Урок № 7 Органи. Фізіологічні системи органів людини - Біологія 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 9 клас

Урок № 7 Органи. Фізіологічні системи органів людини

Урок № 7

Органи. Фізіологічні системи органів людини

Мета уроку: поглибити знання учнів про органи та системи органів на прикладі організму людини; сформувати поняття про фізіологічні системи організму людини; продовжити розвивати вміння та навички логічного, критичного мислення шляхом використання інтерактивних методик, формулювати висновки; виховувати людяність, активну позицію в навчанні та житті.

Очікувані результати: учні називають органи людини, фізіологічні системи органів організму людини; учні характеризують організм людини як систему.

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

  • 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  • 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Вправа «Таємничий малюнок».

2.2. Біологічний диктант.

1. Система клітин і позаклітинних структур, спільних за походженням, подібних за будовою і функціями. (Тканина.)

2. Тканина, яка складається з клітин, що щільно прилягають одна до одної, та міжклітинної речовини, що розвинена слабо. (Епітеліальна.)

3. Нервова клітина. (Нейрон.)

4. Ця м’язова тканина утворює руховий апарат внутрішніх органів. (Непосмугована м’язова тканина.)

5. Довгий відросток нервової клітини. (Аксон.)

6. Тканина, яка складається з різноманітних клітин і добре розвинутої міжклітинної речовини. (Сполучна.)

7. Епітелій, який рухає різні речовини в певному напрямку. (Війчастий.)

8. Короткі відростки нервової клітини. (Дендрити.)

9. Тканина, яка бере участь у загоюванні ран. (Сполучна.)

10. Епітелій, який має здатність утворювати специфічні речовини — секрети. (Залозистий.)

11. Рідкі сполучні тканин. (Кров і лімфа.)

12. Основні властивості цієї тканини — збудливість і провідність. (Нервова.)

(Учні обмінюються зошитами і здійснюють взаємоперевірку.)

2.3. Кросворд «Тканини нашого організму».

(Учні обмінюються кросвордами, які склали вдома, і розв’язують їх.)

2.4. Вправа «Установи відповідність».

  • 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Повідомлення теми уроку. Визначення мети і завдань уроку.

  • 4. Засвоєння нового матеріалу

1.   Поняття про органи.

  • Бесіда

Пригадайте.

•    Що таке орган? (Орган — це частина тіла, яка має певну форму, будову, місце й виконує одну або кілька специфічних функцій.)

•    Наведіть приклади органів.

•    Із чого складаються органи?

•    До складу органа входить одна тканина чи декілька?

  • Узагальнення вчителя

Органи складаються з кількох видів тканин, які структурно та функціонально взаємопов’язані. Проте в кожному органі переважає якийсь один тип тканин, який і визначає його основну функцію. Наприклад, серце містить усі види тканин (епітеліальну, м’язову, сполучну, нервову), але в цілому переважає м’язова тканина, у мозку — нервова, у шкірі — епітеліальна.

Запитання до учнів

•    Які тканини переважають у таких органах: нирки, печінка, скелет? (Обговорення відповідей учнів.)

  • Розповідь учителя

Органи спеціалізуються на виконанні функцій, потрібних для забезпечення життєдіяльності організму. Так, серце виконує функцію насоса, що перекачує кров в організмі, нирки — функцію виділення з організму кінцевих продуктів обміну речовин, печінка бере участь у процесах травлення, кровообігу, обміну речовин тощо.

Запитання до учнів

•    Які функції виконують ротова порожнина, шлунок, стравохід, кишечник, глотка, підшлункова залоза? (Учні називають функції наведених органів, використовуючи знання з 8 класу.)

•    Що об’єднує всі ці органи? (Їхня діяльність спрямована на виконання спільної функції.)

2.   Фізіологічні системи організму людини.

  • Розповідь учителя

Анатомічне, або функціональне, об’єднання органів, які в організмі виконують спільну функцію, називається фізіологічною системою.

Запитання до учнів

•    Скільки фізіологічних систем характерно для організму тварини? (9 фізіологічних систем.)

•     Назвіть їх. (Учні називають системи.)

Завдання для самостійної роботи

•    Які системи органів виділяють в організмі людини?

•    Якими органами вони утворені?

  • Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»

Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:

«V» — інформація підтверджує попередні знання учнів;

«+» — нова інформація для учня;

«–» — інформація суперечить знанням учнів;

«?» — незрозуміла інформація, яка потребує додаткового пояснення.

  • Обговорення результатів самостійної роботи учнів

3.   Поняття про функціональну систему.

Завдання: учням пропонується затримати дихання на якнайдовший час у стані вдиху. Учитель за допомогою секундоміра оголошує час через кожні 5 с.

Результат досліду

1)   Учні можуть затримати дихання на різний час.

Висновок: чутливість до нестачі кисню в кожного різна.

2)   У більшості учасників досліду обличчя почервоніло, стало помітне пульсування сонних артерій. Зміна функції дихальної системи відобразилася на функціях кровоносної системи.

  • Постановка проблемного питання

•    Чому відбулися такі зміни в організмі?

Для забезпечення процесів життєдіяльності й виконання різноманітних функцій необхідна взаємоузгоджена діяльність органів або фізіологічних систем. Наприклад, надходження кисню до клітин і виведення з них вуглекислого газу здійснюється завдяки спільній діяльності систем дихання, кровообігу й крові та механізмів їхньої регуляції. Для забезпечення рухів необхідна спільна робота нервової системи та м’язів.

Взаємоузгоджене об’єднання різних органів або фізіологічних систем, спрямоване на досягнення корисного для організму пристосувального результату, називають функціональною системою.

  • Складання опорної схеми

 

  • 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Гра «Хрестики — нулики».

5.2. Тестові завдання.

1. Укажіть фізіологічну систему, яка забезпечує транспорт поживних речовин до кожної клітини організму:

А  травна                      

Б  кровоносна             

В  дихальна

Г  видільна

2. Укажіть фізіологічну систему, яка об’єднує всі інші системи та узгоджує їхню діяльність:

А  нервова                    

Б  статева                     

В  дихальна

Г  опорно-рухова

3. Укажіть фізіологічну систему, яка виконує функцію виведення з організму продуктів обміну речовин, підтримання водно-сольового балансу:

А  травна                      

Б  дихальна                  

В  видільна

Г  кровоносна

4. Укажіть фізіологічну систему, яка бере участь у регуляції функцій всіх клітин і тканин організму за допомогою біологічно активних речовин:

А  нервова                    

Б  опорно-рухова        

В  ендокринна

Г  кровоносна

5. Укажіть фізіологічну систему, яка виконує функцію опори та руху тіла:

А  статева                     

Б  нервова                    

В  ендокринна

Г  опорно-рухова

  • 6. Підбиття підсумків уроку
  • 7. Домашнє завдання

Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати додатковий матеріал про регуляторні системи організму.

 

 

 

Категорія: Біологія 9 клас | Додав: uthitel (15.09.2014)
Переглядів: 2741 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: