hyipazart.com
Головна » Статті » Середня школа » Історія України 8 клас

Розробка уроку з історії України для 8 класу "Україна в ІІ половині 16ст"
Розробка уроку з історії України для 8 класу "Україна в ІІ половині 16ст" ( слайд 1)
Мета (слайд2)
• повторити та узагальнити матеріал теми, а саме: утворення Речі Посполитої та суспільно-політичні зміни на українських землях після Люблінської унії, виникнення українського козацтва та Запорозької Січі, козацько-селянські повстання кінця XVI ст.; розвиток української культури;
• розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами і на їх основі робити певні висновки та узагальнення;
• складати зв’язну послідовну розповідь, ставити запитання, висловлювати власну точку зору;
• сприяти патріотичному вихованню учнів.
Обладнання: роздавальні картки з текстовими та візуальними історичними джерелами, пам’ятка про роботу в малих групах на дошці, «оціночні листи» біля кожного учня, настінні карти, засоби мультимедіа.
Тип уроку: урок- змагання
Учитель. Шановні учні! Сьогодні ми зібралися для того ,щоб узагальнити та систематизувати набутті знання з теми « Українські землі в 16ст». (слайд3).
Очікувані результати: (слайд4)
Після цього уроку учні зможуть:
*називати роки утворення Речі Посполитої, підписання Люблінської унії та утворення Запорозької Січі;
*розкривати причини козацько- селянських повстань кінця XVI ст.;
*характеризувати суспільно – політичні зміни на українських землях після підписання Люблінської унії;
*показувати на карті історичні події , які відбувалися на території України в XVI ст.
Зверніть увагу, що наш урок відбуватиметься в незвичній формі, а саме в формі змагань між представниками команд. Як ви вже помітили наш клас було поділено на п’ять команд . Кожна яких заздалегідь обули ознайомлені з правилами гри та обрала собі капітана. ( знайомства з командами) Під час змагання кожна з команд отримувати жетони за правильні відповіді. Перемагає та команда яка набрала найбільшу кількість жетонів. До вашої уваги пропонуються 5 конкурсів в яких ви зможете перевірити свої знання з теми. По закінченню змагання Вам буде запропоновано невеличкий тест.Бажаю вам успіхів!
Мотивація навчальної діяльності
З ХІ- по ХХ ст. історія України супроводжувалася боротьбою за свою незалежність. (слайд5) Ця боротьба носила нечуваний розмах масового знищення людей, численних трагедій та непоправних втрат. Але б ми не змогли відстояти свою незалежність, якби не мали мужніх та сміливих воїнів,чий героїзм ототожнюється з героями , які з’явилися в XVI ст.
Питання до учнів:
1. Як ви гадаєте, про кого йде мова?( козаки) (Слайд6)
2. Коли в історичних джерелах вперше згадується термін « козак»?
3. Що означає термін «козак»?
4. Назвіть головні причини утворення козацтва на теренах України.
Завдання 1. «Кращий знавець карти»
Команди отримують завдання, яке передбачає знання карти. Від кожної команди відповідає один учень. За правильну відповідь командам нараховується три бали.
1-а команда. Показати на карті українські землі, які увійшли до складу Речі Посполитої після Люблінської унії 1569 р. Який адміністративно-територіальний устрій був запроваджений на цих землях?
2-а команда. Показати на карті українські міста, які отримали магдебурзьке право в XV–XVI ст. Охарактеризуйте його суть.
3-я команда. Показати на карті українські території, які у XV ст. отримали назву «Дике поле». Поясніть причину виникнення цієї назви.
4-я команда Показати на карті території, які охопило козацько – селянське повстання під керівництвом Кшиштофа Косинського. Пояснити причини та наслідки.
5-я команда Показати на карті території, які охопило козацько – селянське повстання під керівництвом Северина Наливайка. Пояснити причини та наслідки.
Завдання 2. «З глибини віків»
Цей конкурс передбачає роботу учнів з історичними джерелами. Максимальна оцінка за цей конкурс — 5 балів. Кожна команда отримує текст документа, який вона повинна проаналізувати і дати відповідь на запитання. На підготовку завдання дається одна хвилина.
• Про яку з причин виникнення козацтва йдеться у вашому документі? Свою відповідь аргументуйте.
1-а команда
Видатний український мислитель Станіслав Оріховський-Роксолан у трактаті «Напучення польському королю» 1543 р. писав: «Доки ти живеш у Краківському замку, люд Русі гине. Та ще й як гине! Цього без сліз і розповідати неможливо: ніхто людей не захищає, ніхто не боронить; міста попалено, фортеці зруйновано; багатьох славних лицарів посічено або забрано в полон; немовлят порубано, літніх — повбивано, дівчат зґвалтовано прилюдно, жінок збезчещено на очах у чоловіків, молодиць пов’язано й забрано разом із реманентом і худобою, так що нема чим і землю обробити. Жах і смуток всюди по полях і в оселях наших».
2-а команда
Польський дипломат та історик Самуїл Грондський щодо виникнення козацтва зауважував: «Ті з русинського (українського) народу, які… не хотіли тягнути ярмо й терпіти владу місцевих панів, йшли в далекі краї, тоді ще не заселені, і набували собі право на волю.., засновували нові поселення і, щоб відрізнятись від підданих, залежних від панів, стали називати себе козаками».
3-я команда
Венеціанець Д. Ліппомано, який у 1575 р. побував із дипломатичною місією в Польщі, писав: «Нещасні селяни, вилучені з-під опіки закону й віддані на сваволю панів, перебувають у найжалюгіднішому стані, бо пани можуть розпоряджатися їхнім господарством і навіть життям як їм заманеться, а селянин у жодному суді не може знайти ніякого захисту».
4-я команда Дорошенко Д. писав: «На півночі Україні, де скупчилося населення, ставало людям тісно. Там було багато панів — потомків княжих та боярських родів, вони заводили поміщицьке господарство, тіснили селян і примушували робити на себе. Та й державна організація... теж докучала населенню повинностями і податками. Тут, у степу, віч-на-віч із татарською небезпекою булла воля. Тут і адміністрація, і пани готові були давати всякі пільги, аби знаходилися сміливіші люди, які б одважилися тут мешкати».
5-я команда Гійом Левассер де Боплан З «Опису України» 1651 року«Тутешні селяни заслуговують на співчуття. Вони мусять працювати власноруч і зі своїми кіньми три дні на тиждень на користь свого пана, а також сплачувати йому, залежно від наділу, який тримають, певну кількість буассо (міра ваги ) зерна, багато каплунів, курей, гусей і курчат перед Великоднем, Трійцею і Різдвом. Крім того, повинні возити дрова
для потреб свого пана та виконувати тисячі інших повинностей, не кажучи про гроші, які пани від них вимагають, а також збирають десятину з баранів, свиней, меду, всіляких плодів, а кожного третього року — третього вола. Одним словом, селяни змушені віддавати своїм панам усе, чого ті хочуть, так що нема нічого дивного, коли ці нещасні ніколи нічого не відкладають для себе, перебуваючи в таких тяжких умовах залежності. Але й це не найважливіше, оскільки пани мають необмежену владу не тільки над їхнім майном, але й над їхнім життям; ось яка велика свобода польської шляхти, яка живе, наче в раю, а селяни — ніби перебувають у чистилищі. Тому як трапляється, то ці бідні селяни потрапляють у повну залежність до злих панів та опиняються ще в жалюгіднішому стані, ніж каторжани на галерах. Таке рабство й призводить до того, що багато хто тікає, а
найвідважніші з них подаються на Запорожжя, яке є місцем притулку козаків на Борисфені...»
Завдання 3. «Хто зайвий»
В цьому конкурсі кожній команді роздаються картки, на яких написані факти, що стосуються вивченого періоду. Одна картка зайва. За 30 секунд учні повинні відшукати зайвого серед себе. Звертаючись до журі й інших учасників, один з членів команди пояснює, чому учень зайвий. За правильну відповідь нараховується 2 бали.

1-я команда
Панщина. Чайка. Фільварок . К. Острозький . Берестейська унія .
Витичівський з’їзд
2-я команда
Латифундія. Булава. Литовські статути. С. Наливайко. Магнати. Сині води
3-я команда
Козак. Сейм. Уніатська церква. Воєводства. Битва під П’яткою. Федір Коріятович
4-я команда
Дике поле. Повіти. Корогва. Криштоф Косинський. Фільварки. Битва на р. Каяла
5-я команда
Уходники. Річ Посполита. Бунчук. Клейноди. Унія. Кревська унія
Валеопауза
Завдання 4. «Склади пазоли та відгадай героя..»
Учні отриманих пазлів повинні зібрати портрет особи та назвати її. За кожну правильну відповідь нараховується один бал, а якщо команда ще й доповнить розповідь про даного героя, то отримує ще два бали.
1-я команда
Дмитро Вишневецький
Походив із давнього українського князівського роду. Замолоду покинув батьківський дім задля лицарської слави. Рано виявив хист полководця. У 1550 р. призначено старостою черкаським і канівським. Затим він отримав посаду прикордонного стражника на Хортиці. Там, на Малій Хортиці, за його ініціативою запорожці збудували фортецю.
2-я команда
Іван Підкова
Своє прізвище отримав за надзвичайну силу, бо не просто гнув підкови, а ламав чи розривав їх, наче папірці. У 1577 р. здійснив похід до Молдавії, де й став молдавським господарем. Схоплений поляками у 1578 р., страчений у Львові.
3-я команда
Криштоф Косинський
За походженням він був дрібним шляхтичем з Підляшшя. Дістав серед січового товариства ім’я «заслуженого козака». Неодноразово виявляв мужність у боротьбі з татарами. Був гетьманом реєстрового козацтва, за службу отримав маєток, який у нього відібрав Януш Острозький. Обурений цим вчинком, він підняв козаків на повстання.
4-я команда
Северин Наливайко
Уродженець міста Гусятин на Поділлі. Здобув освіту в Острозькій академії, де викладав його брат. Брав участь у морських походах козаків проти турків та татар. За наказом брацлавського старости Калиновського у нього відібрали маєток і закатували його батька. Згодом він полишає службу, створює збройний загін козаків і піднімає повстання у 1594 р.
5-я команда
Костянтин Острозький
Видатний український політичний і культурний діяч. Володів великими маєтностями на Волині, Київщині, Поділлі та в Галичині. Був старостою Володимир-Волинським, воєводою київським і з 1569 р .сенатором. Одна з найбільш впливових постатей XVI ст., послідовно захищав політичні права українців. Був одним з лідерів опозиції, яка не підтримувала укладення Люблінської унії. Виступав за те, щоб Україна увійшла на рівних правах з Польщею та Литвою до нового федеративного державного утворення. У 1576 р. у своєму маєтку заснував школу, яка дорівнювалася до вищих навчальних закладів.
Завдання 5. «Конкурс проектів»
Команди презентують заздалегідь підготовлені проекти з теми, яка присвячена розвиткові української культури. Максимальна оцінка в цьому конкурсі 10 балів.
1-а команда. Охарактеризуйте стан освіти в XVI ст.
2-а команда. Охарактеризуйте стан розвитку української літератури в XVI ст.
3-я команда. Охарактеризуйте стан розвитку архітектури в Україні в XVI ст.
4-я команда Охарактеризуйте стан розвитку образотворчого мистецтва в Україні в XVI ст.
5-я команда Охарактеризуйте стан розвитку театрального мистецтва в Україні в XVI ст.
Тест
1.Люблінська унія була укладена за польського короля
А. Сигізмунда ІІ Августа Б. Стефана Баторія
В. Сигізмунда ІІІ Ваза Г. Ян ІІ Казимира
2.Найчисельнішу частину населення на українських землях у XVI ст. становили…
А. міщани Б. селяни
В. духовенство Г. шляхта
3.Перша Січ була заснована на острові…
А. Томаківка Б. Базавлук
В. Хортиця Г. Джарилгач
4.Перша згадка про козаків у писемних джерелах датована….
А. 1489 Б.1529 В.1557 Г.1596
5.Становим виборним органом у містах був….
А. чинш Б. гільдія В. магістрат Г. цех
6. Внаслідок Люблінської унії на українських землях утворилися такі адміністративно – територіальні одиниці, як…
А. комітати Б. області в. князівства Г. воєводства
7. Засновник Січі на о. Хортиця:
А. польський король Сигізмунд ІІІ Б. російський цар Іван4
В. К. Острозький Г. Д. Вишневецький
8.Люблінську унію було проголошено:
А. 1385 Б.1569 В.1413 Г.1596
9. Великими землевласниками у Литві, Польщі, Україні та Білорусії були..
А. бояри Б. магнати
В. шляхтичі Г. лорди
10. Мандрівний ляльковий театр це -….
А. вертеп Б. балет
В. цирк Г. театр
IV. Домашнє завдання

1 група(файлова папка чорного кольору, проект, назва команди,атлас, підручник)
1.Волошина
2. Антонова
3.Коваль
4. Мутавчі
5. Погребець
6. Тимошенко
Завдання 1. «Кращий знавець карти»
Команди отримують завдання, яке передбачає знання карти. Від кожної команди відповідає один учень. За правильну відповідь командам нараховується три бали.
1-а команда. Показати на карті українські землі, які увійшли до складу Речі Посполитої після Люблінської унії 1569 р. Який адміністративно-територіальний устрій був запроваджений на цих землях?
.
Завдання 2. «З глибини віків»
Цей конкурс передбачає роботу учнів з історичними джерелами. Максимальна оцінка за цей конкурс — 5 балів. Кожна команда отримує текст документа, який вона повинна проаналізувати і дати відповідь на запитання. На підготовку завдання дається одна хвилина.
• Про яку з причин виникнення козацтва йдеться у вашому документі? Свою відповідь аргументуйте.
1-а команда
Видатний український мислитель Станіслав Оріховський-Роксолан у трактаті «Напучення польському королю» 1543 р. писав: «Доки ти живеш у Краківському замку, люд Русі гине. Та ще й як гине! Цього без сліз і розповідати неможливо: ніхто людей не захищає, ніхто не боронить; міста попалено, фортеці зруйновано; багатьох славних лицарів посічено або забрано в полон; немовлят порубано, літніх — повбивано, дівчат зґвалтовано прилюдно, жінок збезчещено на очах у чоловіків, молодиць пов’язано й забрано разом із реманентом і худобою, так що нема чим і землю обробити. Жах і смуток всюди по полях і в оселях наших».
Завдання 3. «Хто зайвий»
В цьому конкурсі кожній команді роздаються картки, на яких написані факти, що стосуються вивченого періоду. Одна картка зайва. За 30 секунд учні повинні відшукати зайвого серед себе. Звертаючись до журі й інших учасників, один з членів команди пояснює, чому учень зайвий. За правильну відповідь нараховується 2 бали.

1-я команда
Панщина. Чайка. Фільварок . К. Острозький . Берестейська унія .
Витичівський з’їзд
Валеопауза « Україна ми твоя надія»
Завдання 4. «Склади пазоли та відгадай героя..»
Учні отриманих пазлів повинні зібрати портрет особи та назвати її. За кожну правильну відповідь нараховується один бал, а якщо команда ще й доповнить розповідь про даного героя, то отримує ще два бали.
1-я команда
Дмитро Вишневецький
Походив із давнього українського князівського роду. Замолоду покинув батьківський дім задля лицарської слави. Рано виявив хист полководця. У 1550 р. призначено старостою черкаським і канівським. Затим він отримав посаду прикордонного стражника на Хортиці. Там, на Малій Хортиці, за його ініціативою запорожці збудували фортецю.

Завдання 5. «Конкурс проектів»
Команди презентують заздалегідь підготовлені проекти з теми, яка присвячена розвиткові української культури. Максимальна оцінка в цьому конкурсі 10 балів.
1-а команда. Охарактеризуйте стан освіти в XVI ст.

2 група (файлова папка чорного кольору, проект, назва команди,атлас, підручник)
1.Літвінова
2.Герасіменко
3.Ковач
4 .Аркадьєв
5. Омельченко
6. Тарковський
Завдання 1. «Кращий знавець карти»
Команди отримують завдання, яке передбачає знання карти. Від кожної команди відповідає один учень. За правильну відповідь командам нараховується три бали.
2-а команда. Показати на карті українські міста, які отримали магдебурзьке право в XV–XVI ст. Охарактеризуйте його суть.
Завдання 2. «З глибини віків»
Цей конкурс передбачає роботу учнів з історичними джерелами. Максимальна оцінка за цей конкурс — 5 балів. Кожна команда отримує текст документа, який вона повинна проаналізувати і дати відповідь на запитання. На підготовку завдання дається одна хвилина.
• Про яку з причин виникнення козацтва йдеться у вашому документі? Свою відповідь аргументуйте.
2-а команда
Польський дипломат та історик Самуїл Грондський щодо виникнення козацтва зауважував: «Ті з русинського (українського) народу, які… не хотіли тягнути ярмо й терпіти владу місцевих панів, йшли в далекі краї, тоді ще не заселені, і набували собі право на волю.., засновували нові поселення і, щоб відрізнятись від підданих, залежних від панів, стали називати себе козаками».
Завдання 3. «Хто зайвий»
В цьому конкурсі кожній команді роздаються картки, на яких написані факти, що стосуються вивченого періоду. Одна картка зайва. За 30 секунд учні повинні відшукати зайвого серед себе. Звертаючись до журі й інших учасників, один з членів команди пояснює, чому учень зайвий. За правильну відповідь нараховується 2 бали.
2-я команда
Латифундія. Булава. Литовські статути. С. Наливайко. Магнати. Сині води
Валеопауза « Україна ми твоя надія»
Завдання 4. «Склади пазоли та відгадай героя..»
Учні отриманих пазлів повинні зібрати портрет особи та назвати її. За кожну правильну відповідь нараховується один бал, а якщо команда ще й доповнить розповідь про даного героя, то отримує ще два бали.
-я команда
Іван Підкова
Своє прізвище отримав за надзвичайну силу, бо не просто гнув підкови, а ламав чи розривав їх, наче папірці. У 1577 р. здійснив похід до Молдавії, де й став молдавським господарем. Схоплений поляками у 1578 р., страчений у Львові.

Завдання 5. «Конкурс проектів»
Команди презентують заздалегідь підготовлені проекти з теми, яка присвячена розвиткові української культури. Максимальна оцінка в цьому конкурсі 10 балів.
2-а команда. Охарактеризуйте стан розвитку української літератури в XVI ст.

3 група(файлова папка чорного кольору, проект, назва команди,атлас, підручник)
1. Баланюк
2.Домніч
3. Козубов
4. Придача
5. Рак
6. Терета
7. Шишко
Завдання 1. «Кращий знавець карти»
Команди отримують завдання, яке передбачає знання карти. Від кожної команди відповідає один учень. За правильну відповідь командам нараховується три бали.
3-я команда. Показати на карті українські території, які у XV ст. отримали назву «Дике поле». Поясніть причину виникнення цієї назви.
Завдання 2. «З глибини віків»
Цей конкурс передбачає роботу учнів з історичними джерелами. Максимальна оцінка за цей конкурс — 5 балів. Кожна команда отримує текст документа, який вона повинна проаналізувати і дати відповідь на запитання. На підготовку завдання дається одна хвилина.
• Про яку з причин виникнення козацтва йдеться у вашому документі? Свою відповідь аргументуйте.
3-я команда
Венеціанець Д. Ліппомано, який у 1575 р. побував із дипломатичною місією в Польщі, писав: «Нещасні селяни, вилучені з-під опіки закону й віддані на сваволю панів, перебувають у найжалюгіднішому стані, бо пани можуть розпоряджатися їхнім господарством і навіть життям як їм заманеться, а селянин у жодному суді не може знайти ніякого захисту».
Завдання 3. «Хто зайвий»
В цьому конкурсі кожній команді роздаються картки, на яких написані факти, що стосуються вивченого періоду. Одна картка зайва. За 30 секунд учні повинні відшукати зайвого серед себе. Звертаючись до журі й інших учасників, один з членів команди пояснює, чому учень зайвий. За правильну відповідь нараховується 2 бали.
3-я команда
Козак. Сейм. Уніатська церква. Воєводства. Битва під П’яткою. Федір Коріятович
Валеопауза « Україна ми твоя надія»
Завдання 4. «Склади пазоли та відгадай героя..»
Учні отриманих пазлів повинні зібрати портрет особи та назвати її. За кожну правильну відповідь нараховується один бал, а якщо команда ще й доповнить розповідь про даного героя, то отримує ще два бали.
3-я команда
Криштоф Косинський
За походженням він був дрібним шляхтичем з Підляшшя. Дістав серед січового товариства ім’я «заслуженого козака». Неодноразово виявляв мужність у боротьбі з татарами. Був гетьманом реєстрового козацтва, за службу отримав маєток, який у нього відібрав Януш Острозький. Обурений цим вчинком, він підняв козаків на повстання.

Завдання 5. «Конкурс проектів»
Команди презентують заздалегідь підготовлені проекти з теми, яка присвячена розвиткові української культури. Максимальна оцінка в цьому конкурсі 10 балів.
3-я команда. Охарактеризуйте стан розвитку архітектури в Україні в XVI ст.

4 група(файлова папка чорного кольору, проект, назва команди,атлас, підручник)
1.Мірошнічеко
2.Іванова
3. Котик
4. Василенко
5. Сокол
6. Трофімченко
7. Цирульникова
Завдання 1. «Кращий знавець карти»
Команди отримують завдання, яке передбачає знання карти. Від кожної команди відповідає один учень. За правильну відповідь командам нараховується три бали.
4-я команда Показати на карті території, які охопило козацько – селянське повстання під керівництвом Кшиштофа Косинського. Пояснити причини та наслідки.
Завдання 2. «З глибини віків»
Цей конкурс передбачає роботу учнів з історичними джерелами. Максимальна оцінка за цей конкурс — 5 балів. Кожна команда отримує текст документа, який вона повинна проаналізувати і дати відповідь на запитання. На підготовку завдання дається одна хвилина.
• Про яку з причин виникнення козацтва йдеться у вашому документі? Свою відповідь аргументуйте.
4-я команда Дорошенко Д. писав: «На півночі Україні, де скупчилося населення, ставало людям тісно. Там було багато панів — потомків княжих та боярських родів, вони заводили поміщицьке господарство, тіснили селян і примушували робити на себе. Та й державна організація... теж докучала населенню повинностями і податками. Тут, у степу, віч-на-віч із татарською небезпекою булла воля. Тут і адміністрація, і пани готові були давати всякі пільги, аби знаходилися сміливіші люди, які б одважилися тут мешкати».
Завдання 3. «Хто зайвий»
В цьому конкурсі кожній команді роздаються картки, на яких написані факти, що стосуються вивченого періоду. Одна картка зайва. За 30 секунд учні повинні відшукати зайвого серед себе. Звертаючись до журі й інших учасників, один з членів команди пояснює, чому учень зайвий. За правильну відповідь нараховується 2 бали.
4-я команда
Дике поле. Повіти. Корогва. Криштоф Косинський. Фільварки. Битва на р. Каяла
Валеопауза « Україна ми твоя надія»
Завдання 4. «Склади пазоли та відгадай героя..»
Учні отриманих пазлів повинні зібрати портрет особи та назвати її. За кожну правильну відповідь нараховується один бал, а якщо команда ще й доповнить розповідь про даного героя, то отримує ще два бали.

4-я команда
Северин Наливайко
Уродженець міста Гусятин на Поділлі. Здобув освіту в Острозькій академії, де викладав його брат. Брав участь у морських походах козаків проти турків та татар. За наказом брацлавського старости Калиновського у нього відібрали маєток і закатували його батька. Згодом він полишає службу, створює збройний загін козаків і піднімає повстання у 1594 р.

Завдання 5. «Конкурс проектів»
Команди презентують заздалегідь підготовлені проекти з теми, яка присвячена розвиткові української культури. Максимальна оцінка в цьому конкурсі 10 балів.
4-я команда Охарактеризуйте стан розвитку образотворчого мистецтва в Україні в XVI ст.

5 група (файлова папка чорного кольору, проект, назва команди,атлас, підручник)
1.Івченко
2. Волков
3. Куртєєва
4. Москаленко
5.Сохін
6. Удовиченко
Завдання 1. «Кращий знавець карти»
Команди отримують завдання, яке передбачає знання карти. Від кожної команди відповідає один учень. За правильну відповідь командам нараховується три бали.
5-я команда Показати на карті території, які охопило козацько – селянське повстання під керівництвом Северина Наливайка. Пояснити причини та наслідки
Завдання 2. «З глибини віків»
Цей конкурс передбачає роботу учнів з історичними джерелами. Максимальна оцінка за цей конкурс — 5 балів. Кожна команда отримує текст документа, який вона повинна проаналізувати і дати відповідь на запитання. На підготовку завдання дається одна хвилина.
• Про яку з причин виникнення козацтва йдеться у вашому документі? Свою відповідь аргументуйте.
5-я команда Гійом Левассер де Боплан З «Опису України» 1651 року«Тутешні селяни заслуговують на співчуття. Вони мусять працювати власноруч і зі своїми кіньми три дні на тиждень на користь свого пана, а також сплачувати йому, залежно від наділу, який тримають, певну кількість буассо (міра ваги ) зерна, багато каплунів, курей, гусей і курчат перед Великоднем, Трійцею і Різдвом. Крім того, повинні возити дрова
для потреб свого пана та виконувати тисячі інших повинностей, не кажучи про гроші, які пани від них вимагають, а також збирають десятину з баранів, свиней, меду, всіляких плодів, а кожного третього року — третього вола. Одним словом, селяни змушені віддавати своїм панам усе, чого ті хочуть, так що нема нічого дивного, коли ці нещасні ніколи нічого не відкладають для себе, перебуваючи в таких тяжких умовах залежності. Але й це не найважливіше, оскільки пани мають необмежену владу не тільки над їхнім майном, але й над їхнім життям; ось яка велика свобода польської шляхти, яка живе, наче в раю, а селяни — ніби перебувають у чистилищі. Тому як трапляється, то ці бідні селяни потрапляють у повну залежність до злих панів та опиняються ще в жалюгіднішому стані, ніж каторжани на галерах. Таке рабство й призводить до того, що багато хто тікає, а
найвідважніші з них подаються на Запорожжя, яке є місцем притулку козаків на Борисфені...»
Завдання 3. «Хто зайвий»
В цьому конкурсі кожній команді роздаються картки, на яких написані факти, що стосуються вивченого періоду. Одна картка зайва. За 30 секунд учні повинні відшукати зайвого серед себе. Звертаючись до журі й інших учасників, один з членів команди пояснює, чому учень зайвий. За правильну відповідь нараховується 2 бали.
5-я команда
Уходники. Річ Посполита. Бунчук. Клейноди. Унія. Кревська унія
Валеопауза « Україна ми твоя надія»
Завдання 4. «Склади пазоли та відгадай героя..»
Учні отриманих пазлів повинні зібрати портрет особи та назвати її. За кожну правильну відповідь нараховується один бал, а якщо команда ще й доповнить розповідь про даного героя, то отримує ще два бали.
5-я команда
Костянтин Острозький
Видатний український політичний і культурний діяч. Володів великими маєтностями на Волині, Київщині, Поділлі та в Галичині. Був старостою Володимир-Волинським, воєводою київським і з 1569 р .сенатором. Одна з найбільш впливових постатей XVI ст., послідовно захищав політичні права українців. Був одним з лідерів опозиції, яка не підтримувала укладення Люблінської унії. Виступав за те, щоб Україна увійшла на рівних правах з Польщею та Литвою до нового федеративного державного утворення. У 1576 р. у своєму маєтку заснував школу, яка дорівнювалася до вищих навчальних закладів.
Завдання 5. «Конкурс проектів»
Команди презентують заздалегідь підготовлені проекти з теми, яка присвячена розвиткові української культури. Максимальна оцінка в цьому конкурсі 10 балів.
5-я команда Охарактеризуйте стан розвитку театрального мистецтва в Україні в XVI ст.

Джерело: http://розробка уроку
Категорія: Історія України 8 клас | Додав: balanuk64 (25.10.2017) | Автор: Баланюк Тетяна Юріївна E
Переглядів: 51 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: