САМООЦІНКА І ЗДОРОВ’Я. КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ - Основи здоров ’я 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 6 клас

САМООЦІНКА І ЗДОРОВ’Я. КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ
ТЕМА. САМООЦІНКА І ЗДОРОВ’Я. КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ

Мета: ознайомити учнів із видами самооцінки, впливом самооцінки на поведінку і здоров’я людини; сприяти формуванню в дітей адекватної самооцінки; навчити дітей розпізнавати позитивні й негативні соціальні впливи; розвивати життєві навички позитивної самооцінки та розвивати вміння приймати зважені рішення; виховувати в дітей чуйність і милосердя до людей, які потребують допомоги, дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.
Обладнання: матеріал підручника, ілюстративний матеріал із теми уроку, кольорові кружечки, схеми «Види самооцінки» та «Класифікація рішень», музичний супровід.

ХІД УРОКУ

І. УСТАНОВЧО-МОТИВАЦІЙНИЙ МІНІ-МОДУЛЬ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Привітання. Установка на позитивний настрій
Хто здоров’я не цінує,
В того вибору нема:
Або він життя змарнує,
Або те його злама.
Ну, а хто здоров’ям важить,
До краплинки зберіга,
Той вам з радістю покаже,
Де черпається снага!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання
• Обговорення змодельованих ситуацій, які сприяють бажанню змінити шкідливу звичку.
• Учні зачитують міні-твори, складені за обраною темою. («Коли я бачу людину, яка палить…», «Коли я бачу нетверезу людину…»)
Висновок. Людина не тільки накопичує інформацію про себе, а й переживає певне ставлення до неї. Це ставлення зосереджене в самооцінці.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з терміном
Самооцінка — це оцінювання особистістю самої себе, своїх можливостей, якостей та місця серед інших людей.
Самооцінка має комплексний характер, оскільки розповсюджена на різні прояви особистості — інтелект, зовнішність, успішність у спілкуванні тощо. Вона також є динамічною, так як може змінюватись упродовж життя.
2. Обговорення легенди про нарциса
Було це давно. У Стародавній Греції жив дуже вродливий хлопець Нарцис. Його краса чарувала всіх. Та йому ніхто й ніщо не подобалося. Понад усе він любив полювати і блукати лісом.
Якось під час полювання Нарцис зупинився біля лісового озера. Вода в озері була чиста, як сльоза. Хлопець схилився, щоб напитися води. Із водяного дзеркала на нього дивилося юне вродливе обличчя, та таке гарне, що й переказати неможливо.
Вражений Нарцис почав удивлятися у воду, милуючись дивовижною красою «водяної людини». Ані голод, ані втома не могли відірвати юнака від дзеркальної гладі.
— Хто ти? — питав Нарцис. — Кажи голосніше. Вийди з води, розкажи про себе. Чому ти не хочеш вийти до мене? Що тобі заважає? Чому ти плачеш тоді, коли плачу я, простягаєш до мене руки, як роблю це я?
Сльози затуманювали очі, обличчя блідло і з кожним днем худло. Ніхто не зміг би впізнати в ньому того гордого й самовпевненого юнака, що жорстоко зневажав усе красиве.
Раптом Нарцис зрозумів: «Та це ж я! Ти — це я. Горе моє, я полюбив сам себе!» Сили юнака танули, як вранішня роса на сонці. Надивившись на себе, Нарцис помер. А на тому місці, де він востаннє схилив голову, виросла квітка зі сніжно-білими пелюстками. Та горда холодна квітка милувалася своїм відображенням в озерній дзеркальній гладі. Люди нарекли її ім’ям юнака — нарцис.
3. Робота зі схемою «Види самооцінки»
Залежно від того, як самооцінку, що має суб’єктивний характер, співвідносять з реальними проявами людини, її поділяють на види:

Адекватна самооцінка — та, що відповідає реальності. Неадекватна — це коли людина себе неправильно оцінює.
Неадекватна, у свою чергу, може бути завищеною — для неї характерне переоцінювання людиною своїх позитивних якостей, та заниженою — применшення своїх переваг або (і) перебільшення недоліків. Саме неадекватно занижену самооцінку значно важче піддавати психологічній корекції через злитість із комплексом неповноцінності особистості.
Самооцінка здебільшого виявляється не стільки в тому, що людина думає чи говорить про себе, скільки в її ставленні до досягнень інших. Людина із завищеною самооцінкою охоче критикує без достатніх підстав зроблене іншими людьми. Неадекватна самооцінка ускладнює життя не лише тим, кому вона властива, а й оточуючим. Конфліктні ситуації, у яких опиняється людина, зазвичай є результатом неправильної самооцінки.
4. Робота в групах (об’єднання за кольорами світлофора)
Самооцінки можуть бути адекватними, заниженими й завищеними.
Розгляньте запропоновані зображення, визначте вид самооцінки
А) Занижена самооцінка:

Підвищує тривожність, вразливість; змушує людину звужувати коло тих, із ким можна спілкуватися, руйнує в людини надію на добре ставлення до неї тощо.
Б) Висока самооцінка:

Дає можливість людині керуватися своїми принципами й бути незалежною від думки оточення щодо себе; позитивно впливає на самопочуття тощо.
В) Завищена самооцінка:

Призводить до того, що людина самовпевнена, береться за справу, яка перевищує її реальні можливості; не отримує бажаного відгуку й визнання від оточення; за умов невдачі може призводити до бажання перекласти відповідальність на інших.
Крайнощі щодо самооцінки порушують душевну рівновагу і можуть стати причиною патологічних відхилень: психастенії (украй занижена самооцінка) та параної (людина постійно відчуває власну перевагу над іншими).
5. Перегляд відео фрагменту euronews телепрограми Generation «Європейська молодь працює над самооцінкою»
- Коли ви чули розповідь дівчинки з вродженими вадами верхньої губи і піднебіння, які ви відчували емоції?
- Чи звернули ви увагу, які харчові продукти вживає європейська молодь в компаніях? (пиво, гамбургери)
- Як впливають ці харчові продукти на репродуктивне здоров’я молоді? Чи могли вони спричинити виникнення у людей вроджених вад?
- Коли розповідали про дослідження британських вчених стосовно зовнішності людей, якими зображеннями закріплялися слова «дієта», «будова тіла»? (брендів одяг, стрункі манекени та статуї, пам’ятники на вулицях міста)
- Як ви вважаєте, чи може це відео вплинути на ставлення дітей стосовно своєї будови тіла?
- Згадайте чи була реклама для проходження курсу? (курс еврокомісії Centre for Appearance Research)
- Протягом відеоролика, які сайти чи соціальні мережі рекламували? (twitter, facebook )
V. ПІДСУМОК МІНІ-МОДУЛЯ

ІІ. ЗМІСТОВНО-ПОШУКОВИЙ МІНІ-МОДУЛЬ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда
 Що таке самооцінка?
 Які існують види самооцінки?
 Як ви досягаєте своєї мети? (Навести приклади)
 Чи впливає самооцінка на формування характеру. Доведіть.
2. Тест на визначення самооцінки «Самооцінка особистості»
1. Якості особистості поділити на дві колонки. До першої колонки виписати якості, які притаманні вашому ідеалу (перелік «мій ідеал»). Решту якостей виписати в колонку (перелік «Не ідеал»).
Перелік якостей особистості:
1. Акуратність.
2. Безтурботність.
3. Боягузливість.
4. Вередливість.
5. Вишуканість.
6. Гордість.
7. Грубість.
8. Жалісливість.
9. Жвавість.
10. Життєрадісність.
11. Заздрість.
12. Захопленість.
13. Злопам’ятство.
14. Легковір’я.
15. Мрійливість.
16. Наполегливість.
17. Ніжність.
18. Невимушеність.
19. Нервовість.
20. Нерішучість. 21. Нестриманість.
22. Образливість.
23. Обережність.
24. Педантичність.
25. Повільність.
26. Поміркованість.
27. Поступливість.
28. Рішучість.
29. Розв’язність.
30. Самозабуття.
31. Сором’язливість.
32. Стриманість.
33. Терпимість.
34. Турботливість.
35. Упертість.
36. Холодність.
37. Чарівність.
38. Чуйність.
39. Щирість.
40. Ентузіазм.

Короткий словник:
Вишуканий — той, хто вирізняється добрим естетичним смаком, приділяє велику увагу зовнішнім проявам.
Чарівний — той, хто викликає позитивні почуття, приємний, звабливий.
Ентузіазм — завзятість, емоційність під час виконання справи.
Розв’язність — нестриманість, некоректна поведінка, ігнорування інших.
Жалісливість — схильність до почуття жалості, співчуття.
Самозабуття — діяльність, що відрізняється великою захопленістю, за якої людина максимально занурюється в справу, яка викликає її інтерес, до того, що забуває про себе.
Невимушеність — здатність розкуто почувати себе в будь-якій ситуації, природність у поведінці.
Педантизм — «сліпе» дотримання встановлених норм, дріб’язкова точність.
2. У переліку «Мій ідеал» відмітити позначкою якості, які у Вас є реально за принципом «так — ні», незалежно від рівня розвиненості якості. У переліку «Не ідеал» відмітити будь-якою позначкою якості, яких у Вас немає, теж за принципом «так — ні».
3. Підрахувати загальну кількість відмічених якостей як у першому, так і в другому переліку (Р).
4. Визначити коефіцієнт самооцінки, поділивши одержану суму (Р) на загальну кількість якостей (40) (дивись набір якостей особистості):
Кс = Р / 40,
де Кс — коефіцієнт самооцінки.
5. Результати порівняти з оціночною шкалою.
Оціночна шкала
Якщо Ви одержите коефіцієнт від 0,4 до 0,6 — значить, самооцінка адекватна, Ви самокритичні й не переоцінюєте себе.
Якщо одержите коефіцієнт від 0 до 0,4, — це свідчить про недооцінку своєї особистості, про підвищену критичність.
Якщо коефіцієнт від 0,6 до 1, — це говорить про переоцінку своєї особистості, некритичне ставлення до себе.
3. Релаксаційна хвилина. Вправа «Картинки в уяві»
Під спокійну музику вчитель тихим голосом повільно говорить:
— Сіли зручно, плечі опущені, руки вільно лежать на колінах, голова трохи нахилена вниз. Дихаємо рівно та вільно. Уявіть, що ви впорались із важкою ситуацією. Ви відчули гордість, вам приємно, і ви говорите собі: «Я впорався». Вам приємно відчувати себе сильнішим за ситуацію. Ви подумки говорите: «Я вмію володіти собою». Від цих слів сили переповнюють вас ще більше і плечі ваші випрямляються, голова гордо піднімається, ви ніби стаєте вищим. Розплющте очі й скажіть тричі: «Я вмію володіти собою!».
4. Вправа «Мозковий штурм»
 Які рішення доводиться приймати підліткам?
(Відповіді вчитель записує на дошці).
Із самого початку свого життя ми всі приймаємо якісь рішення та робимо певний вибір. Із дитинства ми обираємо собі друзів, потім школу, спортивну секцію, заклад, куди піти навчитися. Згодом нам доводиться приймати все більше рішень, що впливають на наше життя та життя оточуючих. Інколи зробити якийсь вибір чи прийняти рішення буває досить важко. Ти вагаєшся і не знаєш, як буде краще. У голові виникає безліч думок, що змушують тебе знову і знову аналізувати ситуацію.
Зробити найкращий вибір у будь-якій ситуації не завжди легко і просто, тому що в кожного рішення може бути свій власний набір запитань і проблем. Наприклад, я приймаю таке рішення, тому що це найзручніша річ, яку можна зробити, чи найлегша річ... Це морально правильний вибір? Це рішення має значення для мене? Чи це рішення принесе найменше шкоди? Чи принесе цей вибір найбільше користі? Це рішення правильне для мене? Які наслідки цього вибору?
5. Робота за схемою «Класифікація рішень»

Завдання: навести приклади до кожної групи.
6. Робота за підручником, с. _
Опрацювати матеріал підручника: прості, щоденні та складні рішення.
— До якої групи можна віднести перераховані вами рішення?
Деякі рішення буває важче прийняти, ніж інші: вони потребують більшого дослідження і мають серйозніші наслідки. Не дивлячись на те, яка ситуація, і незважаючи на наслідки, ми можемо собі допомогти прийняти найкраще рішення, якщо ми розглянемо деякі прості кроки.
7. Обговорення проекту самовдосконалення
Пропоную збірку практичних правил, використання яких допоможе підвищити самооцінку та впевненість у собі.
1) Намагайся занадто не демонструвати свою значимість. Внутрішня впевненість у собі не потребує «голосних» зовнішніх проявів. Якщо внутрішньо не відповідаєш тому образу, який намагаєшся демонструвати, ти будеш виглядати просто кумедно, й оточуючі люди одразу підсвідомо це зрозуміють. Самооцінка є лише показником того, як ти оцінюєш свої сили для досягнення тієї чи іншої мети. Люди оцінять цю якість без твоїх «натяків».
2) Пробач себе за всі невдачі та промахи. Прийми себе таким, яким ти є. Давня істина — полюби себе, а коли сам себе полюбиш, тебе полюблять і всі інші. Винеси зі своїх невдач уроки і забудь про це. Не потрібно плакати над пролитим молоком, його не повернеш.
3) Будь у гармонії зі своїми думками. Ти повинен усвідомити, що в кожної людини, у тебе є свій внутрішній світ. Твій внутрішній світ, без сумнівів, відрізняється від внутрішнього світу інших людей, тому що кожна людина індивідуальна. Чітко усвідом, що ти — особистість і заслуговуєш на повагу оточуючих.
4) Спробуй звертати менше уваги на коментарі й поради сторонніх людей (звісно, крім тих, кому довіряєш) та не залеж від думки оточуючих. Дуже часто ця думка суб’єктивна та неправильна, тому навіщо ж звертати на неї увагу?
5) Якщо тобі щось незрозуміло, не бійся запитати. Краще один раз здатися дурнем, ніж весь час картати себе за те, що не знаєш відповіді. Не соромся висловити свою думку та свою точку зору. Давай поміркуємо логічно: що страшного може статися? Ти просто весь час переймаєшся, що про тебе подумають інші. І не дай Боже, щось погане… Пам’ятай: твоє життя — у твоїх руках, інші не можуть керувати твоїми діями!
6) Ніколи не виправдовуйся. Чим більше ти виправдовуєшся, тим більше відчуваєш невпевненість у собі. Якщо виникла така потреба, спокійно та впевнено поясни свій вчинок.
7) Досить бути завжди чимось незадоволеним. Більше оптимізму! Колекціонуй свої успіхи! Заведи окремий зошит і записуй туди все, що вважаєш своїм досягненням. Це може бути запис про те, що ти змусив себе встати зранку і зробити зарядку, що отримав гарну оцінку тощо. Коли відчуєш невпевненість, просто почитай свій «Журнал Успіху». це завжди допомагає!
8) Перестань порівнювати себе з іншими. Це не допомагає для підвищення самооцінки. Порівнюй тільки себе сьогоднішнього із собою вчорашнім.
9) Запишись до тренажерного залу чи басейну, якоїсь спортивної секції, краще з єдиноборства. У сильному тілі — сильний дух.
10) Не відмовляй собі у спілкуванні. Спілкуйся, знайомся, заводь нових друзів. Будь комунікабельним!
ІІІ. ПІДСУМОК МІНІ-МОДУЛЯ

ІІІ. СИСТЕМНО-УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ МІНІ-МОДУЛЬ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда
 Що таке самооцінка?
 Які існують види самооцінки?
 Як ви досягаєте своєї мети? (Навести приклади)
 Чи впливає самооцінка на формування характеру. Доведіть.
2. Обговорення легенди про пихатого мандарина
Колись давно у Китаї жив розумний, але пихатий мандарин (знатний вельможа). Цілий день він тільки те й робив, що приміряв багате вбрання та вихвалявся перед підданими своїм розумом. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось країну облетіла звістка, що неподалік оселився чернець, розумніший за самого мандарина.
Розлютився мандарин, почувши про це. Вирішив він оголосити поєдинок і відстояти славу наймудрішого нечесним способом: «Візьму я в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках — живе чи мертве. Якщо чернець скаже, що живе, я задушу метелика, а якщо мертве — випущу його».
І ось настав день поєдинку. Чимало людей зібралось у пишній залі, щоб побачити змагання найрозумніших у світі чоловіків. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали увійшов невисокий худорлявий чоловік. Він підійшов, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. Тоді мандарин мовив: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках — живе чи мертве?»
Мудрець усміхнувся і відповів: «Усе у твоїх руках!». Збентежений мандарин випустив метелика із рук, і той швидко полетів, радісно тріпочучи крильцями.
 Які рішення можна назвати життєво важливими?
 Як приймати виважені рішення?
3. Робота в групах
Об’єднання учнів у 3 групи за допомогою кольорових кружечків (червоний, жовтий, зелений), опрацювання відповідного матеріалу підручника:
• «червоні» — зупинись;
• «жовті» — поміркуй;
• «зелені» — вибери.
4. Взаємонавчання
Учні об’єднуються в малі групи (по троє — червоний, жовтий, зелений), розповідають одне одному, про що дізналися у своїх групах.
5. Практичне опрацювання покрокового прийняття рішень
Ми стикаємося з прийняттям рішення, знаючи, що наслідки нашого вибору можуть бути небажаними, незважаючи на те, що ми робимо.
СИТУАЦІЯ + ТВОЯ РЕАКЦІЯ = НАСЛІДКИ
Під час прийняття рішень пройди такі кроки:
1. Чітко уяви та зрозумій проблему, яку ти розглядаєш.
2. Знайди найважливіший для тебе пункт у заключному рішенні. Дай відповіді на запитання: «Чого ти очікуєш від цього вибору?», «На які результати розраховуєш?», «На що ти найбільше спираєшся перед прийняттям рішення?» тощо. Зроби на папері два стовпчики. І в стовпчиках «ЗА» і «ПРОТИ» перерахуй усі плюси та мінуси твого рішення, які ти тільки зможеш уявити.
3. Ретельно досліджуй кожну свою думку й аналізуй, як вона зачіпає конкретну ситуацію.
4. Підводь лінію під своїми думками.
5. Прийми заключне рішення. Скажи про це і починай діяти.
6. Розглянь своє рішення через декілька днів чи тижнів. У тебе відбулися зміни в намірах? Чому? Запиши свої аргументи «ЗА» і «ПРОТИ» знову.
Або обговорення схеми:

6. Поради, що допоможуть у прийнятті важливих рішень
— Поговори про це із кимось, порадься з батьками. Це надасть тобі впевненості та дасть змогу подивитися на проблему з іншої точки зору.
— Спробуй прислухатися до своєї інтуїції та своїх почуттів. Інколи почуття можуть затьмарити наші роздуми в конкретних ситуаціях, але вони є важливими, тому що ми повинні прислухатися до нашої інтуїції та почуттів.
— Дай собі відпочинок. І не свари себе за можливо неправильний вибір: ми робимо те, що вважаємо найліпшим у певний час. У майбутньому ми, можливо, змінимо свою думку, тому що можемо отримати нову інформацію стосовно конкретної ситуації, яка представить нам проблему в новому світлі. Якщо б ми мали ці знання із самого початку, то і наше рішення було б зовсім іншим.
— Знай, що ні один із нас — не ідеал, і всі ми можемо робити помилки, на яких учимося. Якщо б усі робили правильний вибір у житті, то все було б прекрасно, не було б ніякої причини вчитися, тому що всі будуть упевнені, що вони все зробили правильно. Правда? Факт у тому, що більшість людей роблять помилки, ми вчимося протягом усього нашого життя.
— Не ховай голову в пісок, коли потрібно прийняти рішення. Це тобі не допоможе. Не шукай собі виправдань, якщо ти не можеш прийняти правильне рішення.
7.Руханка (під музичний супровід)
Ось іде до нас весна.
Все навколо ожива: (встати, ходьба на місці)
Підсніжники прокидаються, (потягнутися)
Проліски усміхаються, (посміхнутися)
Пташки прилітають, (махати руками, як крилами)
Діти вибігають, (біг на місці)
На луках стрибають. (стрибки)

8. Обговорення ситуацій, запропонованих у підручнику
Висновок. Приймаючи рішення, треба упевнитися, що воно нас цікавить і не нашкодить нікому.
9. Ділова гра «Рішення, що впливають на здоров’я й долю людей»
4 групи — «батьки», «підлітки», «водії», «учителі».

ІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)
І рівень: опрацювати статтю в підручнику; дати усно відповіді на запитання підручника.
ІІ рівень: визначити перед собою ціль самовдосконалення, складіть план етапів її досягнення.
ІІІ рівень: скласти міні-твір «Як моя самооцінка впливає на формування мого характеру» або «Що або хто впливає(ють) на прийняття вашого рішення?»
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Головне — дій! Постав собі якусь ціль! Дій рішуче й не озирайся назад, іди вперед, спали за собою всі мости, пам’ятай лише про свою головну мету і досягай її, а про самооцінку тобі вже не потрібно дуже хвилюватися: вона і так буде досить висока.
— Ти повинен стояти твердо на своїх позиціях щодо прийнятих рішень, тверезо дивитися на проблему та шукати шляхи її розв’язання. Пройди всі кроки. Вивчи ретельно проблему і зроби свій вибір. Життя триває так чи інакше. Прийми це сьогодні — і ти будеш відчувати себе набагато краще!
Категорія: Основи здоров ’я 6 клас | Додав: garchiniya (11.09.2016) | Автор: Салманова Олена Юріївна E
Переглядів: 240 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: