Урок № 31 Будова і функції органів дихання. Голосовий апарат - Біологія 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 9 клас

Урок № 31 Будова і функції органів дихання. Голосовий апарат

Урок № 31

Будова і функції органів дихання. Голосовий апарат

Мета уроку: розширити знання учнів про будову і функції органів дихання; встановити механізм формування голосу, його значення в житті людини; розвивати творчу активність, здібності учнів; удосконалювати вміння працювати з малюнками, схемами, роздатковим матеріалом; здійснювати гігієнічне та естетичне виховання учнів.

Очікувані результати: учні характеризують будову і функції органів дихання, роботу голосового апарату; учні пояснюють механізм утворення звуків у гортані; учні застосовують знання для профілактики захворювання органів дихання; учні дотримуються правил гігієни голосового апарату.

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

  • 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  • 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота за картками.

2.2. Вправа «Розумний куб».

2.3. Вправа «Творча лабораторія» (робота у творчих групах).

— Чому кролики, які під час одного з дослідів дихали через скляні трубочки, вставлені в ніздрі, захворіли на запалення легень?

2.4. Вправа «Поміркуй».

  • 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

У своєму романі «Тавро Кассандри» Чингіз Айтматов говорить про дар голосу як про незрівнянну можливість виразити себе, вимовити словами те, що відчуваєш, думаєш, що тебе хвилює. Особливо — якщо йдеться про негативні емоції. Герой роману раптом дійшов висновку, що кити, які час від часу викидаються на берег океану, щоб померти, роблять це через те, що не можуть виразити свої емоції, пов’язані з негативним впливом людини на природу. Людям пощастило: у них є слово, мова, голос...

Голос — це сукупність найрізноманітніших за частотою, інтенсивністю і тембром звуків, які видаються людиною за допомогою голосового апарату, тобто гортанню. Людський голос — явище унікальне. Це безцінний дар, завдяки якому людина отримує можливість виражати свої думки, спілкуватися з людьми, які її оточують, домагатися визнання у суспільстві, робити кар’єру. Голос — унікальний інструмент людини.

— Чому ж він буває різним у різних людей?

— Чому він може змінюватися протягом життя людини?

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

  • 4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

  • Розповідь учителя

Пройшовши глотку, повітря потрапляє в гортань. Гортань має лійкоподібну форму і складається з дев’яти напіврухомо з’єднаних хрящів, які оточені ззовні й зсередини м’язами. Внутрішня поверхня гортані вистелена слизовою оболонкою і має рецептори. Найбільший хрящ гортані — щитоподібний — визначає розміри гортані. Цей хрящ легко прощупується на передній поверхні шиї. Над ним розташовується надгортанник.

Чоловіча гортань більша, ніж жіноча. Для чоловіка характерна гострокутна, витягнута вперед гортань, яка проступає на передній поверхні шиї у вигляді кадика («адамове яблуко»). Верхній отвір гортані називається входом у гортань і має овальну форму.

Проведіть самоспостереження:

Знайдіть щитоподібний хрящ на своїй шиї й зробіть ковтальний рух. (Учні переконуються, що під час ковтання хрящ рухається вгору, а потім повертається на своє місце.)

•    Чому під час ковтання щитоподібний хрящ рухається вгору?

(Під час руху надгортанник закриває вхід у трахею. По ньому, як по мосту, слина або грудочка їжі рухається у стравохід.)

•    Чому під час ковтання припиняються дихальні рухи?

(М’яке піднебення (язичок) закриває вхід до носової порожнини. Унаслідок цього повітря в момент ковтання потрапити в легені не може.)

Учні формулюють висновок.

При диханні вхід у гортань відкритий, при ковтанні гортань закривається рухливим хрящем — надгортанником.

  • Самостійна робота з підручником
  • Розповідь учителя

Кожен із вас знайомий з таким явищем, як кашель. Ви з ним стикаєтесь під час хвороби, чи коли поперхнулись шматочком їжі або ковтком води. І дуже часто ставимо таке запитання: чому ми кашляємо?

Запитання для опрацювання

•     Що таке кашель?

•     Яке значення має кашель для організму?

Очікувана відповідь учнів

Кашель — це захисна реакція організму, захисний дихальний рефлекс, який допомагає очищенню дихальних шляхів від скупчення слизу або очищенню від чужорідних тіл. Кашель виникає в результаті подразнення рецепторів, які розміщуються в слизовій оболонці гортані, трахеї й бронхів. Як правило, організм реагує таким чином на порушення прохідності дихальних шляхів або на здавлювання бронхів (наприклад збільшеним лімфатичним вузлом). Завдяки кашлю порожнина гортані очищується, що дає змогу очистити інші органи дихання.

  • Розповідь учителя

Гортань не тільки повітроносний орган, а й орган утворення голосу. Поперек гортані натягнуті дві голосові зв’язки, що складаються з еластичних пружних волокон, паралельних одне одному. Між голосовими зв’язками є голосова щілина. Натяг голосових зв’язок змінюється завдяки скороченню або розслабленню прикріплених до них м’язів. При цьому голосова щілина може звужуватися або розширюватися.

Голосові зв’язки відіграють головну роль в утворенні голосу. Голос утворюється тільки тоді, коли повітря, яке видихається, проходить через голосову щілину й натягнуті зв’язки починають коливатися. Голос тим вищий, чим більша частота коливань голосових зв’язок.

  • Пошукова робота з підручником

•    Де відбувається остаточне формування звуку?

•    Які органи, крім гортані, беруть участь в утворенні голосу?

 

Очікувані відповіді учнів

Остаточне формування звуку відбувається у порожнинах глотки, рота й носа. В утворенні голосу беруть участь також язик, губи та нижня щелепа. Завдяки цьому ми вимовляємо ті чи інші голосні й приголосні звуки.

Учні формулюють висновок: усі органи, які беруть участь у голосоутворенні, утворюють голосовий апарат.

•    У ссавців і багатьох птахів є голосові зв’язки. У мавп вони подібні до людських. Але жодна з тварин не здатна до свідомої членороздільної мови. Як ви це поясните?

(Учитель узагальнює та коригує відповіді учнів.)

В інших ссавців і багатьох птахів теж є голосові зв’язки, та тільки людині притаманна членороздільна мова. Ця особливість пов’язана з розвитком вищої нервової діяльності. У мозку є спеціальні центри мови. Вони узгоджують роботу м’язів усього мовного апарату і пов’язані з процесами свідомості й мислення.

  • Розповідь учителя

У період статевого дозрівання в хлопчиків відбувається «мутація голосу», коли швидко росте гортань, а нервова регуляція м’язів і зв’язок перебудовується повільніше. Тому підліток розмовляє то басом, то високим голосом. У цей період не можна перенапружувати голосові зв’язки, голосно розмовляти, слід оберігати гортань від застуди.

Запитання до учнів

•     Які існують причини порушення голосу?

Очікувані відповіді учнів

Причини порушення голосу: невмілий спів, крик, тютюнопаління тощо.

  • Розповідь учителя

Кажуть, що колись до Сократа привели людину, про яку він повинен був сказати свою думку. Мудрець довго дивився на нього, а потім вигукнув: «Говори ж, нарешті, щоб я міг тебе бачити!» Як багато суті, крім слів, криється в голосі!

— Що можна взнати по голосу?

— Як зрозуміти фразу: «Говори ж, нарешті, щоб я міг тебе бачити»?

(Обговорення питання.)

  • Робота у творчих групах

Запитання для опрацювання

1 група — Чому людина не може говорити без язика?

2 група — Чому в людини від нежиті змінюється голос?

3 група — Чому в людини змінюється голос від утрати зубів, а також коли в роті їжа?

4 група — Що таке шепіт?

(Обговорення відповідей учнів.)

  • Це цікаво

•    Довжина голосових складок у чоловіків дорівнює 20–22 мм, у жінок — 18–20 мм.

•    Голосова щілина під час вдиху відкрита до 8 мм.

•    Діапазон частот голосу чоловіка: бас — 80–340 Гц, баритон — 96–426 Гц, тенор — 128–512 Гц. Діапазон частот жіночого голосу: контральто — 170–680 Гц, мецо-сопрано — 216–864 Гц, сопрано — 256–1024 Гц.

•    Довжина голосових складок у тенора — 15–17 мм, ширина — 2,5–3 мм, у баритона — 17–20 мм, ширина — 3–3,5 мм, у басів — 19–22 мм, ширина — 3,4–4,5 мм.

2.   Будова та функції нижніх дихальних шляхів: трахея, бронхи.

  • Розповідь учителя

Гортань безпосередньо переходить у трахею. Трахея розташована в грудній клітці спереду від стравоходу й складається з 16–20 хрящових півкілець, з’єднаних між собою зв’язками. Задня стінка трахеї (де немає хрящових півкілець) утворена сполучною тканиною, у якій містяться непосмуговані м’язові волокна.

Запитання учням

•     Чому трахея складається із хрящових півкілець?

(Така будова трахеї не заважає проходженню їжі по стравоходу.)

Слизова оболонка трахеї вистелена залозистим та війчастим епітелієм.

•     Яке це має значення?

(Залозистий епітелій виділяє слиз, який зволожує стінки трахеї та виконує захисну функцію, а війчастий епітелій виштовхує слиз назовні.)

 

На рівні п’ятого грудного хребця трахея поділяється на два головні бронхи: лівий і правий. Бронхи, як і трахея, складаються із хрящових півкілець (6–12), які запобігають закриттю їхнього просвіту. Бронхи входять у праву й ліву легені. Бронх, що входить у праву легеню, поділяється на три гілки відповідно до кількості часток легені. Бронх, який входить у ліву легеню, поділяється на дві гілки. У кожній легені гілки багаторазово поділяються, утворюючи так зване бронхіальне дерево легені. Найтонші бронхи називають бронхіолами. Бронхіоли закінчуються альвеолярними ходами, на стінках яких розміщені легеневі пухирці. Кожний пухирець, заповнений ізсередини повітрям, складається з найдрібніших комірок. Вони густо обплетені капілярами малого кола кровообігу, де відбувається газообмін. Загальна поверхня всіх легеневих пухирців перевищує 100 м2, тобто приблизно у 50 разів більша за поверхню шкіри людини. Тому кров швидко вбирає через їхні стінки кисень і віддає вуглекислий газ.

 

 

  • Заповнення таблиці

Характеристика повітроносних шляхів

Назва органа

Особливості будови

Функції

 

 

 

 

проблемних запитань, пошукова робота з підручником, заповнення таблиці.)

  • 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Установи відповідність».

Установіть відповідність між органами дихальної системи людини та їхніми функціями:

Органи дихальної системи

Функції

1  Носова порожнина

2  Легені

3  Трахея

4  Гортань

А Транспорт повітря, голосоутворення

Б  Транспорт повітря та їжі

В Газообмін

Г  Зігрівання і очищення повітря

Д Транспорт повітря

 

 

Відповідь:

1 — Г, 2 — В, 3 — Д, 4 — А.

5.2. Вправа «Тести для друга». Скласти три тестових завдання формату А (на вибір однієї правильної відповіді) і запропонувати для розв’язання сусідові по парті.

5.3. «Укажи послідовність».

5.4. «Цікаві питання».

5.5. «Закінчи речення»

Голосові зв’язки розташовані в ... (гортані).

Найтонші бронхи називають ... (бронхіолами).

Висота голосу людини залежить від ... (довжини голосових зв’язок).

У жінок голосові зв’язки коротші, ніж у чоловіків, тому ... (жіночий голос вищий).

У період статевого дозрівання у хлопчиків відбувається ... (мутація голосу).

До зміни голосу приводить ... (крик, невмілий спів, паління).

Щоб зберегти голос, необхідно ... (не палити, не перенапружувати голосові зв’язки, оберігати гортань від застуди).

  • 6. Підбиття підсумків уроку
  • 7. Домашнє завдання

Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти кросворд і запитання до нього з теми «Повітроносні шляхи».

2. Підготувати повідомлення на тему «Вплив зниженого атмосферного тиску на організм людини».

Категорія: Біологія 9 клас | Додав: uthitel (07.11.2014)
Переглядів: 2484 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: