Урок № 53 Різноманітність птахів - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Урок № 53 Різноманітність птахів

Урок № 53

Різноманітність птахів

Мета уроку: ознайомити учнів з різноманітністю птахів; охарактеризувати окремі ряди птахів та їх представників; розкрити особливості будови птахів у зв’язку зі способом життя; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення учнів, уміння працювати в групах; формувати навички самоаналізу, уміння робити висновки; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, працелюбність, культуру спілкування.

Очікувані результати: учні називають характерні ознаки представників рядів птахів; учні наводять приклади видів птахів, поширених на території України, у своєму регіоні; учні розпізнають найпоширеніших птахів свого регіону.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

n  1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n  2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

«Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.

1. Перелітні птахи зимують в інших кліматичних зонах.

2. Осілі птахи протягом року мешкають на одній території.

3. Кочові птахи здійснюють міграції в межах однієї кліматичної зони.

4. На кільці птаха, якого окільцьовано, нанесено його назву та рік народження.

5. До перелітних птахів належать ластівки й зозулі.

6. До кочових птахів належать горобці й граки.

7. До осілих птахів належать сороки й дятли.

8. Метод візуального спостереження — це спостереження за перельотами птахів за допомогою оптичних приладів.

9. Птахи здійснюють перельоти тільки вдень.

10. На кільці птаха, якого окільцьовано, нанесено назву країни й установи, яка провела кільцювання.

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

+

+

+

+

+

+

+

 

 

n  3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Відгадайте загадки, які я вам підібрала:

Летів птах через дах, сів на воротях у червоних чоботях. (Лелека.)

Сам вечірньої години заховався в кущ калини

Та на дудочку одну грає пісню чарівну. (Соловей.)

Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова.)

 

Чорнокрилий, жовтодзьобий,
Він за плугом важко ходить,
Черв’ячків, жучків знаходить.
Сторож, вірний друг полів,
Перший вісник теплих днів. (Грак.)

 

Вірно людям я служу —
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю. (Дятел.)

 

Сів крилатий гість на вітах,
Назва гостя з шести літер.
На хвості у нього вісті —
Як усидиш тут на місці?
Що за гість? Ото морока…
Подивіться, то ж… (сорока).

 

Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нім він не зимує. (Ластівка.)

Довгі ноги, довгий ніс, по болоті ходить скрізь. (Чапля.)

У воді купається, водою обливається, вода до неї не чіпляється. (Качка.)

— А які загадки про птахів ви знайшли чи самі склали?

За допомогою загадок ми пригадали тільки декілька видів птахів, а у світі їх налічують понад 8500. Їх поділяють на три надряди: Безкілеві, Пінгвіни та Кілегруді.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

Різноманітність птахів

Розповідь учителя

Клас Птахи об’єднує три надряди:

 

Учні виступають із презентаціями, які підготували вдома (творче домашнє завдання):

I група — Надряд Безкілеві птахи;

II група — Надряд Пінгвіни;

III група — Ряд Куроподібні;

IV група — Ряд Гусеподібні;

V група — Ряд Соколоподібні;

VI група — Ряд Совоподібні;

VII група — Ряд Журавлеподібні;

VIII група — Ряд Дятлоподібні;

IX група — Ряд Горобцеподібні.

(Під час презентації учні з інших груп мають право ставити запитання, які в них виникають або які вони підготували вдома.)

Після кожного виступу груп учні поступово заповнюють таблицю.

Різноманітність птахів

Назва ряду

Представники

Характеристика

 

 

 

 

 

 

Презентація І групи

Надряд Безкілеві птахи

Ряд Африканські страуси

Найбільші сучасні птахи представлені єдиним видом — африканський страус. Дорослі самці досягають у висоту 260–275 см. Маса в середньому дорівнює 50 кг, найбільші особини мають масу 90 кг. Характерна наявність на ногах лише двох пальців (єдиний випадок серед сучасних птахів). Крила відносно великі. Під час швидкого бігу птах їх розпускає. Забарвлення самців чорне, самок — буро-сіре, на хвості й крилах пір’я біле. Розповсюджені в наш час у степових і пустельних районах Африки. Кочують невеликими групами. Бігають дуже швидко. Під час бігу довжина кроку становить 2–3 м. Живляться головним чином рослинністю, частково дрібними тваринами (гризунами, плазунами, комахами). Гніздо влаштовує самець. У нього відкладають яйця декілька самок, кожна по 7–9 яєць. Як наслідок у гнізді опиняється 15–20 яєць, а іноді навіть 50–60. Уночі яйця насиджує самець, удень — самка. Інкубація триває 42 дні. Маса яєць — 1,5–2 кг. Пташенята виходять опушені та зрячі, тобто є виводковими. Статева зрілість настає на третьому році життя.

 

 

Ряд Американські страуси, або Нанду

 Великі нелітаючі птахи, однак значно менші за африканських страусів. Зріст самця — близько 150 см, маса — приблизно 30 кг. Крила розвинені порівняно добре. Два види розповсюджені у степових зонах Південної Америки. Найвідоміший — нанду звичайний. Тримаються стадами в декілька десятків особин. У період розмноження розбиваються на дрібні групи, в яких один самець і 5–7 самок. Запліднені самки відкладають яйця у спільне гніздо. Насиджує лише самець. Він також доглядає пташенят після вилуплювання. У гнізді буває 15–40 яєць, інкубація триває до 42 днів. Іноді птахів розводять як напівсвійських.

Ряд Ківі

Найменші серед нелітаючих безкілевих птахів. Розміром із велику курку, маса — 2–3 кг. Тіло міцне, з короткою шиєю, ноги відносно короткі, чотирипалі. Дзьоб дуже довгий, злегка загнутий донизу. Ніздрі відкриваються на кінці дзьоба. Оперення довге, із своєрідних волосковидних пер. Крила зачаткові, хвоста немає. Розповсюджені у Новій Зеландії. Спосіб життя нічний. Їжу, головним чином комах і червів, розшукують за допомогою нюху. Розмножуються дуже повільно. Кладка має одне, рідше два яйця великого розміру: маса яйця — до 450 г, або 1/5 маси тіла, довжина — 12–14 см. Насиджують обидва птахи, тривалість інкубації — 42–70 діб. Пташенята вкриті пір’ям, через 6 діб залишають гніздо. У наш час суворо охороняються.

Запитання до учнів:

— Чи правда, що наляканий страус ховає голову в пісок?

(Міф, ніби наляканий страус ховає голову в пісок, імовірно, походить від того факту, що самка страуса, яка сидить на гнізді, у випадку небезпеки розпластує по землі шию і голову, прагнучи стати непомітною на тлі савани. Так само вчиняють страуси, помітивши хижаків. Якщо до такого птаха наблизитися, він миттєво схопиться і втече.)

— Чи щільна шкаралупа страусиного яйця?

(Шкаралупа яєць страуса здатна витримати вагу 15 кг.)

— Чому в Давньому Єгипті символом справедливості було зображення пера страуса? (Це пов’язано з тим, що у нього стрижень ділить перо на дві рівні половини, у той час як перо інших птахів поділяється на вужчу та ширшу частини, а отже, «несправедливо».)

 

Презентація ІІ групи

Надряд Пінгвіни

Нечисленна (до 16 видів) і досить спеціалізована група птахів. Літати ці птахи не можуть, оскільки передні кінцівки в них перетворені на ласти. Суходолом пересуваються повільно, тримаючи тіло вертикально. Дорослі, рухаючись по кризі, лягають на черево і ковзають, відштовхуючись усіма чотирма кінцівками. Кіль добре розвинений, м’язи становлять понад 1/4 маси всього птаха. Ноги розміщені далеко позаду. Це обумовлює вертикальне положення тіла при пересуванні суходолом. Такому положенню тулуба допомагає жорсткий хвіст, на який пінгвіни спираються. Опахала пер розвинені слабко, тому пір’я дуже густе і нагадує лусочки. Линяють раз на рік на суходолі і при цьому нічого не їдять. Пари утворюють на все життя. Гніздяться колоніями. Влаштовують примітивні гнізда на берегах морів, обкладаючи їх дрібними камінцями, у заглибленнях скель, у норах, або взагалі не роблять гнізд. У кладці 1–2 яйця, зрідка 3. Насиджують позмінно самець і самка. Вільний птах іде на 1–3 тижні в море, де живиться. Після повернення він змінює птаха, що насиджує. Розповсюджені пінгвіни у Південній півкулі, більшість біля узбережжя Антарктиди і прилеглих островів. Деякі доходять на півночі до берегів Африки, Австралії, Південної Америки.

Імператорський пінгвін — найбільший вид; ріст його — 110–120 см, маса — до 45 кг. Гніздиться на кризі біля берегів Антарктиди в зимовий час. Гнізд не влаштовує і яйце тримає на поверхні лап, прикривши його складкою шкіри.

Пінгвін Аделі — найчисленніший і широко розповсюджений вид. Він трапляється не лише біля узбережжя Антарктиди, а й на прилеглих островах. Гніздо створює на ґрунті, вільному від снігу, влаштовуючи ямку, яку викладає камінцями. У кладці, як правило, 2 яйця.

Запитання до групи:

— Чому в пінгвінів добре розвинений кіль, хоча вони не літають?

— З якою швидкістю пінгвіни плавають? (До 40 км/год.)

 

Презентація ІІІ групи

Ряд Куроподібні

Куроподібні — відокремлена група наземних і деревних рослиноїдних птахів, що мешкають повсюдно. В основному це птахи середнього розміру; великих і дрібних птахів порівняно мало. Маса перепела — 80–120 г, глухаря — до 6 кг. Зовнішній вигляд куроподібних відповідає способу їхнього наземного життя. Тіло в них міцне, шия коротка, дзьоб сильний, короткий, злегка вигнутий, пристосований для видобування грубої, переважно рослинної їжі з поверхні землі і дерев та чагарників.

Крила короткі й широкі, вони полегшують швидкий вертикальний підйом, що часто є важливим для наземних птахів, особливо мешканців лісу.

Політ куроподібних швидкий, але важкий, зазвичай здійснюється на коротку відстань. Злітають птахи, як правило, стрімко, із шумом; набравши висоту, летять по прямій лінії, чергуючи часті помахи крил із ширянням. Ноги в куроподібних середньої довжини, сильні, з міцними пальцями і короткими, злегка загнутими кігтями; за їхньою допомогою більшість птахів розгрібають поверхню ґрунту під час пошуку їжі.

Забарвлення пір’я різноманітне. У багатьох видів добре виражений статевий диморфізм, що проявляється як у забарвленні пір’я, так і в розмірах птахів. Як правило, самці більші за самок. До куроподібних належать: куріпка, перепілка, фазан, рябчик, глухар.

Запитання до групи:

— Чи є серед куроподібних перелітні птахи?

— Якого птаха з куроподібних розводять у мисливських господарствах? (Фазана.)

 

Презентація IV групи

Ряд Гусеподібні

Гусеподібні — великі і середні за розміром птахи, рідше менших розмірів. Найбільший представник ряду в нашій фауні — лебідь-шипун — досягає маси 13 кг, найдрібніший — чирок-свистунок — 200–300 г. У зв’язку з водним способом життя тіло в гусеподібних міцне, валькувате, з видовженою, а іноді дуже довгою шиєю, що полегшує видобування їжі з-під води. Ноги чотирипалі, помірної довжини, дещо відставлені назад. Передні три пальці відносно довгі, з’єднані плавальною перетинкою. Дзьоб плаский, широкий. Краї наддзьобка і піддзьобка з вузькими поперечними роговими пластинами, що утворюють у річкових качок цідильний апарат. У гусей жорсткі поперечні пластинки служать для щипання трави. Оперення густе, щільне, з великою кількістю пуху, рівномірно вкриває тіло. Добре розвинена куприкова залоза, пір’я змащується жиром і не намокає. Забарвлення пір’я доволі різноманітне, часто неоднакове у самців і самок. Окрім забарвлення пір’я, статевий диморфізм виражений і в розмірах тіла: самці зазвичай більші за самок. Крила в гусеподібних середніх розмірів, загострені; хвіст у більшості короткий. Політ швидкий, із частими помахами крил; при цьому кінці їх пір’я, вібруючи, видають характерні для кожного виду звуки. До гусеподібних належать лебеді (лебідь-шипун і лебідь-кликун), гуси, качки (сіра качка, шилохвіст, дрібні чирки).

 

Запитання до групи:

— Чим відрізняються між собою лебідь-кликун і лебідь-шипун?

(У першого майже весь дзьоб чорний і лише його основа жовта, шию тримає вертикально. У шипуна дзьоб червоний з характерною чорною ґулею біля основи, шию він вигинає S-подібно. Розповсюджені лебеді широко, але в глухих місцях. Вони гніздяться на великих, найчастіше стоячих, водоймах із заростями очерету та іншої водяної рослинності, в якій і влаштовують гнізда. Лебеді тримаються парами, що зберігаються найчастіше на все життя. Самець тримається біля гнізда, але яєць не насиджує. Кількість яєць в кладці звичайно 3–5. Період насиджування — 30–40 діб. Живляться лебеді у воді на неглибоких місцях. Вони обривають підводні частини рослин, викопують їхні корені й бульби. На линяння збираються восени великими зграями. Літати лебеді, які линяють, не можуть. Чисто-білими стають на третьому році життя. Полювання на лебедів в Україні заборонене.)

 

Завдання для учнів:

— Відгадайте назву птаха за підказками.

• Птах, який став служити людям більше 4 тисяч років тому і який в часи середньовіччя цінувався дорожче за золото.

• Перше зображення цього птаха з’явилося 4000 років тому в Китаї, 3600 років тому статуетку цього птаха було виготовлено у Давньому Вавилоні. Саме для охорони цього птаха було вперше створено заповідну зону за указом московського царя Олексія Михайловича.

• За часів Ярослава Мудрого за викрадення цього птаха злодій повинен був сплатити штраф власнику птаха одну гривню кун та 1,3 гривень кун до державної скарбниці. У ті часи це були надзвичайно великі гроші. А вже в 1632 р. за грамотою московського царя за розорення гнізда, вбивство птаха чи відловлення його без дозволу винного карали смертю…

• Цей птах був настільки цінний, що в 1396 р. французький король Карл VI за два таких птахи викупив свого сина. (Кречет.)

• До якого ряду належить цей птах? (Ряд Соколоподібні.)

 

Презентація V групи

Ряд Соколоподібні

 Різноманітні за величиною та за зовнішнім виглядом птахи з гачкувато загнутим дзьобом, біля основи якого розташована гола шкіряста ділянка жовтого кольору — восковиця. Кігті в тій чи іншій мірі загнуті. Оперення щільне. Біологічно найчастіше є хижаками. Розміри коливаються від значних до досить великих: кондор має загальну довжину 110–115 см, розмах крил — близько 3 м, масу — 10–12 кг, у той час, як сокіл-крихітка має довжину тіла 14–15 см, а масу 35 г. Поведінка в більшості складна; півкулі переднього мозку за масою в 1,5–2 рази більші, ніж усі інші відділи головного мозку. Добре розвинене воло, деякі птахи здатні з’їдати кількість їжі, маса якої становить половину маси тіла самого птаха. Пташенята вилуплюються зрячі, вкриті пухом, але розвиваються повільно і довго залишаються в гнізді, тобто вони є нагніздними птахами. До ряду Соколоподібні належать: дрібні соколи (кібець, дербник, боривітер), великі соколи (сапсан, кречет), яструби (тетерев’ятник та перепелятник), орли.

Запитання до групи:

— Якому птаху із соколоподібних належить рекорд зі швидкості польоту? (Соколу сапсану, під час його падіння вона сягає 350 км/год.)

— Як пояснити, що орлан-білохвіст і беркут у молодому віці мають більшу довжину тіла, ніж під старість? (На першому та другому році життя хвіст у орлана-білохвоста і беркута має форму трикутника. На третьому році життя хвостові пера замінюються новими, короткими, і хвіст набуває форми трапеції.)

Презентація VI групи

Ряд Совоподібні

Сови не є близькими родичами Соколоподібних, проте мають з ними багато спільних ознак, які виникли завдяки схожим умовам життя. Так, совам притаманний гачкуватий дзьоб із восковицею, кігті у них гострі і сильно загнуті. Але у зв’язку з нічним способом життя вони виробили багато своєрідних ознак власної будови. Їх оперення із м’якого, дуже густого пір’я, яке не є щільним, тому політ безшумний. У пошуках здобичі вони орієнтуються в основному за допомогою слуху, що дуже добре розвинений. Добре розвинені вушні раковини, а перед вушними отворами є шкірясті складки, що посилюють звук. Очі дуже великі, і птахи добре бачать навіть уночі. Голова надзвичайно рухлива, здатна обертатися на 270°. Лапи з довгими пальцями є єдиним знаряддям хапання здобичі. Вола, на відміну від денних хижаків, не мають. Пташенята у сов нагніздні.

Типовими у нас є: пугач, вухата сова, сич, сіра неясить. Пугач — наша найбільша сова. Гніздиться на землі, на скелях, рідше на деревах. У кладці 2–3 яйця. Полює вночі. Живиться зайцями, тушканчиками, їжаками, але основу живлення становлять миші та інші гризуни.

Вухата сова має середні розміри з добре розвиненими «вушками». Тримається по лісових острівцях та на узліссях. Кладка із 3–7 яєць. Полює вночі. Живиться виключно мишами та гризунами, зрідка ловить птахів.

Сич — дрібна сова (довжина крила — 9–15 см) із великою широкою головою, «вушок» не має.

Сіра неясить — одна із звичайних наших сов. Це великий, завбільшки з ворону, птах; вушних пучків пір’я не має. Веде осілий і малорухомий спосіб життя. Гніздиться в дуплах і на деревах.

Запитання до груп:

— Яка сова полює вдень? (Біла, або полярна.)

— Яка сова влаштовує гніздо? (Болотяна.)

Презентація VII групи

Ряд Журавлеподібні

Птахи, які належать до ряду Журавлеподібні, мають довгі шию, дзьоб і ноги, що дають змогу швидко бігати. Для більшості видів характерна видовжена трахея, що дає можливість видавати голосні трубні звуки. Розповсюджені майже скрізь по болотах і степах. У нас одна родина — журавлі, що має два види.

Найбільш поширеним є сірий журавель — великий птах до 120 см заввишки і масою 6 кг, гніздиться в глухих місцях, на лісових болотах, у заплавах річок, рідше в степах. Гніздо влаштовує на землі, у кладці 2–3 яйця, насиджують обидва птаха. Пташенята виводкові. Живляться коренями, черв’яками, комахами, жабами, рептиліями, мишами. Наприкінці літа іноді літають на хлібні поля, яким подекуди завдають незначної шкоди.

На півдні, в степовій зоні, гніздиться журавель малий, або красавка. Маса цього птаха — близько 2,5 кг.

Усі журавлі — перелітні птахи. Зимують у Південній Азії та Африці.

 

Розповідь учителя

Усі народи світу у своїй творчості використовують образи птахів. Це і птиця фенікс, яка приносить щастя, і жар-птиця із чарівним золотим пір’ям, і царівна-лебідь, і кривенька качечка, і сива зозуля, і півник — золотий гребінець.

Наш спостережливий народ помітив різну поведінку птахів і відобразив це в бувальщинах, міфах, легендах.

Послухайте легенду про дятла.

Одного разу на Великдень чоловік пішов до лісу зрубати дерево. Тільки почав рубати, як до нього прийшов старий дід і сказав: «Не рубай дерево. Іди додому, у тебе буде достатньо грошей, щоб купити дрова й жити не в злиднях». Чоловік так і зробив.

Жив він добре, але наступного року подумав: «Піду до того дерева, попрошу ще грошей». Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево.

Тут і з’явився старий дід. Він зрозумів, що чоловіка до лісу привела жадібність. Тоді дідусь мовив: «За твою жадібність перетворю тебе на птаха, стукай усе життя по деревах». Так і з’явився птах дятел.

 

Презентація VIII групи

Ряд Дятлоподібні

Дуже спеціалізовані деревні птахи дрібних та середніх розмірів, що гніздяться на деревах і живляться їх насінням, плодами, а також комахами, що живуть у корі й деревині. Наші дятли мають долотоподібний дзьоб, короткі лапи із загнутими кігтями, зовнішній палець може відводитися назад. Рульові пера дятлів жорсткі, тому вони спираються на них, коли лазять по деревах, або під час сидіння на стовбурі. Живляться комахами і личинками, яких видобувають
з-під кори, руйнуючи її дзьобом. Язик у дятлів довгий і загострений на кінці, що полегшує видобування комах. Гнізда влаштовують в дуплах, які часто видовбують самі в деревах із гнилою серцевиною. Кладку з 3–5 яєць насиджують обидва птаха. Пташенята нагніздні.

У нас широко розповсюджені такі види дятлів: чорний дятел, або жовна, великий строкатий дятел, малий строкатий дятел, зелений дятел. Дятли відіграють велику позитивну роль у житті лісу. Щороку вони знищують багато сотень комах-шкідників — короїдів, слоників, гусені шовкопрядів.

Запитання до груп:

— Чи є якісь пристосування, що захищають головний мозок дятлів від струсу під час тривалого стукання дзьобом у пошуках їжі? (У цих птахів між дзьобом і кістками черепа є спеціальна амортизаційна хрящова тканина, яка зменшує силу ударів.)

Обговорення вірша

Синичці

Синичко люба, йде зима,
а в тебе захистку нема,
кущі й дерева — се твій дім,
відкритий вітровіям всім.
За всіх негод твій захист — лист,
та під вітрів шалений свист.
Нагряне грізний листопад,
оголить ліс, і гай, і сад.
Синичко люба, голос твій
відлунює в душі людській.
Коли співаєш ти садам,
з тобою радісно і нам.
Ти все ще голос подаєш,
та нам уже тривожно теж:
Минуло літо, йде зима,
а в тебе захистку нема.

(Софія Малильо)

Запитання до учнів:

— До якого ряду належать синички? (Ряд Горобцеподібні.)

Презентація ІХ групи

Ряд Горобцеподібні

Найчисленніший ряд, який налічує близько 5 тис. видів, тобто більше половини всіх сучасних птахів. Найдрібніший птах — корольок — має масу 5–6 г; а найбільший — крук — 1100–1500 г. Більшість горобцеподібних є мешканцями лісів та чагарників; кількість наземних видів порівняно мала, серед горобцеподібних немає справжніх водяних птахів, хоча рінники можуть бігати під водою.

Усі види нагніздні. Для них характерні ретельно побудовані гнізда. Багато видів виводять пташенят двічі на рік. Горобцеподібних поділяють на три підряди.

Крикливі горобцеподібні — примітивні види з погано розвиненими голосовими м’язами. Дещо більше 1 тис. видів заселяють переважно Південну Америку, частково Північну Америку і тропіки Північної півкулі. Деякі деревні птахи лазять по деревах так, як наші повзики.

Псевдоспівочі горобцеподібні — невелика група видів, розповсюджених в Австралії. Голосові зв’язки у них слабші, ніж у справжніх співочих горобцеподібних. Основна родина — птахи-лірохвости.

Співочі горобцеподібні — основна група ряду, що включає близько 2/3 усіх видів. Голосовий апарат розвинений повністю. У цьому підряді 4 тис. видів, об’єднаних у 52 родини. Найвідоміші з них — жайворонкові, ластівки, плиски, дрозди, славки, мухоловки, сорокопуди, шпаки, воронові, повзики, ткачики, в’юрки.

Запитання до груп:

— Що роблять маленькі птахи, коли помітять сову? (Збираються в зграйки і криками відганяють хижака.)

«Живі порівняння» (закінчити речення).

1. Могутній, як ... (орел).

2. Вільний, як ... (птах).

3. Мудрий, як ... (ворон).

4. Злодійкуватий, як ... (сорока).

5. Надутий, як ... (індик).

6. Яскраво одягнений, як ... (павич).

7. Довгоногий, як ... (чапля).

8. Гострозорий, як ... (сокіл).

9. Йти плавно, як ... (лебідка).

10. Погляд хижий, як у ... (яструба).

11. Жовторотий, як ... (горобець).

Повідомлення учня

Легенда про лелеку

У селі знайшли лелеку з поламаними крилами, виходили, випустили на волю.

Одного разу зайнялася хата, а там були два маленькі хлопчики. Прилетів лелека, закружляв над хатою, заклекотав, кинувся у вікно, крізь яке йшов дим. Урятував лелека хлопчиків, але дуже обпік собі ноги, дзьоб і крила. Господарі віддячили лелеці й поставили на ясен колесо від воза, щоб він там у гнізді виводив своїх малят.

n  5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Гра «Ланцюжок».

Перший учень називає птаха, другий — ряд, до якого він належить, третій дає коротку характеристику ряду, четвертий наводить приклади інших птахів, які належать до цього ряду і т. д.

5.2. «Цікаві запитання».

• У 1870 р. під час франко-прусської війни німецькі війська взяли в облогу Париж. Через рік після цього у Франції було споруджено пам’ятник голубам. Чому? (Тому що вони доставляли листи через лінію фронту.)

• Лісовий жайворонок будує гніздо у ямці чи на землі або робить насип, а на ньому споруджує гніздо. Уже давно люди спостерігали за цією пташкою і могли безпомилково визначити, яким буде літо. І вона жодного разу не підводила. Як пташка могла сповіщати яким буде літо — вологим чи сухим? (Якщо гніздо збудоване в ямці, то літо буде сухе, а якщо на насипу,— то вологе.)

• Бурий пелікан у крутому піке пірнає у воду вниз головою іноді з висоти 20 м. Однак одразу ж, як корок, вилітає з води, після чого поспішає нахилити голову вниз. Для чого він це робить? (Так він звільняється від води, що потрапила у дзьоб.)

5.3. За наявності часу учням можна запропонувати загадки:

Привітала нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною.

(Ластівка.)

* * *

Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає.

(Горобець.)

* * *

Ось хатина, в ній — співак.
Як цю пташку звати?

(Шпак.)

* * *

Біла латка,
Чорна латка
По деревах стрибає,
Всі новини знає.

(Сорока.)

* * *

Не лікар, а дерева лікує.

(Дятел.)

* * *

З дерева лунає звук:
Хто там стука: тук-тук?

(Дятел.)

* * *

Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала.

(Чапля.)

* * *

В лісі на зеленій гілці
Ніби грав хтось на сопілці.
Підійшов поближче я
І побачив… (солов’я).

* * *

Дзоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить,—
«Кар, кар, кар!» — усе кричить.

(Ворона.)

* * *

Хто сердитий спозаранку
На подвір’ї біля ґанку?
— Ой булди, булди, булдик,—
З півнем свариться … (індик).

* * *

Птах поважно походжає,
У хвості квітник ховає.
Як розпустить він хвоста —
Наче ружа зацвіла.

(Павич.)

* * *

Пір’я — вбраннячко розкішне:
Золоте, барвисте, пишне.
Ходить гордо, наче пан,
Дивний красень, птах — ... (фазан).

* * *

Ллється вечоровий спів
Поміж парків та полів,
Звеселяє сад й лісок
Голосистий птах …

(Юрок.)

* * *

Птах удень в дуплі проспить,
А вночі — як ненасить.
Ой, вухаста голова!
Тихо, мишки! Це ж — ... (сова).

* * *

На скелі він будує дім
І не боїться жити в нім.
Два могутні є крила
У господаря ... (орла).

* * *

Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються ... (синички).

* * *

Птах розправив дужі крила,
Білі крила — мов вітрила.
— Гляньте-но,— кричить матрос,—
Там, у небі ... (альбатрос).

* * *

Сіла пташка на дубку,
Завела своє: ку-ку!
Стрепенувся їжачок,
І зайці, й козулі:
Всіх збудив той голосок —
Пісенька ... (зозулі).

* * *

Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди —
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки ... (снігурі).

* * *

Довгошиїй, довгоногий,
Мчить, як вітер, край дороги,
Тільки куряву здіймає.
Птах, однак, цей не літає.
Має голову маленьку,
Вкриту пухом, всю чорненьку.
Схожий пух на діадему…
Познайомтесь: це птах ... (ему).

* * *

Чорно-біла, метушлива,
Голосно стрекоче,
Мабуть, злодійка-пташина
Знов щось вкрасти хоче,
Чи люстерко, чи намисто —
На це в неї вдосталь хисту,
Ох і пройда ж ти нівроку,
Хитра злодійка ... (сорока).

 

n  6. Підбиття підсумків уроку

Заключне слово вчителя

Про кожну пташку, яка мешкає в Україні, можна сказати щось цікаве. Голуби — це символи кохання, дятли — лікарі дерев, жайворонок — провісник ранку і сонця, соловей — символ молодості, зозуля — віщий птах… За поведінкою птахів визначають погоду, початок чи закінчення певних природних явищ.

Іноді людей за тими чи іншими якостями можна порівняти з птахами: насуплений чоловік — сич, містичний дядько — чорний крук, тонконога дівчина — як чапелька, говіркий хлопець — як горобець. А з яким птахом ви себе асоціюєте?

n  7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення про птахів, занесених до Червоної книги України.

Категорія: Біологія 8 клас | Додав: uthitel (05.04.2014)
Переглядів: 3300 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: