Урок № 19 Рухова активність. Профілактика порушень постави - Основи здоров ’я 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 5 клас

Урок № 19 Рухова активність. Профілактика порушень постави


Урок № 19

Рухова активність. Профілактика порушень постави

Мета уроку: розглянути активний відпочинок як засіб зміцнення здоров’я; розглянути профілактику порушень постави та попередження травм під час рухливих ігор і занять фізичною культурою та спортом.

Очікувані результати: учні мають пояснювати вплив рухової активності на здоров’я; учні мають називати переваги занять фізичною культурою та спортом для розвитку й формування характеру; учні мають розпізнавати ситуації, що можуть призвести до порушень постави, розрізняти активний і пасивний відпочинок; учні мають уміти виконувати вправи для формування правильної постави, розраховувати масу свого портфеля, надавати допомогу і самодопомогу при падінні та спортивних травмах.

Обладнання: ваги__________________________________________________________________

Тип уроку: засвоєння нових знань.

n   1.   Організаційний момент

1.1. Привітання, фізкультхвилинка.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _____, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх ________.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

 

n   2.   Актуалізація опорних знань

2.1. Перевірка індивідуальних домашніх завдань. Обговорення.

2.2. Бліцопитування.

1.   Назвіть чинники загартовування.

2.   Назвіть принципи загартовування.

3.   Навіщо загартовування здоровій людині?

n   3.   Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми уроку.

3.2. Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.

3.3. Проблемне запитання.

— Як вплине на людину малорухомий спосіб життя?

n  4.   Етап засвоєння нових знань

1.   Рухова активність

Рух — це фізіологічна потреба людини, яка сформувалася в процесі еволюції, пристосування до життя. Особливу потребу в русі мають діти. У процесі руху діти розвиваються фізично, стають сильними, здоровими.

Ще лікарі Стародавньої Греції говорили, що без фізичного навантаження людина не може бути здоровою. Це підтверджують і сучасні лікарі.

Чим більше працюють м’язи, тим більше вони розвинені, тим краще кров поступає до всіх органів і тканин. Від фізичних навантажень залежить нормальна робота серця, кровоносних судин, органів дихання, травлення, системи, кожного органа й кожної клітини тіла. Отже, рух є однією з найважливіших умов здоров’я. Проте в шкільному віці основним видом діяльності стає навчання. На уроки та підготовку домашніх завдань витрачається до 6 годин.

Фізичні навантаження мають оздоровчий вплив на організм.

Фізичні навантаження сприяють посиленню роботи дихальної системи. Розвиваються м’язи грудної клітки, і завдяки силі їх скорочень місткість легень збільшується і дихання стає глибшим і рідшим.

Фізичні навантаження позитивно впливають на центральну нервову систему, опорно-руховий апарат, ендокринну та інші системи.

Для учнів середньої школи рухова активність може складатися з таких моментів:

•    ранкова гімнастика (фізична зарядка);

•    гімнастика перед уроками;

•    уроки фізичної культури;

•    фізкультурні хвилинки під час уроків, фізкультурні паузи;

•    ігри та фізичні вправи на перервах і в режимі подовженого дня;

•    загартовування;

•    активний відпочинок на відкритому повітрі;

•    заняття у спортивних секціях та участь у шкільних спортивних змаганнях;

•    заняття в дитячо-юнацьких спортивних школах, дитячих туристичних секціях тощо;

•    допомога в домашніх справах.

 

ü  Цікавий факт

В Японії існує «Правило 10 тисяч». Воно полягає в тому, що кожна людина протягом доби має пройти щонайменше 10 000 кроків. Японці заповнюють свій день фізичними навантаженнями. Тому і живуть найдовше за всіх у світі.

2.   Постава. Профілактика порушень постави

Постава — це положення тіла у просторі.

Ознаками правильної постави є:

•    пряма спина;

•    рівні плечі;

•    розпрямлена грудна клітка.

ü  Запитання до учнів

— Як вплине на здоров’я здавлення внутрішніх органів: печінки, серця?

(Порушення їхніх функцій, загроза здоров’ю та життю людини, оскільки порушується дихання та кровообіг.)

Ознаки неправильної постави:

•    зігнута спина;

•    опущені плечі;

•    запала грудна клітка.

Наслідки порушення постави:

•    деформація хребта;

•    порушення роботи внутрішніх органів;

•    утруднення руху.

Види порушення постави:

•    лордози (вигин хребта вперед);

•    кіфоз (вигин хребта назад);

•    сколіоз (бічні вигини хребта).

Профілактика порушень постави:

•    активний відпочинок;

•    правильно облаштоване місце для занять;

•    збалансоване харчування;

•    фізкультхвилинка на заняттях.

 

3.   Попередження травм під час рухливих ігор і занять фізичною культурою та спортом

Правила безпеки

1.   За будь-яких рухливих дій не можна виявляти агресивність.

2.   Для кожного заняття дібрати відповідний зручний одяг та взуття.

3.   Гратися тільки в певних, безпечних для дітей місцях (дитячі майданчики, двори, спортивні майданчики).

4.   Команди для рухливих ігор бажано формувати з дітей однакового віку.

5.   У спортивному залі учні займаються тільки з учителем.

Звернути увагу учнів

Якщо дитина впала на спину, живіт і відчуває сильний біль — їй не можна рухатися.

Якщо є підозра на травму кісток, їй також не можна рухатися.

У цих випадках першу допомогу надають люди зі спеціальними знаннями.

Головне — своєчасно повідомити дорослих та викликати «швидку допомогу».

Учні можуть лише накласти тугу пов’язку при саднах або зупинити кровотечу на кінцівках, не торкаючись травмованих кісток.

n   5.   Узагальнення й закріплення знань

5.1. Виконання вправ для профілактики порушень постави.

Станьте до стіни (без плінтуса) або до дверей (шафи) таким чином, щоб потилиця, лопатки, п’ятки торкалися вертикальної поверхні. Якщо між попереком та поверхнею можна протиснути кулак — постава порушена. Зробіть висновок.

5.2. Розрахунок максимальної маси портфеля.

Загальна маса портфеля учня 5 класу має становити 2–2,5 кг.

1) Зважування портфелів учнів.

Запитання до учнів:

— Чи відповідає маса вашого портфеля рекомендованій? Чому?

2)   Аналіз вмісту портфеля.

Запитання до учнів:

— Що є необхідним, а що зайве?

3)   Зважування звичайного щоденника та того, що має товсту жорстку обкладинку.

Зважування товстого зошита та тоненького.

Запитання до учнів:

— Як можна зменшити масу портфеля?

— Чому лікарі радять замість портфеля використовувати ранець?

5.3. Моделювання ситуації надання невідкладної допомоги та самодопомоги при спортивних травмах.

1)   Кровотеча. (Робота в парах.)

Актуалізація знань з першої долікарської допомоги при ДТП (урок 7).

Накладання джгута відповідно до типу кровотечі.

2)   Вивих, розтягнення зв’язок, сильний удар тощо.

Забезпечення нерухомого положення постраждалого; виклик учителя (тренера) та інших дорослих; виклик «Швидкої допомоги» (складання повідомлення).

5.4. Навчаємося граючися

1.   «Потягусі» — ноги на ширині плечей, долоні на голові, лікті вперед. Відвести лікті назад, тулуб випрямити. Повернутися у вихідне положення.

2.   «Великі птахи летять» — підняти руки вгору, піднятися на носках, повернутися у вихідне положення.

3.   «Гвинтик» — ноги на ширині плечей, руки за спиною. Повернути тулуб наліво, потім направо декілька разів, не зупиняючись. Повернутися у вихідне положення.

4.   «Лялька» — основна стійка. Повернутися на 360 градусів через ліве плече, переступаючи прямими ногами. Теж саме — через праве плече.

5.   «Вітер ялиночки колише» — ноги на ширині плечей, руки в боки. Нахили вліво, потім вправо декілька разів, не зупиняючись. Повернутися у вихідне положення.

6.   «Стрибунці-горобчики» — руки на поясі. Стрибки на місці на двох ногах з переходом на ходьбу.

5.5. Відповідь на проблемне запитання.

 

n   6.   Підбиття підсумків уроку

Прийом «Закінчи речення»

Сьогодні на уроці я дізнався…

Раніше я не вмів, а тепер умію…

У мене виникло запитання щодо…

n   7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник: ____________________________________________

Робочий зошит: ________________________________________

7.2. Індивідуальні завдання.

1.   Перша допомога при кровотечах на кінцівках.

2.   Одяг для занять спортом.

.
#�#��0��� скло, вона тверда.
Ви здогадались? Це —… (Вода)

 

11. Без хмизу й дров палає,
Землю зігріває. (Сонце)

 

12. Що у світі найсвітліше,
Наймиліше, найтепліше?
У небі вдень воно гуляє,
Ніч приходить — спать лягає. (Сонце)

 

13. Високо стоїть, одне око має,
Всюди заглядає. (Сонце)

 

14. Усі його люблять, всі чекають,
А хто подивиться — скривиться. (Сонце)

 

15. Любі всім: тобі й мені.
Удень гуляють на вікні
І купаються в ріці
Діти сонця… (Промінці)

 

16. Все в ній видно дуже гарно:
Синє небо, білі хмари,
І дерева, і листок,
Й перевернутий місток. (Річка)

 

17. Що то за пані, що свої береги їсть? (Річка)

 

18. Біжить, блищить, гадючиться,
Між очеретом крутиться. (Річка)

 

5.4. Тестове завдання для закріплення знань

Тест № 8

Позначте всі правильні відповіді.

1.   Рішення про загартовування дитина приймає:

А   сама

Б    за порадою з Інтернету

В   за порадою лікаря

Г    за порадою друзів

2.   Загартовування починають:

А   під час хвороби

Б    після перевірки стану здоров’я

В   у будь-яку пору року

Г    тільки в холодну пору року

3.   Види загартовування:

А   споживання морозива

Б    обтирання

В   повітряні ванни

Г    ходіння босоніж по траві

4.   Загартовування водою — це:

А   купання

Б    обливання

В   сонячні ванни

Г    повітряні ванни

5.   Принципами загартовування є:

А   поступовість

Б    духовність

В   регулярність

Г    зацікавлення

6.   Вплив загартовування на здоров’я:

А   знижує температуру тіла

Б    зміцнює імунітет

В   зменшує масу тіла

Г    пристосовує організм до зміни температури середовища

Відповіді: 1В; 2БВ; 3БВГ; 4АБ; 5АВ; 6БГ.

.

5.5. «Вільний мікрофон».

— Чому для складання програми загартовування навіть здоровій людині слід радитися з лікарем?

5.6. Відповідь на проблемне запитання.

n   6.   Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда

— Які знання та навички ви покладете сьогодні у свій «Кошик здоров’я»?

n   7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник: ____________________________________________

Робочий зошит: ________________________________________

7.2. Індивідуальні завдання.

1.   Правила засмагання.

2.   Правила прийому повітряних ванн.

 

Категорія: Основи здоров ’я 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 3433 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: