Розробка уроку з хімії 7 клас за новою програмою. " Вода- розчинник.Значения води і водних розчинів у природі та житті людини. " - Хімія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Хімія 7 клас

Розробка уроку з хімії 7 клас за новою програмою. " Вода- розчинник.Значения води і водних розчинів у природі та житті людини. "
Тема. Вода-розчинник. Значения води і водних розчинів у природі та житті людини.
Мета:
• на основі будови молеку¬ли води узагальнити знання учнів про роль води як розчинника; показати значення процесу роз¬чинення у природі; формувати вміння висловлювати свої дум-ки,
• виховувати культуру спілку¬вання; формувати вміння вста¬новлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і властивос¬тями речовини; застосовувати знання в нестандартних ситуаці¬ях;
• розвивати асоціативне мис¬лення, пізнавальну активність, творчі здібності учнів.
Обладнання та реактиви: таблиця «Розчинність кислот, основ і солей у воді», демонстрації суспензій, емульсій, істинних розчинів.
Базові поняття і терміни: розчин, розчинення.
Тип уроку: комбінований

Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Постановка мети уроку.
Прийом «Світлофор»
- Усі речовини добре розчиняються у воді.
- За збільшення температури розчинність речовин збільшується,
- Вода, цукор, пісок — добре розчиняються у воді,
- Крейда, пісок у воді не розчиняються,
- Щоб швидше розчинити сіль, її треба подрібнити.
- Щоб швидше розчинити цукор, воду треба нагріти.
- Природна питна вода блакитного кольору, кисла на смак.
- Вода дуже добре стискується.
- Та речовина, яка розчиняється у воді, називається розчинником.
- Газоподібні речовини у воді не розчиняються.
Розчин — це система з двох і більше компонентів і продуктів їх взаємо¬дії. Одним із компонентів розчину є розчинник. Найчастіше розчин¬ником є вода.
Прийом «Дивуй»
Значення води підкреслюють різними висловами:

«Вода — еліксир життя».
Не можна жити без води:
Вона навкруг, вона в тобі.
Озерах, річках, океанах.
Дощу краплинах і в фонтанах.
Вона в емоціях людини:
В сльозах від радощів чи гніву.
Й краса природи на Землі
Не може жити без води.
Чудова наша гідросфера.
Існує все навколо неї:
І людство, й фауна, і флора,
І все, що є у нас навколо.
А не було б її.
Життя все зникло б на Землі.

Сьогодні на уроці ми розглянемо такі питання:
1. Будова молекули води.
2. Значення води як полярного розчинника.
3. Роль води у живій і неживій природі.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Запишіть:
а) молекулярну формулу води;
б) електронні формули елементів атома Оксигену та Гідрогену.
2. Скільки неспарених електронів мають атоми Оксигену та Гідрогену?
3. Яку форму мають р-електрони?
4. Як вони розміщені у просторі? (Взаємноперпендикулярно.)
5. р-електрони яких атомів утворюють зв’язки в молекулі води?
6. Якими хімічними зв’язками утворена молекула води? (Ковалентні сильно полярні зв’язки (див. схему).)
Будова молекули води

2 неспарені р-електрони атома Оксигену + s-електрони двох атомів Гідрогену
Отже, молекула води утворена ковалентними полярними зв’язками за рахунок двох неспарених р-електронів атома Оксигену і s-електронів двох атомів Гідрогену. Якщо взяти до уваги лише взаємну перпендикулярність осей електронних хмар, то кут між зв’язками становив би 90°. Насправді цей кут 104,5°. Це пояснюється взаємним відштовхуванням атомів, на яких зосереджено невеликі заряди. Полярну молекулу води можна показати у вигляді еліпса, позначаючи заряди на полюсах «+» і «-». Таке зображення називають диполем:

ХВИЛИНКА НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ
Солотвин. Українське мертве море
Закарпатське селище Солотвин примостилося на правому березі Тиси, між гірськими хребтами Салаван та Марупа. Перші письмові згадки про нього датовано 1360 роком. Щоранку вулички Солотвина заповнюють автомобілі: усі поспішають до солоних озер, аби встигнути зайняти якнайкраще місце на пляжі. Уже за кілька годин узбережжя озера покривається густим шаром перемазаних лікувальними грязями тіл. Але навіть затятий мізантроп, стиснувши зуби, буде стійко переносити будь-які випробування: дію води та грязей озер Солотвина називають чудом. Тутешні води дуже добре впливають на шкіру (концентрація солі в них майже 200 грамів на літр), а грязі за своїми властивостями не поступаються грязям курортів Мертвого моря. Вода в озерах дуже тепла (25–27 градусів), а щільність така висока, що вас буквально виштовхує на поверхню. Треба лише стежити, щоб вода не потрапляла в ніс та очі та щоб, граючись у Мертве море, ви не занурилися часом із головою: сіль просто випікає очі. Озера виникли 1902 року, коли запустили соляну шахту в цьому районі. Однак шахта провалилася на 20 метрів, а утворений котлован залило водою. Новоспечене озеро назвали Кунігунда. За ним з’явилися інші озера. Якщо ви не захочете ділити ваш особистий простір із сотнями інших відпочивальників, то численні бази відпочинку запропонують вам прийти в басейн із такою самою лікувальною водою, щоправда, холоднішою, як в озері. Зате у басейнового відпочинку є плюси – власний лежак на цілий день і чистота навколо. У Солотвині є не лише солоні озера, а й прісні та йодовані. Якщо в перших можна купатися без застережень, то щодо йодованої води варто порадитися з фахівцями. На курорті є кілька здравниць, де можна пройти курс оздоровлення та лікування. Лікують тут хвороби опорно-рухового апарату, переломи, радикуліт, псоріаз. Майже сорок років тому Солотвин став відомим і як величезний центр спелеотерапії – тут, на глибині 200 метрів, лікують астму й туберкульоз. Товщина соляного шару, придатного для лікування, значна: в одній із шахт вона сягає 280 метрів. Тут 1976 року збудували Українську алергологічну лікарню на 260 ліжок. Умови для лікування в ній ідеальні: стабільна температура повітря (22–23 градуси), низька відносна вологість, значна концентрація кам’яної солі та відсутність алергенів і мікробів створюють практично стерильний мікроклімат підземного відділення. Тут для зручності відпочивальників є всі необхідні вигоди: вентиляційна система, водопровід і каналізація, телефонний зв’язок і ліфти. Кажуть, перебування в підземному санаторії не лише виліковує хвороби, а й подовжує життя, адже повітря тут практично стерильне, зовсім немає патогенної мікрофлори. Курс лікування складається приблизно із 20 сеансів спелеотерапії, до кожного пацієнта застосовують індивідуальний підхід. Лікуватися можна вдень і вночі. Можна спускатися в штольні та підземні печери не для лікування, а на екскурсію: гід розкаже вам історію видобутку солі та секрети спелеотерапії, а також надасть змогу вдосталь побродити довгими освітленими підземними коридорами.
На Херсонщині біля села Григорівка є унікальне рожеве озеро з ропою, яка надзвичайно корисна. У ній 35% солі, під ногами відчуваються її кристали. Хоча дістатися дна важко – через щільність вода одразу виштовхує нагору. Тож, відпочивальники і місцеві залюбки лежать на поверхні. Це не лише неймовірне задоволення, а ще й неабияка користь.
Джерело: fakty.ictv.ua

Роль води в житті людини, рослин і тварин.
- Яку роль вода відіграє в житті людини? Навіщо і чому вона необхідна? Як людина використовує воду? (Умивається, п'є, готує їжу, миє посуд, підлогу, пере, купається, в опалювальних системах і т.п.).
Кров людини складається на 98% з води, м'язи людини - на 70% з води і взагалі організм людини, мозок, тканини тіла більше, ніж наполовину, складаються з води. Нестача води для людини небезпечніша, ніж голодування: без їжі людина може прожити 30-50 днів, а без води - лише кілька днів. Людина за добу споживає від 3 до 6 літрів води (залежно від клімату).
Вода необхідна і тваринам, і рослинам. Всі рослини "п'ють" воду і отримують необхідні речовини для росту і розвитку. Вода міститься в корені, листках, стовбурі, корі дерева.
Наприклад, щоб виростити 1 кг картоплі, необхідно 300 л води.
Без води рослини в'януть і можуть загинути. І тваринам для життя так само необхідна вода. Наприклад, вгодована собака без їжі може прожити 100 днів, а без води - менше 10 днів.
- Який же висновок ми можемо зробити?
Висновок: Вода потрібна для живлення і охолодження всім рослинам, тваринам, людям. Без води не буде життя.
Скільки води на планеті Земля?
Як ви думаєте, чи можна воду назвати корисною копалиною? Доведіть? (Знаходиться під землею, на землі, використовується в господарстві).
Вода - це рідка корисна копалина, мінерал.
Перед вами глобус - модель Землі. На ньому такі ж умовні позначення, як і на карті. Згадайте, що позначає синій і блакитний кольори? (Воду). Зелений і коричневий? (Рівнини і гори).
На глобусі - це материки або суша. Розкручую глобус навколо осі. Який
колір переважає? (синій). Що з цього випливає?
На Землі більшу частину займають водні простори (океани).
На дошці плакат з діаграмою.
Три чверті Земної кулі зайнято водою.
Дбайливе ставлення до води.
Води на Землі багато, але ось чистої води стає все менше. Це не тому, що запаси води виснажуються. А чому? Над водою нависла загроза забруднення. Хто її забруднює?
Заводи, фабрики, ГЕС споживають велику кількість води і одночасно забруднюють її різними продуктами відходів. Зі стічними (використаними) водами підприємств у ріки й озера потрапляють різні отруйні речовини. У воді гине життя, риби, рослини, тварини. Загниваючі води отруюють повітря, стають джерелом важких захворювань. Річка "хворіє", її води не можуть бути використані людиною.
Воду треба берегти! Піклуючись про чистоту вод, ми піклуємося про своє здоров'я, красу навколишньої природи. У нашій країні прийнято низку законів, спрямованих на захист вод. За їх виконанням стежать органи державної влади, екологи.
- А як ви, учні, можете подбати про чистоту водойм? (Не кидати банки, пляшки, інше сміття. Економно витрачати воду).
Можна показати плакати, малюнки, що закликають економити воду.
"Закривай міцніше кран, щоб не витік океан".
"Економно воду лий, дорожити водою вмій".
Вода в природі.
- Діти, де в природі ви зустрічали воду? (Річки, озера, моря, джерела, колодязі,калюжі, роса, дощ, туман, хмари, лід, сніг, град, іній).
Вірно. Все це холодна вода в природі. А от цікаво, чи існує така гаряча вода в природі, щоб вона нагрівалася сама, без допомоги людини? (розповідь дітей про гейзери, фотографія гейзера).
Гейзери - унікальне явище природи.
Три стани води.
От ви сказали, що хмара (туман), роса, сніг - це вода. Але чим - то вона несхожа з росою, снігом, туманом. Чим несхожа? (Хмара, туман - це пар (вода у вигляді пари), роса - вода в рідкому вигляді, сніг - вода в твердому вигляді, кристали).

Яке ж речовина вода: рідина, тверда чи пар?
Висновок. Вода - особливий мінерал, так як вона одночасно може перебувати в трьох станах.

На дошці і в зошитах малюється схема.
ВОДА
рідка тверда газоподібна
- Наведіть приклади, де в домашніх умовах можна побачити воду у вигляді рідини (з крана), у вигляді пари (варимо їжу - пар), у твердому вигляді (у холодильнику)?
- Цікаво, чи може вода перейти з рідкого стану в газоподібний? (Так).
- За яких умов це відбудеться швидше? (Її треба нагріти).
- А з рідкого у твердий? (Охолодити).
- А навпаки з твердого в рідкий? (Треба нагріти, адже лід і сніг тануть в теплі).
- А з твердого стану перейти в пар? (Так)
Наведіть приклади. (Взимку сушить мама білизну на балконі. Воно відразу замерзає, т. Е. Рідка вода стає льодом, але все - таки воно висихає (майже), отже, тверда вода може переходити в пару.)
- Чи може пар знову стати рідиною або перейти в твердий стан? (Так, якщо охолодити. Хмари, краплі у ванній на стелі, град).
Висновок: Вода - чудовий мінерал. Він може бути відразу в трьох станах і переходити з одного в два інші. Іншої такої корисної копалини немає!
Прийом «Дерево рішень»
Завдання. На Землі є дуже багато води. Чому ж людство потерпає від її нестачі? Назвіть основні фактори, що роблять воду непридатною для використання, та шляхи вирішення цих проблем.
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Для використання людиною придатна не будь-яка вода. Наприклад, морську воду не використовують для зрошення полів, бо в ній багато розчинених солей.
Брудну прісну воду не можна вживати в їжу — у ній дуже багато хвороботворних мікробів. З тієї ж причини не можна давати брудну воду свійським тваринам. У забруднених водоймах гине безліч водних тварин і рослин.
Отже, проблема раціонального використання й збереження водних ресурсів — першочергове завдання, яке стоїть перед суспільством. У водойми України щороку виливають приблизно 7,3 млн т забруднюючих речовин. Зберігати воду чистою — означає зберігати здоров'я, життя та красу довкілля. Статистика свідчить, що 80% хвороб є наслідком незадовільної питної води.
Фізкультхвилинка

А вода це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
Є вода — ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.
Плавають в водичці діти,
Риби у воді живуть.
Розцвітають в лузі квіти.
І рясні дощі ідуть.
Кругообіг повсякчасно
На Землі вода веде.
Тож з водою всім прекрасно
І біди нема ніде!

Роль води як розчинника у живій і неживій природі
Вода — найпоширеніша на Землі рідина й речовина. Щороку з поверхні Землі випаровується 511 тис. м3 води. Вода має позитивне й негативне значення у природі. (Клас ділиться на дві частини, кожна з яких має висунути факти негативного або позитивного значення води.)
Негативне:
1. Руйнує планету, утворюючи яри, печери, пустелі.
2. Розчиняючи в собі величезну кількість речовин, стає непридатною для використання: 97 % — солоні води океанів, морів, 3 % — прісна вода.
3. Під час сильних штормів забирає тисячі людських життів, руйнує міста й села.
4. Разом із киснем повітря призводить до іржавіння заліза (руйнує корпуси кораблів, водопостачальні й каналізаційні труби, мости, гідроспоруди).
Позитивне:
1. Міститься в організмах тварин і рослин, що забезпечує біохімічні процеси: в організмі ссавців міститься 70 % води, людини — 65 %; огірків — 90%.
2. Ґрунтові води забезпечують ріст і живлення рослин.
3. Забезпечує мікроклімат на планеті.
4. Надихає художників, композиторів, письменників і поетів на створення нових творів.
5. Відіграє велике значення у практичній діяльності людини. Воду використовують у:
• промисловості;
• побуті;
• медицині;
• сільському господарстві;
• рослинництві;
• тваринництві.
За образним висловом, усі ми - "живі розчини". Дійсно, практично всі процеси як в клітинах організму, так і в міжклітинному середовищі організму протікають саме у водних розчинах.Крім того, з властивістю води як розчинника прямо пов'язана транспортна функція внутрішніх рідин як у багатоклітинних тварин (кров, лімфа, Гемолімфа, целомічних рідина), так і у багатоклітинних рослин.
У хімії вода - розчинник; один з складових частин деяких хімічних реакцій; "транспортний засіб", тобто середовище, що дозволяє переміщати складові продукти реакції з одного технологічного апарату в іншій. У кінцевому підсумку, виведення в навколишнє середовище рідких відходів виробництва здійснюється теж у вигляді водних розчинів.
ІV. Узагальнення і систематизація знань
Прийом «Скарбничка»
Завдання. Складіть максимально повний перелік функцій води.
1 група — у процесах живої природи (рослин, тварин).
2 група — у процесах неживої природи.
3 група — у життєдіяльності людини.
Обговорення схеми
2. Якими зв’язками утворено молекулу води?
3. За рахунок яких електронів утворено ці зв’язки?
4. Який кут між полярними зв’язками О — Н у молекулі води?
Поясніть, як ви розумієте вислів: «Вода — полярний розчинник».
(Технологія «мікрофон». Обговорення всіх ідей.)
Висновок:
1. Подібне розчиняється в подібному.
2. Речовини з полярними молекулами — добре розчинні.
3. Речовини з неполярними або малополярними молекулами — нерозчинні або малорозчинні.

(Використання прийому інтерактивного навчання «незакінчені речення».)
1. На сьогоднішньому уроці ми вивчили... (будову молекули води).
2. Молекула води утворена за рахунок... (2-х неспарених р-електронів атома О і s-електронів двох атомів Н).
3. Вода — полярний розчинник, тому що... (Її молекула утворена ковалентними полярними зв’язками).
4. Полярність молекули дає змогу зробити висновок про... (розчинність речовин у воді).
5. Добрерозчинні у воді речовини, молекули яких утворюють... (диполь).
6. Нерозчинні або малорозчинні у воді речовини, утворені... (неполярними або малополярними ковалентними зв’язками й молекулами, що не утворюють диполь).

VI. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
- Вода — необхідна умова існування всіх живих істот на Землі.
- Вода — обов'язковий компонент живої клітини. Жоден з живих організмів не може обходитись без води.
- Вода — це середовище життя для деяких організмів.

ОЧІ ПЛАНЕТИ
Люди! Я вам потрібна,
Мій стан – рідка, легка, як подих, і тверда.
Чуда - Краплинка срібна,
Хто не впізнав мене? Знайомтесь! Я – ВОДА!
Водень і трохи кисню –
Для прохолоди, насолоди і пиття.
Згоден, з вас кожен, звісно,
Що Аш Два О – коштовна формула буття
Білі снігів замети – Це я, пухнаста і сипка, в зимовий час.
Хвилі морів планети
Для вас здіймаю на вітрах, лише для вас!
В росах між трав розлита,
Світанком неба в барви райдуги лечу,
В грозах палкого літа
Спадаю щастям життєдайного дощу.
В міру принад жадана,
В земному світі поряд з вами я живу.
В виру – стрімка, спонтанна,
Киплю, пульсую у джерелах, греблі рву!
Очі мої блакитні
Дивують всі безводні зоряні світи.
Хочу, земляни рідні,
Щоб ви любов мою зуміли зберегти.
Творча лабораторія: Зараз кожен з вас отримає «крапельку води», на якій необхідно буде написати, потрібна вода людям. Після чого ми відправимо всі ваші крапельки до пані Води, щоб вона змогла переконатися, як же вона важлива для нас.

VII. Домашнє завдання
Вивчити відповідний параграф підручника.
Категорія: Хімія 7 клас | Додав: Аннеттка (25.03.2016) | Автор: Філіпова Анна Василівна E
Переглядів: 1168 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: