Урок № 29 Урок-узагальнення з теми «Кровообіг і лімфообіг» - Біологія 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 9 клас

Урок № 29 Урок-узагальнення з теми «Кровообіг і лімфообіг»

Урок № 29

Урок-узагальнення з теми «Кровообіг і лімфообіг»

Мета уроку: узагальнити, систематизувати набуті учнями знання з теми «Кровообіг і лімфообіг»; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, уміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати ціннісне ставлення до свого здоров’я.

Очікувані результати: учні називають кровоносні судини; учні розпізнають на малюнках органи кровообігу; учні характеризують будову і роботу серця, властивості серцевого м’яза, будову кровоносних судин, кіл кровообігу, рух крові по судинах; учні застосовують знання для профілактики серцево-судинних захворювань.

Обладнання: ______ _______________________________________________________________

Тип уроку: урок-узагальнення знань (урок-гра).

  • 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  • 2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Повідомлення теми уроку.

Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.

Мета уроку: узагальнити набуті знання з теми «Кровообіг і лімфообіг».

Завдання уроку:

— узагальнити знання з теми;

— систематизувати знання з теми;

— проконтролювати знання з теми;

— коригувати знання з теми.

  • 3. Організаційна робота. Правила гри

Правила гри.

Гра між командами відбувається протягом одного уроку і складається із 5 конкурсів. Перед початком кожного конкурсу вчитель оголошує максимальну кількість балів, яку може отримати команда за виконане завдання (бажано перед початком уроку записати на дошці перелік конкурсів та позначити відповідні бали).

  • 4. Узагальнення і систематизація знань

Представлення команд, виступ капітанів (капітани оголошують назви команд та їхній склад, а також пояснюють доцільність вибору назви).

4.1. Конкурс «Розминка».

Кожна команда вибирає конверт із «швидкими» запитаннями. Учитель зачитує запитання, а учні відповідають не роздумуючи. За кожну правильну відповідь — 1 бал.

Запитання для першої команди

1. Як називається навколосерцева сумка? (Перикард.)

2. Скільки лімфатичних протоків впадає у верхню порожнисту вену? (Два.)

3. Який показник частоти пульсу має бути в підлітків? (72–85 уд/хв.)

4. Яка причина руху крові по судинах? (Робота серця та різниця тиску в різних частинах кровоносної системи.)

5. Як називається перша фаза серцевого циклу? (Скорочення (систола) передсердь.)

Запитання для другої команди

1. Яка оболонка утворює внутрішній шар стінки серця? (Ендокард.)

2. Який показник тиску має бути у здорової людини в стані спокою? (120/70)

3. Що забезпечує рух крові по венах? (Скорочення серця і скелетних м’язів.)

4. Як називається друга фаза серцевого циклу? (Скорочення шлуночків.)

5. Як називаються серцеві судини? (Коронарні.)

4.2.           Конкурс «Установи діагноз».

Учням пропонується за симптомами встановити діагноз (відповіді учні записують на аркушах і здають учителеві).

1.   У хворого спостерігаються зміни основних функцій серця: автоматизм, проведення збудження та скоротливості, порушується серцевий ритм. (Аритмія серця.)

2.   У хворого ущільнені стінки артерій, звузився їхній просвіт, часто утворюються тромби. У хворого гіпертонічна хвороба, страждає від ожиріння. (Атеросклероз.)

3.   У хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу, розлади його функції. Одним із наслідків цієї хвороби є розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок. (Інсульт.)

4.   У хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов’язана з перевантаженням, негативними емоціями та напруженою розумовою працею. (Гіпертонічна хвороба.)

5.   У хворого порушений тонус судин, частий головний біль, утома. Веде малорухомий спосіб життя. (Дистонія.)

6.   У хворого спостерігається розширення вен, тому що в них слабкі стінки й погано працюють клапани. (Варикозне розширення вен.)

7.   У хворого часткове змертвіння клітин, порушений кровообіг у судинах серця. Зменшене постачання серця киснем і поживними речовинами. (Інфаркт міокарда.)

4.3. Конкурс капітанів.

Команди пропонують капітанам суперників творче завдання, яке підготували вдома. На обдумування відводиться 1 хвилина. Якщо капітан не може відповісти сам, то він звертається по допомогу до команди, але в такому випадку кількість балів за виконання завдання зменшується.

Правильна відповідь капітана — 5 балів, за допомогою команди — 2 бали.

4.4. Конкурс «Упізнай зображення».

Учитель послідовно проектує на екран зображення органів серцево-судинної системи (або їхніх частин, наприклад двостулкові клапани, тристулкові клапани тощо), які учні мають упізнати і назвати (команди записують відповіді на аркуші, а потім обмінюються ними для взаємоперевірки).

Кожна правильна відповідь — 1 бал.

4.5. Конкурс «Поміркуй».

Приклади запитань

1.   Бувають хвороби, за яких у серці людини не повністю змикаються стулкові або півмісяцеві клапани. Поясніть, чому в обох випадках робота серця утруднена.

2.   «Серце людини насправді являє собою два насоси, з’єднані між собою». Обґрунтуйте або спростуйте це твердження.

3.   Чому при інфекційних захворюваннях постільного режиму необхідно дотримуватись до повного одужання?

4.   Кращому воїну-скороходу було доручено повідомити жителів Афін про перемогу греків над персами в Марафонській долині. Посланець пробіг понад 40 км за 3 години. З’явившись на площі, він вигукнув: «Ми перемогли» — і впав мертвий. Що ж відбулося?

  • 5. Підбиття підсумків уроку

Підбиваються підсумки роботи команд, визначається особиста першість; проводиться самооцінка учнів.

  • 6. Домашнє завдання

Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення на тему «Аденоїди».

Категорія: Біологія 9 клас | Додав: uthitel (03.10.2014)
Переглядів: 2318 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: