Урок № 33 Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння у зону підтоплення - Основи здоров ’я 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 5 клас

Урок № 33 Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння у зону підтоплення


Урок № 33

Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози
та в разі потрапляння у зону підтоплення

Мета уроку: розглянути правила поведінки в разі підтоплення, під час сильного вітру, грози; розвивати вміння учнів застосувати підручні рятувальні засоби.

Очікувані результати: учні мають називати види стихійних лих; учні мають безпечно поводитися під час сильного вітру, грози, підтоплення.

Обладнання:порожні пластикові пляшки з кришечками, ємність з водою, __________________

Тип уроку: засвоєння нових знань.

n   1.   Організаційний момент

1.1. Привітання, фізкультхвилинка.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _____, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх ________.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

n   2.   Актуалізація опорних знань

2.1. Презентація міні-проектів. Обговорення.

 

2.2. «Казкові стежинки». (Фронтальна бесіда.)

Аналіз казки «Сестриця Оленка і братик Івасик».

Запитання до учнів:

— Чому не можна було пити воду з ямок на дорозі?

— Чим забруднюються водойми в наш час?

— Як вплине на людину використання брудної води?

2.3. «Ланцюжок».

Учні по черзі називають одне стихійне лихо.

Приклади відповідей: буревії, повені, посуха, цунамі, шторм, виверження вулкана, землетрус, селі, смерчі, зсуви, зливові дощі, град.

n   3.   Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми уроку.

3.2. Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.

3.3. Проблемні запитання.

— Чи можна заздалегідь визначити початок стихійних лих?

— Чи можна зменшити наслідки стихійних лих?

n   4.   Етап засвоєння нових знань

План пояснення нового матеріалу

1.   Класифікація стихійних лих. (Пояснення вчителя за схемою, бесіда.)

Запитання до учнів:

— Які стихійні лиха можливі в нашій місцевості?

— Чи можуть учні потрапити в інші надзвичайні природні ситуації? (Землетруси можливі у сейсмічно небезпечних зонах та прилеглих територіях. Зсуви можливі на пісчаних ґрунтах, ярах, схилах. Селі, лавини можливі в гірській місцевості.)

2.   Правила поведінки під час стихійного лиха

Додатковий матеріал для роботи груп

Сильний вітер

Удома слід:

•    зачинити вікна й двері на засуви;

•    завести свійських тварин у безпечне місце;

•    відключити електрику;

•    зробити запас води та їжі, що не потребує готування;

•    закрити целофаном (скотчем) вентиляційні віконця;

•    при ураганах потрібно укритися у підвалах (треба повідомити родичів або знайомих про свою схованку).

На природі слід:

•    відійти від дерев, що ростуть окремо;

•    застебнути одяг, із підручних засобів зробити пояс, щоб уникнути «парусності» одягу;

•    якщо людина в лісі, то їй слід стати під дерева, що ростуть близько одне до одного (виключення — сосновий ліс, оскільки із сосен часто падають гілки й можливе травмування);

•    укритися в будь-яких будівлях;

•    у полі слід лягти обличчям униз.

Під час сильного вітру НЕ можна:

•    стояти біля вітрин, рекламних щитів, палаток із тканини;

•    перебувати поряд із трансформаторами, опорами мереж електропередач;

•    бігти додому, якщо він далеко;

•    відчиняти вікна;

•    виходити на балкон.

 

Гроза

Удома слід:

•    вимкнути електроприлади;

•    відключити телевізор від антени;

•    зачинити всі вікна;

•    не підходити до вікон;

•    не братися за металеві вхідні двері.

На природі слід:

•    спуститися в низину;

•    відійти від поодиноко стоячих дерев, стовпів, вишок;

•    відійти подалі від водойм;

•    на відкритій місцевості сховатися у ямку (рів), а групі людей слід розташуватися поодинці;

•    зняти із себе металеві речі та покласти окремо від себе;

•    якщо є гумові або поліетиленові речі, то ними можна вкритися (підкласти під себе);

•    у лісі слід сховатися під невисокими деревами або в кущах.

Під час грози НЕ можна:

•    ховатися під дуже високими деревами;

•    сидіти на галявинах;

•    ховатися під скелями;

•    іти по відкритій місцевості в мокрому одязі або щільною групою;

•    купатися.

 

Повені

Повінь — це тимчасове значне затоплення території.

 

Причини повені:

•     рясні дощі;

•     швидке танення льодовиків, снігу;

•     цунамі;

•     прорив гребель;

•     аварії на водосховищах.

Наслідки повені:

•    переохолодження та втоплення людей;

•    руйнування будинків та будівель, мостів;

•    розмив залізничних та автомобільних шляхів;

•    аварії інженерних мереж;

•    затоплення посівів та житлових зон;

•    психологічні травми;

•    загибель тварин.

Унаслідок повені або паводку починається просідання будинків та землі, виникають зсуви та обвали.

 

Дії в зоні раптового затоплення під час повені

Дії після повені, паводка

1. Зберігай спокій, уникай паніки.

2. Швидко збери необхідні документи, цінності, ліки, продукти та необхідні речі.

3. Надай допомогу дітям, інвалідам та людям похилого віку. Вони підлягають евакуації в першу чергу.

4. За можливості негайно залиш зону затоплення.

5. Перед виходом із будинку вимкни електро- та газопостачання. Зачини вікна та двері.

6. Відчини хлів — дай худобі можливість рятуватися.

7. Піднімися на верхні поверхи або на горище.

8. До прибуття допомоги залишайся на верхніх поверхах, даху, деревах; сигналізуй рятівникам, щоб вони мали змогу швидко тебе знайти.

9. Перевір, чи немає поблизу постраждалих, надай їм за можливості допомогу.

10. Потрапивши у воду, зніми із себе важкий одяг і взуття, відшукай поблизу предмети, за допомогою яких можна утриматися до прибуття допомоги

1. Переконайся, що ваше житло не отримало внаслідок повені ніяких ушкоджень, відсутні провалини в будинку і навколо нього, не розбите скло і немає небезпечних уламків та сміття.

2. Не користуйся електромережею до повного осушення будинку.

3. Обов’язково кип’яти питну воду, особливо з джерел водопостачання, що були підтоплені.

4. Ретельно очисти забруднений посуд і домашні речі.

5. Електроприладами можна користуватися тільки після їх ретельного просушування.

6. Заборонено вживати продукти, що були підтоплені водою під час повені.

7. Усе майно, що було затопленим, підлягає дезінфекції.

8. Дізнайся в місцевих органах державної влади та місцевого самоврядування адреси організацій, що надають допомогу населенню

 

Зверніть увагу

Повені бувають на рівнинних річках раз на 5–10 років.

Раз на 50–100 років виникають катастрофічні повені.

n   5.   Узагальнення й закріплення знань

5.1. Виготовлення рятувальних засобів з підручних матеріалів. (Робота в парах або малих групах.)

Скріплення порожніх пластикових пляшок за допомогою скотчу. Випробування створених рятувальних засобів на міцність.

5.2. «Розумники та розумниці»

1.  Ревнув віл на сто гір, на сто річок,
на сто пічок, на сто берегів.

(Грім)

 

2.  Як сіробокий кінь заіржав,
То весь світ задрижав.

(Грім)

3.  Біг кінь білобокий
через Дунай глибокий.
Як упав — заіржав,
увесь світ задрижав.

(Грім)

4.  Яка вода літати вміє?

(Хмара, водяна пара)

 

5.  Без крил, а літає,
Ніхто її не б’є, а вона плаче.

(Хмара)

 

6.  У небі як птах літає,
А з неба водою стікає.

(Хмара)

 

7.  Не куля, не багнет, не снаряд і не меч,
а людину б’є на смерть.

(Блискавка)

 

8.  Що без леза та без зуба
Розтина міцного дуба?

(Блискавка)

 

9.  Узимку під ногами лежить,
а влітку його не знайдеш.

(Сніг)

 

10.            Біле покривало землю обійняло.

(Сніг)

 

11.            Білий як пір’їна, холодний як крижина.

(Сніг)

 

12.            Надворі цукром бувало,
а приніс в хату — розтало.

(Сніг)

 

 

 

13.            Народився восени, навесні вмираю.
Узимку своїм тілом землю зігріваю.

(Сніг)

 

14.            Який майстер узимку через річку міст
збудував?

(Мороз)

 

15.            Без рук, без ніг, без молотка скує містка.

(Мороз)

 

16.            Зроду рук своїх не має —
візерунки вишиває.

(Мороз)

 

17.            Без пензля та олівця хто малює
без кінця?

(Мороз)

 

18.            Що за гість прийшов і тепло з’їв?

(Мороз)

 

19.            Він незримо ходить лісом,
Шарудить осіннім листом,
У саду гойдає віти,
Колихає на ніч квіти.

(Вітер)

 

20.            Хто співає, свище, плаче,
Та ніхто його не бачив?

(Вітер)

 

 

 

21.            У садочок залетів,
Яблука нам обтрусив,
Позривав листки з тополі
І майнув у чисте поле.

(Вітер)

.

5.3. Відповіді на проблемні запитання.

n   6.   Підбиття підсумків уроку

Прийом «Закінчи речення»

Сьогодні на уроці я дізнався…

Сьогодні на уроці я навчився…

У мене виникло запитання щодо…

Раніше я не вмів, а тепер умію…

n   7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник: ____________________________________________

Робочий зошит: ________________________________________

7.2. Індивідуальні завдання.

1.   Мотиви зухвалої поведінки під час стихійних лих.

2.   Підручні засоби безпеки при повені.

 

Категорія: Основи здоров ’я 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 5937 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: