Урок № 11 Розвиток кісток. Сполучення кісток - Біологія 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 9 клас

Урок № 11 Розвиток кісток. Сполучення кісток

Урок № 11

Розвиток кісток. Сполучення кісток

Мета уроку: схарактеризувати ріст і вікові зміни кісток; розглянути типи з’єднання кісток, типи суглобів; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; формувати вміння працювати в групах; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; формувати повагу до життя як найвищої цінності.

Очікувані результати: учні називають типи з’єднання кісток; учні характеризують будову і ріст, вікові зміни у складі кісток, типи суглобів.

Обладнання: ______ _______________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

  • 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  • 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота за картками.

2.2. Тестові завдання на визначення однієї правильної відповіді.

1. До системи органів опори і руху належать:

А  скелет, зв’язки, суглоби і м’язи

Б  скелет, зв’язки, суглоби і судини

В  скелет, зв’язки, м’язи і нерви

Г  правильна відповідь відсутня

2. Остеоцити — це клітини:

А  кісткової тканини  

Б  хрящової тканини  

В  м’язової тканини

Г  зв’язки

3. До складу кісткової тканини входять:

А  органічні речовини (30 %), неорганічні речовини (60 %), вода (10 %)

Б  органічні речовини (60 %), неорганічні речовини (30 %), вода (10 %)

В  органічні речовини (10 %), неорганічні речовини (60 %), вода (30 %)

Г  органічні речовини (30 %), неорганічні речовини (10 %), вода (60 %)

4. Основна органічна речовина кісток:

А  осеїн                         

Б  колаген                    

В  актин

Г  міозин

5. Елементи, вміст яких є найбільшим у мінеральних речовинах, що входять до складу кісток:

А  Кобальт і Ферум     

Б  Магній і Алюміній

В  Кальцій і Фосфор

Г  Кальцій і Ферум

6. До довгих кісток належить:

А  тазова кістка           

Б  скронева кістка       

В  хребці

Г  плечова кістка

7. Хондроцити — це клітини:

А  кісткової тканини  

Б  хрящової тканини  

В  м’язової тканини

Г  жовтого кісткового мозку

8. Широкі кістки побудовані переважно з:

А  компактної речовини

Б  жовтого кісткового мозку                                     

В  хрящової тканини

Г  губчастої речовини

2.3. Перевірка сенканів на теми «Кістка», «Хрящ» (індивідуальне домашнє завдання).

2.4. Вправа «Цікаві запитання».

2.5. Гра «Хрестики — нулики».

  • 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Скелет новонародженого містить близько 270 кісток; у дорослої людини кількість кісток зменшується приблизно до 206 — за рахунок зрощення ряду дрібних кісток. Щоб скелет людини працював злагоджено, кістки мають надійно з’єднуватись між собою. Одне з питань, яке ми розглянемо сьогодні на уроці, — це типи з’єднання кісток.

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

  • 4. Засвоєння нового матеріалу

4.  Засвоєння нового матеріалу

1.   Ріст кісток.

Розповідь учителя

У новонародженої дитини скелет складається переважно із хрящів. Окостеніння хрящів відбувається впродовж усього періоду розвитку організму й завершується у віці 2024 роки.

Самостійна робота з підручником

Запитання для опрацювання

•     Як відбувається ріст кісток у довжину та ширину?

•     Як регулюється ріст кісток у період розвитку організму?

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Доповнення вчителя

Якщо гормону росту в молодому віці виділяється більше норми — розвивається гігантизм, якщо менше норми — карликовість (діти відстають у рості від однолітків, але зберігаються пропорції тіла та психічний розвиток). Значне виділення гормону росту в дорослих спричинює поновлення росту тільки деяких частин тіла: руки, ноги, носа, язика, щелеп (розвивається акромегалія).

Повідомлення учня

Особливості росту та розвитку кісток

На будові кістки позначається професія людини. Відповідно до професії пластинки губчастої речовини кісток розташовуються в таких напрямах, які найкраще забезпечують міцність їх на стиснення й розтягнення. На поверхні кістки в людей, зайнятих спортом і фізичною працею, утворюються потовщення в місцях прикріплення м’язів, які частіше, ніж інші ділянки кістки, витримують велике навантаження.

У похилому віці виникає остеопороз кісток, унаслідок чого між пластинками губчастої речовини утворюються значні порожнини. При цьому змінюється хімічний склад кістки: відбувається перерозподіл органічних і неорганічних речовин.

Кістки мають великі регенеративні можливості, й чим молодший організм, тим вони більші. При переломах кісток регенерація відбувається за рахунок розмноження остеобластів. Спочатку на місці перелому утворюється кістковий мозоль, який пізніше осифікується, і на його місці утворюється плоский шов.

Інтенсивність росту й розвитку кісток залежить від механічних навантажень на них і харчування. У місцях, де на кістки більший тиск, швидше відбуваються процеси окостеніння. Наприклад, окостеніння кісток нижньої кінцівки здійснюється швидше, ніж верхньої. Причому в тих кістках, де механічні навантаження ритмічні й рівень їх оптимальний, окостеніння відбувається швидше. Надмірні навантаження гальмують ріст кісток. Фізичні вправи, особливо стрибкові, на розтягування, прискорюють ріст кісток, оскільки при цьому їхня щільна речовина потовщується, а в губчастій стає більше комірок.

Додатковий матеріал для вчителя

Особливості кісток новонародженого:

1)   більша кількість хрящової тканини;

2)   більша товщина окістя;

3)   багата судинна сітка;

4)   невеликий діаметр колагенових волокон;

5)   високий вміст води (~65 %);

6)   мала кількість неорганічних речовин (1/2 її сухої маси);

7)   кістки менш щільні, більш пористі, пружні; еластичні й гнучкі;

8)   кісткова система має волокнисто-пучкову будову.

2.   Сполучення кісток.

Розповідь учителя

У скелеті всі кістки з’єднуються між собою різними способами залежно від ролі певної кістки чи групи кісток. Виділяють такі типи з’єднань:

•    Нерухомі

•    Рухомі

•    Напіврухомі

Самостійна робота в групах

Завдання групам

1 група — Які особливості нерухомого з’єднання кісток?

2 група — Які особливості рухомого з’єднання кісток?

3 група — Які особливості напіврухомого з’єднання кісток?

Результати опрацювання груп

•    Нерухоме з’єднання кісток утворюється за допомогою їх зростання (тазові кістки). З’єднання, коли виступи однієї кістки входять у відповідні заглибини іншої, називаються швами (кістки черепа).

•    Напіврухоме з’єднання утворюється хрящовими проміжками (ребра з грудною кісткою, хребці хребта людини між собою, за винятком крижових, у новонароджених кістки черепа з’єднуються напіврухомо).

•    Рухоме з’єднання кісток — це суглоб. Приклади суглобів: ліктьові, колінні, плечові, кульшові.

Розповідь учителя з використанням таблиці «Типи з’єднання кісток. Будова суглоба» або спроектованого зображення на екрані

Суглоб утворений: суглобовою порожниною; суглобовими поверхнями двох кісток (суглобові голівка та западина); хрящами, що вкривають суглобові поверхні; суглобовою сумкою, що складається із щільної сполучної тканини й є продовженням окістя. Суглобова порожнина виділяється умовно, оскільки вона заповнена рідиною.

Запитання до учнів

•    Пригадайте, які хрящі покривають суглобові голівку та западини. (Гіаліновий хрящ.)

•    Яке значення має цей хрящ у функціонуванні суглоба? (Зменшує тертя між кістками й полегшує рухи.)

•    Навіщо потрібна рідина в суглобовій сумці? (Вона діє як мастило, зменшує тертя в суглобах.)

Розповідь учителя

Суглоби поділяються на типи залежно від їх будови та функцій:

а)   за формою та розмірами суглобових поверхонь суглоби поділяють, порівнюючи їх із геометричними фігурами:

б)   залежно від здійснення рухів в одному чи кількох напрямках:

5.1. Вправа «Знайди помилки».

5.2. Заповнення таблиці, використання наведених прикладів з’єднань.

5.3. Фронтальна бесіда.

  • 6. Підбиття підсумків уроку
  • 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник ____________________________________________.

Зошит ________________________________________________.

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення про вікові особливості скелета людини.

Категорія: Біологія 9 клас | Додав: uthitel (03.10.2014)
Переглядів: 1904 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: