Урок № 26 Умови й причини виникнення пожеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж - Основи здоров ’я 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 5 клас

Урок № 26 Умови й причини виникнення пожеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж


Урок № 26

Умови й причини виникнення пожеж. Принципи запобігання
та гасіння пожеж

Мета уроку: розглянути умови й причини виникнення пожеж, принципи запобігання та гасіння пожеж; розвивати поняття про способи гасіння невеликих пожеж, особливості гасіння електроприладів, захист органів дихання під час пожежі.

Очікувані результати: учні мають називати умови й причини виникнення побутових пожеж; учні мають наводити приклади джерел запалювання, горючих, легкозаймистих і негорючих матеріалів; учні мають навчитися гасити невеликі пожежі, зокрема спричинені й електричним струмом, безпечно евакуюватися з оселі й приміщення школи, захищати органи дихання від отруйних
газів.

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: засвоєння нових знань.

n   1.   Організаційний момент

n   2.   Актуалізація опорних знань

2.1. Перевірка індивідуальних домашніх завдань. Обговорення.

2.2. «Розумники та розумниці»

Живуть у тісній темниці,
Без страху темноти,
Хлоп’ята яснолиці —
Вогню малі брати.
І мають душу щедру,
Хоч дерева сини,
Згораючи дощенту,
Вогонь дають вони.

(Сірники)

 

Бажаний гість замість цукерок дрова їсть.

(Вогонь)

 

Скільки б не їв, ніколи ситий не буде.

(Вогонь)

 

Лісом він котився з ревом,
Їв кущі, траву, дерева.
А коли напивсь води —
Стих і згаснув назавжди.

(Вогонь)

2.3. «Асоціативний кущ».

Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «пожежа».

Приклади відповідей: небезпека, сірники, вогнегасник, вода, пожежник, вогонь.

n   3.   Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

3.2. Проблемні запитання.

— Чи кожне горіння — пожежа?

— Вогонь наш друг чи ворог?

n   4.   Етап засвоєння нових знань

      4.   Етап засвоєння нових знань

1.   Пожежі. Умови виникнення пожеж

Пожежа — неконтрольований процес горіння, що супроводжується знищенням матеріальних цінностей і створює небезпеку для життя і здоров’я людей.

Умовами загоряння є:

•    наявність вогню (іскри);

•    кисню (повітря);

•    горючих речовин.

Відсутність тієї чи іншої умови робить горіння неможливим (пожежа не виникає або припиняється).

До джерел запалювання належать:

•    відкрите полум’я;

•    розпечені предмети;

•    електричні іскри;

•    теплові процеси хімічного, електричного та механічного походження;

•    сонячне випромінювання, що сконцентровано у промінь.

За горючістю матеріали поділяють:

Горючі: деревина, папір, паливно-мастильні матеріали, тканина, спирт, олії, пластмаси тощо.

У свою чергу горючі матеріали поділяють на легкозаймисті (папір, бензин тощо) та важкозаймисті (деревина, вугілля, пресований картон).

Важкогорючі: деревинно-тирсові й деревинно-волокнисті плити, гіпсові матеріали.

Негорючі: цегла, бетон, граніт, мармур, глина, залізо тощо.

Класифікація пожеж

Види пожеж за площею загоряння




Окремі

(одиничні об’єкти)

Масові

(25 % території)

Вогняні шторми

(90 % території)

 

Види пожеж за зовнішніми ознаками



Наземні

 

Підземні

 


Види пожеж за місцем виникнення



Будинки, споруди:

•    житлові;

•    адміністративні;

•    промислові;

•    складські

Підземні споруди і промислові підприємства (копальні, шахти)

Горючі масиви:

•    ліси;

•    торф’яники;

•    степи, лани

 

Дії під час виникнення пожеж у багатоповерхових будинках, власному будинку:

1.   Оцінити обстановку.

2.   Зателефонувати за номером 101 (чітко повідомити адресу й пожежну обстановку).

3.   Повідомити оточуючих.

4.   Вжити заходів (по можливості) щодо гасіння пожежі.

5.   Якщо пожежа в приміщенні, не можна відчиняти вікна та двері.

6.   Залишити палаюче або задимлене приміщення (у дуже задимленому приміщенні необхідно рухатися поповзом у бік дверей. Ніс необхідно захистити вологою тканиною).

Засоби пожежогасіння


Підручні

•    пісок;

•    земля;

•    щільна тканина;

•    вода (при горінні електромереж і електроприладів водою користуватися не можна)

 

Спеціальні

 



 

 

Пожежна техніка

•    спецмашини;

•    гідранти;

•    рукави

Вогнегасники

•    вуглекислотні;

•    пінні;

•    порошкові

 

 

Чинники посилення пожеж у багатоповерхових будинках:

•    вентиляція;

•    шахта ліфта;

•    сміттєпровід;

•    відчинені вікна та двері.

Під час пожежі НЕ можна:

•    затоптувати палаючу речовину без взуття;

•    ховатися в шкафи, під дивани, кроваті;

•    утворювати протяг;

•    укриватися целофановою плівкою та іншими синтетичними матеріалами;

•    торкатися голими руками металевих дверей (для попередження опіків).

Пам’ятайте!

Вогонь розповсюджується знизу вгору.

Евакуація при пожежі



Шляхи евакуації

 

Пожежа в окремій квартирі:

рух сходами вниз

Велика пожежа на поверсі:

•    рух сходами вгору (необхідно мати пристосування для відчинення люка на горищі)

 

Захист органів дихання під час пожежі



Спеціальні засоби:

•    протигази;

•    респіратори;

•    ватно-марлеві пов’язки

Допоміжні засоби:

•    мокра тканина;

•    одяг

 

2.   Причини виникнення пожеж

«Мозковий штурм»

Причини пожеж:

•    хуліганство;

•    недбале поводження з вогнем;

•    неправильне поводження з відкритим вогнем;

•    порушення правил опалювання приміщень з використанням печей;

•    порушення правил користування зварювальними апаратами;

•    порушення правил експлуатації електромереж і електроприладів;

•    порушення правил користування газовими приладами;

•    самозапалювання легкозаймистих речовин при підвищеній температурі;

•    «сонячні зайчики» від дзеркал, скла, металу;

•    блискавки.

Наслідки пожеж:

1.   Порушення здоров’я людей:

·        •      опіки;

·        •      отруєння продуктами горіння.

2.   Загибель людей.

3.   Знищення матеріальних цінностей.

3.   Принципи запобігання пожеж

«Пожежна інспекція»

У школі:

•    відсутність джерел відкритого вогню;

•    регулярні протипожежні перевірки стану електропроводки;

•    наявність вогнегасників та інших засобів пожежогасіння;

•    регулярний інструктаж учнів та працівників школи щодо правил пожежної безпеки.

Удома:

•    обережне поводження з газом, печами;

•    перевірка справності електроприладів;

•    не гратися із сірниками, петардами, бенгальським вогнем;

•    наявність засобів пожежогасіння;

•    відсутність горючих матеріалів на балконах;

•    не заклеювати вікна дзеркальними плівками;

•    не гратися «сонячними зайчиками»;

•    не зберігати під дахами або поряд із джерелами тепла горючі й легкозаймисті матеріали.

4.   Засоби гасіння невеликих пожеж

Якщо виникла невелика пожежа, слід:

•    засипати джерело вогню піском (можна землею з-під квітів, якщо вона суха);

•    залити водою, але не можна використовувати воду при гасінні пожеж, спричинених електричним струмом;

•    накинути цупку товсту тканину.

Запитання до учнів

— Яка головна мета цих заходів? (Припинити доступ кисню до вогню й тим самим припинити процес горіння.)

— Чому не можна використовувати воду під час гасіння пожежі, спричиненої електричним струмом? (Вода проводить електричний струм, тому людину може вдарити електрострумом.)

n   5.   Узагальнення й закріплення знань

5.1. Відпрацювання навичок захисту органів дихання від отруйних газів.

Учні захищають рот та ніс підручними засобами: светрами, шарфами, носовими хустками, ватно-марлевими пов’язками.

(Дома можна використовувати й інші речі. Якщо тканину змочити водою, то це поліпшує захист органів дихання.)

5.2. Відпрацьовування навичок евакуації з приміщення школи. (Робота за планом евакуації.)

5.3. Тестове завдання для закріплення знань

Тест № 14

Позначте всі правильні відповіді.

1.   Пожежу може спричинити:

А   відкритий вогонь

Б    легкозаймисті матеріали, що зберігаються поряд із джерелом тепла

В   працюючий електрозварювальний прилад, що залишений без нагляду

Г    вогнегасник

2.   До легкозаймистих матеріалів належать:

А   деревина, гіпс

Б    вода, пісок, цегла, бетон

В   бензин, гас, спирт, природний газ, олія

Г    вода, металеві вироби

3.   До негорючих матеріалів належать:

А   папір, деревина, бавовняна тканина

Б    гума, пластмаса

В   вода, пісок, цегла, бетон

Г    вата, цукор

4.   Причиною пожежі можуть бути:

А   відчинені двері та вікна

Б    перевантажена розетка

В   блискавка

Г    гра дітей з петардами

5.   Телевізор не можна ставити близько до джерела тепла, оскільки:

А   він може зайнятися

Б    буде холодніше в кімнаті

В   погіршиться якість зображення

Г    це неестетично

6.   Палаючі електроприлади гасять:

А   водою

Б    бензином

В   цупкою тканиною

Г    спиртом

Відповіді: 1АБВ; 2В; 3В; 4БВГ; 5А; 6В.

5.4. «Перлини народної мудрості»

•    Вогонь вогнем не загасиш.

•    Вогонь — добрий слуга, але поганий хазяїн.

•    Із вогнем не жартуй.

•    Вогонь — більший ворог, ніж вода.

•    У сіні вогню не сховаєш.

•    Вогонь кочерги не боїться.

•    Вогню в шапці не гасять.

•    Гаси вогонь, поки не розгорівся.

•    Коли вогонь розгориться, то спалює і мокре, і сухе.

•    Із малої іскри великий вогонь буває.

•    І найменша іскорка зродить найбільший вогонь.

•    І в попелі іскра буває.

•    Не кидай іскри в солому: і сама згорить, і село спалить.

•    Біля сухого дерева й сире горить.

•    Сірничок малий, а біда від нього велика.

5.4. «Перлини народної мудрості». (Робота в малих групах.)

Кожна група обирає собі прислів’я. Завдання — розтлумачити його зміст в інсценованій формі. Найкращий виступ обирається відкритим голосуванням.

5.5. Відповіді на проблемні запитання.

n   6.   Підбиття підсумків уроку

Прийом «Закінчи речення»

Сьогодні на уроці я дізнався…

Сьогодні на уроці я навчився…

 

n   7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальні завдання

1.   Обладнання пожежного щита.

2.   Засоби гасіння невеликих пожеж.

3.   Намалюйте плакати, що інформують дітей про причини виникнення пожеж.

Категорія: Основи здоров ’я 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 6846 | Рейтинг: 3.7/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: