Урок 13 Формування корисних і шкідливих звичок у підлітків. Спосіб життя і звички - Основи здоров ’я 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 6 клас

Урок 13 Формування корисних і шкідливих звичок у підлітків. Спосіб життя і звички

Урок 13

Формування корисних і шкідливих звичок у підлітків. Спосіб життя і звички

Мета: вказати на значення звичок у житті людини; розкрити взаємозв’язок звичок і здоров’я; ознайомити із соціальними чинниками формування як корисних, так і шкідливих звичок; на-вчити приймати відповідальне рішення щодо власного здоров’я.

Обладнання: папір, фломастери, клей, скотч, кнопки, ножиці; зелені та червоні картки для

кожного учня; гігієнічні засоби; лялька.

Що підготувати заздалегідь: кожен учень готує собі дві картки (червоного та зеленого кольору) для гри «Корисно-шкідливо». Група 2 для виступу на засіданні Круглого столу приносить гігієнічні засоби та ляльку.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Робота в групах. Круглий стіл «Чистота — запорука здоров’я»

Учні зачитують пам’ятки, складені вдома.

Група 1: «Як правильно мити руки».

Група 2: «Як правильно мити тіло» (демонстрація за допомогою ляльки).

Група 3: «Як правильно чистити зуби».

Група 4: «Десять правил здорових зубів».

Вправа «Найцінніші речі життя»

У ч и т е л ь.

Із кожним роком усе більше свідомої, прогресивної молоді, відповідальної за себе та своє життя, обирає здоровий спосіб життя.

 Адже саме здоров’я є тим чарівним ключем, який відчиняє двері до успіху, дає змогу мріяти, прагнути, досягати мети, здійснювати свої плани, реалізувати та розвивати себе.

Наше життя дуже стрімке, цікаве, повне несподіванок. Проте, у ньому існують найважливіші речі, які люди цінують понад усе. Як ви гадаєте, що не можна придбати ні за які гроші?

Учитель вислуховує відповіді учнів, записуючи їх на дошці. Серед названих цінностей буде здоров’я.

Основа благополучного життя — це, безперечно, здоров’я. У статті 3 Конституції України зазначено: «Людина, її життя та здоров’я — найвища цінність».

— Що називаємо здоров’ям?

— Від чого залежить наше здоров’я? Чи залежить воно безпосередньо від нас самих?

Відповіді учнів доцільно представити у вигляді діаграми.

Здоров’я залежить від таких основних чинників:

• рівня медичного обслуговування — на 10 %;

• спадковості — на 20 %;

• екології — на 20 %;

• способу життя людини — на 50 %.

— Що називаємо способом життя? (Це той чинник здоров’я, який безпосередньо пов’язаний із поведінкою людини.)

— Як можна охарактеризувати здоровий спосіб життя (ЗСЖ)? (Це такий спосіб життя, який сприяє збереженню й укріпленню здоров’я.)

— Назвіть складові ЗСЖ.

Складовими здорового способу життя є:

• фізична культура (біг, ранкова гігієнічна гімнастика, заняття аеробікою, спортивні та рухливі ігри, плавання, туризм тощо);

• повноцінне збалансоване харчування;

• особиста гігієна, правильний режим навчання та відпочинку;

• загартування;

• корисні звички;

• внутрішня врівноваженість, позитивні емоції, психологічний комфорт.

У ч и т е л ь. Одного разу мені розповіли історію про хлопчика та про його бабусю, що плакалася усім: «Ой, ой! Мій онучок нічого не хоче їсти. Сьогодні зранку лише з’їв вісім картоплин, шматок сальця, скибочку хліба, сирничок, маківничок, випив стакан чаю, стакан молока і голодненький пішов до школи».

— У чому небезпека такого сніданку?

— Чи можна вважати такий сніданок шкідливою звичкою?

— А які ще існують шкідливі звички? (Паління, вживання алкоголю, наркотиків тощо.)

— Які прояви поведінки псують здоров’я?

У ч и т е л ь. Очевидно:

 звички бувають корисні й шкідливі. Шкідливі звички — це постійна неохайність, неорганізованість, неспроможність доводити почату справу до кінця. Поміркуйте, які шкідливі звички є у вас?

Робота біля дошки

Учитель викликає помічників до дошки. На аркушах паперу в нього записані речення. Учні по черзі повинні вибрати і розподілити їх на дошці у дві колонки: зліва — корисні звички, справа — шкідливі.

Приблизний перелік корисних і шкідливих звичок

• Я щодня роблю ранкову гімнастику

• Я багато споживаю солодкого

• Я гризу нігті

• Я багато сиджу перед телевізором

• Я зранку обливаюсь холодною водою

 

• Я вживаю такі слова, як «блін», «ну», «от», «значить» тощо

• Я смокчу пальці та язик

• Я після їжі полощу рота

• Я човгаю ногами

• Я щохвилини спльовую слину

• Я щоранку обтираюсь мокрим рушником

• Я вчасно лягаю спати

• Я ніколи не запізнююсь

• Я палю цигарки

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Навички і звички. Чинники, що впливають на процес формування звичок. Вплив середовища на формування корисних і шкідливих звичок у підлітків.

Шкідливі звички — одна з причин виникнення хронічних захворювань. Аргументи на користь відмови від шкідливих звичок. Протидія негативному соціальному тиску. Позитивні зразки для наслідування.

ІV. Валеологічна пауза

Образна вправа «Штангіст»

У ч и т е л ь. Однією з корисних звичок є заняття спортом. Перетворюємося на штангістів.

Слід уявити, що перед вами — важка штанга. Нахилитися, «взяти її». Кулаки при цьому міцно стиснути. Підняти з напругою «штангу» вгору. Потримати вгорі кілька секунд, опустити вниз. А тепер те саме виконати під вірш.

Щоб побити всі рекорди,

Я почну займатись спортом.

Штангу вгору підіймаю,

Там тримаю, опускаю.

Розслабляю свої м’язи.

Стало легко так відразу!

Вправа сприяє зміцненню м’язів рук, спини.

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.

Ігрова та творча діяльність

Робота з підручником, с._________

— Як формуються звички?

— Чи важко змінити звичку?

— Які звички шкодять шлунково-кишковому тракту?

— Назвіть звички, які набуваються свідомо.

— Назвіть кілька звичок, яких ви набули, наслідуючи своїх родичів.

— Назвіть корисні звички, характерні для ЗСЖ. (Чистота тіла; чистота і порядок у домі, у власних речах, правильна постава і хода; рухливість, жвавість; правильне харчування; чергування праці та відпочинку; безпечна поведінка; дотримання режиму дня; гарні манери; добрий настрій; корисне проводження вільного часу.)

Гра «Корисно-шкідливо»

У кожного учня дві картки: червона і зелена. На фразу, яку говорить учитель, учень підіймає одну з карток, сигналізуючи зеленою — корисну звичку, червоною — шкідливу. Гра проводиться у швидкому темпі.

Допомагати слабшим, малим, хворим...

Гризти нігті...

Брати до рота всілякі предмети: ручки, олівці, монети...

Вітатися під час зустрічі...

Говорити неправду...

Довго сидіти перед телевізором...

Колупатися в носі...

Чистити зуби...

Доглядати за нігтями...

Смоктати палець...

Виконувати ранкову гімнастику...

Палити...

Дражнитися...

Доглядати за власним одягом і взуттям...

Вживати алкогольні напої...

Ходити босоніж...

Дотримуватись правил гігієни...

Лягати пізно спати...

Їсти багато солодкого...

Вчиняти бійку...

Сваритися...

Бути доброзичливим...

Творча діяльність

Робота в групах «Створення моделі здоров’я»

Учні об’єднуються в три групи.

Протягом 5 хвилин вони створюють на папері свій проект, образ, модель здоров’я. Це може бути малюнок, девіз або опис здорової людини. Ця модель повинна містити всі складові частини здоров’я (фізичну, психічну, соціальну, духовну). Потім лідери груп представлять свої моделі.

Презентація моделей здоров’я

У ч и т е л ь. А тепер обміняємося своїми проектами по колу (за годинниковою стрілкою). Далі група, яка отримала чужу модель, «руйнує» її, імітуючи негативні фактори, що підривають здоров’я. А тепер поверніть авторам зруйновану модель.

Запитання для обговорення:

— Що ви відчували, коли руйнувалася ваша модель здоров’я?

— Що ви відчували, коли руйнували чужу модель здоров’я?

Тепер спробуйте відновити зруйноване, а лідерів я попрошу зробити свій висновок щодо цього завдання.

У ч и т е л ь. Це завдання проведено не випадково, тому що одним із факторів, які руйнують здоров’я, може бути паління. Тому будемо на наступному уроці вчитися говорити палінню: «Ні!», спрямовуючи свої зусилля на збереження та зміцнення здоров’я.

VІ. Домашнє завдання

1) Опрацювати матеріал підручника, с.______.

2) Підготуватися для виготовлення антиреклами тютюну та паління.

VІІ. Підсумки уроку

Людина сама вирішує — зміцнювати своє здоров’я чи псувати. Підліткам слід уникати обставин, за яких можна придбати шкідливі звички. Отже, якщо хочеш бути здоровим — веди здоровий спосіб життя.

VІІІ . Релаксація

Образна вправа «Відчуття свіжості»

Слова вчителя учні відтворюють у відповідних рухах і міміці.

У ч и т е л ь. Безумовно, бути завжди чистим і охайним — корисна звичка. Відчуття свіжості — прекрасне відчуття! Уявіть собі чудовий літній ранок. Ви прокинулися з першими променями сонця, посміхнулися йому, солодко потягнулися, зробили кілька плавних рухів руками, тулубом. Настав час приймання водних процедур. Ви стаєте під душ і уявляєте, як тепла водичка змиває з вас сумні або обтяжливі думки, відбиток неприємних подій, позбавляє важкості і сонливості. Натомість прохолодна вода наповнює вас позитивною енергією, додає бодьорості, оптимізму, свіжості, краси.

Категорія: Основи здоров ’я 6 клас | Додав: uthitel (30.11.2013)
Переглядів: 3386 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: