Урок № 21 Практична робота 9 «Складання порівняльної характеристики двох природних зон Африки (за вибором)» - Географія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Географія 7 клас

Урок № 21 Практична робота 9 «Складання порівняльної характеристики двох природних зон Африки (за вибором)»

Урок № 21

Практична робота 9
«Складання порівняльної характеристики
двох природних зон Африки (за вибором)»

Мета уроку: закріпити поняття «природна зона» й «природний комплекс», скласти порівняльну характеристику природних зон за типовим планом; навчити характеризувати географічне положення природних зон, називати характерні риси їхньої природи, наводити приклади представників органічного світу; формувати вміння комплексного використання карт атласу при складанні порівняльної характеристики природних зон.

Обладнання: зошит для практичних робіт, атлас, карта природних зон, фізична карта Африки, кліматична карта.

Тип уроку: формування вмінь.

Очікувані результати: учні зможуть: закріпити поняття «природний комплекс»; сформувати вміння комплексного використання карт атласу при складанні порівняльної характеристики двох природних зон.

I.   Організаційний момент

II. Практична робота

Основною метою цього уроку є проведення практичної роботи 9 «Складання порівняльної характеристики двох природних зон Африки (за вибором)». Це одна з основних програмних робіт у курсі, при її виконанні учні вчаться характеризувати природну зону як один із найбільших природних комплексів Землі, використовуючи різні карти атласу, тому на її виконання доцільно відвести цілий урок.

На початку уроку необхідно провести інструктаж, ознайомити учнів із метою, змістом практичної роботи, показати послідовність дій при складанні характеристики природних зон. Потрібно звернути увагу семикласників на залежність природи комплексу (особливостей ґрунтів, характеру рослинності, типових представників тваринного світу, особливості живлення й режиму річок і т. д.) від його географічного положення (забезпечення теплом, світлом і вологою). На початку роботи, при проведенні інструктажу, учні пригадують, які компоненти природи входять до складу природного комплексу і як вони взаємопов’язані між собою.

На наступному етапі учні об’єднуються в групи (пари) і порівнюють природні зони, які суттєво відрізняються своєю природою (порівняння за контрастом): вологі екваторіальні ліси та пустелі й напівпустелі. Завдання семикласників — нанести межі цих природних зон на контурну карту «Африка. Природні зони», а потім, використовуючи карти атласу, заповнити таблицю, орієнтуючись на приклади характеристик за кожним пунктом плану. Якщо учні працюють у групі (парі), вони можуть розподілити між собою обов’язки. Наприклад, один може складати характеристику пустель, інший — екваторіальних лісів. Але спільна робота є обов’язковою, особливо коли учні виявляють і вказують у зошитах подібності й відмінності в їхній природі.

Приклад порівняльної характеристики

План характеристики

Природні зони

Вологі екваторіальні ліси

Пустелі й напівпустелі

Географічне положення

Перетинаються єкватором, розташовані в приекваторіальній області, омиваються водами Атлантичного океану, межують із перемінно-вологими лісами

Перетинаються тропіками, омиваються океаном, межують із саванами й вічнозеленими твердолистими лісами й чагарниками

Основні форми рельєфу

Рівнини

Рівнини

Клімат

Середня температура липня (°С)

+25

+35

Середня температура січня (°С)

+25

+15

Річна кількість опадів (мм)

Більше ніж 1000

Менше ніж 100

Режим випадання опадів

Цілий рік

Внутрішні води

р. Конго

Відсутність великих річок, крім транзитних (р. Ніл)

Рослинність

Сейби, пальми, папороті, чагарники

Верблюжа колючка, алое, молочай, полин

Тваринний світ

Мавпи, носороги, змії, комахи, птахи

Верблюди, ящірки, змії, скорпіони, страуси

Діяльність людини

Вирубка цінних порід дерев, вирощування сільськогосподарських культур

Обмежена оазисами. Пасовища

Риси подібності

Обидві зони мають рівнинний рельєф, високі липневі температури. І в екваторіальних лісах, і в пустелях, і напівпустелях поширені комахи, змії

Риси відмінності

Вологі екваторіальні ліси

Пустелі й напівпустелі

Багато опадів, багатий і різноманітний рослинний і тваринний світ, частково освоєні людиною

Мало опадів, бідність рослинного й тваринного світу, утруднене освоєння людиною

Характеризуючи природні зони, учні вчаться комплексно використовувати різні карти атласу. Найбільш підготовлені з них повинні не тільки порівняти природні зони, але й написати про причини, що їх визначають. У цьому їм допоможе завдання 3, що підводить до висновку.

У висновку учні (групи), які краще за інших засвоїли алгоритм виконання практичної роботи, повинні вказати основні відмінності в природі порівнюваних природних зон, написати про залежність якісних характеристик природного комплексу від його географічного положення, кількості одержуваної сонячної енергії й циркуляції повітряних мас. Після закінчення виконання практичної роботи висновок записується всіма учнями класу.

Додаткове завдання слід запропонувати виконати вдома (воно може бути використане як індивідуальне завдання підвищеної складності).

У цій роботі доцільно оцінювати завдання 2, 3 і висновок. При цьому оцінки можуть бути такими:

1—6 балів — завдання 2 виконане частково;

6—10 балів — завдання 2, 3;

11—12 балів — правильне виконання завдань 2, 3 з висновком.

III.  Підсумки уроку

Порівняння вологих екваторіальних лісів та пустель і напівпустель

     Риси подібності. Займають значні території й переважає рівнинний рельєф, високі літні температури. І в екваторіальних лісах, і в пустелях та напівпустелях поширені комахи, змії, ящірки.

     Риси відмінності. У вологих екваторіальних лісах більше опадів, багатший і різноманітніший рослинний і тваринний світ; вони частково освоєні людиною.

У пустелях і напівпустелях дуже мало опадів, бідний рослинний і тваринний світ, їхнє освоєння людиною ускладнене.

IV.   Домашнє завдання

Опрацюйте матеріал підручника:

Категорія: Географія 7 клас | Додав: uthitel (23.11.2013)
Переглядів: 10228 | Рейтинг: 5.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: