Урок № 18 Склад і функції крові - Біологія 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 9 клас

Урок № 18 Склад і функції крові

Урок № 18

Склад і функції крові

Лабораторна робота № 3. Мікроскопічна будова крові людини

Мета уроку: сформувати в учнів знання про склад крові — плазму та формені елементи; установити функції крові; дослідити мікроскопічну будову крові людини; формувати вміння і навички складати опорні конспекти та схеми; удосконалювати вміння і навички роботи з мікроскопом та мікропрепаратами; виховувати працелюбність, старанність, культуру спілкування.

Очікувані результати: учні називають склад та функції крові; учні розпізнають клітини крові на малюнках та мікропрепаратах; учні характеризують плазму крові; учні спостерігають та описують мікроскопічну будову крові людини.

Обладнання: _______ ______________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

  • 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  • 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. «Закінчи речення».

Кров, лімфа, тканинна рідина утворюють ... (внутрішнє рідке середовище організму).

Обмін речовин між клітинами і внутрішнім середовищем відбувається завдяки ... (осмосу та дифузії).

Важливою рисою внутрішнього середовища є ... (відносна сталість його складу, фізичних та хімічних властивостей).

Кров і лімфу відносять до ... (сполучної) тканини.

Лімфа формується з ... (тканинної рідини).

Тканинна рідина утворюється з ... (плазми крові).

2.2. Вправа «Тести для друга».

2.3. «Термінологічне лото».

  • 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Мефістофель, пропонуючи Фаусту підписати угоду з «нечистою силою», говорив: «Кров, слід знати, особливий сік». У цих словах відбиваються містичні вірування у кров як у щось таємниче.

За кров’ю визнавалася могутня й виключна сила: кров’ю скріплялися священні клятви; жерці примушували дерев’яних ідолів «плакати кров’ю»; давні греки приносили кров у жертву своїм богам. Римські імператори приймали ванни з крові молодих тварин, щоб повернути собі молодість. В Україні навесні робили хворим кровопускання, щоб омолодити організм.

Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він уважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа.

Дійсно, кров — найдивовижніша тканина нашого організму. Рухливість крові — найважливіша умова життя організму. Як не можна уявити собі державу без транспортних мереж зв’язку, так не можна уявити існування людини або тварини без руху крові судинами, коли в усі органи й тканини розносяться кисень, вода, білки та інші речовини.

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

  • 4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Склад крові. (Пояснення вчителя, заповнення таблиці, розв’язування біологічної задачі.)

2. Функції крові. (Розповідь учителя, бесіда, складання опорного конспекту.)

  • 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Лабораторна робота № 3. Мікроскопічна будова крові людини.

1) Інструктаж із правил безпеки учнів, інструкція № ______.

2) Виконання лабораторної роботи (згідно з інструкційною карткою).

5.2. Розв’язування задачі.

Визначте, скільки літрів крові міститься в організмі людини, маса якої 47 кг, якщо відомо, що на частку крові припадає 7,7 % маси тіла, а густина тіла становить 1,06 г/см3.

Розв’язання:

1. Знаходимо масу крові (складаємо пропорцію):

47 кг — 100 %

х кг — 7,7 %

х = 3,62 кг = 3620 г

2. Знаходимо об’єм крові, використовуючи формулу:

V = 3620 : 1,06 = 3415 см3 = 3,4 л

Відповідь: 3,4 л крові.

5.3 Фронтальна бесіда.

1. Назвіть основні компоненти крові.

2. Які речовини входять до складу плазми крові?

3. Назвіть формені елементи крові.

4. Що таке фізіологічний розчин?

5. Де використовується фізіологічний розчин?

  • 6. Підбиття підсумків уроку
  • 7. Домашнє завдання

Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення за темами «Донорство», «Що таке резус-конфлікт?».

Категорія: Біологія 9 клас | Додав: uthitel (03.10.2014)
Переглядів: 1881 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: