Урок № 6 Безпека пасажира. Правила користування громадським транспортом. Етика пасажира - Основи здоров ’я 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 5 клас

Урок № 6 Безпека пасажира. Правила користування громадським транспортом. Етика пасажира

Урок № 6

Безпека пасажира. Правила користування громадським транспортом. Етика пасажира

Мета уроку: розглянути умови безпеки пасажира в автомобілі та громадському транспорті; розвивати вміння учнів визначати небезпеки, що можуть загрожувати пасажирам у переповненому транспорті; виховувати мотивацію етичної поведінки пасажира.

Очікувані результати: учні мають пояснювати правила поведінки пасажирів громадського транспорту під час посадки, руху й висадки; учні мають аналізувати засоби безпеки в автомобілі та громадському транспорті.

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: засвоєння нових знань.

  • 1.   Організаційний момент
  • 2.   Актуалізація опорних знань

2.1. «Асоціативний кущ».

Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «пасажир».

Приклади відповідей: громадський транспорт, квиток, водій, багаж, кондуктор, зупинка, легковий автомобіль.

2.2. Відгадування загадок

По дорозі летить, що є сили тріскотить.
Крил не має, роги є, в нього є ім’я своє.

(Мотоцикл)

 

Перше біжить, друге доганяє, на собі вершника тримає.
Роги є, і голос має, як він зветься, хто вгадає?

(Велосипед)

 

По вулицях хатинки маленькі біжать,
Пасажири у тих хатинках сидять.

(Автомобіль)

 

Прив’язаний за вусики знайомий жук повзе.
А в череві великому той жук людей везе.

(Тролейбус)

2.3. Тестове завдання для контролю знань

Тест № 4

Позначте всі правильні відповіді.

1.   До громадського транспорту належать:

А    автобус

Б    тролейбус

В    трамвай

Г    власний автомобіль

2.   Дорогу слід переходити:

А    де зручніше пішоходу

Б    біля зупинок громадського транспорту

В    по діагоналі перехрестя

Г    на переходах

3.   Очікуючи на транспорт на зупинці:

А    слід стояти мовчки

Б    можна розмовляти

В    можна бігати

Г    можна сидіти на лаві

4.   Громадський транспорт зупиняється:

А    за бажанням водія

Б    у спеціально визначених місцях

В    за бажанням пасажира

Г    на кожному перехресті

5.   Щоб зупинити автобус, слід:

А    підняти руку, стоячи на узбіччі біля зупинки

Б    перегородити йому рух

В    бігти за автобусом по дорозі

Г    стояти на проїзній частині

6.   Правила дорожнього руху повинні виконувати:

А    тільки водії

Б    тільки пішоходи

В    усі учасники дорожнього руху

Г    тільки дорослі

Відповіді: 1АБВ; 2Г; 3БГ; 4Б; 5А; 6В.

  • 3.   Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

3.2. Проблемне запитання.

— Чи залежить безпека пасажирів від їхньої поведінки?

  • 4.   Етап засвоєння нових знань

1.   Правила посадки в транспортний засіб та висадки з нього

Правила входу й виходу з транспортного засобу

1.   Якщо на зупинці транспорту утворюється черга, її треба дотримуватися.

2.   Якщо салон транспорту переповнений, краще почекати наступного.

3.   Якщо для входу і виходу використовують одні двері, то спочатку дають можливість людям вийти.

4.   Не можна поспішати й штовхатися.

5.   При вході в громадський транспорт перевагу мають інваліди, діти, літні люди, жінки. За потреби слід допомогти їм.

6.   Увійшовши у вагон, не зупиняйтеся на площадці та не стійте біля дверей, проходьте вперед, даючи місце іншим пасажирам.

7.   Стояти й проходити треба так, щоб не заважати іншим пасажирам.

8.   Якщо є вільне місце, займи його, не стій у проході.

Пам’ятай!

Передні місця відводяться пасажирам з маленькими дітьми, інвалідам і людям похилого віку.

Якщо треба вийти на наступній зупинці, завчасно перейдіть ближче до виходу.

Стрибати або виплигувати з транспорту на ходу суворо забороняється, бо це небезпечно для життя.

Звернути увагу учнів

1.   За правилами дорожнього руху в автобус (трамвай, тролейбус) пасажири входять через задні та середні двері, а виходять через передні. Через передні двері входять пасажири з явними ознаками інвалідності.

2.   Якщо в транспорті немає кондуктора і водій збирає гроші за проїзд, то він впускає та випускає пасажирів через передні двері, а задні відчиняє для висадки тільки на кінцевій зупинці. У таких випадках спочатку пасажири виходять, а потім заходять.

 

При вході в метро

1.   За схемою метрополітену, що розміщена біля турнікетів, визнач, як проїхати до потрібної станції, де слід зробити пересадку.

2.   Не намагайся пройти через турнікет безкоштовно: це незаконно й небезпечно (стулки можуть завдати сильного удару й призвести до травми).

3.   Не можна бігти по ескалатору, ставити речі та сідати на сходи й поручні.

4.   Не стій спиною до напрямку руху ескалатора.

5.   Не затримуйся на виході з ескалатора, не створюй тисняви.

6.   За необхідності звертайся до чергового по станції.

  • Запитання до учнів

— Що означають ці піктограми в метро?

2.         Етика пасажира громадського транспорту

Етична поведінка

Неетична поведінка

Ввічливість

Тактовність

Акуратність

Стриманість

Дружелюбність

Поступатися місцем літнім людям та пасажирам з малими дітьми

Грубість

Неохайність

Голосні розмови (у тому числі по телефону)

Вживати їжу в салоні

Не сплачувати за проїзд

 

 

3.   Небезпеки, що загрожують пасажиру в переповненому транспорті

1.   Травмування при гальмуванні тих пасажирів, які стоять без надійної опори.

2.   Травмування або пошкодження речей від багажу інших пасажирів.

  • Запитання до учнів

— Які з цих предметів є небезпечними у переповненому транспорті?

— Чому це небезпечно?         

  

4.   Засоби безпеки в автомобілі та громадському транспорті

Приклад конспекту учня

У легковому автомобілі:

•    паски безпеки;

•    подушки безпеки;

•    дитячі спеціальні сидіння-крісла;

•    проїзд дітей віком до 12 років тільки на задньому сидінні.

У громадському транспорті:

•    сидіти або міцно стояти (є опора для рук);

•    наявність у салоні вогнегасника (позаду кабіни водія);

•    наявність запасного виходу.

Загальні умови безпеки:

•    не споживати їжу та напої під час руху;

•    не розмовляти по телефону;

•    не тримати в руках гострі предмети;

•    не викидати нічого у вікно;

•    не вставати з місця під час руху;

•    не відволікати водія під час руху;

•    не перевозити пожежо- та вибухонебезпечні матеріали.

  • 5.   Узагальнення й закріплення знань

5.1. Тестові завдання для закріплення знань. (Роздавальний матеріал.)

1)   Тест № 5.

Відповіді: 1БВ; 2В; 3Б; 4АБ; 5БВ; 6АБВ.

2)   Тест «Я — пасажир легкового автомобіля».

Відповіді: 1АБВ; 2Г; 3В; 4Б; 5АБ; 6Б.

3)   Тест «Я — пасажир метро».

Відповіді: 1А; 2БГ; 3А; 4А; 5АБГ; 6Б.

5.2. Розробка пам’ятки «Я — пасажир громадського транспорту». (Фронтальна робота, запис остаточних формулювань на дошці та в зошитах.)

5.3. «Ти мені — я тобі». (Робота в парах.)

Один учень називає правило, а інший — прогнозує наслідки недотримання цього правила, наводить приклади. Потім учні міняються ролями.

5.4. Відпрацювання навичок поведінки в транспорті. (Рольова гра в невеликих групах.)

Один учень — водій, інший учень — порушник, решта — пасажири.

Приклади ситуацій для моделювання: хтось забув речі; хтось перевозить вибухові речовини, пасажир курить у салоні, розлилася фарба в салоні. Презентація роботи груп у довільній формі.

5.5. Відповідь на проблемне запитання.

  • 6.   Підбиття підсумків уроку

Прийом «Бажаю вам»

Учні дарують побажання своїм однокласникам.

  • 7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальні завдання

Яке місце в автотранспорті найбезпечніше для пасажира й чому?

Що має бути в автомобільній аптечці?

Категорія: Основи здоров ’я 5 клас | Додав: uthitel (06.10.2014)
Переглядів: 8225 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: