Урок № 7 Правила поведінки і безпеки життєдіяльності в комп’ютер­ному класі. Підготовка комп’ютера до роботи. - Інформатика 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Інформатика 5 клас

Урок № 7 Правила поведінки і безпеки життєдіяльності в комп’ютер­ному класі. Підготовка комп’ютера до роботи.

Урок № 7       Правила поведінки і безпеки життєдіяльності
в комп’ютер­ному класі. Підготовка комп’ютера до роботи.
Коректне завершення роботи з комп’ютером

Мета уроку: ознайомити учнів з правилами поведінки і безпеки життєдіяльності в комп’ютерному класі; навчити їх готувати комп’ютер до роботи та коректно проводити завершення роботи з ним.

Очікувані результати: учні повинні знати правила поведінки та безпеки життєдіяльності під час роботи в комп’ютерному класі; етапи підготовки комп’ютера до роботи; команду коректного завершення роботи комп’ютера; учні повинні вміти виконувати правила поведінки та безпеки життєдіяльності під час роботи в комп’ютерному класі; підготувати комп’ютер до роботи; коректно завершити його роботу.

Обладнання: ПК, підручники, дидактичні картки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.

1. Організаційний етап

1.1. Привітання вчителя й учнів, організація уваги.

1.2. Перевірка наявності робочих зошитів, підручників тощо.

2. Перевірка домашнього завдання

Учні зачитують підготовлену вдома інформацію про види персональних комп’ютерів, відповідають на запитання підруч­ника ______________________________.

3. Актуалізація опорних знань

Вправа «Рекламний агент» (файл U_7.doc).

Учні об’єднуються в групи, учитель роздає кожній групі картку із зображенням складових комп’ютера. Учні повинні за 5–7 хвилин підготувати інформацію щодо свого пристрою та намалювати для нього рекламу.

Приклади карток для вправи «Рекламний агент»

 

Наприкінці вправи вчитель разом з учнями визначають найкращого «рекламного агента». Учитель виставляє оцінки.

4. Мотивація навчальної діяльності

4.1. Мозкова атака.

Учитель пропонує учням назвати правила поведінки і безпеки життєдіяльності в комп’ютерному класі. Учні називають правила, учитель складає на дошці асоціативну схему (приклад схеми — у файлі S_7.doc).

4.2. Повідомлення теми та мети уроку.

5. Вивчення нового матеріалу

         Лекція вчителя

План лекції

  1. Комп’ютерний клас — приміщення підвищеної небезпеки.
  2. Правила поведінки учнів перед початком роботи в комп’ютерному класі.
  3. Правила поведінки учнів під час роботи з комп’ютером.
  4. Профілактичні вправи:
    1. вправи для очей;
    2. вправи при стомленні;
    3. вправи для голови та шиї;
    4. вправи для рук;
    5. вправи для тулуба.
  5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях.

Комп’ютерний клас є приміщенням підвищеної небезпеки і вимагає особливих правил поведінки.

Ці правила потрібні для збереження життя та здоров’я учнів та для збереження обладнання комп’ютерного класу.

Спеціально розроблено правила безпеки та життєдіяльності учнів у комп’ютерному класі. Їх повинні знати та дотримуватися учні під час роботи з комп’ютером. До роботи в комп’ютерному класі допускаються особи, що ознайомлені з правилами техніки безпеки і поведінки. Отже, перш ніж сісти за комп’ютер, слід запам’ятати правила безпечної роботи та поведінки у комп’ютерному класі.

Перед початком роботи необхідно:

  1. переконатися у відсутності видимих пошкоджень на робочому місці;
  2. розмістити на столі зошити, навчальні посібники так, що б вони не заважали роботі з комп’ютером;
  3. сісти так, щоб лінія погляду знаходилась у центрі екрана, щоб не треба було нахилятися для користування клавіатурою і сприймати інформацію, яка передається на екран монітора;
  4. подивитися на індикатор монітора і системного блока і визначити, увімкнений або вимкнений комп’ютер. Перемістити мишу, якщо комп’ютер знаходиться у режимі очікування або включити монітор, якщо він був вимкнений;
  5. почати роботу тільки за вказівкою вчителя.

 

Під час роботи в комп’ютерному класі категорично забороняється:

  • знаходитися в класі у верхньому одязі;
  • класти одяг і сумки на столи;
  • знаходитися в класі з напоями та їжею;
  • розташовуватися збоку або ззаду від включеного монітора;
  • приєднувати або від’єднувати кабелі, чіпати роз’єми, дроти і розетки;
  • пересувати комп’ютери і монітори;
  • відкривати системний блок;
  • вмикати і вимикати комп’ютери самостійно;
  • намагатися самостійно усувати несправності в роботі апаратури;
  • перекривати вентиляційні отвори на системному блоці та моніторі;
  • бити по клавіатурі, натискувати безцільно на клавіші;
  • класти книги, зошити та інші речі на клавіатуру, монітор і системний блок;
  • видаляти і переміщати чужі файли;
  • приносити і запускати комп’ютерні ігри.

 

Знаходячись у комп’ютерному класі, учні зобов’язані:

  • дотримуватись тиші і порядку;
  • виконувати вимоги викладача та лаборанта;
  • знаходячись в мережі, працювати лише під своїм ім’ям і паролем;
  • дотримуватись режиму роботи (згідно із Санітарними правилами і нормами);
  • при появі різі в очах, різкому погіршенні видимості, неможливості сфокусувати погляд або навести його на різкість, появи болю в пальцях і кистях рук, посиленні серцебиття негайно покинути робоче місце, повідомити про це викладача і звернутися до лікаря;
  • після закінчення роботи завершити всі активні програми і коректно вимкнути комп’ютер;
  • залишити робоче місце чистим.

 

Працюючи з комп’ютером, необхідно дотримуватися правил:

  1. відстань від екрана до очей — 70–75 см (відстань витягнутої руки);
  2. вертикально пряма спина;
  3. плечі опущені й розслаблені;
  4. ноги на підлозі й не схрещені;
  5. лікті, зап’ястя та кисті рук на одному рівні;
  6. ліктьові, тазостегнові, колінні, гомілковостопні суглоби під прямим кутом (рис. 1).

Рис. 1. Правила роботи з комп’ютером

•           Вправи для очей

  1. Заплющіть очі, сильно напружуючи очні м’язи на рахунок 1–4, потім розплющіть їх, розслабивши м’язи очей, дивлячись удалину на рахунок 1–6. Повторіть 4–5 разів.
  2. Дивіться на перенісся, затримуючи погляд на рахунок 1–4. Погляньте удалину на рахунок 1–6. Повторіть 4–5 разів.
  3. Не повертаючи голови, подивіться праворуч і зафіксуйте погляд на рахунок 1–4, потім подивіться прямо на рахунок 1–6. Аналогічно виконуються вправи з фіксацією погляду ліворуч, угору, вниз на рахунок 1–6. Повторіть 3–4 рази (рис. 2).

Рис. 2. Вправи для очей

•           Вправи при стомленні

  1.  Повільно опустіть підборіддя на груди і залишайтеся в такому положенні 5 с. Виконайте 5–10 разів.
  2.  Відкиньтеся на спинку крісла, покладіть руки на стегна, закрийте очі, розслабтеся і посидьте так 10–15 с.
  3.  Випрямте та розслабте спину, м’яко прикрийте очі. Повільно нахиляйте голову вперед, назад, управо, вліво.
  4.  Сидячи прямо з опущеними руками, різко напружте м’язи всього тіла. Потім швидко повністю розслабтеся, опустіть голову, закрийте очі. Посидьте так 10–15 с. Виконайте вправу 2–4 рази.
  5.  Сісти зручно, злегка розставивши ноги. Руки покладіть на середину живота. Закрийте очі й глибоко зітхніть через ніс. Затримайте дихання (наскільки можливо). Повільно видихніть через рот (повністю). Виконайте вправу 4 рази (якщо не виникне запаморочення).

 

•           Вправи для голови та шиї

  1. Промасажуйте обличчя, щоб зняти напругу лицьових м’язів.
  2. Натискаючи пальцями на потилицю протягом 10 с робити обертальні рухи вправо, потім уліво.
  3. Закрийте очі й зробіть глибокий вдих. На видиху повільно опустіть підборіддя, розслабте шию і плечі. Знову глибокий вдих, повільний круговий рух головою вліво і видих. Виконайте 3 рази вліво, потім 3 рази вправо.

 

•           Вправи для рук

  1. У положенні сидячи або стоячи розташуйте руки перед обличчям. Долоні назовні, пальці випрямлені. Напружте долоні й зап’ястя. Зберіть пальці в кулак, швидко загинаючи їх один за одним (починати з мізинців). Великі пальці виявляться зверху. Сильно стисніть кулаки, поверніть так, щоб вони «подивилися» один на одного. Рух — тільки в зап’ястях, лікті не рухливі. Розтисніть кулаки, розслабте кисті. Виконайте вправу ще кілька разів.
  2. У положенні сидячи або стоячи опустіть руки вздовж тіла. Розслабте їх. Зробіть глибокий вдих і на повільному видиху протягом 10–15 с злегка потрясіть руками. Зробіть так кілька разів.
  3. Зчепіть пальці, з’єднайте долоні і підведіть лікті. Повертайте кисті спочатку пальцями всередину (до грудей), потім назовні. Виконайте кілька разів, потім опустіть руки й потрясіть розслабленими кистями.
  4. Поклацайте пальцями обох рук, переміщаючи великий палець по черзі на всі інші.
  5. Широко розставте пальці та напружте кисті рук на 5–7 с, а потім сильно стисніть пальці в кулаки на 5–7 с, після чого розтисніть кулаки і потрясіть розслабленими кистями. Виконайте вправу кілька разів.

 

•           Вправи для тулуба

  1. Встаньте прямо, злегка розставте ноги. Підніміть руки вгору, підніміться на носки і потягніться. Опустіться, руки вздовж тулуба, розслабтеся. Виконайте 3–5 разів.
  2. Підніміть плечі якомога вище і плавно відведіть їх назад, потім повільно виставте вперед. Виконайте 15 разів.
  3. Стоячи нагніться, обхопіть долонями коліна. Втягніть живіт і напружте спину на 5–6 с. Випряміться і розслабтеся. Виконайте вправу 3–5 разів.
  4. Встаньте прямо, ноги на ширині плечей. Розведіть руки в сторони на рівні плечей. Якомога більше поверніть тулуб управо, потім уліво. Виконайте вправу 10–20 разів.
  5. Ноги на ширині плечей, злегка розслаблені й зігнуті в колінах. Роблячи глибокий вдих, розслабтеся. На видиху підніміть руки вгору, тягніть їх до стелі. Відчуйте напругу в м’язах пальців рук, плечей, спини — і знову глибокий вдих.
  6. На видиху нахиліться вперед і торкніться руками підлоги. Опустіть голову, розслабтеся. Вдих — і на видиху випростайтесь. Виконайте вправу 3 рази.

Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

  1. При появі програмних помилок або збоях обладнання негайно зверніться до вчителя.
  2. При появі запаху гару або незвичайного звуку негайно припиніть роботу і повідомте вчителя.

5.2. Розповідь учителя з демонстрацією дій на великому екрані (файл R_7.doc).

6. Закріплення знань

6.1. Робота в парах за картками за допомогою системи «Поміч» (файл Rp_7.doc).

6.2. Хвилинка кмітливчиків.

Учитель пропонує учням завдання на розвиток логічного мислення.

Задача. На дошці вчитель записав число 924, а хтось витер одну цифру. Яке найбільше число могло залишитися? (Відповідь: 94.)

7. Застосування набутих знань

Практична вправа (файл Pr_7.doc).

8. Підбиття підсумків уроку

8.1. Аналіз практичної вправи та виставлення оцінок.

8.2. Рефлексивний ланцюжок.

Учні по черзі продовжують речення: «Сьогодні на уроці я ді­знався, що ...».

9. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Підручник_________________________________________________________________

Робочий зошит_____________________________________________________________

Додаткове завдання. За допомогою малюнків підготуйте пам’ятку щодо правил техніки безпеки в комп’ютерному класі.

Категорія: Інформатика 5 клас | Додав: uthitel (06.10.2014)
Переглядів: 1588 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: