Урок № 60 Різноманітність ссавців - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Урок № 60 Різноманітність ссавців

Урок № 60

Різноманітність ссавців

Мета уроку: охарактеризувати найпоширеніші в Україні ряди плацентарних ссавців, вивчити їх різноманітність та пристосування до середовищ існування; розвивати логічне мислення, творчу активність, творчі здібності учнів; формувати вміння працювати в групах, уміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, таблицями, схемами; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні характеризують найпоширеніші в Україні ряди плацентарних ссавців; учні наводять приклади видів ссавців фауни України, ссавців, які поширені в їхньому регіоні; учні розпізнають ссавців найважливіших рядів.

Обладнання: ________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

n  1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n  2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.

2.2. «Так — ні».

1. У качкодзьоба плацента відсутня.

2. Яйцеклітина єхидни має мало поживних речовин.

3. Яйцекладні є холоднокровними тваринами.

4. Дитинчата сумчастих народжуються маленькими, безпорадними.

5. Сумчасті мають молочні залози із сосками.

6. Кенгуру — хижаки.

7. До сумчастих належать коала, опосум, кускус.

8. Єхидна народжує 1–2 дитинчат.

9. Температура тіла яйцекладних може змінюватися залежно від температури навколишнього середовища.

10. Яйцекладні мають клоаку.

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

так

ні

ні

так

так

ні

так

ні

так

так

 

 

2.3. Конкурс сенканів на теми «Качкодзьоб», «Єхидна».

2.5. «Узагальнити види ссавців».

1. Качкодзьоб, єхидна, проєхидна (Яйцекладні.)

2. Опосум, коала, кускус. (Сумчасті.)

3. Кит, хохуля, білка. (Плацентарні.)

2.6. Заповнити таблицю.

Спільні ознаки яйцекладних та

плазунів

ссавців

 

 

 

 

2.7. «Мозковий штурм».

— Чому коалу й собаку відносять до одного підкласу?

n  3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Відгадайте тварину за підказками.

Підказка 1

Живиться цей звірок переважно шкідливими комахами та слимаками, руйнує гнізда й винищує виводки гризунів, що завдають шкоди сільському й лісовому господарствам. У нашій країні їх живе два види: звичайний та вухатий. Найпоширенішим є звичайний. Його можна побачити на узліссях, у перелісках, порослих чагарями ярах та лісозахисних смугах. Сирих місць він уникає, а коли дощить, ховається в гнізді.

Підказка 2

Цей звірок досить близько підпускає до себе людину. Але зовсім не тому, що він такий хоробрий. Просто він недобачає, а більше покладається на нюх. Тож коли вітер дме у протилежний від нього бік, він не чує наближення людини чи тварини.

Підказка 3

Не тікає від ворогів, тому що має свій спосіб захисту: зачувши небезпеку, він згортається в клубок і виставляє свої гострі тверді голки. Спробуй-но підійти!

Відповідь: їжак.

Ця тварина належать до ряду Комахоїдні ссавці. Отже, сьогодні ми продовжуємо вивчати різноманітний світ ссавців.

Повідомлення теми уроку. Формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.

  • 4. Засвоєння нового матеріалу

Різноманітність ссавців

Розповідь учителя

До Вищих звірів, або Плацентарних, належить більшість сучасних ссавців.

Запитання до учнів:

— Чим плацентарні ссавці відрізняються від яйцекладних і сумчастих?

Очікувана відповідь учнів:

Це група живородних ссавців, які відрізняються від сумчастих відсутністю сумки й тим, що в самок під час вагітності в матці формується розвинена плацента.

Розповідь учителя

Сучасних плацентарних поділяють на 17 рядів. Найважливіші з них: Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Зайцеподібні, Китоподібні, Хижі, Ластоногі, Непарнокопитні, Парнокопитні й Примати.

Робота в групах

Завдання для груп:

— Схарактеризуйте ряди ссавців за планом:

1. Представники ряду.

2. Характерні ознаки.

3. Походження назви ряду.

І група — ряд Комахоїдні;

ІІ група — ряд Рукокрилі;

ІІІ група — ряд Гризуни;

IV група — ряд Зайцеподібні;

V група — ряд Китоподібні.

 

Учитель пропонує учням відгадати загадку:

Хто це землю вигортає,
Мов купини навертає?
То підземний хід
Риє, риє ... (кріт).

— А про яку тварину цей дитячий віршик?

***

Хтось принишк у кущиках —
Вигляда лиш носик.
Він сіренький, в колючках,
Маленького зросту.

Дивляться на мене
Очі-намистинки,
Блищать вони яскраво,
Неначе вуглинки.

У свою колючу шубку
Залюбки ховається,
А коли йому не страшно —
Хитро посміхається.

Носить яблучка червоні,
Ягідки, листочки,
А як вітер затріпоче —
Скрутиться клубочком.

(Л. Яцура)

Запитання до учнів:

— До якого ряду ссавців належать ці тварини? (Ряд Комахоїдні.)

Презентація І групи

Ряд Комахоїдні

Ряд Комахоїдні — невеликі за розміром тварини. Кінчик морди в них видовжений у так званий хоботок. Живляться переважно комахами (звідки й назва), хоча до раціону входять і молюски, черви та інші безхребетні тварини. Більшість комахоїдних ссавців вкриті густим хутром, деякі — голками. Хутро переважно коричнево-бурих або сірих відтінків. Усі вони мають примітивну анатомічну будову. Півкулі мозку малі, без борозен. Зуби однотипні. Багато які з них ведуть приховане підземне життя. У зв’язку з цим часто мають короткі кінцівки, редуковані вушні раковини. Деякі пристосовані до водного способу життя, чому сприяють плавальні перетинки, волосяні облямівки кінцівок і форма хвоста. Вважають, що майже 2/3 всього ряду становлять землерийки, які за зовнішнім виглядом дещо нагадують маленького крота, але з довшим хвостом. Ця найдавніша група тварин досить поширена на всіх континентах, крім Австралії та Антарктиди; майже немає їх у Південній Америці. В Україні трапляються представники цього ряду, такі як кріт, хохуля, бурозубки, кутори, білозубки (останні три — землерийки), їжаки.

Розповідь учителя

Крота в оксамитовій шубці людина бачить рідко, хоча ця тварина є одним з найпоширеніших дрібних ссавців. Більшу частину життя кріт проводить у своїй підземній норі.

Повідомлення учня

Європейський кріт

Сліди присутності європейського крота можна помітити на городніх грядках, у парках або в полях. Європейські кроти уникають кам’янистих, вологих і кислих ґрунтів. Кротовини зазвичай розташовуються в шеренгу одна за одною. Діаметр свіжої кротовини становить до 30 см. Рух ґрунту внаслідок риття кротом нір, коли він виштовхує землю з нори на поверхню, можна побачити, тільки дуже уважно за ним спостерігаючи. Іноді тварина на короткий час з’являється на поверхні. А іноді цілими місяцями крота не помітно — він знаходить поживу під землею. Основним кормом кротів є дощові черв’яки. А ще урізноманітнюють раціон цих тварин личинки комах і слимаки. Кріт полює під землею, досліджуючи свої тунелі на предмет наявності в них живності. Він є ненажерливою твариною: маса щоденної норми їжі становить не менше половини маси тіла самого крота. Перш ніж з’їсти дощового черв’яка, кріт видавлює землю, що міститься в його кишечнику. Зимова спальня крота розташована неподалік від складу із запасами кормів, на дні якого може знаходитися декілька сотень живих дощових черв’яків. Нюх у крота розвинений дуже добре, не менш добре розвинений і слух, тому корм і воду він відчуває на порівняно великій відстані. У темних підземних коридорах зір кротові практично не потрібний. Кріт має добре розвинене відчуття дотику: він відчуває навіть щонайменші коливання землі. Рухливий ніс крота вкритий тисячами дуже чутливих волосків.

Це цікаво

• З їжаками з язичницьких та античних часів пов’язане святкування початку весни. Надалі ця традиція була поширена на Північ Європи з перенесенням урочистостей на борсука, а пізніше — на лісового бабака (їжаки і борсуки там відсутні, але бабак так само прокидається навесні від зимової сплячки). Наразі це свято зробило повне коло і повернулося до Європи (зокрема й в Україну) як «день бабака».

• В українському фольклорі є багато казок про їжаків. Їжак — популярний об’єкт мистецтва. Мультфільм «Їжачок в тумані» (режисер — Юрій Норштейн, 1975 р.) 2003 р. було визнано одним з найкращих мультиплікаційних творів сучасності (за результатами опитування 140 кінокритиків і мультиплікаторів різних країн).

• У Києві є пам’ятник їжачку (в районі Софії Київської).

• Нерідко їжак трапляється в геральдиці (герб міста Їлава в Чехії містить зображення двох їжачків).

Заповнення таблиці

(Таблицю заповнюють протягом двох уроків.)

Різноманітність ссавців

Назва ряду

Представники

Характерні ознаки

 

 

 

 

 

Учитель пропонує учням відгадати загадку.

Літає крилами,
ходить ногами,
висить догори лапками.

(Кажан.)

Запитання до учнів:

— До якого ряду належать кажани? (Ряд Рукокрилі.)

 

Презентація ІІ групи

Ряд Рукокрилі

Рукокрилі — кажани, крилани, летючі собаки. Єдина група ссавців, здатних до тривалого активного польоту. Поширені повсюдно, виключаючи полярні райони й деякі океанічні острови. Розміри дрібні та середні (довжина тіла від 2,5 до 40 см). Кістки в них тонкі й легкі, грудина має кіль. Крила (видозмінені передні кінцівки) утворені шкірястими перетинками, які натягнуті між пальцями, а також між передніми і задніми кінцівками та хвостом. Рукокрилі ведуть нічний спосіб життя. Вони орієнтуються в польоті за допомогою ехолокації. У деяких рукокрилих вушні раковини досягають величезних розмірів.

Американські вампіри нападають уночі на крупних ссавців, різцями зрізують шматочки шкіри і злизують кров. Їхня слина знеболює рану й затримує зсідання крові. Рослиноїдні летючі собаки живляться фруктами і завдають збитків садівництву. Більшість же рукокрилих живляться комахами. Удень рукокрилі сплять, повиснувши вниз головою в дуплах дерев, у підвалах, печерах, на горищах. З настанням холодів впадають у сплячку.

 

Це цікаво

• Більшість кажанів добре бігають по землі, і в вузьких ходах печер зазвичай добре видно їхні темні від посліду стежки.

• За добу кажан з’їдає комах загальною вагою до 1/2–2/3 своєї ваги, здобуваючи їх у польоті або полюючи на них на стовбурах дерев.

• Кажани «бачать вухами»: видаючи серії ультразвуків на частотах 20–120 кГц, вони, сприймаючи відлуння, розрізняють предмети завбільшки 1–10 мм. Це дозволяє кажанам літати в темряві й бачити комах.

• Своє полювання кажани починають з відвідування водопою, у сухі дні за добу маленький кажан вагою 5–8 г випиває до 1 мл води, компенсуючи великі втрати вологи через літальні шкірні перетинки.

(Заповнення таблиці.)

Учитель пропонує учням відгадати загадки.

Хвостик, як ниточка,
само, як калиточка,
а очі, як намистиночки.

(Миша.)

На дубочку у дуплі
Сестроньки живуть руді,
Люблять шишки і горішки
І грибків поїсти трішки.
Працьовиті, наче бджілки,
Ці руді сестриці... (білки).

Бубонять буркотуни:
«Змокли капці і штани!
Доки греблю ми гатили —
Хвіст і лапи промочили».

(Бобри.)

Запитання до учнів:

— До якого ряду ссавців належать білки, миші, бобри?

Презентація ІІІ групи

Ряд Гризуни

Гризуни — миші, щури, ховрахи, ондатри, бобри, білки, зайці тощо. Ряд багатий на представників. Найбільш різноманітні та численні у відкритих ландшафтах помірного і субтропічного поясів. Мешкають у найрізноманітніших умовах — на деревах, у воді, у ґрунті (у норах).

Тварини дрібні або середніх розмірів. Довжина тіла — від 5 см (деякі миші) до 130 см (водосвинка), маса — від 6 г до 60 кг. Живляться рослинною їжею. Характерні особливості зубів: різці не мають коренів і ростуть протягом усього життя (тварини повинні щось гризти, щоб їх сточувати); ікла відсутні; кутні зуби мають широку поверхню для перетирання їжі. Кишечник довгий, із сильно розвинутою сліпою кишкою. Важлива біологічна особливість гризунів — висока плодючість. Більшість з них швидко досягає статевої зрілості, має короткий період внутрішньоутробного розвитку (20–21 день) і дає до 10 дитинчат кілька разів на рік.

Розповідь учителя

Бобер — найбільший гризун в Україні, завдовжки до 120 см, а вагою до 30 кг. Великими перетинчастими задніми лапами бобри гребуть під час плавання. Маленькі передні лапки використовуються як для ходьби по землі, так і для перенесення ґрунту та каміння під час будівництва гребель і хаток. Великих водойм, як правило, уникає.

Бобри люблять спокійний і усамітнений спосіб життя. Тримаються поодинці, парами або ж сім’ями. Бобер — хороший сім’янин. Повна боброва сім’я — це тато з мамою і діти поточного та минулого року. Територія, яку займає така сім’я з підземними та надземними спорудами, тимчасовими укриттями, називається поселенням бобрів.

Запитання до учнів:

— Як же бобри будують своє поселення?

Повідомлення учня

Бобри як інженери

Серед своїх родичів бобри — справжні інженери. Ці гризуни орудують своїми зубами з фантастичною швидкістю: 2–3 хвилини — і осика завтовшки з руку падає! Бобри зводять чотири види типових будівель:

Нори. Їх риють в обривистих берегах, високих і міцних. Вхід — на глибині 1–2 м під водою. Піднявшись вище рівня річки, нора веде куди-небудь під коріння міцного дерева — там спальня, іноді така велика, що в ній можуть заночувати двоє людей (якщо їм у голови прийде така фантазія).

Хатки з гілок і землі. Будують їх, якщо береги пологі й для нір не годяться. Висота хатки іноді досягає 3 м, а окружність — 16 м.

Канали. На болотистій місцевості в різні боки від хатки бобрів розходяться смужки води. Це водні шляхи гризунів на роботу і в їдальню. Можливо, особливих заслуг у спорудженні каналів у бобрів немає: ходять і ходять, і поступово стежки поглиблюються і заповнюються водою. Однак уважні спостерігачі говорять, що бобри намагаються утримувати свої канали в порядку і не люблять, коли по них плаває сміття. За такими водними шляхами їм легше сплавляти гілки, ніж тягти їх в зубах або лапах.

Греблі. Це якраз той проект, який яскраво підтверджує думку про розум та будівельне мистецтво бобрів. Хто спостерігав за їхньою роботою, говорить, що вони схожі при цьому на виконробів на справжньому будівництві. В Америці є побудована бобрами гребля заввишки 4,5 м, завширшки 7 м і завдовжки 1200 м.

(Заповнення таблиці.)

Учитель пропонує учням відгадати загадку.

Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі — навкруги,
Скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду,
Їм капусту на городах,
Моркву, ріпу, буряки.
Відгадайте — хто такий?

(Заєць.)

Слово учителя

Отже, наступний ряд, який ми розглянемо, це ряд Зайцеподібні.

Презентація IV групи

Ряд Зайцеподібні

До ряду зайцеподібних належать зайці та кролі. Зайці відрізняються від кролів видовженими задніми кінцівками та вухами.

Зайці (заєць білий, заєць сірий) живляться травою, корою молодих дерев і чагарників. На годівлю виходять у сутінках і вночі. Зайчата народжуються зрячими, покритими густою шерстю. В Україні трапляються обидва згадані види.

Кролі, на відміну від зайців, риють глибокі нори. Живуть колоніями. Перед народженням сліпих і голих кроленят самка робить гніздо із сухої трави і пуху, що висмикує в себе на грудях. Представником є дикий кріль, який часто трапляється на Півдні України.

Розповідь учителя

З настанням весни можна спостерігати зайців-русаків, які ганяються один за одним по полях або на пасовищах, перекидаються і боксують. Ці шалені перегони зайців — їхні шлюбні ігри перед спаровуванням.

Повідомлення учнів

Заєць-русак

Заєць-русак живе в степах, лісостепах і місцевостях, покритих негустим лісом. Він любить відкриті місця і селиться зазвичай там, де є зарості бур’яну, густої трави. Тому здебільшого зайця-русака можна зустріти в полі, на лугу або пасовищі. Удень заєць-русак відпочиває в неглибокій ямці, розташованій в добре захищеному місці. Завдяки своєму забарвленню він чудово маскується. Чим-небудь стривожений, русак нерухомо сидить, притиснувши вуха до тіла. Якщо ворог підходить дуже близько, заєць вискакує з укриття і тікає. Бігає він швидше за біляка, стрибки його довші.

На короткій відстані русак здатний розвивати швидкість бігу до 50 км/год. Тікаючи, заєць-русак може обдурити переслідувача, майстерно заплутуючи сліди і швидко змінюючи напрямок бігу.

Кріль європейський (або дикий кролик)

Кріль європейський (або дикий кролик) — один з небагатьох видів ряду Зайцеподібні, що був одомашнений. Людина вже багато століть займається розведенням кроликів, також дикі форми кроля є об’єктом полювання.

Разом з тим швидке розповсюдження цієї тварини завдає значної шкоди. Особливо пасовищам, посівам. Саме з проблемою контролю над популяцією диких кроликів стикнулися в Австралії. У 1840 р. туди завезли з Європи 16 диких кроликів, а до початку XX ст. вони розплодилися настільки, що стали загрозою економіці країни. Сюди завозили їхніх природних ворогів — лисиць, горностаїв, ласок, тхорів, але це не допомогло. Після цього у 50-х роках XX ст. було вирішено застосувати вірус міксоматоз. Спочатку цей захід дав добрі результати — загинуло близько 90 % тварин, однак уже в 60-ті роки дикий кролик зумів пристосуватися й практично відновити свою чисельність.

(Заповнення таблиці.)

Учитель пропонує учням відгадати загадку та знайти в ній біологічну помилку.

Як по морю-океану,
Риба-рибище пливе,
Й до великого фонтану
Підпливати не дає.
Від нього хвиля все біжить,
Всім відомо, що це ...(кит.)

 

Запитання до учнів:

— Яка біологічна помилка закралася в цій загадці? (Кити — це представники класу Ссавці, а не надкласу Риби.)

Презентація V групи

Ряд Китоподібні

Китоподібні — кити, кашалоти, дельфіни. Представник цього ряду синій кит — найбільша з усіх тварин (довжина його тіла — до 33 м, вага — до 150 т). Мешкають китоподібні тільки у воді і на суходіл не виходять. Тіло у них рибоподібної форми, не має волосяного покриву. Голова дуже велика. Шия невиражена. Задні кінцівки редуковані, збереглися тільки залишки тазу; передні — видозмінені в ласти. Основну функцію руху виконує хвіст. Добре розвинений підшкірний шар жиру (у деяких китів до 50 см). Вушні раковини відсутні. Орган слуху дуже редукований. Очі мають пласку рогівку і кулястий кришталик — пристосування для бачення у воді. Слізні залози і слізні канали відсутні. Головний мозок має складну будову. Дельфіни добре піддаються дресируванню. Зуби або однотипні, або відсутні. Зубасті китоподібні (дельфіни, кашалоти) живляться рибою, проковтуючи її цілком. Беззубі китоподібні (кити) використовують у їжу дрібних тварин, в основному ракоподібних, проціджуючи воду через «китовий вус» (еластичні рогові пластинки завдовжки до 5 м, розташовані на верхній щелепі).

(Заповнення таблиці.)

n  5. Узагальнення і закріплення знань

  • 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Юні систематики»

Розподілити запропонованих тварин за рядами.

Вухань, дельфін, ховрах, їжак, вечірниця руда, кролик дикий, бабак, миша, бурозубка, заєць-біляк, хом’як, кріт, ондатра, нетопир малий, кашалот, летючий собака, бобер, хохуля, білка, синій кит.

Відповідь:

Ряд Комахоїдні

Ряд Рукокрилі

Ряд Гризуни

Ряд Зайцеподібні

Ряд Китоподібні

Їжак, бурозубка, кріт, хохуля

Вухань, вечірниця руда, нетопир малий, летючий собака

Білка, ховрах, бабак, миша, хом’як, ондатра, бобер

Кролик дикий, заєць-біляк

Дельфін, кашалот, синій кит

5.2. «Упізнай тварину».

1. Відомий зоолог С. Белькович писав: «Якщо ви думаєте, що найбільші тварини — це доісторичні ящери, то ви помиляєтеся. Найбільші тварини планети Земля живі та здорові й досі. Якщо цю тварину поставити на голову, вона буде заввишки з десятиповерховий будинок. Куди там динозаврам до цієї тварини! Зрівнятися з нею за вагою могли б хіба що 3 динозаври, 50 слонів, 40 автобусів, 5 залізничних цистерн». Назвіть цю тварину. (Синій кит.)

2. Ця тварина найбільша серед рукокрилих. Тулуб у неї досягає 40 см завдовжки, а розмах крил — понад півтора метра. Поширена в південній частині Азії і на багатьох островах Індійського океану. Основна їжа — плоди, хоча вона і не гребує дрібними креветками. Удень спить, причепившись до гілок дерев, а вночі вилітає на полювання. Як називається ця тварина? (Калонг.)

n  6. Підбиття підсумків уроку

Складання Т- схеми до уроку

Я знав

Я дізнався

 

 

 

n  7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення про представників рядів: Ластоногі, Хижі, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати.

� оХ[5�� -�R серйозних травм, нерідко в результаті сутички один із супротивників гине.

 

Під час парування самці змагаються за кращу територію.

Запитання до учнів:

— Ми звикли, що спілкування — це перш за все мовлення. А чи можуть тварини спілкуватися?

Учитель вислуховує відповіді учнів, а потім пропонує послухати повідомлення «Спілкування ссавців».

n  5. Узагальнення і закріплення знань

  • 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Скласти запитання до кросворда.

 

 

і 7

 

 

 

 

 

 

п 6

є

п 1

п 3

л

р

 

о 10

у

о

а

а

в 9

л

п

л

м 5

ц

р

н

е

о

з 2

о

б 4

а

е

х

у

н

в

а

г

і

т

н

і

с 8

т

ь

и

р

и

л

к

т

я

л

р

 

н

о

 

к

а

а

 

о

і

а

д

а

 

н

ш

 

о

 

н

к

є

 

 

 

5.2. «Цікаві запитання».

— Чому яйцеклітина ведмедя містить менше поживних речовин, ніж яйцеклітина ящірки?

— Чи утворюється плацента в матці невагітної самки? Відповідь аргументуйте.

n  6. Підбиття підсумків уроку

«Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалось…

— Мені не сподобалось…

— Від наступного уроку я чекаю…

n  7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти «шпаргалку» з помилками для однокласника (стислий опорний конспект з вивченої теми, який містить декілька помилок).

2. Підготувати повідомлення на теми «Сумчасті ссавці», «Першозвірі».

 

Категорія: Біологія 8 клас | Додав: uthitel (05.04.2014)
Переглядів: 7427 | Рейтинг: 3.2/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: