Урок № 14 Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Теплові явища. Частина I. Температура. Внутрішня енергія. Теплопередача». - Фізика 8 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Фізика 8 клас (нова програма)

Урок № 14 Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Теплові явища. Частина I. Температура. Внутрішня енергія. Теплопередача».

Урок № 14

 

Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Теплові явища. Частина I. Температура. Внутрішня енергія. Теплопередача». 1

Мета: узагальнення знань про теплові явища, внутрішню енергію, теплопередачу та її види, приведення отриманих знань у систему; формування вміння розв’язувати задачі, що передбачають застосування здобутих знань.

Очікувані результати: учні повинні вміти відтворювати систему знань з теми «Теплові явища. Частина I. Температура. Внутрішня енергія. Теплопередача», застосовувати їх в ході аналізування різних фізичних явищ і під час розв’язування задач різного типу.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Наочність: підручник, мультимедійне обладнання, комп’ютерна презентація, «листочки» для організації рефлексії за методом «Дерево знань» — на кожного учня.

 

Хід уроку

 

Де тепло, там і добро.

Українське прислів’я

I. Організаційний етап

II. Мотивація навчальної діяльності

Учні коментують прислів’я «Де тепло, там і добро».  2

Учитель повідомляє, що повторення й узагальнення теми «Температура. Внутрішня енергія. Теплопередача» відбудеться з опорою на українські народні традиції, звичаї й побут, які знайшли відображення в живопису.

 

III. Узагальнення та систематизація знань

Фронтальна бесіда

1. Що називають внутрішньою енергією тіла?

2. У які способи можна змінити внутрішню енергію?

Учитель пропонує учням розглянути фотографію та фрагмент картини.  3, 4

На фото учасники етнофестивалю «Країна Мрій» (засновник Олег Скрипка, лідер гурту «Воплі Відоплясова») напередодні свята Івана Купала здобувають вогонь тертям і підпалюють опудало, встановлене на березі Дніпра, та фрагмент сцени біля вогню народної картини «Козак Мамай» (XIX ст.) — картини з найпоширенішим в Україні сюжетом, відомої також під назвою «Козак бандурист».

3. Поміркуйте, як способи зміни внутрішньої енергії знайшли відображення на фотографії та фрагменті картини

4. Що таке теплопередача? За яких умов відбувається цей процес?

5. Що таке теплопередача? Назвіть її основні види.

6. Що називають кількістю теплоти; у яких одиницях вона вимірюється?

7. Сформулюйте рівняння теплового балансу, запишіть його формулу.

Підбиваючи підсумок бесіди, учитель пропонує учням проаналізувати узагальнюючу таблицю «Підбиваємо підсумки розділу І «Теплові явища» (с. 92 підручника).  5

 

IV. Узагальнення та систематизація вмінь і навичок

Розв’язування задач

Учитель розповідає учням, що українська хата — це символ України.

Почувши про неї, людина відразу уявляє білу невисоку хатинку під солом’яним дахом. У такій оселі жили наші прадіди і називали її Берегинею — житло оберігало не лише від холоду, від зла, а й берегло чистоту людської душі. Кажуть, що в рідній хаті й стіни допомагають. Хто шанує рідну домівку, того шануватиме Доля.

Блок «Теплопровідність»  6–9

1. Розгляньте картину «Українська хата», яку написав Ілля Рєпін у 1880 р. Чому в ті часи селяни вкривали дахи снопами обмолоченої соломи?

2. Розгляньте інтер’єр гуцульської хати кінця XIX — початку XX ст. Чому держак рогача, яким виймали з печі горщик, був дерев’яним і довгим?

3. Розгляньте дві українські хати того самого періоду: поліську дерев’яну та з півдня України, складену з каменю й обмазану глиною. Поміркуйте, яка з них, на вашу думку, була теплішою (розміри вважайте однаковими)? Чому? Що треба знати для відповіді на це запитання?

4. На картині Миколи Пимоненка «Суперниці біля колодязя» в літній день чоловік одягнений у теплу свитку та хутряну шапку. Аналогічний одяг ми можемо побачити й на українських козаках. Поясніть призначення цього одягу.

Блок «Конвекція»  10, 11

Учитель розповідає учням, що в Україні існував справжній культ печі. В кожній українській хаті була піч. Піч — символ материнського начала, рідної хати, батьківщини, поетичний символ народної обрядовості. Піч годувала, гріла й лікувала. Спали й на ній, і коло неї — на припічку, лежанці або полу — дошках, приладнаних від печі до стіни. До печі ставилися, як до святині, — такого собі хатнього вівтаря. Кажуть, що піч — наче мати рідна.

Запитання до учнів

1. Чому дрова в піч закладали знизу?

2. На лежанці печі спали діти та старі. Поясніть, чому на лежанці було одно з найтепліших місць у хаті, навіть коли майже піч не топилася?

Блок «Випромінювання»  12

Учитель пропонує учням розглянути зображення традиційної української печі та кухонного посуду, який використовувався у VIII–ІХ ст.

Запитання до учнів

1. У який спосіб тепло від печі передавалось у приміщення?

2. Чому кухонний посуд зазвичай був темного кольору?

3. Національний одяг — це святиня кожного народу. З давніх переказів, оповідань, уроків історії чи інших джерел відомо, що літній одяг українців був світлим. Як, наприклад, на картині Костянитина Трутовського «Одягають вінок». Поясніть це з точки зору фізики.

Блок «Кількість теплоти»

Розв’язування задач

1. Піч складається з 300 цеглин, маса кожної дорівнює приблизно 3,5 кг. Яку кількість теплоти віддасть така піч унаслідок остигання від 75 до 25 °С?  (Відповідь: 46,2 МДж)

2. [2]: завдання для самоперевірки розділу «Теплові явища» Частина І (с. 95), завдання № 15.

На цьому етапі уроку можна скористатися також посібником [5].

 

V. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія за методом «Дерево знань»

Учитель користується додатком 2.6.

 

VI. Домашнє завдання

1. [2]: § 1–9 — повторити.

2. Виконати завдання для самоперевірки до розділу 1 «Теплові явища» (Частина І «Температура. Внутрішня енергія. Теплопередача»): № 1–4, 6, 8 — усно, № 9 — письмово, № 10–12 — письмово (одну задачу на вибір), № 13–14 — письмово (одну задачу на вибір).

3. Виконати тренувальні тестові завдання з комп’ютерною перевіркою на електронному освітньому ресурсі «Інтерактивне навчання» — за бажанням.

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ

 

Категорія: Фізика 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (10.10.2016)
Переглядів: 372 | Рейтинг: 5.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: