Урок № 25 Поняття про ВІЛ-інфекцію. Запобігання дискримінації людей, які живуть з ВІЛ - Основи здоров ’я 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 5 клас

Урок № 25 Поняття про ВІЛ-інфекцію. Запобігання дискримінації людей, які живуть з ВІЛ


Урок № 25

Поняття про ВІЛ-інфекцію. Запобігання дискримінації людей,
які живуть з ВІЛ

Мета уроку: розглянути можливі шляхи ВІЛ-інфікування дорослих та дітей; формувати практичні вміння та навички особистої безпеки від ВІЛ-інфікування; розвивати толерантне ставлення до людей, які живуть з ВІЛ.

Очікувані результати: учні мають називати загальні шляхи ВІЛ-інфікування; учні мають розуміти свої права на попередження ВІЛ-інфікування; учні мають виконувати правила попередження ВІЛ-інфікування; учні мають розуміти необхідність запобігання дискримінації ВІЛ-інфікованих.

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: засвоєння нових знань.

n   1.   Організаційний момент

1.1. Привітання, фізкультхвилинка.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _____, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх ________.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

n   2.   Актуалізація опорних знань

2.1. Перевірка індивідуальних домашніх завдань. Обговорення.

2.2. Бліцопитування.

1.   Що таке туберкульоз?

2.   Як попередити цю хворобу?

3.   Назвіть чинники, що зміцнюють імунітет.

4.   У чому полягає небезпека туберкульозу?

2.3. Тестове завдання для контролю знань

Тест № 13

Позначте всі правильні відповіді.

1.   Туберкульоз розповсюджується:

А    повітряно-крапельним шляхом

Б    через укуси тварин

В    через молоко хворих корів

Г    через шкірні контакти

2.   Збудник туберкульозу:

А    паличка Манту

Б    віруси

В    паличка Коха

Г    глистяна інвазія

3.   Ознаками туберкульозу є:

А    біль у правому боці

Б    судоми

В    постійне покашлювання

Г    слабкість, швидка стомлюваність, зниження апетиту

4.   Для знищення збудника хвороби потрібні:

А    комп’ютер

Б    ліки

В    свіже повітря

Г    зміцнення імунітету

5.   Їжа для зміцнення імунітету:

А    овочі та фрукти

Б    цукерки

В    газовані напої

Г    фаст-фуд

6.   Для виявлення туберкульозної інфекції роблять:

А    реакцію Манту до 15 років

Б    аналіз слини

В    флюорографію до 15 років

Г    флюорографію з 15 років

Відповіді: 1АВ; 2В; 3ВГ; 4БВГ; 5А; 6АБГ.

n   3.   Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми уроку.

3.2. Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.

3.3. Проблемне запитання.

— Чи не перебільшують лікарі небезпеку ВІЛ-інфікування?

4.   Етап засвоєння нових знань

1.   Поняття про ВІЛ-інфекцію

ВІЛ — це вірус імунодефіциту людини, що вражає клітини імунної, нервової та інших систем і органів людини.

Потрапляючи в організм людини, цей вірус міститься в біологічних рідинах: крові, виділеннях зі статевих органів, грудному молоці, що зумовлює шляхи його передачі.

Носії ВІЛ протягом тривалого періоду (до кількох років) можуть не лише виглядати, а й почувати себе здоровими. Весь цей час люди не підозрюють, що вони інфіковані, та можуть інфікувати інших. Імунна система все більше послаблюється, проходять роки, поки в людини з’являються певні характерні ознаки.

Логічним і неминучим наслідком ВІЛ-інфікування є розвиток СНІДу.

СНІД, або синдром набутого імунодефіциту,— важке інфекційне захворювання, спричинене вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), що пошкоджує імунну систему людини і таким чином знижує опірність організму проти будь-якого захворювання.

СНІД повністю знищує імунітет людини. У хворого виникають різні інфекційні та хронічні хвороби.

Особливості ВІЛ-інфекції:

•    вражає імунну систему;

•    має тривалий інкубаційних період (від 3 до 10 років);

•    швидке зараження.

2.   Шляхи зараження. Профілактика ВІЛ-інфікування

Загальні шляхи зараження:

1.   Статеві контакти.

2.   Через кров.

3.   Від інфікованої матері під час пологів.

ü  Запитання до учнів

— Які з цих шляхів можливі для учня 5 класу?

— Як можна запобігти інфікуванню?

 

 

Зараження ВІЛ

Можливе

1. Через кров:

•    ін’єкції наркотичних речовин спільними голками та шприцами;

•    при переливанні крові або при пересадці донорських органів;

•    не стерильні багаторазові інструменти в лікарнях, перукарнях, тату-салонах.

2. Від інфікованої матері до дитини під час вагітності та пологів.

3. Статевим шляхом (під час сексуальних контактів без презерватива)

Неможливе

1. Через слину:

•    поцілунки;

•    загальний посуд.

2. Одяг, взуття, білизну.

3. Воду.

4. Укуси тварин та комах.

5. Повітря.

6. Іграшки

 

Це потрібно знати

У середовищі наркоманів ВІЛ-інфікування сягає 80–85 %.

Наслідки ВІЛ-інфікування:

Неминучим наслідком ВІЛ-інфікування є розвиток СНІДу.

СНІД повністю знищує імунітет людини. У хворого виникають різні інфекційні та хронічні хвороби.

Дуже великий відсоток хворих на СНІД інфіковані також і на туберкульоз.

Діагностика ВІЛ-інфікування

Установи, де можна пройти тестування:

•    центри боротьби з ВІЛ/СНІД;

•    кабінети довіри в лікарнях.

Принципи тестування:

•    безкоштовність;

•    не розголошення результатів;

•    анонімність;

•    добровільність.

Профілактика ВІЛ-інфікування

Оскільки ВІЛ-інфекція невиліковна, головним заходом у боротьбі з її поширенням є профілактика зараження.

Профілактика на особистому рівні:

•    інформованість про шляхи передачі вірусу;

•    відмова від вживання наркотиків;

•    застосування одноразових шприців і систем переливання крові;

•    використання індивідуальних або стерильних інструментів для манікюру.

3.   Запобігання дискримінації людей, які живуть з ВІЛ

Дискримінація — це ізоляція або відторгнення людини суспільством, яке формує до неї несправедливе, упереджене ставлення на підставі належності до відповідної групи людей або того, що оточуючі вважають її членом такої групи.

Останнім часом пандемія ВІЛ/СНІДу з дивовижною швидкістю поширилася по усьому світу. Відтак ця проблема торкається не поодиноких людей чи певних прошарків соціуму, а всього суспільства: бідних і багатих, іноземців і місцевих жителів, чоловіків і жінок, людей похилого віку, дітей і молоді, людей різних професій, віросповідання й національної належності.

Проблема ВІЛ — це проблема не лише медична, але й соціальна. У ставленні до ВІЛ-інфікованих людей залишається страх заразитися, спричинений незнанням шляхів зараження ВІЛ.

Люди-носії ВІЛ стають ізгоями. Негативну роль у ставленні суспільства до інфікованих зіграла впевненість більшості людей у тому, що хворий на СНІД є або наркоманом, або повією, тому вони не заслуговують навіть на співчуття.

Люди, позитивний ВІЛ-статус яких стає відомим, стикаються з дискримінацією та порушенням своїх прав: ізоляцією та остракізмом з боку родини, друзів та сусідів; звільненням з роботи або ж створенням умов, що змушують їх звільнитися.

Страх піддатися дискримінації може утримувати людей від того, щоб звернутися за лікуванням у зв’язку зі СНІДом або відкрито визнати свій ВІЛ-статус.

Для того щоб уникнути подібної ситуації, слід знати: що таке ВІЛ, шляхи його поширення й наслідки.

До заходів, що запобігають дискримінації, належать:

•    правовий захист ВІЛ-інфікованих, відповідне законодавство й процедури його реалізації;

•    інформація та освіта населення щодо можливих шляхів зараження ВІЛ;

•    роз’яснення ВІЛ-консультантів, психологів щодо розуміння проблем інфікованих людей. Допомога людям у розумінні того, що з ВІЛ можна жити і що досягнення в галузі лікування дають реальну надію на майбутнє;

•    забезпечення дотримання професійних і етичних норм медичних працівників. У разі виникнення порушень професійної етики слід передбачити адекватні форми відшкодування збитку;

•    забезпечення доступу до медичних препаратів і їх використання для лікування ВІЛ.

Пам’ятай!

ВІЛ-інфіковані безпечні для оточуючих, якщо відсутні небезпечні шляхи передачі вірусу.

n   5.   Узагальнення й закріплення знань

5.1. Самостійна робота з підручником.

Учні доповнюють опорний конспект матеріалом у вигляді визначень, схем, тез, таблиць.

5.2. Творче завдання (індивідуально або в групах).

Учні малюють плакат, який ілюструє небезпеку ВІЛ.

5.3. «Розподіли на групи».

Учні мають розподілити на дві групи записані на дошці слова.

Зараження можливе через: _____

Зараження неможливе через: _____

Приклади слів на дошці: їжа, укуси комах, вода, обійми, ін’єкції, переливання крові, повітря, одяг, манікюр, укуси тварин, лікування зубів, статеві контакти.

5.4. Моделювання поведінки в небезпечних ситуаціях. (Робота в парах.)

Один учень пропонує небезпечну ситуацію щодо зараження ВІЛ, а інший дає відповідь, щоб уникнути небезпеки.

Приклади ситуацій: медпрацівник хоче зробити ін’єкцію невідомо коли розпакованим шприцем; товариш пропонує збирати шприци в парку; у стоматологічному кабінеті відсутні одноразові інструменти.

n   6.   Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда

Учні самостійно визначають головне, що вони покладуть із цього уроку у свій «Кошик здоров’я».

n   7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник: ____________________________________________

Робочий зошит: ________________________________________

7.2. Індивідуальні завдання.

1.   Чому зберігається анонімність обстеження на ВІЛ-інфекцію?

2.   Як можна захиститися від ВІЛ-інфекції.

Категорія: Основи здоров ’я 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 5491 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: