Урок № 21 Склад і функції крові. Захисні функції крові - Біологія 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 9 клас

Урок № 21 Склад і функції крові. Захисні функції крові

Урок № 21

Склад і функції крові. Захисні функції крові

Мета уроку: поглибити знання учнів про склад та функції крові; сформувати уявлення про будову та функції лейкоцитів; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; формувати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; закріпити індивідуальні вміння складати запитання; виховувати потребу в здоровому способі життя.

Очікувані результати: учні характеризують будову і функції лейкоцитів; учні розпізнають лейкоцити на малюнках; учні пояснюють взаємозв’язок між будовою і функціями лейкоцитів.

Обладнання: _____ ________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

  • 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  • 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Вправа «Так — ні».

1. Тромбоцити — це кров’яні пластинки.

2. Тромбоцити мають ядро.

3. При пораненнях тромбоцити легко руйнуються.

4. Тромби постійно утворюються в кров’яному руслі судин.

5. В утворенні тромбів бере участь білок фібриноген.

6. Для зсідання крові потрібен кальцій.

7. У крові здорової людини завжди є фермент тромбопластин.

8. У хворих на гемофілію підвищена здатність крові до зсідання.

9. Гемофілія успадковується.

10. Протромбін продукується печінкою.

11. Під дією гепарину зсідання крові посилюється.

12. Зсідання крові — захисна реакція організму.

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

так

ні

так

ні

так

так

ні

ні

так

так

ні

так

 

 

2.2. Конкурс сенканів на тему «Тромбоцити».

2.3. «Мозковий штурм».

— Якщо кров налити в пробірку та залишити на декілька годин при кімнатній температурі, вона розділиться на три шари: нижній червоний, що містить еритроцити, середній білий — лейкоцити та верхній солом’яно-жовтий — плазма. Чому ми не зможемо знайти в пробірці тромбоцити?

2.4. Закінчення схеми.

2.5.           «Розумний куб».

Запитання на гранях куба:

1.   Яку будову мають тромбоцити?

2.   Яку функцію виконують тромбоцити?

3.   Що таке зсідання крові?

4.   Скільки етапів має процес зсідання крові?

5.   Що таке гемофілія?

6.   Чому в здорової людини не відбувається утворення тромбів усередині судин?

  • 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Вивчаючи морських зірок і дрібних рачків-дафній, І. Мечников звернув увагу на те, що в їхніх організмах є маленькі клітини, здатні рухатися. Учений дуже ними зацікавився і почав вивчати їхнє значення для організму. Він вводив у тіло морської зірки шпичку троянди, у тіло дафнії поміщав спори грибка і спостерігав, спостерігав, спостерігав... Численні рухливі клітини скупчувалися в місцях поранення, оточуючи ці чужорідні об’єкти, і намагалися їх знищити. Отже, ці клітини захищають організм. Подальші дослідження виявили існування подібних клітин у крові людей та інших тварин.

— Які клітини побачив І. Мечников? (Лейкоцити.)

Рухливі клітини крові, які тоді назвали лейкоцитами, є захисними клітинами, здатними знищувати шкідливі віруси та бактерії. І. Мечников писав: «Хвороба — це битва в людському організмі між двома великими юрбами: незліченною зграєю мікробів — збудників хвороби і такою ж юрбою рухливих клітин крові — лейкоцитів...». Отже сьогодні на уроці ми розгадаємо таємниці лейкоцитів.

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

4.  Засвоєння нового матеріалу

1.   Будова й функція лейкоцитів.

  • Слово вчителя

Отже, сьогодні ми вивчаємо будову й функції третьої групи формених елементів — лейкоцитів.

  • Самостійна робота з підручником

Знайти відповіді на запитання.

1.   Які особливості будови лейкоцитів (забарвлення, форма, наявність ядра, кількість у 1 мм3 крові, місце утворення, місце відмирання)?

2.   Які функції лейкоцитів?

Очікувані відповіді учнів

Лейкоцити — безбарвні ядерні клітини крові, які виконують захисні функції, забезпечуючи імунні реакції організму. Лейкоцити, або білі кров’яні тільця, здатні до активного амебоїдного руху. У 1 мм3 крові нараховується 6–8 тисяч лейкоцитів. Найменше лейкоцитів уранці, найбільше — опівдні. Зменшення кількості до 500 у 1 мм3 веде до смерті. Тривалість життя більшості форм лейкоцитів від 2–4 днів до декількох років. Утворюються лейкоцити в червоному кістковому мозку, селезінці й лімфатичних вузлах.

Кількість лейкоцитів у крові може змінюватися. Після прийняття їжі, важкої м’язової роботи вміст цих клітин у крові збільшується. Особливо багато лейкоцитів з’являється в крові при запальних процесах.

  • Заповнення таблиці

Характеристика лейкоцитів

Назва форменого елемента

лейкоцит

Забарвлення

безбарвні

Форма

непостійна

Наявність ядра

є

Кількість у 1 мм3 крові

6–8 тисяч

Місце утворення

червоний кістковий мозок, селезінка, лімфатичні вузли

Місце руйнування

селезінка та місця запалення

Час існування

від 2–4 діб до декількох років

Основні функції

захист організму від мікроорганізмів, чужорідних білків сторонніх тіл, які проникають у кров і тканини

 

  • Це цікаво

•    У новонародженого лейкоцитів значно більше, ніж у дорослої людини (до 20 000 у 1 мм3 крові). У першу добу життя кількість лейкоцитів зростає (відбувається розсмоктування продуктів розпаду тканин дитини, тканинних крововиливів, можливих під час пологів) до 30 000 у 1 мм3 крові, а з другої доби кількість зменшується до 12 000.

 

  • Розповідь учителя
  • При розгляданні в мікроскоп мазка пофарбованої крові можна помітити, що лейкоцити мають різноманітну форму 5.      Узагальнення і закріплення знань

5.1. Вправа «Установи відповідність».

Установіть відповідність між форменими елементами крові та їхніми характеристиками.

Формені елементи крові

Характеристики

1  Тромбоцити

2  Лейкоцити

3  Еритроцити

А Безбарвні клітини крові, які не мають ядра і постійної форми

Б  Червоні, без’ядерні клітини крові, які мають двоввігнуту форму

В Безбарвні, без’ядерні, округлої або овальної форми пластинки

Г  Безбарвні, ядерні клітини крові, які не мають постійної форми

 

 

Відповідь: 1 — В, 2 — Г, 3 — Б.

5.2. «Мозковий штурм».

— Чому саме показники крові в першу чергу цікавлять лікаря при визначенні захворювання?

5.3. Вправа «Знайди помилку».

  • 6. Підбиття підсумків уроку
  • 7. Домашнє завдання

Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення на тему «ВІЛ — вірус, дія якого спрямована проти імунної системи».

Категорія: Біологія 9 клас | Додав: uthitel (03.10.2014)
Переглядів: 2609 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: