Урок № 34 Відпочинок на природі. Правила купання у водоймах. Дії у небезпечних ситуаціях на воді - Основи здоров ’я 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 5 клас

Урок № 34 Відпочинок на природі. Правила купання у водоймах. Дії у небезпечних ситуаціях на воді


Урок № 34

Відпочинок на природі. Правила купання у водоймах.
Дії у небезпечних ситуаціях на воді

Мета уроку: розглянути правила безпечної поведінки на воді; розвивати і формувати практичні вміння та навички учнів аналізувати, попереджувати небезпечну поведінку на воді та надавати першу допомогу постраждалим на воді.

Очікувані результати: учні мають називати ознаки безпечного пляжу, ситуації, коли варто відмовитися від купання, небезпеки, що загрожують плавцям; учні мають уміти допомагати постраждалому при тепловому або сонячному ударі, надавати першу допомогу потерпілим на воді; учні мають дотримуватися правил відпочинку на природі.

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: засвоєння нових знань.

n   1.   Організаційний момент

1.1. Привітання, фізкультхвилинка.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _____, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх ________.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

 

n   2.   Актуалізація опорних знань

2.1. Бліцопитування.

1.   Навіщо людині вивчати поведінку під час стихійних лих, які не трапляються у своїй місцевості?

2.   Чому слід закривати вікна під час сильного вітру?

3.   Що небезпечніше під час грози: грім чи блискавка? Чому?

4.   Чому не можна стояти під поодинокими деревами під час грози?

5.   Які причини повені?

2.2. «Асоціативний кущ».

Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «купання».

Приклади відповідей: водойми, пляж, задоволення, пірнання, засмагання, загартовування, плавання, рятівні засоби.

n   3.   Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми уроку.

3.2. Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.

3.3. Проблемне запитання.

— Чи може потонути людина, яка вміє добре плавати?

      4.         Етап засвоєння нових знань

1.   Відпочинок на природі

Відпочинок на природі має величезний позитивний вплив на здоров’я.

По-перше, відпочинок за містом надає можливість побути далеко від міського гуркоту і шуму. Ученими доведено, що шумове забруднення на вулицях великих міст чинить негативний вплив на організм людини, наприклад спричиняючи порушення роботи нервової системи.

По-друге, під час відпочинку на природі можна дихати чистим повітрям, яке не забруднене промисловими викидами міських заводів і фабрик.

По-третє, відпочинок на природі часто надає можливість прийняти сонячні й повітряні ванни, а також купатися у водоймі. Ці процедури дуже корисні для здоров’я, оскільки сприяють загартовуванню. Вплив сонячних променів на наш організм позитивно впливає на синтез вітаміну D, що запобігає розвитку такого небезпечного захворювання, як рахіт. Однак під час відпочинку слід пам’ятати, що приймати сонячні ванни бажано тільки в ранкові години або ввечері, оскільки в обідній час шкіра отримує надлишкову дозу ультрафіолетового випромінювання, здатного стимулювати розвиток ракових пухлин.

По-четверте, відпочинок за містом позитивно впливає на здоров’я завдяки можливості збільшити рухову активність. Крім того, фізична активність на свіжому повітрі сприяє насиченню організму киснем, що покращує обмінні процеси.

По-п’яте, регулярні виїзди на природу і туристичні походи мають позитивний вплив на стосунки в родині. Більшість людей вважають, що відпочинок на природі зближує і покращує стосунки в сім’ї.

Зверніть увагу учнів!

Природа, її краса і велич є нашим головним скарбом. Тому необхідне свідоме й бережливе ставлення кожної людини до природи. Знання екологічних норм, закономірностей розвитку природи, знайомства із загадковим світом тварин, рослин, з особливостями їхньої поведінки дадуть можливість кожному відчути особисту відповідальність за майбутнє природи.

2.   Особливості купання у різних водоймах

Небезпечні чинники

Море

Річка

Ставок

Озеро

Басейн

Великі хвилі

+

Маленькі хвилі

+

+

+

+

Течії

+

+

+

Водоверті

+

+

+

+

Слизьке дно

+

+

+

+

Забруднена вода

+

+

+

+

+

Водорості

+

+

+

+

 

3.   Небезпечне поводження на воді. Правила купання у водоймах

Ризикована поведінка:

•      стрибки з «тарзанки»;

•      купання в непристосованому місці;

•      зіштовхування людей із берега, човна;

•      підпливання до механізованих плавзасобів;

•      смикання плавців за ноги під водою;

•      переоцінка своїх сил.

 

Дії під час небезпечної ситуації на воді

Небезпечна ситуація

Дії людини

Судоми

Потягнути рукою великий палець ноги, ущипнути або розітерти литконожний м’яз

Потрапляння у течію

Плисти за течією під кутом у бік ближнього берега

Зачеплення купальника за корч або рибальські гачки

Скинути купальник

Потрапляння у вир

Набрати повітря в легені, пірнути й різко піти вбік

Потрапляння у рясні водорості

Лягти на поверхню води й плисти на спині

 

При купанні у відкритих водоймах слід дотримуватися таких правил:

1.   Купатися слід лише у спеціально призначених для цього місцях.

2.   Купатися треба в присутності того, хто вміє плавати.

3.   Температура води має бути не нижчою від 18 °С.

4.   Не можна купатись відразу після вживання їжі та фізичних навантажень.

5.   Не слід входити у воду спітнілим або розгарячілим.

6.   У воду треба заходити поступово. У разі появи «гусячої шкіри» слід вийти з води й прогрітися на сонці.

7.   Перш ніж запливати далеко від берега або пірнати на глибину, поплавайте на мілководді, адаптуйтеся, оскільки вода біля дна набагато холодніша, ніж біля поверхні, може зненацька звести м’язи судомою.

8.   Не запливайте за розмітку зони купання.

9.   Якщо ви втомились, не робіть невпорядкованих рухів: слід лягти на спину і спокійно дихати, виконуючи при цьому плавальні рухи руками та ногами у воді в напрямку берега.

10. Якщо у вас раптово звело судомою м’язи — намагайтесь утриматися на поверхні й допливти до мілководдя. У разі потреби кличте на допомогу оточуючих.

При купанні забороняється:

1.   Запливати за межі місць, визначених для купання; підпливати до самохідних катерів, барж тощо.

2.   Забиратися на технічні та попереджувальні знаки, буї, бакени тощо.

3.   Стрибати у воду зі шлюпок, човнів, катерів, а також споруд, не пристосованих для цього.

4.   Перша допомога потерпілому на воді

Перша допомога потопаючому:

•    покликати рятівників та інших дорослих;

•    кинути потопаючому плавзасоби (або доплисти з ними до потопаючого);

•    без плавзасобів до потопаючого слід підпливати обережно й по можливості декільком рятувальникам;

•    не давати потопаючому хапатися за рятувальника (підплисти ззаду, схопити потопаючого за волосся);

•    якщо потопаючий тягне рятувальника до дна, слід пірнути у глибину, щоб він відпустив рятувальника;

•    якщо потопаючий пішов до дна раніше, ніж до нього підплив рятувальник, слід запам’ятати місце за орієнтирами на березі й пірнати в пошуках потерпілого;

•    транспортувати потерпілого необхідно на спині, обличчям над водою.

Допомога потерпілому на березі:

•    очистити ротову порожнину від води;

•    звільнити від води легені, поклавши постраждалого животом на коліно рятувальника або валик із підручних засобів і кілька разів надавити на спину в ділянці легенів (маленьких дітей можна потрясти за ноги, тримаючи їх головою вниз);

•    зробити штучне дихання «рот у рот» або «рот у ніс»;

•    доставити потерпілого до лікувальної установи.

5.   Тепловий і сонячний удари

Тепловий удар — важкий патологічний стан, зумовлений загальним перегріванням організму. Часто теплові удари спричинені впливом високої температури навколишнього середовища.

Сонячний удар спричиняється інтенсивним або тривалим прямим впливом на організм сонячного випромінювання.

Причини перегріву:

•    фізичні навантаження та інтенсивна м’язова робота;

•    цупкий і теплий одяг;

•    підвищена вологість теплого повітря;

•    відсутність вітру або протягів;

•    недостатнє вживання рідини.

Ознаки теплового удару:

•    сонливість;

•    позіхання;

•    похитування;

•    слабкість;

•      мигтіння «мушок» в очах;

•    розлад мови;

•    почервоніння обличчя, важке дихання;

•    запаморочення.

Ознаки сонячного удару:

•    розбитість;

•    в’ялість;

•    головний біль і запаморочення;

•    рясне виділення поту;

•    розлад зору, шум у вухах;

•    нудота і блювота;

•    почервоніння обличчя, висока температура тіла (+38–39 °С);

•    дуже часті удари пульсу та дихання.

Щоб уникнути теплового і сонячного ударів, слід:

•    не перегріватися, щоб не витрачати води і солей з організму;

•    улітку носити головний убір, переважно білого кольору;

•    у спекотну погоду слід збільшувати в добовому раціоні кількість води і солі;

•    не рекомендується вживати жирну, висококалорійну їжу.

Якщо при тепловому ударі не надати своєчасної допомоги, можливі непоправні наслідки. Смерть настає внаслідок порушення дихання й кровообігу.

Перша допомога при тепловому й сонячному ударах:

1.   Закрити потерпілого від прямих сонячних променів та за можливості швидко перенести потерпілого в прохолодне місце.

2.   Покласти на спину, послабити або розстебнути тісний одяг.

3.   Забезпечити доступ свіжого повітря.

4.   Нахилити голову потерпілого нижче від нижніх кінцівок, щоб забезпечити приток крові до голови.

5.    Змочити голову холодною водою або покласти на неї змочений холодною водою рушник, холодні примочки на лоб, тім’яну ділянку, потилицю, на пахові, підключичні, підколінні, пахвові ділянки, де зосереджено багато кровоносних судин.

6.   Можна зробити вологе обгортання або протерти тіло потерпілого грудкою льоду, облити його прохолодною водою, але обережно і не довго.

7.   При припиненні дихання або різкому його розладі необхідно приступити до штучної вентиляції легенів.

8.   Якщо людина не втратила свідомість (або коли прийде до тями), їй слід дати прохолодного, міцно завареного чаю або прохолодної підсоленої води (1/2 чайної ложки солі на 0,5 л води).

Заходи, спрямовані на охолодження організму, слід починати ще до транспортування потерпілого в лікарню!

n   5.   Узагальнення й закріплення знань

5.1. Моделювання ситуації надання допомоги постраждалому при тепловому або сонячному ударі. (Робота в парах.)

Учні по черзі виконують ролі потерпілого та того, хто надає першу долікарську допомогу.

5.2. «Розподіли на групи».

Учні самостійно розподіляють записані на дошці або роздані на аркушах ситуації за відповідними стовпчиками таблиці.

Можна

Не можна

 

 

 

5.3. «Безпечний пляж». («Мозковий штурм»».)

Учні називають ознаки безпечного пляжу. Усі відповіді записуються на дошці та обговорюються.

Узагальненням роботи може бути концептуальна карта-схема.

5.4. Фронтальна бесіда.

1.   Як визначити безпечне місце для купання?

2.   Назвіть небезпечні ситуації на воді.

3.   Чому не можна купатися самому (без дорослих або друзів)?

4.   Яку допомогу слід надати потопаючому, якого винесли на берег?

5.5. Відповідь на проблемне запитання.

 

n   6.   Підбиття підсумків уроку

Прийом «Кольорові знаки»

Учні показують знаки вчителю:

Зелений — дізнався багато нового.

Жовтий — дещо залишилося незрозумілим.

Червоний — багато чого я не зрозумів.

n   7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник: ____________________________________________

Робочий зошит: ________________________________________

7.2. Індивідуальні завдання.

1.   Які ігри на пляжі є безпечними, а які — небезпечними?

2.   Професія — рятівник на воді.

 

 

Категорія: Основи здоров ’я 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 4786 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: