Урок № 28 Лімфообіг та його значення - Біологія 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 9 клас

Урок № 28 Лімфообіг та його значення

Урок № 28

Лімфообіг та його значення

Мета уроку: сформувати знання про лімфообіг та його значення, функції лімфатичної системи для забезпечення імунітету; формувати вміння і навички роботи з роздатковим матеріалом, підручником, схемами; розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів; виховувати повагу до життя як найвищої цінності.

Очікувані результати: учні називають органи лімфатичної системи та характеризують їх; учні пояснюють значення лімфообігу.

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

  • 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  • 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.

2.2. Вправа «Розумний куб».

Запитаннях на гранях куба:

1.   Які існують типи кровотеч?

2.   Як зупинити капілярну кровотечу?

3.   Як надати допомогу при венозній кровотечі?

4.   Як розрізнити тип кровотечі?

5.   Розкажіть послідовність дій при артеріальній кровотечі.

6.   На які місця і як накласти джгут?

2.3. Вправа «Шпаргалка з помилками».

Учні пропонують одне одному (сусідові по парті) підготовлену вдома «шпаргалку з помилками» для знаходження та виправлення помилок.

2.4. «Загадковий диктант».

Необхідно вибрати правильні твердження, які стосуються особливостей будови та функцій органів серцево-судинної системи людини. Якщо правильно виконаєте завдання, то визначите тему сьогоднішнього уроку.

П  Кишенькові клапани розташовані в артеріях

Л  Велике коло кровообігу починається з лівого шлуночка

І   Швидкість крові в аорті становить 0,5 м/с

О  Мале коло кровообігу починається з правого передсердя

М Скорочення передсердь триває 0,1 с

Ф М’язова оболонка серця — міокард

О  Передсердя — це відділи серця, у які кров збирається з вен

А  Запис електричних струмів серця називають енцефалограмою

О  Півмісяцеві клапани розташовані на виході аорти або легеневої артерії

Д  Внутрішня оболонка стінки серця — перикард

Б  В аорті тиск крові найбільший

Е  Тиск крові вимірюють на плечовій артерії за допомогою динамометра

І   Найбільша артерія організму людини — аорта

Г  Рух крові по венах забезпечується скороченням серця і скелетних м’язів

Відповідь:

л

і

м

ф

о

о

б

і

г

 

 

2.5. «Установи відповідність».

  • 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Лімфатична система організму людини — це система його захисту, яка намагається проконтролювати, виявити і вчасно знешкодити все небезпечне й чужорідне, аби воно не потрапило у кровотік.

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

4.  Засвоєння нового матеріалу

1.   Будова лімфатичної системи та її значення.

Лімфообіг процес постійної циркуляції лімфи лімфатичною системою.

До складу лімфатичної системи входять:

•    лімфатичні судини;

•    лімфатичні вузли;

•    лімфа.

(Учні записують до зошита.)

Пригадайте.

•     Що таке лімфа?

•     Який хімічний склад має лімфа?

•     Із чого вона утворюється?

Розповідь учителя

Лімфа утворюється в лімфатичних капілярах із тканинної рідини й звідти збирається до лімфатичних судин, які утворюють густу сітку в усіх органах і тканинах. Лімфатичні судини, зливаючись між собою, закінчуються двома лімфатичними протоками, які впадають у верхню порожнисту вену. У лімфатичних судинах, як і у венах, є кишенькові клапани. Ці клапани роблять можливим рух лімфи лише в одному напрямку. По ходу лімфатичних судин розташовані потовщення — лімфатичні вузли. У цих вузлах утворюються лейкоцити, а також відбувається очищення лімфи від хвороботворних мікроорганізмів.

Самостійна робота з підручником

•    Які функції виконує лімфатична система?

(Обговорення відповідей учнів, складання опорного конспекту в зошиті.)

Функції лімфатичної системи:

•    дренажна — відведення з тканин рідини й білків і повернення їх у кров’яне русло;

•    захисна — знешкодження мікроорганізмів, токсинів, фільтрація сторонніх частинок;

•    кровотворна — утворення лімфоцитів;

•    живильна — відведення з кишечника жирів.

 

Складання опорної схеми

Схема лімфообігу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Скругленный прямоугольник: Лімфатичні капілярилімфа

 

 

       
   
  Скругленный прямоугольник: Лімфатичні вузли
 

 

 

 

 

 

 

 

Повідомлення учня

Порушення функцій лімфатичної системи

Лімфаденіт — запалення лімфатичних вузлів, яке викликається стафілококами, стрептококами, що розповсюджуються лімфатичними шляхами з розташованих поблизу вогнищ запалення.

Біль в ділянці запаленого лімфатичного вузла, припухлість, почервоніння шкіри. При пальпації визначаються збільшені, овальні, болючі вузли, поодинокі або цілі групи. При рано розпочатому лікуванні та ліквідації основного вогнища процес отримує зворотний розвиток. У більш важких випадках з’являються симптоми загальної інтоксикації: підвищення температури, лихоманка, тяжкий загальний стан, а місцево утворюється абсцес або флегмона.

Лімфоцити можуть ставати злоякісними, при цьому значно зростає їхня кількість у крові й вони запалюються. Лімфоми — пухлини лімфатичних вузлів — також приводять до їх збільшення.

Накопичення тканинної рідини виявляється у вигляді набряків; приклад тому — набряки кісток у жінок при вагітності, коли великий за розміром плід у матці перешкоджає нормальному відтоку лімфи від ніг. Інший приклад поширена в тропіках хвороба слоновість: спричинюючий її паразитичний черв’як — нематода Wucheria bancrofti при потраплянні в тіло людини оселюється в лімфатичних вузлах пахової області або пахвових ямок, створюючи перешкоду для лімфотоку; у результаті такої блокади уражені кінцівки можуть розпухати до величезних розмірів.

  • 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Мозковий штурм».

5.2. «Ти — мені, я — тобі».

  • 6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

•  Лімфатична система складається з ... (лімфатичних судин і лімфатичних вузлів).

•  Лімфа за хімічним складом подібна до ... (плазми крові).

•  Лімфатичні капіляри — це ... (сліпо замкнені трубочки, які утворюють сітку).

•  Зливаючись, лімфатичні капіляри утворюють ... (лімфатичні судини).

•  По ходу лімфатичних судин розташовані ... (лімфатичні вузли).

•  Формені елементи, які переважають у складі лімфи і становлять 95 %, — ... (лімфоцити).

•  По лімфатичних судинах лімфа надходить до ... (венозної системи).

•  Лімфатичні судини, як і вени, мають ... (кишенькові клапани).

•  Вони забезпечують ... (односторонній рух лімфи)

  • 7. Домашнє завдання

Індивідуальні та творчі завдання.

Клас об’єднується у дві команди. Кожній команді необхідно:

— обрати капітана;

— вигадати назву;

— скласти захист назви команди (2–3 хвилини);

— скласти або підібрати одне творче завдання з теми «Кровообіг та лімфообіг».

 

Категорія: Біологія 9 клас | Додав: uthitel (03.10.2014)
Переглядів: 2877 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: