Урок № 17 Внутрішнє рідке середовище організму людини - Біологія 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 9 клас

Урок № 17 Внутрішнє рідке середовище організму людини

 

Урок № 17

Внутрішнє рідке середовище організму людини

Мета уроку: сформувати в учнів знання про внутрішнє рідке середовище організму, його роль у життєдіяльності організму; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; формувати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання; удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.

Очікувані результати: учні обґрунтовують роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; учні пояснюють значення лімфи, тканинної рідини, крові; учні пояснюють поняття «гомеостаз».

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

  • 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.

  • 2. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Будь-який організм — одноклітинний або багатоклітинний — потребує певних умов існування. Ці умови забезпечує організмам те середовище, до якого вони пристосувалися в ході еволюційного розвитку.

Існують багато доказів на користь того, що перші організми жили в морі. З морської води вони черпали поживні речовини та кисень і туди ж виділяли кінцеві продукти обміну. Безмежність морських просторів забезпечувала стале необмежене джерело необхідних речовин, а токсичні кінцеві продукти обміну розбавлялися у морській воді до дуже малих концентрацій. Океан забезпечував також майже сталу температуру і необхідну вологість. У міру ускладнення живих організмів частина їхніх клітин ізолювалася від зовнішнього середовища, захопивши із собою «частинку океану». Так частина зовнішнього середовища опинилась всередині організму, що дозволило багатьом організмам залишити водне середовище і почати жити на суходолі. «Маленьке море», ускладнюючись, поступово перетворилося на внутрішнє середовище організму.

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку

  • 3. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

— Які рідини в організмі людини ви знаєте?

— До якої групи тканин належать кров і лімфа?

— Чому вони належать до сполучної тканини?

  • 4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Внутрішнє рідке середовище організму, його склад. (Пояснення вчителя, складання опорної схеми.)

2. Функції рідин внутрішнього середовища організму людини. (Розповідь учителя, самостійна робота з підручником, заповнення таблиці.)

  • 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Вправа «Швидкі запитання».

(Учні відповідають швидко, не роздумуючи.)

1. Чим представлене внутрішнє середовище організму?

2. Що таке гомеостаз?

3. Що в організмі людини підтримується на відносно сталому рівні?

4. Завдяки яким органам (системам органів) ця сталість забезпечується й регулюється?

5. Яка складова частина внутрішнього середовища безпосередньо стикається з клітинами?

5.2. «Мозковий штурм».

— Чому внутрішнє середовище рідке?

— Якщо кров рухається по замкненій системі судин, то як саме вона транспортує поживні речовини та кисень до клітин і видаляє з них продукти життєдіяльності?

— Доведіть, що в основі взаємозв’язку між рідинами внутрішнього середовища лежать явища дифузії й осмосу.

— Поясніть висловлювання: «Бути інфузорією простіше, але ризиковано. Тому природа створила багатоклітинний організм і навіть людину...»

5.3. Розгадування кросворда та визначення терміна, закодованого в ньому.

  • 6. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...

— Урок важливий, тому що...

— Мені сподобалось...

— Мені не сподобалось...

  • Від наступного уроку я чекаю...
  • 7. Домашнє завдання

Індивідуальні та творчі завдання

1. Підібрати цікаві факти про кров.

2. Скласти п’ять тестових завдань формату А (завдання містять одну правильну відповідь).

 

Категорія: Біологія 9 клас | Додав: uthitel (03.10.2014)
Переглядів: 2455 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: