виробів.

6. Чадний газ допомагає крові живити органи киснем.

7. У дітей-курців дуже швидко ослаблюється імунітет.

8. У курців зуби з часом жовтіють.

9. Палити можуть дозволити собі лише багаті люди.

10. Паління не шкодить кар’єрі.

11. Серед спортсменів багато курців.

12. Кажуть, що паління шкодить здоров’ю. Це казки, щоб залякати людину.

Вірні відповіді: 1) +; 2) –; 3) +; 4) +; 5) –; 6) –; 7) +; 8) +; 9) –; 10) –; 11) –; 12) –.

Робота з висловлюваннями про паління

VІ. Домашнє завдання

1) Опрацювати матеріал підручника, с.______.

2) Підготуватися для роботи в групах «Наслідки паління» і роботи в парах

«Рекламні стратегії тютюнових та алкогольних компаній».

Рекомендації

Якщо ви палите (хоча б час від часу), позбавтеся цієї шкідливої звички!

Якщо у вашому оточенні хтось палить, дайте йому слушні поради щодо позбавлення згубної звички отруювати життя собі та іншим людям, перетворюючи їх на пасивних курців.

Для виконання рекомендацій радимо скористатися додатком 3 на с. 137.

VІІ. Підсумки уроку

Заключне слово вчителя

Повернемося до запитання: «Палити чи не палити?».

Нагадаю, що кожен приймає рішення сам. Дуже часто починають палити під впливом оточення. Тому ми повинні навчитися зміцнювати в собі почуття власної гідності, не зазіхаючи при цьому на волю вибору кожного, усвідомлювати свої моральні цінності і життєві цілі.

Кожен із вас повинен спробувати відповісти на такі запитання:

— Хто я є?

— Ким я хочу бути?

— Як стати тим, ким хочеш?

Чи вписується паління в мої життєві перспективи, чи є в моєму майбутньому місце палінню?

Отже, «Палити чи не палити?» — кожен вирішує сам.

Тютюнопаління є найпоширенішою шкідливою звичкою для організму людини. Паління забруднює навколишнє середовище. Основна причина паління — нікотинова залежність, якої важко позбутися. Нікотин є отрутою для всього організму. Нешкідливих цигарок не буває!

VІІІ . Релаксація

Тест «Як я себе почуваю» (під музичний супровід)

Звучить легка, повільна музика або запис звуків природи.

У ч и т е л ь. Я пропоную невеликий тест, який допоможе вам визначити стан свого здоров’я.

Сядьте зручно, розслабтесь. Зробіть спокійний вдих і неповний видих. Затримайте дихання і визначте, скільки секунд ви можете не дихати. Вдихнути слід тоді, коли в цьому виникне найменша потреба.

У такий спосіб ви можете зробити певні висновки щодо власного здоров’я.

Отже, якщо ви протрималися:

— більше 40 с — маєте відмінне здоров’я;

— від 20–40 с — ваш організм чимось ослаблений;

— менш 20 с — можливо зараз ви маєте якісь захворювання.

Категорія: Основи здоров ’я 6 клас | Додав: uthitel (30.11.2013)
Переглядів: 1759 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: