Урок № 10 Умови успішного навчання. Розвиток здібностей - Основи здоров ’я 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Основи здоров ’я 5 клас

Урок № 10 Умови успішного навчання. Розвиток здібностей

Урок № 10

Умови успішного навчання. Розвиток здібностей

Мета уроку: розглянути можливості розвитку здібностей учнів; розвивати вміння учнів визначати та виконувати умови успішного навчання.

Очікувані результати: учні мають називати етапи активного слухання; учні мають наводити приклади способів перепочинку під час занять; пояснювати, навіщо треба працювати над розвитком здібностей та самодисципліни; учні мають навчитися визначати й ураховувати індивідуальні особливості сприйняття й пам’яті, готуватися до контрольної роботи.

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: засвоєння нових знань.

  • 1.   Організаційний момент
  • 2.   Актуалізація опорних знань

2.1. Презентація міні-проектів. Обговорення.

2.2. «Вірю — не вірю».

Учні піднімають руки, якщо твердження є правильним.

1)   Виконувати домашні завдання можна коли завгодно. (–)

2)   Виконувати домашні завдання можна де завгодно. (–)

3)   Учню потрібне спеціально обладнане місце для виконання домашніх завдань. (+)

4)   Виконувати завдання можна під час прийому їжі. (–)

5)   Починають виконувати домашні завдання з найскладніших предметів. (–)

6)   Починають виконувати завдання з найлегших предметів. (+)

 

2.3. «Вільний мікрофон».

— Чому психологи пропонують розпочинати виконання домашніх завдань з найлегших предметів?

2.4. «Що зайве?». (Робота на окремих аркушах.)

Учні роблять схеми-малюнки декількох необхідних та зайвих речей на робочому столі учня. Потім обмінюються аркушами із сусідом та викреслюють речі, що є зайвими.

  • 3.   Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

3.2. Проблемне запитання.

— Чому в школі вивчають так багато предметів?

  • 4.   Етап засвоєння нових знань

План пояснення нового матеріалу

1.   Розвиток здібностей. (Пояснення з елементами бесіди, складання схеми за відповідями учнів.)

Запитання до учнів:

— Що потрібно від учнів для розвитку здібностей? (Бажання, знання власних особливостей, наполеглива праця.)

— Хто допоможе учням визначити свої здібності? (Учителі, батьки, самооцінка, консультації психолога.)

2.   Ступені розвитку індивідуальних можливостей людини

Задатки (особливість кори головного мозку)

Здібності (добрі результати певних дій)

Обдарованість (найкращі результати певних дій)

Талант (особливі досягнення)

Геніальність (надзвичайні досягнення, визнані сучасниками або нащадками)

 

 

Пояснення до схеми

Задатки — схильність людини до певного виду діяльності.

Уродженою може бути схильність до успішного освоєння певної людської діяльності, тобто гарні задатки людини. Проте потрібно зазначити, що мати задатки — це не означає бути здатним до виконання певної діяльності. Це лише означає, що людина легко може освоїти даний вид діяльності й домогтися у ній значних успіхів.

Здібності (фізичні, розумові) — специфічні психофізичні властивості людини, що необхідні для успішного виконання однієї або кількох видів діяльності та які визначають успіхи людини в цій діяльності.

Важливим фактором розвитку здібностей є інтерес людини до вивчення певної галузі.

На прояв і розвиток здібностей впливають:

•    любов до справи, пристрасна захопленість;

•    позитивне ставлення до обраної діяльності;

•    працьовитість, воля, рішучість, цілеспрямованість, висока працездатність.

На розвиток здібностей також впливають умови життя й діяльності людини, її психічні особливості.

На розвиток здібностей несприятливо впливає надмірне розумове або фізичне перевантаження, що призводить до перевтоми, зниження рівня працездатності.

Обдарованість — високий рівень задатків і схильностей людини, вияв природних можливостей і здібностей людини, що значно перевищують середній рівень.

Обдарованість є результатом і свідченням високого рівня інтелектуального розвитку.

Обдарованість є поєднанням природжених і набутих якостей людини. Трудова діяльність, виховання, спілкування з іншими мають вирішальний вплив на формування і яскраві вияви обдарованості особистості.

Розрізняють обдарованість музичну, поетичну, художню, артистичну, технічну, наукову (зокрема, математичну) тощо.

Вищими рівнями обдарованості є талант і геніальність.

Запитання до учнів

— Наведіть приклади до цієї схеми.

3.   Типи сприйняття інформації. Активне слухання

Виокремлюють такі типи сприйняття інформації:

•    зоровий;

•    слуховий;

•    тактильний;

•    руховий.

Різні види сприйняття рідко можна спостерігати в чистому вигляді, здебільшого вони комбінуються один з одним. Наприклад, сприйняття кінофільму має зоровий і слуховий характер, оскільки глядач сприймає як кадри, що проходять перед його очима на екрані, так і розмову, і музику, з яких складається звукова частина картини. Включається в цей процес і руховий аналізатор, що бере участь у сприйманні мови і музики.

Сприйняття може бути:

•    повним і неповним;

•    глибоким і поверхневим;

•    об’єктивним або помилковим;

•    швидким і повільним.

Сприймаючи певний об’єкт, ми виділяємо його окремі ознаки і властивості та водночас об’єднуємо їх у єдине ціле, завдяки чому і виникає його цілісний образ.

Найважливішими властивостями сприйняття є:

•     цілісність;

•     структурність;

•     осмисленість.

Активне слухання

Слухання є однією з основних ланок процесу спілкування. Від його ефективності залежить ефективність спілкування.

Слухати і сприймати означає не відволікатися, підтримувати постійну увагу до розмови.

4.   Умови успішного навчання. Створення мотивації до навчання. (Пояснення за схемою, бесіда.)

5.   Розвиток пам’яті. (Прийоми для кращого запам’ятовування.)

6.   Підготовка до контрольної роботи. (Пояснення, складання плану підготовки.)

  • 5.   Узагальнення й закріплення знань

5.1. Самостійна робота з підручником. (Доповнення конспекту.)

5.2. Обговорення притчі про таланти.

— У чому полягає головна думка притчі?

— Що б ви порадили молодшому брату?

5.3. «Прошу слова».

Конкурс на найкраще тлумачення прислів’я. Переможець обирається відкритим голосуванням.

5.4. Відпрацювання навичок розвитку здібностей:

а)   активного слухання (робота в парах за текстом підручника: один читає абзац — другий визначає головне в почутому);

б)   підготовки до контрольної роботи (виділення опорних моментів у конспекті ручкою іншого кольору);

в)   визначення індивідуальних особливостей сприйняття (робота в парах: із заплющеними очима треба визначити предмет через тактильне сприйняття).

5.5. Обговорення проблемної ситуації.

У класі є учень, який взагалі не готується до контрольних робіт. Він списує варіант сусіда по парті. Деякі вчителі цього не помічають, оскільки в класі 38 учнів. Оцініть наслідки цієї ситуації.

5.6. «Пізнай себе».

Учні самостійно відповідають на запитання психологічних тестів «Яка в тебе сила волі?», «Чи маєш ти артистичні здібності?», «Чи маєш ти математичні здібності?» та оцінюють результати.

5.7. Відповідь на проблемне запитання.

  • 6.   Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда

Учні визначають важливі для них знання та навички, що вони отримали сьогодні на уроці.

  • 7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальні завдання

1.   Як ти розвиваєш свої здібності?

2.   Чи відповідають твої здібності твоїм бажанням?

3.   Теми для міні-проектів:

1)  Мої прийоми запам’ятовування.

2)  Мої досягнення.

Категорія: Основи здоров ’я 5 клас | Додав: uthitel (06.10.2014)
Переглядів: 7695 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: