Урок № 56 Загальна характеристика класу Ссавці - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Урок № 56 Загальна характеристика класу Ссавці

 

Урок № 56

Загальна характеристика класу Ссавці

Мета уроку: дати загальну характеристику класу Ссавці; розглянути особливості зовнішньої будови ссавців у зв’язку з різними середовищами існування; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати та робити висновки, удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати розуміння того, що людина — частина природи.

Очікувані результати: учні називають загальні ознаки класу Ссавці; учні характеризують спосіб життя ссавців; учні пояснюють взаємозв’язок між зовнішньою будовою та середовищем життя ссавців.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

n  1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n  2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

«Мікрофон»

1. Які класи хордових тварин ми розглянули?

2. Яка хордова тварина є найпримітивнішою?

3. Які хордові тварини здатні до польоту?

4. Які пристосування у них до цього є?

5. Від яких тварин вони походять?

6. Які особливості будови про це свідчать?

n  3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Запитання до учнів:

— Які тварини живуть у вас вдома?

Ми щодня вигулюємо наших песиків і пестимо наших котиків. Ми звикли до них і сприймаємо цих маленьких істот як частинку свого життя. Важко уявити, що такі ж самі тваринки ще в сиву давнину були частиною життя наших далеких пращурів. Тільки от сприймали вони їх зовсім по-іншому. Приміром, прадавні українці вважали, що собаки спочатку жили у воді, а лише потім почали жити на землі. І ось, як це сталося.

Якось ішов чоловік на полювання і, зустрівши двох звірят, запитав, звідки вони. Звірята відповіли: «Ми жили у воді, а тепер житимемо на землі».

— Як ви зветеся? — спитав чоловік.

— Собаки.

— Як я можу пересвідчитися?

Собаки вийняли свої документи й показали йому. Тоді чоловік той говорить їм:

— Дивіться, вам дозволено жити на землі всього лиш один рік, а по закінченні цього часу знову треба йти у воду.

Через рік зустрівся він з тими ж звірятами і став сварити їх за те, що й досі живуть на землі, коли термін уже вийшов.

— Без документа нам не можна йти у воду, — відповідали звірята.

— А де ж ваш документ?

— Ми віддали котові.

— Підіть же й візьміть його в кота.

Собаки пішли до кота і почали вимагати в нього свій документ, але документа в кота вже не було: його вкрали миші і з’їли. Так собаки мусили залишитися на землі й живуть на ній дотепер. Тому й нині людина переслідує собаку, собака — кішку, а кішка — мишей; і собаки, і коти, і миші завжди будуть між собою непримиренними ворогами.

— До якого класу хордових тварин належать тварини, згадані в цій легенді? (До класу Ссавці.)

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

1. Загальна характеристика класу Ссавці

Розповідь учителя

Ссавці — найбільш високоорганізована група хребетних. У всіх системах органів мають прогресивні зміни. У сучасній фауні налічується 4–4,5 тис. видів. Характерне широке розповсюдження по всій земній кулі: освоїли не тільки суходіл, але й повітряне (рукокрилі) і водне (хижі, ластоногі, китоподібні) середовища.

Запитання до учнів:

— Яке місце посідає клас Ссавці в системі тваринного світу?

Відповіді учнів та складання опорного конспекту в зошиті:

Царство Тварини

Підцарство Багатоклітинні

Тип Хордові

Підтип Черепні (Хребетні)

Клас Ссавці

(Проектування зображень на екран або використання їх як роздавального матеріалу.)

Запитання до учнів:

— Які ознаки характерні для представників класу Ссавці?

Очікувана відповідь учнів:

Тіло ссавців складається з голови, шиї, тулуба, хвоста і двох пар п’ятипалих кінцівок (у дельфіна кінцівки видозмінені); кінцівки розміщуються під тулубом; ссавці вкриті волосяним покривом, теплокровні тощо.

Запитання для обговорення:

— Чому цей клас хордових тварин називається «ссавці»? (Ці тварини вигодовують дитинчат молоком.)

2. Особливості зовнішньої будови ссавців

Розповідь учителя (демонстрування таблиць або проектування зображень на екран)

Зовнішній вигляд і розміри ссавців дуже різноманітні: від 4 см завдовжки при масі 1,2 г (карликова білозубка або землерийка-крихітка) до 4,5 м заввишки при масі до 7,5 т у наземних ссавців (африканський слон), а у водяних — до 33 м завдовжки при масі до 150 т (голубий кит). Будова окремих органів і систем відображає високу організацію ссавців у цілому.

Тіло ссавців поділяється на голову, шию, тулуб, хвіст (у деяких представників відсутній) і дві пари п’ятипалих кінцівок (у китоподібних атрофується задня пара ніг).

Запитання до учнів:

— Що міститься на голові у ссавців?

(Обговорення відповідей учнів та доповнення вчителя.)

Розповідь учителя

Покриви майже всіх ссавців представлені шкірою, вкритою шерстю. Шкіра має складнішу будову, ніж у інших хребетних. Вона двошарова, досить товста і міцна. Зовнішній її шар — епідерміс, під ним розташовується власне шкіра (дерма), а під нею — шар підшкірної жирової клітковини.

Запитання до учнів:

— Яку функцію виконує волосяний покрив (шерсть)?

Очікувана відповідь учнів:

Волосяний покрив оберігає тіло від зайвої втрати тепла та захищає тіло від пошкоджень.

Запитання для обговорення:

— Яку будову повинен мати волосяний покрив, щоб виконувати ці функції?

Складання опорної схеми

 

Запитання для обговорення:

— У деяких видів ссавців, наприклад у китів, тюленів, немає волосяного покриву. Яким чином у них зберігається тепло тіла?

Очікувана відповідь учнів:

У водяних видів (кити, тюлені) підшкірний жир оберігає тіло від зайвої втрати тепла.

Розповідь учителя

У процесах терморегуляції беруть участь шкірні кровоносні судини, діаметр яких може змінюватися в широких межах, і потові залози, випаровування секретів яких з поверхні шкіри підвищує тепловіддачу. Потові залози розвинені у ссавців різною мірою. Вони відсутні у лінивців, китоподібних, слабко розвинені у собак і котів.

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання для опрацювання:

— Які залози, крім потових, розвинені у ссавців? Які функції вони виконують?

Очікувані відповіді учнів:

Крім потових, у ссавців є сальні та пахучі залози (видозміна потових або сальних залоз). Сальні залози утворюють жироподібний секрет, який служить для змащення волосся і поверхневого шару епідермісу. Виділення цих залоз забезпечують незмочуваність шерсті водяних тварин. Секрет пахучих залоз відіграє велику роль у житті ссавців (разом із сечею й іншими виділеннями). Пахучі виділення служать засобом внутрішньовидового спілкування. За їхньою допомогою тварини мітять межі зайнятих ними ділянок, знаходять своїх дитинчат. Вони мають велике значення в шлюбній поведінці. Видозмінами потових залоз є молочні залози.

Складання опорної схеми

 про те, що його носій зможе захистити себе. Помітні з великої відстані чорні і білі смуги — характерна ознака тварини, що має небезпечну зброю — секрет із сильним запахом.

Шлюбний сезон скунса розпочинається в лютому і триває до березня. У цей час самець веде активний пошук партнерки, нерідко для цього він подорожує далеко за межі своєї території. У шлюбну пору скунси стають агресивнішими й охоче застосовують проти тварин і людини свою «хімічну» зброю.

Удень маленька група смугастих скунсів сидить у власноручно виритій або залишеній колишніми господарями норі, яку нерідко розділяє з тваринами іншого виду, займаючи лише невелику її частину. Увечері скунси виходять з нори і вирушають на полювання.

Скунси часто тримають хвіст сторчма, його видно здалеку, і разом з яскравим забарвленням спини він служить застереженням для всіх можливих ворогів. Скунси захищаються від ворогів, направляючи в них струмінь секрету з огидним запахом. Їдка рідина, потрапивши в очі, викликає тимчасове засліплення переслідувача. Поки ворог не здатен діяти, скунс встигає сховатися.

 

 

Це цікаво

• Під час поєдинку скунс ніколи не застосовує проти представників свого виду грізну зброю — пахучий секрет.

• Скунса легко можна приручити й утримувати як домашню тварину, заздалегідь видаливши анальні залози.

• Щоб поласувати медом, смугастий скунс передніми лапами качає бджіл по землі, таким чином позбавляючи їх жала.

• Смугастий скунс у порівнянні з тваринами, що є завбільшки такими, як і він, у 10 разів краще переносить укуси отруйних змій.

• Єдиним ворогом скунсів, на якого не діє пахучий секрет, є віргінський пугач, що полює на них уночі.

• Смугасті скунси починають користуватися пахучими залозами з місячного віку.

 

Розповідь учителя

Епідерміс шкіри ссавців утворює численні похідні — нігті (людина і примати), кігті (хижаки), копита (коні, корови, бегемоти), роги (носороги, олені), луски. Видозміною волосся є вібриси — вуса (у котів), щетина (у свині) і голки (у їжака й дикобраза).

Запитання до учнів:

— Від чого залежить будова та форма рогових утворень епідермісу ссавців?

Очікувана відповідь учнів:

Будова того чи іншого утвору епідермісу перебуває в прямій залежності від умов існування і способу життя звірів. Так, у звірів, що лазять, пальці мають гострі загнуті кігті. У видів, які риють нори, кігті тупі та сплощені. У великих ссавців, які швидко бігають, розвиваються копита, при цьому в лісових видів (олені, лосі) копита широкі та пласкі.

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання для опрацювання:

— Які органи чуттів характерні для ссавців?

— Чи у всіх ссавців органи чуттів розвинені однаково?

Запитання для обговорення:

— Які прогресивні риси ссавців дозволили їм розселитися по всій Землі та зайняти всі середовища існування?

Складання опорного конспекту

Прогресивні риси ссавців:

• теплокровні тварини;

• тіло вкрите волоссям;

• вигодовують малят молоком;

• мають шкірні залози;

• добре розвинені органи чуттів.

 

Це цікаво

Незвичайні «рекорди» України

Найбільшим звіром є зубр, маса якого може перевищувати 1 т. Висота самця в холці досягає 2–3 м, а тривалість життя, як достовірно встановлено,— 27 років. На території України зубри жили до кінця XVII ст., але їх беззастережно знищували під час облавних полювань. Нині вони знову завезені на територію України, найбільше стадо утворилося на Волині — 130 голів, у Карпатах — близько 100.

Найбільшою морською твариною, яка мешкає біля берегів України, є дельфін чорноморська афаліна. Довжина його може бути більше 3 м. Середня маса — 119 кг, інколи до 150 кг. Живуть дельфіни невеликими групами і ведуть нічний спосіб життя, а живляться переважно рибою.

Найменшим звіром є бурозубка мала — представник комахоїдних, найменша серед землерийок. Завдовжки вона не більше 6 см, маса — до 5 г. Отже, завбільшки вона з мишу, і тому їх часто плутають. Трапляється в усіх лісових та лісостепових областях України, оселяється в листяних і мішаних лісах з підвищеною вологістю та розвинутим трав’яним ярусом.

Найшвидша тварина суходолу — заєць. Він може розвинути швидкість до 70 км/год, олень — до 67, вовк — до 65, лисиця і козуля — до 60 км/год.

Рекордсменами серед довгожителів лісової фауни України є бобри, які живуть до 50 років. Тривалість життя ведмедів бурих — 30–50, куниці лісової — 15–17 років.

Довгожителем серед свійських тварин вважається осел: він живе до 50 років, кінь — до 30, корова — до 20, вівця, собака — до 15, кіт — до 10–12 років.

Хто найбільше їсть? Серед хижаків найбільш ненажерлива афаліна — 30, вовк — 2, собака —1,4, лисиця — 0,5 кг корму. Серед рослиноїдних першість належить лосю — 35 кг, за ним ідуть баран — 4, кабан — 3, бобер — 2, а землерийка — лише 10 г.

Найбільшими рогами серед звірів України природа обдарувала лося. Розмах — 1,5 м, маса 20–25 кг, ширина однієї лопати — до 60 см. Рекордсменом номер два є олень благородний: довжина рогів — понад 1 м, маса сягає 11–12 кг.

Найкращим нирцем вважається бобер. Він може перебувати під водою 15 хв, ондатра — 12 хв.

 

n  5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Розгадування кросворда.

Розгадати кросворд та дати визначення терміна, який у ньому зашифрований.

Запитання до кросворда:

1. Шкірні залози, які добре розвинені у коня. (Потові.)

2. Відділ тіла, за яким ми можемо здогадатися про настрій і намір собаки. (Хвіст.)

3. Тварина, у якої шерстини видозмінилися в колючі голки. (Дикобраз.)

4. Короткі та м’які волоски волосяного покриву ссавців. (Підшерстя.)

5. Рогові утворення покривів ссавців. (Копита.)

6. Довгі й шорсткі шерстини волосяного покриву ссавців. (Остюки.)

7. Відділ голови ссавця. (Лицьовий.)

 

4

 

 

1

 

3

 

 

 

 

5

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зашифроване слово: вібриси.

n  6. Підбиття підсумків уроку

«Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

n  7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти сенкан на тему «Ссавці».

Категорія: Біологія 8 клас | Додав: uthitel (05.04.2014)
Переглядів: 4242 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: