Урок № 28 Безпека в побуті. Ризики побутового травмування - Основи здоров ’я 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 5 клас

Урок № 28 Безпека в побуті. Ризики побутового травмування


Урок № 28

Безпека в побуті. Ризики побутового травмування

Мета уроку: розглянути ризики побутового травмування вдома; розвивати вміння учнів попереджувати ризики побутового травмування.

Очікувані результати: учні мають навчитися досліджувати безпеку своєї оселі; учні мають розпізнавати небезпечні побутові речі; учні мають складати правила попередження побутового травматизму.

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: засвоєння нових знань.

n   1.   Організаційний момент

n   2.   Актуалізація опорних знань

2.1. «Вернісаж».

Перегляд плакатів, що підготували учні, які виконували індивідуальне завдання. Обговорення, визначення переможця.

2.2. «Вільний мікрофон».

1.   За яких умов вогонь є другом людини?

2.   Які найпоширеніші причини виникнення пожеж?

3.   Які умови є необхідними для загоряння?

4.   Які наслідки пожеж?

2.3. Тестове завдання для контролю знань

Тест № 15

Позначте всі правильні відповіді.

1.   У разі пожежі слід негайно зателефонувати за номером:

А   101

Б    102

В   103

Г    104

2.   До уражаючих факторів при пожежах належать:

А   висока температура

Б    переохолодження

В   отруйні гази

Г    вогонь

3.   Наслідками пожеж можуть бути:

А   отруєння чадним газом

Б    опіки

В   загибель людей

Г    матеріальні збитки

4.   При пожежі в приміщенні необхідно:

А   відчинити двері та вікна

Б    закрити двері та вікна

В   вибрати безпечний шлях евакуації

Г    захистити органи дихання

5.   Причинами пожежі можуть бути:

А   петарди

Б    бенгальські вогні

В   сигнальні ракети

Г    повітряні кульки

6.   Умови виникнення пожежі:

А   наявність вогнегасника

Б    ємності з водою

В   горючі матеріали

Г    джерело вогню

Відповіді: 1А; 2АВГ; 3АБВГ; 4БВГ; 5АБВ; 6ВГ 2.4. «Асоціативний кущ».

Складання асоціативної схеми «Небезпека в побуті».

Приклади відповідей учнів: побутова хімія, балкон, ліки, гострі предмети, газові прилади, несправні електроприлади, інструмент, скляний посуд.

n   3.   Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

3.2. Проблемне запитання.

— За яких умов звичайні побутові речі стають небезпечними?

4.   Етап засвоєння нових знань

1.   Ризики побутового травмування гострими, колючими, ріжучими предметами

2.   Ризики травмування електроприладами

Пам’ятка «Правила безпечного користування електроприладами»

1.   Не залишай без нагляду увімкненими в розетку електроприлади. Коли йдеш із дому — усі електроприлади мають бути вимкнені.

2.   Перевір, чи не пошкоджена ізоляція на шнурах електроприладів.

3.   Ніколи не торкайся електроприладів, не включай і не вимикай їх мокрими руками.

4.   Стеж, щоб на електроприлад не потрапляла вода.

5.   Якщо електричний дріт обірвався чи оголився, то ні в якому разі не торкайся оголених місць.

6.   Не можна підвішувати речі на кабелі.

7.   Не засовуй у розетку сторонні предмети.

8.   Не витягуй електроприлади з розетки за шнур, а тільки за вилку.

9.   Не заповнюй водою ввімкнені в електромережу чайники, кавоварки.

Увага!

Використання електричних приладів не за призначенням або невміле користування ними може призвести до пожежі!

3.   Правила безпечного поводження з ліками

Запитання до учнів

— Для чого потрібні ліки?

— Для кого вони призначені?

— Чи можуть бути небезпечними ліки й вітаміни?

— Чи можна дітям брати ліки без дозволу?

— У яких випадках і які ліки учні 5 класу можуть застосовувати самостійно?

— Де й як мають зберігатися ліки?

Пам’ятка «Правила безпечного користування ліками»

1.   Удома ліки мають зберігатися у спеціально відведеному місці — у домашній аптечці.

2.   В аптечці завжди мають бути засоби для надання першої допомоги при

незначних пошкодженнях, дрібних пораненнях.

3.   Не вживай ніяких ліків самостійно. Ліки прописує лікар.

4.   Перш ніж вживати ліки, перевір термін придатності, який указаний на упаковці.

4.   Побутова хімія та її небезпека

Побутова хімія займає важливе місце в нашому житті, а список речовин, які ми використовуємо щодня, величезний. Проте фахівці попереджають: у боротьбі за чистоту слід діяти обачно, щоб не зашкодити здоров’ю.

Доведено, що побутова хімія є одним з головних алергенів, що спричиняють хворобливі реакції. Через дію хімічних речовин можуть страждати шкіра, органи зору та дихання. Виникають надсадний кашель і напади задухи, сльозотеча й проблеми із зором, печія слизових оболонок та дерматологічні подразнення, що супроводжуються свербінням і станом загального дискомфорту.

Фахівці рекомендують завжди уважно вивчати склад засобів на етикетці та уникати тих, що містять такі небезпечні речовини:

Хлор. Він може спровокувати багато захворювань та цілу низку алергічних реакцій. Хлор негативно впливає на стан волосся й шкіри.

Фосфати. У вологому середовищі вони сприяють утворенню токсичних ціанобактерій, які спричиняють отруєння, провокують розвиток різних патологій.

ПАР (поверхнево-активні речовини). Вони знижують імунітет, спричиняють алергії й ураження органів — легенів, печінки, нирок. ПАР здатні накопичуватися у волокнах тканин, особливо шерстяних, напівшерстяних і бавовняних.

Формальдегід. Вважається одним з найсильніших канцерогенів. Провокує сильне подразнення очей, шкіри, дихальних шляхів і легенів.

На думку лікарів, щоденне надмірне використання синтетичних миючих засобів призводить до таких небезпек:

•    проблеми зі шкірою: почервоніння, алергія, екзема, пухлини;

•    порушення зору;

•    захворювання шлунково-кишкового тракту;

•    гіпертонія;

•    онкологічні захворювання.

Проблемне запитання

— Пригадайте рекламу будь-якого прального порошку. Зазвичай, у ній звертають нашу увагу на аромат, ефективність і низьку ціну. І ні слова про нешкідливість для здоров’я і природи. Чому?

Правила безпечного поводження із засобами побутової хімії

1.   Уникайте надмірного застосування побутової хімії, оскільки це порушує нормальне функціонування імунної системи людини і є однією з причин алергії.

2.   Користуючись засобами побутової хімії, слід захищати руки рукавичками. Ретельно змивайте засоби, щоб на поверхні не залишалися активні речовини.

3.   Після використання спеціального засобу посуд потрібно якомога довше полоскати й обов’язково в гарячій воді.

4.   Використовуйте засоби побутової хімії з позначкою «Для чутливої шкіри».

5.   Не можна змішувати різні засоби для отримання кращого результату.

6.   Найбільш сильні алергени — це порошкові засоби й аерозолі, тому віддавайте перевагу гелям, пастам або гранульованим засобам.

7.   Не користуйтеся одним видом побутової хімії тривалий час, періодично міняйте засоби.

8.   Зберігати побутову хімію слід у щільно закритих ємностях у нежилих приміщеннях.

Це цікаво

Рецепти натуральних мийних засобів

Упоратися з брудним посудом можна й без застосування спеціальних гелів:

•    добре відчистить побутові прилади сода із сіллю;

•    для прання одягу можна обійтись без порошку, а використовувати для цього звичайне мило, воно не містить шкідливих добавок;

•    вивести жирні плями не складе труднощів за допомогою такого розчину: до 0,25 склянки рідкого мила додати 1 ст. л оцту і 1 л гарячої води.

n   5.   Узагальнення й систематизація знань

5.1. Віртуальне обстеження безпеки своєї оселі.

Учні самостійно визначають, правильно чи неправильно зберігаються ліки, речовини побутової хімії, гострі та колючі предмети.

5.2. «Бунт побутових речей».

Слово вчителя:

Побутові речі після нашої розмови образилися і вирішили, що вони нам не потрібні, та й пішли геть.

— Як повернути побутові речі в домівки?

(Запевнити їх, що ми будемо додержуватися правил зберігання речей та правил їхнього безпечного використання.)

5.3. «Реклама: користь чи шкода». (Дискусія.)

Щодня ми бачимо по телевізору та одержуємо листівки, де рекламуються ліки, засоби побутової хімії, косметика.

— Чи слід вірити всьому, що говорять і пишуть у рекламі?

— Із ким слід порадитися щодо вживання ліків, косметики та засобів побутової хімії?

5.4. «Безпека — небезпека»

Учні відгадують загадки та розподіляють слова-відповіді за категоріями: «Безпечні» та «Небезпечні».

 

Два кінці, два кільця, посередині гвинтик.

(Ножиці)

 

Має зуби, а не кусається.

(Гребінець)

 

Гладить усе, чого торкнеться,
а торкнеш — кусається.

(Праска)

 

Не їсть, не п’є, а все ходить і б’є.

(Годинник)

 

Половина — залізо, половина — дерево.

(Ніж)

 

 

 

Стоїть як стовп, горить вогнем —
ні жару, ні пару, ні вугілля.

(Свічка)

 

Без ніг, а ходить.

(Годинник)

 

Невеличка, кривенька, а всіх нагодує.

(Ложка)

 

Маленька, тоненька, якби не вона,
усі б голі ходили.

(Голка)

 

Хворому набридло, а стомленому миле.

(Ліжко)

 

Чотири брати одну шапку носять.

(Стіл)

 

Чотири ноги має, а ходити не вміє.

(Стіл)

 

По річці-простині плаває пароплав —
то вперед, то назад.

(Праска)

 

Хто дістане зубами потилицю?

(Гребінець)

 

Що може водночас стояти і ходити
або ходити і лежати?

(Годинник)

 

 

Яка зброя нам їжу готує?

(Ніж)

 

Сюди-туди по підлозі бігав
і в куточку сховався.

(Віник)

 

Іншим шиє, сама гола.

(Голка)

 

Людей годую, сама голодна,
Часом гаряча, часом холодна.

(Ложка)

 

На горі гора, а в горі діра,
серце з ниток, а на вершку вогник.

(Свічка, лампа)

 

Хто вдень і вночі йде,
а з місця не рухається?

(Годинник)

 

Стоїть, горить і плаче.

(Свічка)

 

Не має ніг, а ходить,
має вухо, а не чує.

(Голка)

 

Упаде в лободу —
Повік не знайду.

(Голка)

 

Свинка, золота щетинка,
Носок стальний,
Хвостик лляний.

(Голка і нитка)

 

Ніг не маю, а ходжу;
Рота не маю, а скажу:
Коли обідати, коли спати,
Коли роботу починати.

(Годинник)

 

Книги читають, а грамоти не знають.

(Окуляри)

 

Маленький хлопчик
Зліз на стовпчик,
Одежі не носить,
Їсти не просить,
Личенько рябе.
Що воно таке?

(Наперсток)

 

Своїх очей не мають,
А бачити світ допомагають.

(Окуляри)

 

Хто все йде, а ще ані кроку не зробив,
Усе б’є, а ще нікого не вбив?

(Годинник)

 

Дзьобом протикає,
Хвостом зашиває.

(Голка і нитка)

 

Їде їздець верхи на коні,
а ноги за вухами.

(Окуляри)

 

Сама маленька і тоненька, а коса довга
за нею тягнеться. (Голка і нитка)

 

День і ніч іде, а ніколи не дійде.

(Годинник)

n   6.   Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда

— Сьогодні на уроці найцікавішим було…

n   7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальні домашні завдання

1.   Зробіть наочні листівки, що наглядно ілюструють ризики побутового травмування.

2.   Міні-проект «Моя безпечна оселя».

Категорія: Основи здоров ’я 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 6523 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: