Урок 2 Крайні точки і розміри території. Географічне положення, кордони. Географічний центр України. Практична робота 1 - Географія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Географія 8 клас

Урок 2 Крайні точки і розміри території. Географічне положення, кордони. Географічний центр України. Практична робота 1

Урок 2

Крайні точки і розміри території. Географічне положення, кордони. Географічний центр України. Практична робота 1 (початок). Нанесення на контурну карту крайніх точок, географічного центру України та кордонів країн, що межують із нею

Мета:  визначити розміри території України; указати крайні точки держави та визначити їхні координати; схарактеризувати географічне положення України, показати її місце в Європі та світі; визначити положення України щодо годинних поясів; виховувати гордість за свою державу; формувати світогляд майбутніх дбайливих господарів країни.

Обладнання: фізична карта України, контурні карти, роздавальний матеріал: аркуші з тестовими завданнями, кольорові олівці, зошит для практичних робіт

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу, набуття практичних навичок).

Основні поняття та назви: крайні точки України — мис Сарич, с. Червона Зірка (Луганська область), с. Соломонове, м. Чоп (Закарпатська область), с. Грем’яч (Чернігівська область); країни — сусіди України: Румунія, Молдова, Угорщина, Словаччина, Польща, Білорусь, Росія.         

Очікувані результати: учні навчаться: називати розміри території України; показувати на карті крайні точки України, суміжні з Україною держави; географічний центр України та Європи; характеризувати кордони та особливості географічного положення України, положення України щодо годинних поясів; визначати координати крайніх точок України, поясний і місцевий час; робити висновки: про особливості географічного положення України, його переваги та недоліки.

I.   Організаційний момент

Коротко назвати основні етапи уроку, форми роботи та обладнання, яке необхідне для результативної навчальної діяльності.

Оголосити тему першої практичної роботи, яка виконується в процесі вивчення нового матеріалу. (Практична робота 1. Нанесення на контурну карту крайніх точок, географічного центру України та кордонів країн, що межують із нею.)

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Запитання та завдання

1.   За яким планом ви характеризували географічне положення материка?

2.   За допомогою карт атласу та глобуса визначте та покажіть, на якому материку та в якій його частині розташована Україна.

Вступне слово вчителя

Наша держава розташована в Центральній і Південно-Східній частинах Європи відносно її географічного центру (пам’ятний знак про його розміщення перебуває біля с. Ділове Рахівського району Закарпатської області України).

Повідомлення учнів

Центр Європи — с. Ділове Закарпатської області

У Карпатських горах поблизу Рахова перебуває позначка географічного центру Європейського континенту. До місця, де перетинаються уявні лінії між Лісабоном і Уралом, землею Франца-Йосифа і Босфором, Кавказом і Північним морем, можна дістатися або з Івано-Франківська, або з Ужгорода.

Центр Європи розташований поблизу села Ділового, обабіч автотраси на Бичків і Тересву. Обабіч дороги — отже, на березі Тиси, оскільки дороги й річки в Карпатах міцно тримаються одне одного. Дикий карпатський ландшафт порушує тільки залізничний міст, перекинутий через річку на схил 1413-метрової гори Лисина.

Найдавніший і найскромніший із монументів, який свідчить про те, що тут розташований центр Європи, був установлений на цьому майданчику ще наприкінці ХІХ ст. Напис латиною на мармуровій дошці повідомляє, що в цьому місці перетинаються умовні лінії, які з’єднують найвіддаленіші пункти нашого континенту. Визначення географічної широти й довготи цієї точки, яку було визнано центром Європи, трохи більше, ніж століття тому здійснили вчені Віденської цісарсько-королівської академії наук Австро-Угорської імперії.

(За матеріалами http://www.tourism-carpathian.com.ua/ua/attractions/eurocentr.php)

III.  Вивчення нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1.   Крайні точки і розміри території України.

2.   Географічне положення та кордони держави.

3.   Географічний центр України. Географічний центр Європи.

1.   Крайні точки і розміри території України.

Розповідь учителя

Державна територія України складається з площі земної поверхні, яка становить 603,7 тис. км2, і земних надр під нею. Це дорівнює 5,7 %, або 1/18 частина від площі Європи, та 0,44 % від загальної площі суходолу Землі. За площею Україна посідає 39-те місце серед незалежних країн світу й 2-ге місце серед держав Європи (після Росії).

Загальна протяжність державних кордонів України суходолом — понад 5,6 тис. км. Морські кордони України становлять близько 2 тис. км.

Повідомлення учнів

Крайня південна точка України — мис Сарич

Мис Сарич — одне з найкрасивіших місць Криму й найпівденніша точка не тільки Севастополя і Криму, а й усієї території України (а до розпаду СРСР — його європейської частини). В адміністративному відношенні входить до складу території, підпорядкованої міській раді Севастополя. Мис утворений горбатим схилом відроги Байдарської Яйли, що спускається в південному напрямку до моря потужним кам’яним пасмом і порослий сосново-ялівцевим рідколіссям, власне, завдяки своєму географічному положенню досить звичайний мис і став своєрідною пам’яткою. На краю мису в 1898 р. був побудований навігаційний маяк, який указував морякам дорогу до Севастополя. І не було випадку, щоб Сарич не світив кораблям. Тисячі суден звіряли свій шлях із його вогнями. У вересні 1912 р. виконуючий обов’язки штурманського офіцера транспорту «Інгул» підпоручик Морозов накреслив докладну карту Сарицького маяка, яка зберігається дотепер.

(За матеріалами http://ukrainci.org/blog/crimea/529.html)

Робота на контурній карті

Учитель: позначте умовними знаками та підпишіть назви крайніх точок України.

2.   Географічне положення та кордони держави.

Розповідь учителя

Фізико-географічне положення країни — це природна адреса, яка характеризує розташування її території відносно географічних широт і довгот, об’єктів, які зумовлюють найважливіші особливості її природи.

Існує певна послідовність характеристики фізико-географічного положення. Розташування країни між певними паралелями зумовлює кількість сонячної енергії, яка надходить на її територію.

Запитання: пригадайте, як кількість сонячної радіації залежить від широти крайніх північної й південної точок території.

Крайня північна точка України розташована поблизу села Грем’яч Новгород-Сіверського району Чернігівської області (її широта — 52°23¢ пн. ш.), а крайня південна точка — мис Сарич — перебуває на півдні Кримського півострова (його широта — 44°23¢ пн. ш.). Відстань по прямій лінії між північною й південною крайніми точками України становить 893 км.

Індивідуальне завдання (двом учням)

Учитель: визначте протяжність території України з півночі на південь у градусах і кілометрах.

Розв’язання:

52°23¢ пн. ш. – 44°23¢ пн. ш. = 8°;

8° · 111,2 км = 889,6 км.

Відповідь: протяжність території з півночі на південь у градусах — 8°; у кілометрах — 889,6 км.

Розповідь учителя

Отже, Україна розташована у помірних широтах Землі, у межах природних зон мішаних лісів, лісостепу й степу.

Довготне положення — це розташування території по довготі, між певними меридіанами.

Запитання: у якій півкулі відносно нульового Гринвіцького меридіана розташована Україна?

Крайня західна точка України розташована біля села Соломонове поблизу міста Чоп Закарпатської області (її довгота — 22°09¢ сх. д.), а крайня східна — біля села Червона Зірка Міловського району Луганської області (її довгота — 40°13¢ сх. д.). Відстань між ними по прямій лінії становить 1316 км.

Індивідуальне завдання (двом учням)

Учитель: визначте протяжність території України із заходу на схід у градусах і кілометрах, якщо по 49-й паралелі 1° дорівнює 73 км.

Розв’язання:

40°13¢ сх. д. – 22°09¢ сх. д. = 18,04°;

18,04° · 73 км = 1316,92 км.

Відповідь: протяжність території України із заходу на схід у градусах — 18,04°, у кілометрах — 1316,92 км.

Розповідь учителя

Україну омивають Чорне й Азовське моря. Вихід через протоки до Світового океану має велике значення для торговельних зв’язків України з різними країнами світу.

Розташування в помірних широтах зумовлює переважання вітрів з Атлантичного океану, західних вітрів.

Запитання: скажіть, у якій частині України клімат завдяки цим вітрам буде вологіший, а в якій — сухіший, де буде більш м’яка, а де — більш сувора зима.

Більша частина України розташована в межах великої Євразійської літосферної плити, якій у рельєфі відповідають рівнини. Лише крайній захід і південь України належать до Альпійсько-Гімалайського рухливого поясу літосфери, якому в рельєфі відповідають Кримські й Карпатські гори.

В історії України важливе значення відігравав Дніпро, який протікає в центральній частині держави та поділяє її територію на правобережну й лівобережну частини.

Запитання: із якими державами проходять кордони України по річках: Дніпру, Дунаю, Дністру, Західному Бугу, Сіверському Дінцю?

Повідомлення учнів

Річка Дунай

Кілійське гирло — найбільший рукав дельти Дунаю, річки басейну Чорного моря. Починається Кілійське гирло на південний захід від Ізмаїла, у місці, де русло Дунаю розділяється на два рукави: Кілійське гирло і Сулинське гирло. Впадає до Чорного моря на південний схід від міста Вилкове, яке називають «Українською Венецією».

Довжина гирла — 116 км, ширина — до 1,2 км. Кілійське гирло є судноплавним. У нижній течії розгалужується на численні протоки. Повені тут бувають навесні й після інтенсивних дощів улітку. Спостерігаються вітрові нагони води з моря. Русло гирла обваловане, є декілька островів.

Головні порти на Кілійському гирлі: Ізмаїл, Кілія, Вилкове. По Кілійському гирлу проходить кордон між Україною та Румунією.

(За матеріалами http://uk.wikipedia.org/wiki)

Поліська низовина

Полісся (назва пов’язана з великою кількістю лісів) — низовина в західній частині Східноєвропейської рівнини. Розташована в басейні річок Прип’яті, Дніпра і Десни, займає південні області Білорусі — Білоруське Полісся, північні області України — Українське Полісся і частину Росії — Брянсько-Жиздринське Полісся. Загальна площа — близько 270 тис. км2.

Поверхня плоска, така, що місцями покривається горбами. Висота — до 200—250 м. Близько 1/3 площі займають ліси із сосни з домішкою дуба, осики, ялини, граба: на заболочених ділянках річкових долин — ліси з вільхи, берези, ясена, тополі.

(За матеріалами http://vseslova.com.ua/word/Поліська_низовина-82793u)

Чорне море

Чорне море є внутрішньоконтинентальним морем Атлантичного океану. Омиває береги України, Росії (Краснодарський край), Грузії, Румунії, Болгарії, Туреччини. Море займає площу 420,3 тис. км2, об’єм водної маси становить 547 тис. км3, що перевищує об’єми Каспійського в шість, а Балтійського — у 16 разів, хоча за площею всі три моря майже однакові. Найбільша ширина Чорного моря — від Батумі до Бургаса (1150 км), найменша — між мисом Сарич і мисом Керемпе (265 км).

Здавна Чорне море вважалося непривітним. Це пояснює походження його першої назви — «Pontos Axeinos» (Негостинне море). Коли ж у ході грецької колонізації мореплавство тут дещо пожвавилося, то й назва змінилася: відтоді воно стало називатися «Pontos Euxenius» (Гостинне море). Під час турецького панування Чорне море спустіло — шторми і тумани лякали турецьких мореплавців, які у ХІІІ ст. дали морю назву «Kara Deniz» (Чорне — тобто Погане море).

Береги Чорного моря, крім північно-західних, порізані мало. Прилеглі до України акваторії Чорного моря утворюють великі лимани: Дністровський, Тилігульський, Дніпровсько-Бузький; затоки: Одеську, Каламітську, Каркінітську, Феодосійську. Довжина берегової лінії в межах нашої країни становить 1540 км. Значна її частина припадає на Кримський півострів. Найбільші з островів Чорного моря — Джарилгач, Довгий, Березань, Зміїний.

(За матеріалами http://ukr-tur.narod.ru/fisgeo/fisukr/more/chornemore/chornemore.htm)

Азовське море

У давнину Азовське море називалося у греків Меотійське озеро, у римлян — Palus Maeotis, у скіфів — Каргалук, у меотів — Темеринда (означає «матір морів»); в арабів — Нітшлах, або Бараль-Азов, у турків — Бахр-Ассак («темно-синє море»). Історична українська назва — Озівське море. Також слов’яни називали море Сурозьким або Синім.

Сучасна назва Азовського моря, за однією з версій, походить від арабської назви Бахр-ель-Азов («темно-синє море»).

Вузька коса — Арабатська Стрілка — відокремлює мілку солоноводну затоку Сиваш, яка сполучається з Азовським морем Генічеською (Тонкою) протокою.

Південний берег майже по всій довжині має різко виявлений обрив, у деяких місцях над рівнем моря підіймаються загострені стрімчаки. На сході від Керченської протоки протягом 100 км берег Азовського моря — це низовинна дельта Кубані (Росія).

(За матеріалами http://uk.wikipedia.org/wiki/Азовське_море)

Варіант 1

Робота з картами

Учитель: за допомогою карт атласу назвіть країни, із якими межує Україна, покажіть їх на настінній карті.

Варіант 2

Робота на контурній карті

Учитель: на контурній карті позначте державні кордони України та підпишіть назви країн, із якими межує наша країна.

3.   Географічний центр України. Географічний центр Європи.

Розповідь учителя

Спеціалістами Державного науково-виробничого підприємства «Картографія» та вченими Київського національного університету імені Тараса Шевченка визначено географічний центр України.

Визначення географічного центру держави є важливим питанням із точки зору географічної науки. До сьогоднішнього дня вчені не знайшли єдиної відповіді в розв’язанні цієї проблеми та розійшлися в остаточному варіанті відповіді на питання, де саме перебуває центр України. Одні вважають, що він розташований біля селища Добровеличківка Кіровоградської області, другі, — що за два кілометри від міста Ватутіне (26 км на захід від міста Шпола Черкаської області), треті вважають центром село Мар’янівка Шполянського району Черкаської області.

(Див. онлайн фото: http://ridna.ua/2011/04/na-cherkaschyni-vstanovlyat-sche-odyn-znak-pro-heohrafichnyj-tsentr-ukrajiny/ — географічний центр України.)

IV.   Узагальнення та систематизація знань

Варіант 1

Прийом «Експрес-тест»

(Тестові завдання за бажанням можна поділити на два варіанти.)

1.   Коли Верховна Рада України проголосила незалежність України й утворення самостійної держави?

А   24 серпня 1990 р.

Б   24 серпня 1991 р.

В   1 грудня 1991 р.

Г   1 грудня 1990 р.

2.   У якій частині материка Євразія розташована територія України?

А   у Східній Європі

Б   у Західній Європі

В   у Центральній Європі

Г   у Південній Європі

3.   Виберіть держави, із якими Україна не має кордонів.

А   Румунія, Молдова, Росія

Б   Польща, Словаччина, Білорусь

В   Чехія, Литва, Австрія

Г   Угорщина, Росія, Білорусь

4.   Виберіть держави, із якими Україна межує на заході.

А   Росія, Білорусь, Грузія

Б   Польща, Чехія, Словаччина

В   Польща, Румунія, Словаччина

Г   Литва, Румунія, Росія

5.   Виберіть моря, до яких має вихід Україна.

А   Чорне, Азовське

Б   Чорне, Балтійське

В   Азовське, Каспійське

Г   Чорне, Середземне

6.   Виберіть природний пояс, у межах якого лежить більшість території України.

А   арктичний

Б   субарктичний

В   помірний

Г   субтропічний

7.   Виберіть числовий показник, який відповідає величині протяжності території України із заходу на схід.

А   1200 км

Б   1300 км

В   1350 км

Г   1400 км

8.   Виберіть числовий показник, який відповідає величині протяжності території України з півночі на південь.

А   700 км

Б   800 км

В   900 км

Г   1000 км

9.   Виберіть числовий показник, який характеризує величину території України.

А   603,7 тис. км2

Б   604,7 тис. км2

В   605,7 тис. км2

Г   606,7 тис. км2

10.   Яка з названих країн має більшу площу, ніж Україна?

А   Франція

Б   Індія

В   Норвегія

Г   Велика Британія

11.   Який річковий басейн займає більшу частину території України?

А   р. Дністер

Б   р. Дніпро

В   р. Дунай

Г   р. Сіверський Донець

12.   Між якими паралелями та меридіанами лежить територія України?

А   45° і 52° паралелями пн. ш., 22° і 40° меридіанами сх. д.

Б   46° і 52° паралелями пн. ш., 23° і 40° меридіанами сх. д.

В   45° і 55° паралелями пн. ш., 24° і 40° меридіанами сх. д.

Г   45° і 56° паралелями пн. ш., 25° і 40° меридіанами сх. д.

13.   Виберіть числові показники, які характеризують співвідношення між рівнинною і гірською частинами території України.

А   50 % рівнини і 50 % гори

Б   90 % рівнини і 10 % гори

В   95 % рівнини і 5 % гори

Г   55 % рівнини і 45 % гори

14.   Виберіть правильне твердження.

А   крайніми точками території України є: на заході — с. Соломонове Закарпатської області; на сході — с. Червона Зірка Луганської області; на півночі — с. Грем’яч Чернігівської області; на півдні — мис Сарич Автономної республіки Крим

Б   крайніми точками території України є: на заході — с. Соломонове Закарпатської області; на сході — с. Червона Зірка Луганської області; на півночі — с. Петрівське Чернігівської області; на півдні — мис Сарич Автономної республіки Крим

В   крайніми точками території України є: на заході — с. Соломонове Закарпатської області; на сході — с. Червона Зірка Луганської області; на півдні — с. Грем’яч Чернігівської області; на півдні — м. Севастополь Автономної республіки Крим

Г   крайніми точками території України є: на заході — с. Соломонове Закарпатської області; на сході — м. Луганськ Луганської області; на півночі — с. Грем’яч Чернігівської області; на півдні — мис Сарич Автономної республіки Крим

15.   Виберіть правильне твердження.

А   Україна розташована в межах давньої Західноєвропейської платформи та молодого Альпійсько-Гімалайського складчастого поясу

Б   Україна розташована в межах молодої Східноєвропейської платформи та молодого Альпійсько-Гімалайського складчастого поясу

В   Україна розташована в межах давньої докембрійської Східноєвропейської платформи та молодого Альпійсько-Гімалайського складчастого поясу

Г   Україна розташована в межах давньої Східноєвропейської платформи та давнього Альпійсько-Гімалайського складчастого поясу

16.   Виберіть правильне твердження.

А   територія України перебуває під постійним впливом повітряних мас, що формуються над Середньою і Малою Азією

Б   територія України перебуває під постійним впливом вологих і теплих атлантичних повітряних мас

В   через Україну проходить вісь високого атмосферного тиску материка Євразія, її територія перебуває під впливом західних повітряних мас, що приносять циклони, а також тих, що пов’язані з впливом Азорської та Азіатської областей високого тиску

Г   через Україну проходить вісь високого атмосферного тиску материка Євразія, її територія перебуває під постійним впливом холодних арктичних повітряних мас

17.   Виберіть правильне твердження.

А   на рівнинній території України поширені лісостепові, степові та сухостепові ландшафти помірного поясу

Б   на рівнинній території України поширені мішані і хвойні лісові ландшафти помірного поясу

В   на рівнинній території України поширені степові та сухостепові ландшафти помірного поясу

Г   на рівнинній території України поширені широколисті та мішані лісові, лісостепові, степові й сухостепові ландшафти помірного поясу

18.   Географічна довгота якого міста України буде більшою?

А   Львів

Б   Київ

В   Луганськ

Г   Чернівці

19.   Укажіть, на території якої великої фізико-географічної країни розміщені основні природні комплекси України.

А   Східноєвропейської рівнини

Б   Українських Карпат

В   Поліської низовини

Г   Причорноморської низовини

20.   Які з перелічених країн — сусідів України входять до ЄС?

А   Білорусь, Росія

Б   Молдова, Румунія

В   Польща, Угорщина

Г   Польща, Молдова

Варіант 2

Прийом «Бліцопитування»

1.   Користуючись планом характеристики географічного положення країни, коротко дайте відповідь на кожний із його пунктів.

      Типовий план характеристики фізико-географічного положення країни

1)  На якому материку та в якій його частині розташована країна.

2)  Якими природними кордонами обмежується територія країни .

3)  У яких кліматичних поясах та природних зонах розташована.

4)  Чи має країна вихід у море.

5)  Із якими країнами межує (чи є на їх території «гарячі точки»).

6)  Загальний висновок.

2.   Наведіть приклади впливу географічного положення на формування природи нашої країни.

V.  Підсумки уроку

Прийом «Аукціон»

Методика проведення: див. урок 1.

Учні тезово називають найважливіші факти, географічні об’єкти, висновки з теми уроку.

VI.   Домашнє завдання

1.   Підручник

2.   Випереджальне завдання: підготуйте повідомлення про навколосвітню подорож Ф. Магеллана та канадського інженера С. Флемінга.

Матеріал для повідомлень

Втрачений день Фернана Магеллана

Як виявилося, учасники першої навколосвітньої експедиції під керівництвом Фернана Магеллана «загубили один день». Тоді ще не існувало поняття про різницю в місцевому та всесвітньому часі. Далекі торговельні експедиції проходили в обох напрямках практично за одним і тим самим маршрутом, перетинаючи меридіани спочатку в одному напрямку, а потім — у протилежному. У випадку з Магелланом, уперше зафіксованому в історії, експедиція повернулася в початковий пункт, так би мовити, «не повертаючись», але рухаючись тільки вперед, тобто на захід.

На кораблях іспанського короля вівся відлік часу для підтримання черговості вахт, обчислення пройдених відстаней, ведення записів, дотримання церковних католицьких свят.

Хронометрів у ті часи не існувало, моряки користувалися пісочним годинником (на флоті існував відомий вам усім відлік часу «за склянками»). Початок відліку часу доби був опівдні. Кожного ясного дня моряки визначали момент полудня, коли Сонце перебувало в найвищій точці, тобто перетинало меридіан (за допомогою компаса або за довжиною тіні). Від цього вівся й відлік днів календаря, у тому числі недільних днів, Великодніх і всіх інших церковних свят. Але щоразу моряки визначали час місцевого полудня, відповідного меридіана, на якому в цей момент перебувало судно. Кораблі пливли на захід, слідом за рухом Сонця по небосхилу, наздоганяючи його. Тому, якби в них був сучасний хронометр або звичайний годинник, налаштований на місцевий час порту Санлукар-де-Баррамеда, моряки помітили б, що їх день трохи довший за звичайні 24 години, а їх місцевий полудень дедалі триваліший і більше відстає від рідного іспанського, переходячи поступово на іспанський вечір, ніч, ранок і знову день.

Церковні свята іспанські моряки старанно відзначали, але, як виявилося потім, за своїм власним календарем. Урешті-решт, коли гурт змучених блукачів морів повернувся до рідної Іспанії, виявилося, що їх корабельний календар відстав від календаря батьківщини та церкви на цілу добу. Тобто вони неправильно святкували неділі, Великдень, інші свята, неправильно постували! Їх було оголошено віровідступниками і відлучено від церкви. Лише згодом вдалося розібратися в цій ситуації, і моряків відновили в правах.

Люди зрозуміли та визнали, що Земля має форму кулі, тіла з безперервною поверхнею, і при подорожах вздовж паралелей, тобто в площині її добового обертання навколо своєї осі, час, так би мовити, змінює свою тривалість. Якщо рухатися на захід, за Сонцем, день (доба) ніби подовжується. Якщо ж рухатися на схід, назустріч Сонцю, доба, навпаки, скорочується.

Для подолання цього парадоксу пізніше була розроблена система годинних поясів і поняття лінії зміни дат. Ефект зміни годинних поясів тепер відчуває кожний, хто здійснює далекі подорожі на літаках чи швидкісних поїздах.

(За матеріалами http://uk.wikipedia.org)

Сендфорд Флемінг

Розділити всю Землю на 24 годинні пояси по 15 градусів у кожному, а за нульову лінію взяти Гринвіцький меридіан — середину нульового поясу — запропонував канадський інженер-зв’язківець Сендфорд Флемінг. Усередині поясу час береться всюди однаковим, а на межі переводять стрілки на годину вперед або назад. Це рішення дозволило спростити розрахунок тимчасових виправлень: різниця між двома годинними поясами завжди залишалася кратною цілій годині. При цьому відхилення від природного сонячного часу не повинно було перевищувати 30 хвилин. У 1883 р. ідею Флемінга прийняв уряд США, а в 1884 р. на міжнародній конференції у Вашингтоні 26 країн підписали угоду про годинні пояси й поясний час. Було вирішено, що межі поясів не обов’язково мають проходити суворо по меридіанах — із метою зручності вони можуть відповідати державним та адміністративним кордонам.

Ідея літнього й зимового часу стала наступним кроком. Уперше вона була висловлена англійцем Вільямом Віллеттом у статті «Про розтринькання денного світла», опублікованій у 1907 р. Віллетт пропонував переводити час на 20 хвилин уперед щонеділі квітня, а потім переводити різницю назад у вересні, і стверджував, що це дозволить країні зменшити витрати на освітлення. Він міркував у такий спосіб: так уже склалося, що в літню пору міські жителі встають і йдуть на роботу, коли вже розвидніло, а лягають затемна, через що їм доводиться витрачати зайві гроші на освітлення своїх будинків у темний час доби. Чому б улітку не зрушити стрілки трохи вперед — так, щоб час підйому змістився ближче до світанку? Ідея Віллетта була реалізована британським урядом у 1916 р. Досить швидко англійці прийшли до схеми з одноразового переведення стрілок на одну годину. Після закінчення Першої світової війни їхній досвід стали поступово переймати інші держави, що побачили в сезонному переведенні стрілок непогану можливість заощадити. Зараз за системою «літній-зимовий» час живе понад 80 країн світу.

(Див. карту в режимі онлайн: http://time.in.ua/images/daylight-saving.png. Синім кольором на карті відзначені країни, що використовують перехід на літній час; оранжевим — країни, у яких скасовано літній час; темно-червоним — країни, які не використовують перехід на літній час.)


Категорія: Географія 8 клас | Додав: uthitel (19.12.2013)
Переглядів: 9930 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: