Урок № 15 Перша допомога при ушкодженні опорно-рухової системи - Біологія 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 9 клас

Урок № 15 Перша допомога при ушкодженні опорно-рухової системи

Урок № 15

Перша допомога при ушкодженні опорно-рухової системи

Практична робота № 1. Будова суглобів, допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи

Мета уроку: сформувати в учнів практичні вміння для надання першої допомоги під час ушкоджень опорно-рухової системи; розвивати вміння аналізувати, співпрацювати, узагальнювати; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати потребу у здоровому способі життя.

Очікувані результати: учні називають типи з’єднання кісток; учні застосовують знання про особливості опорно-рухової системи для попередження травм і захворювань; для надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи.

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: урок формування умінь та навичок.

  • 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  • 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. «Вірю — не вірю».

 

2.2. «Творча лабораторія» (робота у творчих групах).

Спортсмен кидає ядро. Які м’язи виконують під час кидання ядра статичну роботу, а які — динамічну?

(Динамічну роботу виконують м’язи плечового пояса та вільної верхньої кінцівки, статичну — м’язи нижньої кінцівки.)

— Прийом дітей у більшість спортивних секцій зазвичай проводять у 7-10 років. Чи знаєте ви види спорту, заняття якими починаються значно пізніше? Із чим це пов’язано?

(Це секції важкої атлетики. Підіймання важких речей у ранньому віці провокує затримку розвитку скелета та м’язів.)

— Кілька років тому в газетах було надруковано повідомлення про семирічного хлопчика, який установив рекорд із кількості віджимань від полу (близько 5000 разів). Дитина росте та займається гімнастикою, але побити свій рекорд їй не вдається. Чому?

(Сила м’язів зумовлена їхньої товщиною. Тренування збільшує силу м’язів. Щоб хлопчик зміг побити свій рекорд, йому треба займатися силовими видами спорту. Але ці заняття можна розпочинати лише у 14-15 років, тому що такі заняття в ранньому віці провокують затримку розвитку скелета та м’язів.)

— Після тривалої хвороби, коли людина довгий час лежить, її знову вчать ходити. Із чим це пов’язано?

(Під час тривалої хвороби в людини, що довгий час лежить, відбувається порушення координації рухів унаслідок часткової втрати навичок прямоходіння. Відбувається зниження тонусу м’язів.)

2.3. Вправа «Мозковий штурм».

  • 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Під час виконання фізичної роботи і занять спортом, побутової діяльності часто виникають ситуації, які змушують робити різкі, не завжди скоординовані рухи. При цьому інколи ушкоджується опорно-руховий апарат. Найчастіше трапляються такі ушкодження, як розтяги, удари, вивихи, переломи кісток різних відділів скелета. Щоб зберегти життя потерпілому, важливо вміти вчасно надати йому першу допомогу. Такими навичками має володіти кожна людина.

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

  • 4. Засвоєння нового матеріалу
  • 4.  Засвоєння нового матеріалу

1.   Ушкодження опорно-рухової системи.

Розповідь учителя

До пошкоджень опорно-рухового апарату людини належать:

•     Вивихи

•     Розтяги (розтягнення)

•     Удари

•     Переломи (закриті, відкриті)

Після будь-якого ушкодження потерпілому необхідно надати першу долікарську допомогу.

Перша долікарська допомога — це комплекс екстрених заходів, що проводяться хворому або постраждалому на місці події або в період доставки його до медичної установи.

Спочатку ми розглянемо причини та наслідки розтягнення зв’язок. Розтягнення зв’язок відбувається, коли кістка виходить за межі звичайної амплітуди руху. Надмірне навантаження на суглоб може привести до повного розриву зв’язок і вивиху кістки. При цьому не виключена можливість перелому кістки. При легких розтягах зв’язок загоювання зазвичай відбувається досить швидко. Постраждалий може протягом короткого часу відчувати біль, але скоро зможе відновити фізичну активність при незначній болючості або повній її відсутності. Тому люди часто не звертають ніякої уваги на подібну подію і, у результаті, суглоб може бути травмований повторно. Тяжкі форми розтягу звичайно викликають сильний біль при незначному русі суглоба. Найбільш поширеними є розтяги зв’язок гомілкового й колінного суглобів, пальців і зап’ястя.

Іноді розтяг зв’язок може мати більш серйозні функціональні наслідки. Суглоб після розтягнення або розриву зв’язок може стати менш стійким, що підвищує імовірність повторної травми.

Бесіда з учнями

•     Що таке удар?

(Удар — це ушкодження м’яких тканин.)

•     Які характерні ознаки удару?

(Учитель вислуховує відповіді учнів та узагальнює їх.)

Ознаки удару:

— біль;

— травматичний набряк тканин;

— синець;

— підвищення температури та порушення функцій;

— крововиливи.

•     Пригадайте, що таке вивих.

(Це зміщення кісток, при якому суглобова головка виходить із суглобової западини.)

•     Які характерні ознаки вивиху?

(Учитель вислуховує відповіді учнів та узагальнює їх.)

Характерні ознаки вивихів:

•     порушення звичних обрисів суглоба;

•     виступання кістки на новому місці — іноді цю кістку видно через шкіру.

Доповнення вчителя

Вивих є досить складним видом пошкодження, оскільки при цьому порушується не лише суглобний мішок, а й зв’язки, судини, а іноді й нерви.

•    Що таке перелом?

(Перелом — це порушення цілісності кісток за певних умов.)

•    За якими ознаками можна встановити перелом кісток кінцівки?

(Учитель вислуховує відповіді учнів та узагальнює їх.)

До ознак перелому кісток кінцівки належать:

— різкий біль при обмацуванні місця перелому, при спробі зробити рух або спертися на пошкоджену руку або ногу;

— припухлість або крововилив на місці передбачуваного перелому;

— неправильна, незвичайна форма кінцівки (вона вкорочена або зігнута в такому місці, де немає суглоба);

— рухливість, кісткове похрустування в місці перелому.

•    Чим відрізняється закритий перелом від відкритого?

(Перелом кістки з порушенням цілості шкіри, м’язів, кровоносних судин та нервів називається відкритим, без пошкодження — закритим. Відкритий перелом небезпечний кровотечею та проникненням мікробів у глибину рани.)

Розповідь учителя

Надавати допомогу пораненому з переломами кісток, а також переносити або відтягувати його необхідно обережно, адже гострі кісткові уламки можуть пошкодити кровоносні судини й викликати сильну кровотечу або проткнути шкіру, перетворивши закритий перелом на відкритий (більш важкий). Крім того, різкий біль при необережному перенесення (евакуації) може викликати шок у пораненого.

  • 5. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

5.1. Виконання практичної частини роботи.

Практична робота № 1. Будова суглобів, допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи.

1)  Інструктаж із техніки безпеки учнів, інструкція № _____.

2)  Виконання практичної роботи (згідно з інструкційною карткою).

5.2. Звіт про виконання роботи.

  • 6. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підбивають підсумки уроку, вказують види ушкодження опорно-рухової системи, ознаки ушкодження та надання першої домедичної допомоги.

Учитель проводить оцінювання.

  • 7. Домашнє завдання

6.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________.

Зошит _________________________________________________.

6.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготуватися до узагальнюючого уроку з теми «Опора і рух».

 

Категорія: Біологія 9 клас | Додав: uthitel (03.10.2014)
Переглядів: 3790 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: