Урок № 54 Роль птахів в екосистемах, їх значення для людини. Охорона птахів. Птахівництво - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Урок № 54 Роль птахів в екосистемах, їх значення для людини. Охорона птахів. Птахівництво

Урок № 54

Роль птахів в екосистемах, їх значення для людини.  Охорона птахів. Птахівництво

Мета уроку: розкрити роль птахів у природі та в житті людини; визначити основні завдання птахівництва; пояснити необхідність охорони птахів; розвивати вміння висловлювати свою думку, співпрацювати; розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів; формувати любов до природи, екологічну культуру.

Очікувані результати: учні наводять приклади птахів, що мають господарське значення, видів птахів, що потребують охорони; учні пояснюють роль птахів у природі та їх значення для людини; вплив діяльності людини на середовище життя птахів і їхню чисельність, необхідність охорони птахів.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

n  1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n  2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.

2.2. Тест на встановлення відповідності.

Установити відповідність між назвами птахів та рядами до яких вони належать:

Ряди птахів

Представники

1 Куроподібні

2 Гусеподібні

3 Соколоподібні

4 Совоподібні

5 Журавлеподібні

6 Дятлоподібні

7 Горобцеподібні

А Хатній сич

Б Жайворонок лісовий

В Жовна зелена

Г Біла куріпка

Д Білощока казарка

Е Яструб великий

Є Журавель степовий

 

Відповідь: 1 — Г, 2 — Д, 3 — Е, 4 — А, 5 — Є, 6 — В, 7 — Б.

2.3. «Швидкі запитання».

Учитель ставить запитання, учні повинні відповідати швидко, не роздумуючи.

1. Яка пташка не в’є гнізда і не насиджує пташенят? (Зозуля.)

2. Який птах виводить пташенят узимку? (Шишкар.)

3. Який співочий птах прилітає до нас навесні останнім? (Іволга.)

4. Чи мостять наші перелітні птахи гнізда на півдні? (Ні.)

5. Як руда чапля захищає своїх пташенят від прямих променів сонця? (Крилами.)

6. Який птах найбільший у світі? (Страус.)

7. Гнізда якого птаха можна побачити на даху української хати? (Лелеки.)

8. Які птахи не сідають на землю? (Стрижі.)

9. Де влітку найкраще спостерігати сліди птахів? (На піску.)

2.4. Тест на встановлення відповідності.

Установити відповідність між рядами та їхніми характерними ознаками.

Назва ряду

Характерні ознаки

1     Совоподібні

2     Соколоподібні

3     Дятлоподібні

4     Куроподібні

А    Птахи, які живуть на деревах, живляться комахами та їх личинками, мають тверді стернові пера хвоста

Б     Птахи з великим тілом, короткими крилами, сильними ногами і добре розвиненими кігтями, які живляться рослинною їжею та безхребетними

В     Птахи, здатні до тривалого польоту й ширяння, у яких дзьоб загнутий у вигляді гачка

Г     Густе й м’яке оперення цих птахів забезпечує безшумний політ, зіниці розширені, дзьоб загнутий у вигляді гачка

Д     Великі птахи з довгими ногами й довгою шиєю

 

Відповіді: 1 — Г, 2 — В, 3 — А, 4 — Б.

n  3. Мотивація навчальної діяльності

Розв’яжіть біологічні задачі:

1. Зозуля живе 24 роки. За один день вона поїдає близько 100 гусениць, у тому числі й волохатих. Скільки гусені знищує зозуля за один сезон (травень, червень, липень, серпень) і за 24 роки?

2. Одна зозуля за літо відкладає в середньому 12 яєць у гнізда інших птахів. Після народження її пташеня викидає з гнізда яйця або пташенят хазяїна гнізда, отже, гине 3–4 пташки заради виживання однієї зозулі. Чи варто охороняти зозулю?

Слово вчителя

Спостерігаючи за нашими українськими зозулями, учені-орнітологи встановили, що вони є рекордсменами серед птахів — помічників людини в боротьбі за високий урожай садів, за збереження зелених легенів нашої планети — лісів. У середньому одна зозуля за день, крім ста штук гусені шовкопряда, ще з’їдає 39 коників зелених, 45 гусениць капустяних, 5 личинок хруща, 3 лялечки метелика. Траплялися випадки, коли при величезному скупченні волохатої гусені зозулі з’їдали їх по 10  штук за хвилину. Сама ж зозулька розміром трохи більша за шпака. Та за таку величезну, санітарно важливу і корисну роботу нам треба молитися на зозуль, бо маємо екологічно чисті, без отруйних хімікатів сади і ліси. Ці птахи заслуговують на пам’ятник вУкраїні! І не гірший, ніж горобцю в американському Бостоні, голубу-поштарю — в Англії, гусці — у Римі!

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

1. Роль птахів в екосистемах, їх значення для людини

Вступне слово вчителя

Птахи відіграють важливу роль у природі та в житті людини. У природних умовах, наприклад, існують складні взаємозв’язки між птахами й рослинами, з одного боку, та між птахами й іншими тваринами — з іншого.

Запитання до учнів:

— Яку роль відіграють птахи в житті рослин?

Очікувана відповідь учнів:

Птахи відіграють значну роль у поширенні насіння рослин. Окремі види птахів (нектарники, колібрі та ін.), живлячись нектаром рослин або відвідуючи квітки для лову комах у них, сприяють перехресному запиленню квіток. Комахоїдні птахи, як правило, корисні для рослин, оскільки живляться личинками різних комах, що завдають рослинам великої шкоди. Особливо значну кількість комах поїдають горобцеподібні, приносячи величезну користь сільському й лісовому господарству. Наприклад, ластівка впродовж літа знищує близько 1 млн комах, а синиця за рік — близько 6,5 млн яєць шкідливих комах.

***

Горобці на гілку сіли,
Зграйкою зібрались, полетіли.
Горе злісним шкідникам,
Попелицям і жукам.
Ці птахи бувають в шкоді,
Клюють сонях на городі.
Але й знищують комах.
Горобець — корисний птах.

Це цікаво

Завдяки ретельним дослідженням орнітологів ми тепер достеменно знаємо, чому зозулі не вигодовують власних пташенят. Більшість зозуль живиться волохатими гусеницями, а волоски гусені — колючі й отруйні! Жодне маля від такої їжі не вижило б! Шлунок же дорослих зозуль час від часу очищується від колючих волосків гусені, вивергаючи їх разом з кутикулою.

Запитання до учнів:

— Чи існують взаємозв’язки між птахами та іншими видами тварин?

Очікувані відповіді учнів:

Між птахами та іншими видами тварин у природі існують дуже складні взаємозв’язки. Одні види птахів (хижі) живляться іншими видами, сприяючи добору.

У птахів спостерігаються різні види співжиття, коли дрібніші види поселяються в колоніях більших птахів (шпаки селяться разом з граками, а граки — разом з чаплями). У таких випадках сильніші птахи прикривають слабших. Постійна присутність ластівок (а іноді шпаків і галок) біля табунів свійських і диких тварин на пасовищі пов’язана з тим, що великі ссавці принаджують багатьох комах, яких птахи ловлять у польоті.

— Чому дятла дуже часто зображують лікарем?

Очікувана відповідь учнів:

Дятел — корисний птах наших лісів. Лише він може, користуючись своїм сильним дзьобом-долотом і довгим, із зазублинами язиком (довжина його в деяких видів дятлів досягає 12 см, а кінець нагадує маленький гострий гарпун, на який насаджується личинка), може діставати з ходів у деревині личинок, які псують дерева. Отже, він є лікарем дерев.

Запитання до учнів:

— Як же дятел дізнається, чи заражене дерево, чи є в ньому личинки?

Очікувана відповідь учнів:

Дятел простукує дерева: здорове дерево має дзвінкий звук, а пошкоджене шкідниками — глухий. Лісник за добре помітними слідами дятла визначає, не тільки яке дерево заражене, але і якими шкідниками, та вживає відповідних заходів.

— Яку ще користь приносить дятел?

Очікувані відповіді учнів:

Дятли роблять не лише одну добру справу. Для свого гнізда, а також для ночівлі дятли видовбують дупла (вони використовують для цього сухі старі дерева або дерева з гнилою деревиною). Кожний рік дятли видовбують нові дупла, а старі кидають. Ці пустуючі дупла займають інші корисні для лісу птахи: синиці, повзики, пищухи, горихвістки,— які самі своїм слабким дзьобом не можуть видовбати дупла для гнізда. Таким чином дятел принаджує в наші ліси цілу армію корисних птахів, допомагаючи їм оселитися в лісі, готує їм квартири. А взимку за дятлом кочує ціла зграя синиць, корольків: вони харчуються залишками після обіду дятла.

— Чим може харчуватися дятел за відсутності комах та їхніх личинок (наприклад, узимку)?

Очікувана відповідь учнів:

У зв’язку з відсутністю взимку комах та їхніх личинок дятел пристосувався до харчування в цей час рослинним кормом, насінням хвойних. Спостереження показали, що за зимовий день дятел іноді розбиває до 50 шишок сосни, вставляючи їх у вершину обламаного сухого дерева — жолобок. Це місце, де дятел узимку обідає, називається «кузнею дятла».

— Чи можуть птахи завдати шкоди?

Є птахи, які живляться корисними для рослин комахами-запилювачами (бджолами, джмелями), певні види обламують гілки для будівництва гнізда (граки), а також деякі птахи є природними резервуарами збудників хвороб людини.

Слово вчителя

Люди у всьому світі вшановують пташок. Деяким птахам навіть установлені пам’ятники.

Повідомлення учня

Пам’ятники птахам

Бронзовий пам’ятник голубці поставлено в Англії за те, що цей птах приніс звістку про аварію субмарини і цим урятував життя підводникам.

У Римі поставлено пам’ятник гусям. Колись у давнину біля італійського міста Рима було болото. Жили біля того болота гуси. У цей час сусідні країни вели між собою війни. Одного вечора, коли вартові спали, несподівано до міста підійшли вороги. Вони хотіли захопити місто. Гуси, які жили неподалік, вирішили допомогти людям. Вони взяли в лапи по каменю, який могли піднести, і полетіли. Коли гуси були над замком, кожен із птахів кинув свій камінь. Гуркіт розбудив людей у замку, і вони відбили ворогів.

В Австралії та в американському місті Бостоні було поставлено пам’ятник горобцям за те, що вони врятували населення від голоду. У цих місцях з’явилося дуже багато волохатої гусені, яка повністю знищувала зелену частину трав’янистої, кущової та деревної рослинності. Зібравшись зі всієї околиці, горобці швидко розправилися зі шкідниками та допомогли людям відстояти врожай.

Це цікаво

• Обожнювання птаха спостерігалося ще в давньоєгипетській релігії, де сокіл був священним символом Сонця. На його честь відкривалися храми. Убивство сокола вважалося тяжким гріхом.

• У Давній Греції розвивалася орнітомантія — ворожіння за допомогою птахів. Ворожили за криком, польотом, посадкою, поведінкою та нутрощами домашніх і диких птахів. У цій країні такому ворожінню надавалося велике суспільне значення. В Україні була відома народна орнітомантія у вигляді ворожіння на курку та півня: як вони дзьобають зерно, коли і як співають, якого кольору курка потрапить у руки в курнику вночі та ін. Ознакою великого нещастя вважалося, якщо курка зненацька заспіває півнем.

• У давніх слов’ян символом сили був сокіл. У їхній міфології він був на верхівці світового дерева. Полювання з ним — привілегія княжого двору, знаті. Сокіл у фольклорі протиставляється ворону як втіленню злих, темних сил: «Де соколи літають, там ворона не пускають». У пізнішому українському фольклорі сокіл символізує козацьку силу й честь.

 

Слово вчителя

Учені вже давно довели, що потрібно не лише вивчати користь, яку приносять птахи, або шкоду, якої вони завдають, а й прагнути підсилювати їхню корисну діяльність. Приваблювання птахів на поля, у сади, парки, ліси дає позитивні результати і підвищує врожайність різних культур та продуктивність лісів.

Повідомлення учня

Приваблювання птахів

Приваблювання шпаків на бурякові поля сприяє очищенню їх від довгоносиків. Ще в минулому столітті в Бердянському лісництві був досвід приваблювання шпаків шляхом розвішуванням штучних місць для гніздування з метою знищення ільмового ногохвоста. Цей захід обійшовся лісництву в 20 разів дешевше, ніж оплачування праці робітників, які знищували шкідників. Відомі й інші численні приклади, коли різні види птахів рятували ліси або врожай від знищення (строкаті мухоловки ліквідовували осередки соснового п’ядуна, а граки — осередки шовкопряда, чайки рятували від метелика лучного врожай бавовнику тощо).

У зв’язку з тим, що птахам дуже часто не вистачає місць для гніздування, слід восени, взимку і навесні розвішувати в лісах, парках, садах і на городах шпаківні, синичники, дуплянки і т. п. Добрі результати дає висаджування кущів, які є схованкою для гнізд.

Велике значення для приваблювання та вберігання птахів від загибелі в зимовий період має підгодовування їх не лише в сільській місцевості, а й у містах. Для цього слід влаштовувати в парках, садах і на балконах годівниці.

Слово вчителя

Птахи прекрасні. Тільки вони щороку мігрують з далекої півночі на далекий південь і повертаються назад. Вони найбільш солодкоголосі. Тільки вони можуть розмовляти людською мовою і наслідувати голоси інших тварин. А ще вони — телепати і віщуни, здатні передбачати майбутнє. До речі, голуб — християнський символ Святого Духа.

Учні читають прислів’я та приказки, народні вірування, прикмети, пов’язані з птахами.

Наприклад:

Прислів’я та приказки

• Прилетіли лелеки — весну принесли здалека.

• Бузьки прилетіли — весну започаткували.

• Ранні птахи росу п’ють, а пізні — сльози ллють.

• Видно птаха за пір’ям.

• Надувся, як сич на негоду.

• Хвалися не родичами-орлами, а своїми ділами.

• Не літай, вороно, у чужі хороми.

• Не бачить сова, яка сама.

• Видно сокола за польотом, а сову — за поглядом.

• Якщо не маєш співця — послухаєш горобця.

• Дружні сороки, то й орла заклюють.

• Як би високо не злетів горобець — орлом не стане.

• Більше птаства — менше хробацтва.

У народі кажуть...

• Як зозуля закувала — можна вже купатись.

• Першою летить у вирій і останньою повертається зозуля. На це є вагома причина: у зозулі зберігаються ключі від вирію.

• Гніздо ластівки на будинку віщує щастя родині.

• Руйнувати гнізда ластівки — руйнувати своє щастя. Це великий гріх.

• Побачивши першу ластівку, вмиваються, щоб не мати на обличчі ластовиння.

• Яєць ластівки руками брати не можна, бо будуть веснянки.

• Хто руйнує гніздо лелеки — той зазнає нещастя.

• Де лелека гніздо мостить — ніколи пожежі не буде.

• Як побачиш навесні журавлів, то треба сказати: «Веселики прилетіли». Тоді цілий рік буде вам весело. А коли сказати: «Журавлі прилетіли»,— цілий рік будете журитися.

Народні прикмети про птахів

• Ранній приліт птахів — на ранню і теплу весну.

• Птахи в’ють гнізда на сонячному боці дерева — на холодне літо, а якщо на тіньовому — на тепле літо.

• Птахи рано збираються у вирій — осінь буде холодною.

• Птахи перед теплом сідають на верхівки дерев.

2. Охорона птахів

Розповідь учителя

Як уже зазначалося, птахи є для людини надзвичайно корисними хребетними. Проте з кожним роком все більше видів птахів зменшується за чисельністю, поширенням, багато які стають рідкісними або зовсім зникають на великих територіях (на сьогодні повністю зникло близько 200 видів). Для того щоб запобігти зникненню птахів, їх треба охороняти. Мало занести той чи інший вид на сторінки Червоної книги, прийняти закон про охорону певних видів птахів — треба вивчати птахів, знати їхні потреби щодо навколишнього середовища.

В Україні особлива увага приділяється охороні видів птахів, яких занесено до Червоної книги України. Заради збереження багатьох рідкісних і зникаючих видів створюються природні заповідники, заказники (наприклад, Чорноморський заповідник, заповідник «Лебедині острови», Липовецький орнітологічний заказник, що на Черкащині). Рідкісних птахів розводять у вольєрах і потім випускають на волю, у природні для них умови існування (так розводять деяких хижих птахів в Одеському зоопарку). Багато робиться і для збереження звичного середовища їхнього проживання (лісів, озер, боліт, степів).

Запитання до учнів:

— Як кожна людина може допомогти птахам?

Очікувана відповідь учнів:

Людина допомагає птахам, розвішуючи штучні домівки, лаштуючи спеціальні платформи для пташиних гнізд. Важливо також підгодовувати пернатих у скрутні часи, як-от узимку.

Повідомлення учнів

Охорона птахів

Більшість птахів є перелітними. Тому важливо розвивати міжнародне співробітництво, щоб гніздових птахів України однаково добре охороняли в усіх країнах, де вони зимують і куди перелітають.

З метою охорони птахів установлюють строго обмежені терміни полювання, зокрема забороняється полювати на птахів під час їхнього розмноження.

Одним з найбільш поширених видів охорони, який використовується у багатьох країнах світу, є прийняття законодавчих актів з охорони птахів. Ці акти можуть передбачати повну охорону видів або охорону птахів у певні періоди їхнього життя (наприклад, міграції). Саме таким важливим законодавчим актом стала Боннська конвенція 1979 р. «Про збереження мігруючих видів диких тварин», ратифікована Україною у 1998 р.

Іншим видом охорони тварин і зокрема птахів є складання в державі національної Червоної книги. До Червоної книги України занесені 56 видів птахів.

Особливо цінним і практичним видом охорони птахів виступає робота зі створення заповідного фонду України, куди входять охоронні території різного рангу: заповідники, національні природні парки, заказники і пам’ятки природи.

Одним з таких об’єктів виступає орнітологічний заказник «Чолгинський», головною метою створення якого була охорона масових скупчень птахів у період міграції. Саме тут за літньо-осінній період пролітають близько 55–75 тис. птахів, які знаходять тут корм та місця, придатні для ночівлі. Тому, починаючи з 1995 р., на території заказника орнітологи Західного відділення Українського орнітологічного товариства, члени Українського товариства охорони птахів ведуть постійний нагляд за птахами та їхніми міграційними скупченнями, проводять дослідження пролітних шляхів та орієнтації птахів.

Розповідь учителя

До останнього видання Червоної книги України (2009) включено 87 видів птахів. У порівнянні з попереднім виданням (1994) до нового було включено на 20 видів більше.

Серед птахів, занесених до Червоної книги України: пелікан рожевий, пелікан кучерявий, баклан чубатий, баклан малий, чапля жовта, коровайка, косар, лелека чорний, казарка червоновола, гуска мала, лебідь малий, гоголь, пухівка, савка, скопа, шуліка рудий, шуліка чорний, лунь польовий, лунь степовий, лунь лучний, яструб коротконогий, беркут, могильник, орлан-білохвіст, орел степовий, гриф чорний, балабан, сапсан, тетерук, журавель сірий, журавель степовий, пугач, сова болотна, жовна зелена, дятел трипалий, дрохва та ін. Основна причина, через яку їм загрожує вимирання,— зникнення необхідних для їхнього існування біотопів. Тому прийняті в нашій країні закони про охорону тваринного світу мають велике значення для збереження птахів та інших тварин.

3. Птахівництво

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання для опрацювання:

— Яке значення має така галузь тваринництва, як птахівництво?

Розповідь учителя

Птахівництво — дуже важлива галузь тваринництва, що дає багато високоякісної продукції. Свійськими називають птахів, яких людина приручила й успішно розводить для отримання м’яса, яєць, пуху і пір’я. У нашій країні розводять курей, гусей, індиків, цесарок, фазанів, качок тощо. Найбільше значення мають кури, гуси і качки. Несучі породи курей (російська біла, легорн, орловські) дають 200–300 яєць на рік. Кури м’ясо-яєчної породи (загорська, первомайська, московська) дають і м’ясо, і яйця. М’ясні породи (плімутрок) розводять заради м’яса. На качиних фермах тримають качок московської, української, пекінської та інших порід. Особливо вигідно розводити качок на ставках, де вирощують коропів: послід птахів удобрює водойму, завдяки чому посилено розмножуються різні безхребетні тварини — чудовий корм для риби.

n  5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Бесіда.

1. Яку роль птахи відіграють у природі?

2. Як птахи допомагають людині зберегти врожай?

3. Які види промислових птахів України вам відомі?

4. Що таке птахівництво, птахоферми та птахофабрики?

5. Як охороняють птахів?

6. Які форми охорони пролітних птахів (тобто тих, які не гніздяться, а лише пролітають через територію нашої країни) ви могли б запропонувати?

5.3. «Коло ідей».

Завдання для груп:

— Останнім часом у зв’язку з погіршенням екологічної обстановки багато водоплавних птахів гине від того, що нафта покриває їхнє тіло та пір’я. Люди надають допомогу напівживим птахам, обробляючи їх спеціальними речовинами, що змивають нафту. Потім їх сушать і поміщають у вольєри. Чому таких птахів не можна відразу випускати у природу? (Таких птахів не можна випускати у природу до наступного линяння, поки не відновиться жирова змазка.)

5.4. Написати есе на тему «Моя участь в охороні птахів».

 

n  6. Підбиття підсумків уроку

Складання Т-схеми до уроку

Я знав

Я дізнався

 

 

 

 

n  7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Клас ділиться на дві команди. Кожній команді необхідно:

— обрати капітана;

— придумати назву;

— скласти захист назви команди (2–3 хв);

— скласти або підібрати одне творче завдання.

 

Категорія: Біологія 8 клас | Додав: uthitel (05.04.2014)
Переглядів: 4107 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: