Головна » Статті » Середня школа » Географія 6 клас (Нова програма)

Підсумковий урок з теми «Земля на плані та карті» Урок –гра «У пошуках козацького скарбу»
6 клас
Підсумковий урок з теми «Земля на плані та карті»
Урок –гра «У пошуках козацького скарбу»
Цілі: узагальнити і систематизувати знання учнів по темі « Земля на плані та карті», вдосконалити практичні навички працювати з географічною картою; розвивати вміння працювати в групах та самостійно робити висновки; використовувати ігрову форму навчання для активізації розумової діяльності учнів; прививати шанобливе ставлення до історії нашої держави та козацтва, що визначає духовну єдність поколінь.
Обладнання: підручники, атласи, презентація, топографічні карти та паперові гроші.
«Кажуть, що є люди, байдужі до карти, але мені важко в це повірити.»
Ро́берт Лу́їс Сті́венсон— британський письменник, який здобув світову славу завдяки роману «Острів скарбів»...
Хід уроку.
І .Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Розкривши чимало таємниць географічних карт, ви набули досвіду роботи з ними та переконались у тому, що карта - надійний товариш і помічник. Тепер ваших знань достатньо для того, щоб розгадати головний секрет географічної карти – її здатність «розповісти» про точне місцезнаходження будь–якого об’єкта на поверхні Землі. З давніх-давен картографи прагнули навчити карту передавати таку інформацію. Однак завдання було непростим. Минуло чимало століть, і лише об’єднання зусиль картографів, математиків, астрономів і фізиків дозволило врешті-решт дійти успішного виконання завдання. А вам, для того, щоб досягти успіху в розгадуванні головної таємниці, потрібно буде використати свої знання з математики й природознавства, виявити уважність і наполегливість.
ІІІ. Мотивація навально - пізнавальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Як ви вважаєте для людей який професій потрібна карта?
Діти: Морякам, геологам, льотчикам, будівельникам, агрономам.
Вчитель: Але особливо потрібна військовим, військова топографія є одним з найважливіших предметів у підготовці. Якщо він не володіє основами топографії, то немає особливого сенсу посилати його у ворожий тил: він там не зможе знайти розшукуваний об'єкт, визначити його точне місце розташування і грамотно повідомити ці координати в штаб. Кожен військовий повинен вміти орієнтуватися на місцевості і на карті, тобто повинен знати масштаб, сторони горизонту, умовні знаки, географічні координати. Сьогодні ми з вами будемо шукати скарби.
ІV. Проведення гри .
Вчитель: Діти, а ви знаєте хто такі козаки?
Козаки́ — члени самоврядних чоловічих військових громад, що з 15 століття існували на теренах українського «Дикого поля», в районі середніх течій Дніпра та Дону. Основним заняттям козаків була військова справа: охорона і патрулювання торгових шляхів, морські рейди на чайках проти турецького флоту в Криму та Чорному морі, захист українських земель від татарських «полювань на рабів», участь у військових кампаніях сусідніх володарів та захист кордонів сусідніх держав.
Всі знають, що свої скарби козаки ховали поодинці і ватагою, в річках, могилах, скелях, в плавнях, в степу, під деревами і камінням, і вдень, і вночі. Та не кожному дано знайти ці скарби.
Сьогодні на урок до мене попала одна записка, написана невідомим козаком, частка тексту якого не збереглася.
«Далекі мої друзі. Сховав я свій скарб на острові, біля….
Помираю з думкою, що він колись буде знайдений»
Записка прочитана, залишається знайти це місце на карті і вирушити в подорож за скарбом. Але перш ніж ми вирушимо, ми повинні пригадати те, що вивчали на попередніх уроках. Ці знання нам будуть потрібні в подорожі.
1 конкурс - «Розминка» (бере участь весь клас)
Відгадати загадки.
1) Що за сестри ,що не обнімаються,
Плечем одна одної не торкаються? (Паралелі)
2) Що за брати соколики Вибігли з колиски,
Розбіглися по світу Без пилу,без бризків,
Щоб зійтися знов докупи У «колисці-люлі»,
Де лежать сніги глибокі І льоди поснулі?
(Меридіани)
Розгадати анаграми.
НДМИРЕІИА ЛАПЕРЛАІ (меридіани) (паралелі)
Бліц-опитування.
1.Умовні лінії ,що з'єднюють полюси. (меридіани)
2.Який напрям мають паралелі.(захід-схід)
3.Умовні точки,через які проходить земна вісь.(Полюси)
4.Який шлях коротший -по 30°пн.ш, чи по 30°пд.ш.?
(Шлях одинаковий).
5.Який напрям мають меридіани? (Північ-південь).
6.Назвіть основні сторони горизонту.
7.Яка довжина екватора в кілометрах.(40000)
8.Чи існує глобус України?(ні).
9.Назвіть материки,які мають тільки південну широту.
10..Щотаке географічні координати.(Широта і довгота точки).
11.Чому дорівнює довжина 1 градуса меридіана в кілометрах?(111км)
За правильні відповіді одержують гроші.
2 конкурс - «Орієнтування на місцевості» (бере участь весь клас)
Учні наводять приклади орієнтування на місцевості.
Так і козаки більше орієнтувалися у просторі по зорях та сонцю, так звана народна астрономiя.
Учень 1: Спостерiгаючи за зоряним небом, козаки та селяни розрiзняли бiльшiсть сузiр'їв, якi в українцiв отримали свої назви: Великий Вiз, або Вiз (Велика Ведмедиця), Малий Вiз, або Пасiка (Мала Ведмедиця),Хрест (Лебiдь), Дiвка воду несе (Орел), Волосожар (Плеяди); а також деякi важливi зiрки, зокрема Венеру (залежно вiд пори доби вона називалась Вечiрнею Зорею, Вечорницею або--Вранiшньою Зорею, Денницею).
Учень 2: Сонце було головним мiрилом для визначення часу вдень. Кожна людина могла визначити пору дня, подивившись на Сонце, а бiльш точно - на тiнь власної постатi, вимiрявши її довжину кроками. Пiсля заходу Сонця час визначали зорями. Особливо велика роль у цьому належала Возовi та Волосожару. "Перекинули Воза",-- казали, наприклад, селяни на Полтавщинi, за положенням цього сузiр'я визначаючи час ночi. "Глянув на зорi-- аж Вiз уже докочується геть-геть",-- читаємо у Г.Квiтки-Основ'яненка; "Уже Волосожар пiднявся, Вiз на небi вниз повертавсь",-- писав у "Енеїдi" I.Котляревський.
Загалом, рiвень астрономiчних знань українського народу був порiвняно високим. Ще у XVI ст. запорiзькi козаки легко перепливали Чорне море, орiєтуючись не тiльки по небесних свiтилах, а й з допомогою, як писав Г. Левассер де Боплан, "нiремберзького квадранта", тобто найпростiшого компаса.
3 конкурс - Робота з топографічною картою
А тепер знайдемо на карті наш таємничий острів.
Знайдена ще одна записка козака.
«Виїхав я з селища Михаліно та рухався по грунтовій дорозі у південно-східному напрямку аж там де є міст через ріку. Плив я по річці, кріз болота, а вийшов на острові, який розташоване на озері Чорному».
Робота в групах На карті за допомогою умовних знаків, шукаємо шлях до нашого острова.
1. Знайти відстань, яку подалав козак від селища Михаліно до своєї схованки
2. Визначте азимут від Михаліно до моста
Який ви знаети славетний остів, де жили козаки? Хортиця
Відео про Хортицю ВВС Україна- 3 хвл.
Фізкультурна пауза:
Всі ми трішечки втомились,
Біля парт ми опинились.
Всім потрібно відпочити,
Гору нам потрібно уявити,
Та до неї дотягнутися
На вершину подивитися.
Покружляти головою,
Хлопнуть лівою ногою.
Та на місці пострибати
В лузі квітку пошукали.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один і два, три і чотири —
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
3 конкурс - Скарб
Перші літери ціх обертів складуть скарб
1. 51°пн.ш.,31°сх.д. - перша літера в назві вулкана.
2. 33°пд.ш.,18°сх.д. - остання літера в назві міста.
3. 38°пн.ш.,77°зх.д.- 4 літера в назві міста.
4. 33°пд.ш.,70°зх.д.-7 літера в назві міста.
5. 55°пн.ш.,37°сх.д.. - остання літера в назві міста.
КНИГА

Вчитель: Ми з вами знайшли головний скарб- книгу. Здавна в Україні була в пошані книги як джерела знань, наставниці й берегині моральності. Часто чумаки разом з товаром завозили книги.
- Хто знає прислів’я про книги ? (Відповіді учнів)

Книга вчить, як на світі жить.
Хто книг не береже, той своєї душі не стереже.
Язика не має, а розуму навчає.
Золото добувають із землі, а знаня – з книг.
Дім без книги, що день без сонця.

Гра «Вірю-невірю»
А) паралелі проходять через полюса Землі;
Б) найдовша паралель – екватор;
В) паралель 60º пд.ш. перетинає два материки;
Г) найдовший меридіан – нульовий;
Д) меридіани проходять через полюса Землі;
Е) меридіани проходять паралельно екватору;
Є) Антарктиду перетинають усі меридіани;
Ж) меридіан 130º сх.д. перетинає три материки;
З) паралель 60º пд.ш. не перетинає жодний із материків.
6.Підсумок уроку.
Кожен у житті прагне мати скарб. Для одних це гроші, коштовності,для інших-знання.Усі хто працював на уроці,збагатилися певною сумою знань з теми. А найважливіше для вас зараз це-бали. Давайте заглянемо в шкатулку зі скарбом і дістанемо для себе оцінки.
Отже , знання – це скарб, а вміння вчитися – це ключ до нього, і тому найсвітліша дорога у світі – це дорога до знань, до науки. Пам’ятайте це, любі друзі, не забувайте цього ніколи.
Знання- це скарб людини
Це важкі пошуки невпинні:
Що пишеш, думаєш, читаєш,
І нових знань так набуваєш.
Так, друзі, вчить добре уроки,
Щоб було легше у житті,
Як трапиться, щось ненароком,
Знання вас виручать в біді!
Перший учень:
Хоч вчитись нелегко буває,
Та наука завжди хороша.
Кожна в світі людина знає,
Що знання – то найлегша ноша.
Другий учень:
Від роду і до роду в Україні
Шанують працю і міцні знання.
Шанують мову, пісню солов’їну,
Шанують правди й волі пізнання.
Народна прислів’я
Розумний учень випередить учителя
7. Д.З
Категорія: Географія 6 клас (Нова програма) | Додав: marijagureva (20.09.2017) | Автор: Гур`єва Марія Леонідівна E
Переглядів: 80 | Теги: координати, українські козаки, Карта | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: