Загальна характеристика класу Плазуни - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Загальна характеристика класу Плазуни

Клас 8 Тема. Загальна характеристика плазунів

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Мета: сформувати в учнів знання про клас Плазуни;
розкрити особливості будови та життєдіяльності представників
цього класу у зв’язку з умовами життя; скласти загальну характеристику класу;
продовжити формувати вміння порівнювати і робити висновки;
формувати інтерес до предмета; розвивати логічне мислення,
спостережливість, творчість; виховувати любов до всього живого і
бережливого ставлення до тварин.

Основні поняття та терміни: плазуни, автотомія, регенерація

Обладнання: презентація «Загальна характеристика плазунів», систематичні одиниці,
роздатковий матеріал

Методи, форми та конкретні прийоми навчання:

І. Інформаційно-рецептивний: - словесний (розповідь, бесіда, пояснення, робота учнів

з підручником); - наочний (таблиця);

ІІ. Репродуктивний: - робота з опорним конспектом;

ІІІ. Проблемно-пошуковий: - проблемний виклад знань, пошукова діяльність учнів,
розв’язання проблемних завдань, постановка проблемних запитань.

Використані технології: особистісно – орієнтованого навчання, проблемного навчання ,
критичного мислення, інтерактивного навчання

Зміст

І.Організація класу (емоційне налаштування учнів)

- Дуже приємно бачити, що у вас гарний настрій, сподіваюсь, що він не залишить
вас упродовж усього уроку. - Девізом нашого уроку «Почую – не забуду,
побачу – запам’ятаю, зроблю – зрозумію»
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань учнів.
- І для того, щоб не забути, запам’ятати та зрозуміти, давайте з вами повторимо:

- Яку тему ми закінчили вивчати на минулому уроці?

Біологічна розминка (експрес – опитування) 

1.Назвіть предків земноводних
2. Чому земноводних називають холоднокровними?
3. Де живуть дорослі особини земноводних?
4. Які покриви має жаба озерна?
5. Де відбувається розмноження та розвиток земноводних?
6. Дайте визначення заціпеніння – це……
7. Як називається третій етап розвитку жаби?
8. Назвіть представників земноводних
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та мети уроку. завдання «Зашифроване слово»
(За технологією проблемного навчання, створення проблемної ситуації)
Для того, щоб з’ясувати тему сьогоднішнього уроку,
треба вибрати з кожного рядка літери, які зустрічаються лише один раз.
Н Р О А Р П Н А О Р П А Р П Н А Л Н А О Н Р П Н Р
О П П Н О З А О П Н А Н У З Р О Н Р О З П З А О
Н З А П О З О Р З О П И Р П Відповідь: ПЛАЗУНИ.
Жодні тварини не оповиті таємницею так, як плазуни, або рептилії.
Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів,
приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злими,
лютими зміями та драконами люди населяли свої казки,
легенди та повір’я. Згадаймо біблійного змія, який спокусив Єву
скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему.
Медуза Горгона, у якої замість волосся були на голові змії,
перетворювала всіх на каміння своїм поглядом. А грецький бог
лікування Асклепій (у римлян –Ескулап) зображався з жезлом, палицею,
обвитою змією. Згідно легенді зміям відомі цілющі властивості різних рослин.
І Асклепій перетворювався на змію, щоб здобути ці знання.
В чому ж річ, що ж породило такі дивовижні асоціації в людській уяві?
Які вони, ці легендарні тварини, як пристосувалися до середовища життя,
яку мають будову та наскільки різноманітні? На ці та інші питання дамо відповідь,
вивчаючи тему «Клас Плазуни».
ІV. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
- Запишіть число, класна робота.
Тема уроку: клас Плазуни. Давайте з вами складемо план нашого уроку.
Всім нам відомі слова «Не скласти плану, значить, запланувати власну поразку»
(план на дошці) Традиційно, вивчення нового представника тваринного світу
ми розпочинаємо з визначення місця яке він займає в системі органічного світу.
Але перед виконанням завдання давайте повторимо що ж таке систематика,
та які є систематичні одиниці.
– Отже, систематика – це…… Систематичні одиниці: …………,……
Робота біля дошки гра «Біологічне лото» 4 учня
- На дошці праворуч написані назви таксономічних одиниць.
Завдання учнів – розмістити їх правильно, з поясненням.
Місце плазунів в системі органічного світу ІМПЕРІЯ Клітинні
форми життя живі організми, тіло яких складається з кліт.
НАДЦАРСТВО Еукаріоти ЦАРСТВО Тварини ПІДЦАРСТВО
Багатоклітинні ТИП Хордові ПІДТИП Черепні. Хребетні НАДКЛАС
Чотириногі КЛАС Плазуни Історична довідка Близько 300 млн. років тому
на Землі з’явились перші земноводні. З появою сухого клімату,
нащадки перших земноводних почали розвиватися в двох напрямках.
Одні так і залишилися біля води й перетворилися на сучасних земноводних.
Інші, навпаки, поступово пристосувалися до сухого клімату й перетворилися на плазунів. В мезозойську еру плазуни неподільно панували на суші, в повітрі і навіть у воді. Не випадково цю еру називають віком ящерів. Особливо характерна для того часу поява велетенських плазунів. Наприклад, деякі динозаври досягали довжини 30 метрів. І маси тіла до 50 т. Це були найбільші з усіх наземних хребетних, які будь-коли існували на Землі. Такі гіганти були змушені знову повернутися до напівводного способу життя: у воді їхнє тіло ставало легшим. Вони бродили по мілких місцях і живилися прибережними рослинами і водоростями дістаючи їх завдяки своїй довгій шиї. Це наприклад - бронтозаври. Але 70-90 млн. років тому клімат на більшій частині Землі різко змінився, став холодним. Це й спричинило до того, що більшість плазунів, насамперед усі гігантські форми, вимерли: адже вони не змогли сховатися від холоду. До нашого часу збереглося не багато плазунів: черепахи, крокодили, ящірки і змії. Їх налічується близько 6000 видів. Незважаючи на таку кількість представники цього класу мають ряд ознак які характерні для більшості представників класу. Які ж це ознаки ви дізнаєтесь опрацювавши матеріал, сторінка 160 (учні називають, записуємо) - Холоднокровні тварини, тобто температура їхніх тіл залежить від температури навколишнього середовища; - Чотириногі хребетні тварини; - Шкіра суха і вкрита роговими лусками; - Розвиток та розмноження відбувається на суходолі. Особливості будови та спосіб життя плазунів ми з вами розглянемо на прикладі ящірки прудкої. Ящірка прудка поширена на ділянках суходолу, куди потрапляють проміння сонця. Схованками для ящірок є нірки, які вони здатні рити самі, але частіше використовують старі нірки мишей та інших гризунів. Ящірка веде денний спосіб життя. Залишає схованку, коли сходить сонце, гріється біля її виходу. Проблемне питання - Поміркуйте, чому ящірка, спочатку гріється, а потім йде на полювання? Живиться ящірка червами, павуками, гусінню, жуками, тощо. Вона дуже рухлива, швидко змінює напрямок руху, добре лазить по деревах, кущах, здатна плавати і навіть пірнати. Будова тіла: Тіло ящірки складається з голови, шиї, тулуба, хвоста та кінцівок. - Поміркуйте, чим будова тіла ящірки відрізняється від будови тіла жаби? На голові: очі, повіки, ніздрі Тулуб: стрункий і гнучкий, закінчується довгим хвостом. - З дитинства нам відома загадка, маленька, легенька, за хвіст не піднімеш? На основі яких даних була складена ця загадка? - Звісно, якщо схопити ящірку за хвіст, то вона його відкине. Це самокаліцтво, що дістало назву автотомія. Робота з терміном Автотомія (з яких двох слів складається термін автотомія) Авто Томія Само Відсікання Завдяки такій властивості ящірка може врятуватися від ворога. Відпадання хвоста — рефлекторна відповідь на біль. При цьому хвіст переламується посередині одного з хребців. М'язи навколо рани скорочуються, і кровотечі не буває. Пізніше хвіст знову відростає, тобто регенерує. Нам вже з вами відоме поняття регенерація. Давайте пригадаємо: Регенерація Відродження, відновлення втрачених органів та тканин Покриви У зв'язку з життям на суші дуже змінилася шкіра плазунів, яка захищає тіло від випаровування. Шкірних залоз у плазунів майже немає, тому шкіра у них суха. Плазуни менше залежать від вологи, ніж земноводні. Верхній шар їхньої шкіри зроговів, у шкірі розвинулися лусочки, пластинки, щитки, тому шкірне дихання для плазунів не властиве. Щороку ящірка линяє: замінює старий покрив на новий. Стара шкіра, що спадає з тіла, має вигляд сухої плівки. -Система внутрішніх органів земноводних, ми з вами вивчимо працюючи в групах. «Навчаючи – вчуся» (Учні повинні підготуватися до передачі інформації в доступній формі, коротко, чітко, за допомогою ключових слів І група особливості травної та видільної системи ІІ група дихальна та кровоносна ІІІ група нервова, статева система 

V. Осмислення матеріалу. Складання Т- схеми до уроку Я знав Я дізнався 

VI. Узагальнення й систематизація знань. Визначити “Хто є хто?” Вчитель зачитує перелік тверджень про будову земноводних і плазунів, а ви повинні записати номери тверджень у відповідну колонку. 
ЗЕМНОВОДНІ П Л А З У Н И 2, 4, 6, 8,15 1, 3, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13,14 
1. Шкіра суха, без залоз. 
2. Шкіра волога, є залози. 
3. Рогові луски на шкірі.
4. Шкіра в багатьох видів виділяє отруту.
5. Зуби для захоплення та утримання здобичі. 
6. Слина служить лише для змочування. 
7. У всіх представників серце трикамерне. 
8. Дихання –і шкірне і легеневе. 
9. Органи дихання представлені гортанню та трахеєю 
10. Очі мають м’язи 
11. Смак визначає Якобсонів орган 
12. Яйця без щільних оболонок. 
13. Яйця містять великий запас поживних речовин (жовток). 
14. Розмноження на суші.
15. Розмноження у воді.
VII. Підведення підсумків уроку.
Складіть вірш (сенкан) про плазунів за такою схемою:
Плазуни _________, ___________ (два прикметники)
_________, _______, _________ (три дієслова)
_______ ________ _______ ______ (речення з 4 слів)
______________________ (синонім «Плазуни) Зачитування (2 – 3 учня)
VIII. Повідомлення домашнього завдання. Все має свій початок і кінець...
Підходить до завершення і наш урок. ч/п П40, сторінка 164 «перевір себе»
1 – 6. Підготувати інформацію про різноманітність плазунів:
І ряд – Черепахи, ІІ ряд – Крокодили, ІІІ ряд - Лускаті
Зразок опорного конспекту
Дата ______________. Класна робота. Тема. Клас ____________________
1. Місце плазунів в системі органічного світу
2. Виникнення плазунів Близько 300 млн. років тому на Землі з’явились
перші земноводні.
З появою __________клімату, нащадки перших земноводних почали
розвиватися в двох напрямках:
І. Одні так і залишилися біля _____й перетворилися на сучасних земноводних.
ІІ. навпаки, поступово пристосувалися до сухого клімату й перетворилися на ______
В ___ еру плазуни неподільно панували на ____, в _____
і навіть у ____.
Але 70-90 млн. років тому клімат на більшій частині Землі
різко змінився, став ____.
Це й спричинило до того, що більшість плазунів, насамперед
усі гігантські форми, вимерли: адже вони не змогли сховатися від холоду.
До нашого часу збереглося не багато плазунів: черепахи, крокодили, ящірки і змії.
3.Ознаки плазунів ______________________
4. Особливості будови та спосіб життя ящірки прудкої. Ящірка прудка поширена на ділянках суходолу, куди потрапляють проміння сонця.

Схованками для ящірок є ________

Ящірка веде _______спосіб життя. Живиться ящірка червами,
павуками, гусінню, жуками, тощо. Вона дуже _______________, швидко змінює напрямок руху, добре ____________ по деревах, кущах, здатна _________________ і навіть пірнати. Тіло ящірки складається з голови, ___________, тулуба,______________ та кінцівок. Здатна до самокаліцтва (автоматія) та регенерації. 5. Система внутрішніх органів. Робота в групах І група Травна система представлена ротовою порожниною в якій містяться: __________, язик, ___________________ залози, шлунок, кишечник, який закінчується клоакою. Видільна система: ящірка має богоподібні _______________, від них відходять ____________________, які відкриваються в сечовий __________________, а з нього в ___________________. ІІ група Ящірка дихає за допомогою _____________. Повітря надходить завдяки звуженню та розширенню _______________________ м’язів. Органи дихання: гортань, ________________, яка розгалужується на ________ бронхи, а також ______________. Серце ящірки ____________________, два __________________ та ____ шлуночок. Артеріальна та _________________ кров змішуються. Уповільнюється _________________ речовин, що перешкоджає підтримувати ______ температуру тіла. ІІІ група Мозок складається з двох півкуль. Завдяки яким плазуни кмітливі тварини. Органи чуття: очі мають _____________, які переміщують кришталик. Він сприяє чіткому _________________. Орган смаку особливий. Якобсонів орган визначає __________________ та запах, а орган дотику – язик. Статеві органи самки пристосовані до продукування та __________________ яєць. Органи самців – _____________________ всередині них відбувається ______________________ сперматозоїдів. Запліднення внутрішнє. 6. Записати номери тверджень у відповідну колонку ЗЕМНОВОДНІ П Л А З У Н И 7.Складіть вірш (сенкан) про плазунів за такою схемою:
Плазуни _____________, ________________(два прикметники)
_______________, ____________, ________ (три дієслова) ______________________________________(речення з 4 слів)
Рептилії

Категорія: Біологія 8 клас | Додав: olja78 (15.06.2014) | Автор: Ткаченко Ольга Миколаївна E
Переглядів: 2454 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: